• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
با تکیه بر اراده فولادمردان «فخوز» محقق شد؛

تحقق رشد توليد و راه‌اندازي بزرگترين واحد احيا مستقيم کشور توسط فولاد خوزستان

  • کد خبر : 41617
  • 19 اسفند 1402 - 9:33
تحقق رشد توليد و راه‌اندازي بزرگترين واحد احيا مستقيم کشور توسط فولاد خوزستان
شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومين توليدکننده بزرگ فولاد و برترين صادرکننده شمش فولادی کشور، عملکرد قابل‌توجهی در 11 ماهه 1402 به ثبت رسانده است.

شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومين توليدکننده بزرگ فولاد و برترين صادرکننده شمش فولادی کشور، عملکرد قابل‌توجهی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ به ثبت رسانده است؛ به نحوی که اکنون بالاترين سهم معامله شمش فولادی و تختال در رينگ داخلی بورس کالا را به خود اختصاص داده و با کسب درآمد ۶۶۸ هزار و ۵۱۲ ميليارد و ۸۶۲ ميليون ريالی از محل فروش محصولات در بازاهای داخلی و صادراتی در ۱۱ ماهه امسال، عملکرد خيره‌کننده‌ای در مقايسه با ساير فولادسازان بزرگ کشور به ثبت رسانده است. يکی از مهم‌ترين اقدامات شرکت فولاد خوزستان در سال جاري را می‌توان راه‌اندازی پروژه زمزم ۳ دانست؛ به نحوی که در بهمن ماه امسال، محصول بزرگ‌ترين مگامدول آهن اسفنجی کشور در قالب پنج قرارداد کشف پريميوم به ميزان ۱۹۰ هزار تن در بازار فيزيکی بورس کالا پيش‌فروش شد و طی هفته پايانی اسفند ماه امسال تحويل خريداران می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی کشورها ایجاد ظرفیت، تولید و مصرف فولاد به عنوان یک محصول پراهمیت و استراتژیک است؛ به نحوی که کشورهای صنعتی و غول‌های اقتصادی جهان در سال‌های اخیر، رشد تولید و صادرات انواع محصولات ارزش‌افزای فولادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بنا بر آمار منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد (WSA)، ۱۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام توسط ۷۱ کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تولید شده که ایران با سهم دو میلیون و ۶۰۰ هزار تنی، موفق به ارتقای یک پله‌ای جایگاه خود در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد دنیا و ایستادن در رتبه نهم جهانی شده است. صنعت فولاد در ایران، با توجه به مزیت‌هایی همچون ذخایر غنی سنگ‌آهن و انرژی شکل گرفته و به خوبی توانسته است مسیر توسعه را به ویژه طی یک دهه اخیر طی کند. این صنعت امروز یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی، صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی کشور را تشکیل می‌دهد و فولادسازان بزرگ کشور همچون فولاد خوزستان با نماد بورسی «فخوز»، با تکیه بر تخصص و همت بلند جوانان و فولادمردان این مرز و بوم و به‌کارگیری دانش بومی و همچنین قطعات و تجهیزات ساخت داخل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، قدم در مسیر تعالی و پیشرفت نهاده‌اند.

شروعی پرقدرت در ‌راستای تحقق شعار سال

در سالی که به نام «رشد تولید و مهار تورم» نام‌گذاری شده است، شرکت فولاد خوزستان در مقام دومین تولیدکننده بزرگ فولاد و برترین صادرکننده شمش فولادی کشور موفق شد شروعی پرقدرت و تحسین‌برانگیز را به ثبت رساند؛ به نحوی که در فروردین ماه ۱۴۰۲، هفت رکورد تولید در واحدهای مختلف این شرکت به ثبت رسید. ثبت رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۱۳ هزار و ۶۳۰ تن در واحد احیا مستقیم، رکوردشکنی روزانه تولید آهن اسفنجی در زمزم یک پس از پنج سال به میزان دو هزار و ۸۹۰ تن و در زمزم دو پس از دو سال به میزان سه هزار و ۲۹۰ تن، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای «فخوز» در راستای تحقق شعار سال مبنی بر رشد تولید در نخستین ماه سال جاری بوده است. علاوه‌براین، فولادمردان خوزستانی در آبان ماه امسال توانستند رکورد مجموع ماهیانه تولید در واحد احیا مستقیم به میزان ۳۶۶ هزار و ۴۵۶ تن را به ثبت برسانند. لازم به ذکر است که با ادامه تلاش خستگی‌ناپذیر فولاد مردان خوزستان، رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در زمزم دو، مجددا به میزان سه هزار و ۳۳۶ تن در آذر ماه سال جاری شکسته شد. از دیگر رکوردشکنی‌های شرکت فولاد خوزستان در سال جاری، می‌توان به ثبت رکورد ۱۲ ماهه آماده‌سازی و ارسال محصول در خرداد ماه، رکود ذوب‌گیری در کوره ۴ با ۸۳۱ ذوب متوالی و مجموع مصرف تعمیر گرم ۲٫۸۲ کیلوگرم بر تن فولاد در آذر ماه پس از دو سال و ثبت رکورد کمترین مصرف نسوز در کوره ۵ به میزان ۳٫۲۹ کیلوگرم نسوز به ازای تولید یک تن فولاد در دی ماه اشاره کرد.

