• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

تعیین حق بهره مالکانه از سوی هند برای استخراج لیتیوم

  • کد خبر : 31803
  • 30 مهر 1402 - 14:56
تعیین حق بهره مالکانه از سوی هند برای استخراج لیتیوم
دولت هند در روز چهارشنبه 11 اکتبر 2023 اعلام کرد که برای استخراج لیتیوم، عناصر نادر خاکی و نیوبیوم حق بهره مالکانه تعیین کرده است.

دولت هند در روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که برای استخراج لیتیوم، عناصر نادر خاکی و نیوبیوم حق بهره مالکانه تعیین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، دولت هند استخراج لیتیوم، عناصر نادر خاکی و نیوبیوم را برای توسعه زنجیره ارزش باتری لیتیوم‌یونی تولید خود و دستیابی به اهداف بلندپروازانه این کشور مبتنی بر گذار به انرژی‌های پاک ضروری می‌داند.

گفتنی است از لیتیوم به عنوان یک ماده اولیه حیاتی در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و سیستم‌های ذخیره انرژی باتری استفاده می‌شود.

بورس فلزات لندن به نقل از دولت هند اعلام کرد که نرخ حق بهره مالکانه برای استخراج لیتیوم را حدود ۳ درصد از قیمت روز این ماده تعیین کرده است. این اقدام دولت هند راه را برای به مزایده گذاشتن ذخایر لیتیوم کشف شده اخیر در این کشور هموار می‌کند. لازم به ذکر است که در اوایل سال ۲۰۲۳، هند از کشف دو ذخایر لیتیوم در این کشور خبر داد.

در ماه فوریه ۲۰۲۳، این کشور یک منبع ذخیره اثبات شده حاوی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تن لیتیوم در منطقه «Salal-Haimana» در بخش ریاسی در منطقه شمال غربی قلمرو جامو و کشمیر کشف کرد.

در ماه می ۲۰۲۲، کشف دومین ذخایر لیتیوم در ایالت غربی راجستان این کشور اعلام شد اما حجم ذخایر اثبات شده آن هنوز فاش نشده است.

شایان ذکر است که دولت هند اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۷۰ به تمامی اهداف مبتنی بر طرح برایند انتشار صفر دست یابد. این کشور همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۰ درصد برق مورد نیاز خود را از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تامین کند.

به گفته واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری استراتژیک (SIRU) که تحت مدیریت دولت هند قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای الکتریکی هند تا سال ۲۰۳۰، به فروش سالانه ۱۰ میلیون دستگاه برسد و نرخ رشد سالانه مرکب آن بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۳۰، رشد ۴۹ درصدی را تجربه کند.

اعلان تعیین حق بهره مالکانه از سوی هند به دنبال اعلامیه اخیر دولت این کشور مبنی بر اینکه روند به مزایده گذاشتن مواد معدنی حیاتی کشف شده در این کشور مانند لیتیوم ممکن است تا پایان سال جاری آغاز شود، ارائه شد.

تعیین حق بهره مالکانه ثابت ۳ درصدی در مقایسه با میزان تعیین شده این بهره مالکانه برای تولیدکنندگان مواد معدنی در شیلی چشمگیرتر به نظر می‌رسد.

جردن رابرتز، تحلیلگر بخش مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: تعیین این حق بهره مالکانه، راه را برای به مزایده گذاشتن استخراج لیتیوم که جزئیات آن در اوایل سال جاری منتشر شد، هموار خواهد کرد.

به گفته رابرتز، این اولین مرحله از اقداماتی است که در این مسیر انجام می‌شود و احتمالا قبل از اینکه بر اساس جدول زمانی توسعه پروژه این ذخایر، فرایند تولید آن آغاز شود، مدت زمان قابل‌توجهی به طول خواهد انجامید.

وی افزود: در این مدت، هند همچنان به روند واردات برای حمایت از صنعت باتری در حال توسعه این کشور متکی خواهد بود.

دولت هند همچنین حق بهره مالکانه استخراج نیوبیوم را ۳ درصد از میانگین قیمت فروش و حق بهره مالکانه عناصر نادر خاکی را یک درصد از میانگین قیمت فروش اکسید این عناصر تعیین کرد.

موسسه «Fastmarkets» کسری معادل ۷۲ هزار و ۴۰۰ تنی کربنات لیتیوم معادل (LCE) در بازار را در سال جاری پیش‌بینی می‌کند. به علاوه انتظار می‌رود قیمت کربنات لیتیوم در چین، ژاپن و کره‌جنوبی به طور متوسط به ۴۲٫۱۸ دلار در هر کیلوگرم برای سال ۲۰۲۳ برسد؛ این در حالی است که طی سال ۲۰۲۲، متوسط قیمت کربنات لیتیوم حدود ۷۱٫۲۴ دلار در هر کیلوگرم به ثبت رسید.

شایان ذکر است که قیمت‌ لیتیوم در بازار طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش حجم تقاضا برای آن روند نزولی به خود گرفته است اما تعدادی از فعالان بازار امیدوارند که تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به دلیل آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها بهبود یابد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی را حدود ۲۳ تا ۲۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی کرد. این رقم ثبت شده به نسبت قیمت ۳۴ تا ۴۲ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در روز دوم ژوئن ۲۰۲۳، زمانی که بازار در فصل تابستان سال جاری با کاهش حجم تقاضا برای آن مواجه شد، قابل مقایسه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31803

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم
17اردیبهشت
آیا روند افزایش تدریجی قیمت نیکل ادامه خواهد یافت؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.