آنچه عملکرد شرکت فولاد خوزستان از سایر فولادسازان داخلی را طی سالیان اخیر متمایز کرده، یکه‌تازی در زمینه تولید و عرضه شمش بوده است؛ به نحوی که در ۱۱ ماهه امسال، در مجموع حدود ۶ میلیون و ۵۴۷ هزار تن شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا معامله شده که «فخوز» با معامله حدود یک میلیون و ۲۵۷ هزار تنی، بالاترین سهم از میان کل فولادسازان کشور معادل ۱۹٫۲ درصد را به خود اختصاص داده است. از طرفی، این شرکت بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیازهای نوردکاران داخلی به تختال فولادی نیز محسوب می‌شود. هم‌زمان با معامله حدود یک میلیون و ۸۴۲ هزار تن تختال در رینگ داخلی بورس کالا طی بازه زمانی فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال جاری، در مجموع ۷۵۹ هزار تن آن توسط شرکت فولاد خوزستان تامین شده و «فخوز» سهم ۴۱.۲ درصدی از کل معاملات تختال در بازار داخلی را به خود اختصاص داده است. بنا بر آمار منتشر شده در سامانه کدال، شرکت فولاد خوزستان در ۱۱ ماهه امسال، موفق به تولید ۱۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۷۱ تن محصول شامل پنج میلیون و ۴۱۰ هزار و ۴۲۸ تن گندله، سه میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۶ تن آهن اسفنجی، یک میلیون و ۹۸۹ هزار و ۱۲۹ تن بلوم و بیلت و یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۵۰۸ تن اسلب شده است. در این بازه زمانی، «فخوز» موفق به کسب درآمد ۶۶۸ هزار و ۵۱۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون ریالی از محل فروش تولیدات خود در بازاهای داخلی و صادراتی شده که افزایش چشمگیر ۴۷٫۲ درصدی این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۴۵۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال)، حاکی از عملکرد خیره‌کننده شرکت فولاد خوزستان در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ بوده است.

دورانديشی پر اهميت در حوزه معدن

در حال حاضر تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن)، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فولادسازان کشور تبدیل شده و همین مسئله شرکت‌های فولادی را به سمت تملک معدن و اجرای عملیات‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌آهن سوق داده است. طبق آمار سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا «USGS»، مجموع ذخایر سنگ‌آهن خام جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۹۰ میلیارد تن و میزان ذخیره آهن محتوی، ۸۷ میلیارد تن برآورد شده است. در این میان ایران با در اختیار داشتن سهم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تنی از این ذخایر، در جایگاه نهم برترین دارندگان سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته و با تولید ۷۷ میلیون تن، رتبه ششم جهانی تولید این ماده معدنی را به خود اختصاص داده است. در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان با هدف تملک معادن و تامین پایدار و به موقع خوراک مورد نیاز، اقدام به تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ کرد و در مرداد ماه امسال، موفق به بهره‌برداری از اولین معدن سنگ‌آهن با مالکیت ۱۰۰ درصدی خود یعنی معدن گوزل‌دره با ذخیره ۱۰ میلیون تنی سنگ‌آهن با عیار کلوخه ۴۴ درصد در استان زنجان شد.

بومی‌سازی، یکی از مهم‌ترین رویکردهای شرکت فولاد خوزستان طی سالیان اخیر به شمار می‌آید؛ به نحوی که این شرکت در بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، موفق به بومی‌سازی برخی کالاهای استراتژیک مورد نیاز در صنعت فولاد مانند کاتالیست‌ها، پودر ایزوترم و بازوترم، پودر قالب ریخته‌گری، انواع فروآلیاژها و نسوزها شده و طی دو سال اخیر، یک هزار و ۵۶۰ قطعه را بومی‌سازی کرده است. «فخوز» در مجموع بالغ بر ۲۵ هزار قطعه و تجهیز را طی ۲۰ سال اخیر بومی‌سازی کرده که این مهم، صرفه‌جویی ارزی بیش از ۷۰۰ میلیون یورویی را به همراه داشته است. شرکت فولاد خوزستان با هدف توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی تولید، خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت خطوط تولید در راستای افزایش بهره‌وری و اشتغال‌زایی در کنار کاهش ارزبری، افزایش مطلوب بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و به دستاوردهای قابل‌توجهی نیز در این زمینه دست یافته است که از جمله می‌توان به بومی‌سازی دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی برای نخستین بار در جهان اشاره کرد. در مرداد ماه ۱۴۰۲، «فخوز» موفق به بومی‌سازی دلتای مسی آبگرد کوره قوس الکتریکی و جایگزینی آن با دلتای نسوز بتنی برای نخستین بار در دنیا شد. این شرکت در دی ماه سال جاری و در حاشیه نمایشگاه فولاد ایران، از دستگاه تصفیه گازهای سولفیدی که برای اولین بار در کشور بومی‌سازی شده است، رونمایی کرد.

شرکت فولاد خوزستان در سیاست‌گذاری‌های کلان خود، تنها بر روی مقوله تولید و توسعه تمرکز نکرده و با نگاهی ویژه‌، حفاظت از محیط زیست و ایفای تعهدات زیست‌محیطی را از جمله اولویت‌های کاری خود قرار داده است. در تیر ماه امسال، پروژه تصفیه‌خانه شیمیایی پساب صنعتی این شرکت به بهره‌برداری رسید و به دنبال آن، «فخوز» اولین شرکت فولادی در کشور نام گرفت که با هدف حفظ محیط زیست و منابع آبی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا توسط متخصصان داخلی، ۶۰ درصد پساب صنعتی خود را به فرایند تولید برمی‌گرداند و مجددا از آن استفاده می‌کند. علاوه‌براین، شرکت فولاد خوزستان برای نخستین بار در کشور اجرای پروژه توری بادی «Wind Fencing» را در دست اقدام دارد.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد خوزستان در حوزه محیط زیست، هم‌اکنون به بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است و از جمله پروژه‌های دیگر «فخوز» در این بخش می‌توان  احداث انبار نگهداری آهن اسفنجی و احداث سالن نگهداری قراضه خشک در سایت شمالی، پروژه غبارگیر سیلوهای موادرسانی، پروژه افزایش ظرفیت غبارگیرهای ۰۲-۱۰ و ۰۳-۱۰ و… اشاره کرد.

تجلی اراده ملی با راه‌اندازی زمزم ۳

شاید بتوان شاه‌بیت اقدامات شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ را راه‌اندازی پروژه زمزم ۳ دانست. سوپرمگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳، یکی از پروژه‌های مهم کشور به شمار می‌آید که کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز برای تولید چهار میلیون تن شمش فولادی در کارخانه‌های فولادسازی را تامین می‌کند. از جمله مزایای مهم این مگامدول، می‌توان به ایجاد ارزش افزوده بالای تولید آهن اسفنجی نسبت به خرید آن، با نرخ بازگشت سرمایه کمتر از یک سال و جایگزینی با تکنولوژی قدیمی «HYL» در جهت کاهش مصرف انرژی و بهبود شرایط زیست‌محیطی اشاره کرد. از طرفی، زمزم ۳ سهم مناسبی در اشتغال‌زایی شرکت فولاد خوزستان به همراه داشته است؛ به نحوی که از زمان آغاز اجرای آن، حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم در پروژه مشغول به کار شده‌اند و پس از بهره‌برداری رسمی، حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز به مجموع اشتغال‌زایی پروژه اضافه خواهند شد. نکته قابل‌توجه اینکه در بهمن ماه امسال، محصول بزرگ‌ترین مگامدول آهن اسفنجی کشور در قالب پنج قرارداد کشف پریمیوم به میزان ۱۹۰ هزار تن در بازار فیزیکی بورس کالا پیش‌فروش شد و طی هفته پایانی اسفند ماه امسال تحویل خریداران می‌شود. علاوه‌براین، شرکت فولاد خوزستان پروژه‌های توسعه‌ای دیگری نیز در دست اقدام دارد که از جمله می‌توان به پکیج کوره قوس الکتریکی شماره ۷، احداث کارخانه اکسیژن ۴، سیستم تخلیه مکانیزه اضطراری کنسانتره و گندله، احداث تیپلر ۳، احداث کولینگ تاور ۲۷۸، توسعه سالن فولادسازی، تفکیک و نوسازی کمپرسورخانه ۶۱۳، احداث پست ۸۰۱ و اجرای مسیرهای خروجی و… اشاره کرد.

شرکت فولاد خوزستان، همواره یکی از شرکت‌های پیشرو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شناخته می‌شود؛ به نحوی که این شرکت در ادامه اقدامات گسترده خود در این حوزه، موفق به بهره‌برداری از جاده قلعه‌چنان به کانتکس در بهمن ماه امسال شد و در تلاش است که علاوه بر ایفای رسالت حقیقی خود که همان توسعه پایدار تولید و اشتغال‌زایی در سطح منطقه و کشور بوده، حضور پررنگی در حوزه انجام مسئولیت‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف اعم از آموزش، درمان، فرهنگی و ورزشی، زیرساختی، معیشتی و… داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41617

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.