• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

تفکر جزیره‌ای سازمان‌ها به تولید صدمه می‌زند

  • کد خبر : 1896
  • 27 آبان 1399 - 17:28
تفکر جزیره‌ای سازمان‌ها به تولید صدمه می‌زند
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه گفت: تفکر جزیره‌ای و عدم هماهنگی میان سازمان‌های نظارتی و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در بخش تولید، موجب تاخیر در اختصاص سهمیه ورق فولادی به واحدهای تولیدی شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه گفت: تفکر جزیره‌ای و عدم هماهنگی میان سازمان‌های نظارتی و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در بخش تولید، موجب تاخیر در اختصاص سهمیه ورق فولادی به واحدهای تولیدی شده است.

محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت نورد و پروفیل ساوه به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه گروه صنعتی صفا، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات لوله و پروفیل فولادی کشور با ظرفیت حدود دو میلیون تن است که می‌تواند تقریبا همه انواع محصولات لوله، قوطی و پروفیل فولادی را در همه ابعاد و ضخامت‌ها تولید کند.

وی افزود: شرکت نورد و پروفیل ساوه قادر به تولید انواع پروفیل‌های خاص برای صنایع خاص مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، ماشین‌سازی و… است. شرکت ما بالاترین تنوع تولید پروفیل و لوله را در کشور دارد. از آنجا که شرکت نورد و پروفیل ساوه، بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی در اختیار دارد، انواع مقاطع پروفیلی در این شرکت قابل تولید است.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه خاطرنشان کرد: درست است که تجهیزات و تکنولوژی برای تولید محصول بسیار مهم هستند، اما مهم‌تر از سخت‌افزار، به‌کارگیری مغزافزار یا نیروی انسانی متخصص است. تیم فنی و مهندسی و تفکرات آن‌ها، نقش بسیار مهمی در تولید محصول متنوع ایفا می‌کند.

صادقی تاکید کرد: ماشین‌آلات مدرن، دیگر عامل تاثیرگذار بر تنوع محصول محسوب می‌شود. در این رابطه، شرکت نورد و پروفیل ساوه، مجهزترین تجهیزات تولید انواع لوله و پروفیل را از بهترین برندهای دنیا تامین کرده است. در کنار آن، تیم بسیار قوی فنی و مهندسی شرکت به منظور تحقیق و توسعه باعث شده است که هر نوع مقطع فولادی در شرکت نورد و پروفیل ساوه قابل تولید باشد.

وی تصریح کرد: ماشین‌آلات مدرن و نیروی فنی و مهندسی متخصص و مجرب، دو بازوی بسیار تاثیرگذار در شرکت نورد و پروفیل ساوه هستند که باعث شده این شرکت از لحاظ تنوع محصولات، در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا میان تولیدکنندگان این حوزه کاملا بی‌نظیر باشد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با اشاره به ظرفیت دو میلیون تنی این شرکت، بیان کرد: با توجه به یک مجموعه دیگر از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی صفا که ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی تولید دارد، در مجموع سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت تولید گروه باعث شده است این شرکت تولیدی، بزرگ‌ترین مجموعه تولید لوله و پروفیل فولادی کشور و جزو پنج شرکت برتر دنیا باشد. بازارهای مصرف مجموعه صفا، طیف وسیعی از صنایعی همچون نفت و گاز، پتروشیمی، ساختمان‌سازی، خودروسازی، آب و فاضلاب، لوازم خانگی و… را در بر می‌گیرد.

چالش همیشگی تولیدکنندگان لوله و پروفیل

صادقی اذعان کرد: دو سال قبل، تامین مواد اولیه به سختی انجام می‌شد و نتوانستیم به میزان مطلوب محصول تولید کنیم اما در سال جاری، با توجه به تدابیر اندیشیده شده، روند تولید شرکت حتی از سال گذشته بهتر شده است. در سال جاری با حمایت‌هایی که از بخش تولید به عمل می‌آید، شرایط مطلوب‌تر شده است. با این وجود باید به بخش تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن، بیشتر از الان بها داد.

به گفته نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، عمده مواده اولیه شرکت نورد و پروفیل ساوه ورق گرم فولادی است و ورق سرد فولادی نیز به عنوان ماده اولیه دیگر، سهم کمی در تولید دارد زیرا تنوع تولید با ورق گرم به مراتب بیشتر از ورق سرد است.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه شرکت نورد و پروفیل ساوه، عنوان کرد: شرکت ما بخشی از مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کند اما میزان آن با توجه به ظرفیت تولید، کافی نیست و به ناچار بخشی از مواد اولیه از بازار آزاد تامین می‌شود. شرکت ما و بسیاری از تولیدکنندگان حوزه لوله و پروفیل نمی‌توانند مواد اولیه خود را حتی به میزان سهمیه تعیین شده خریداری کنند. هرچند که کمبود ورق فولادی در کشور وجود دارد اما باید حداقل، ورق عرضه شده به تولیدکنندگان واقعی برسد که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. البته در تلاش هستیم که اختصاص سهمیه به واحدهای تولیدی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت فولاد مبارکه و تشکل‌ها انجام شود که باید این امر سرعت بیشتری بیابد.

صادقی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین واحد تولیدی خاورمیانه نباید مشکل تامین مواد اولیه داشته باشد، مطرح کرد: خوشبختانه به دلیل اینکه شرکت ما به دلیل سال‌ها تجربه، تخصص، تولید و صادراتی که پیش از این داشته است، محصولاتی با کیفیت بالا و قابلیت عرضه در بازارهای بین‌المللی تولید می‌کند. مشتریان صادراتی شرکت ما منتظر ارسال محصول هستند اما واقعیت امر آن است که با وجود تولید ورق فولادی در کشور، متاسفانه به دلایلی همچون حضور واسطه‌های زیاد در بازار، این مواد اولیه به دست تولیدکننده اصلی نمی‌رسد. ضمن اینکه بخشی از مواد اولیه در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که ظرفیت بسیار پایینی دارند و بیش از نیاز سهمیه دریافت می‌کنند یا اینکه برخی از شرکت‌ها کاملا غیر فعال هستند اما به راحتی می‌توانند ورق را از بورس خریداری کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با اشاره به تبعیت قیمت پروفیل فولادی از قیمت ورق فولادی، اظهار کرد: قیمت ورق فولادی از طریق فرایند عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به تبع آن، پروفیل فولادی با سود مقعول نسبت به ورق قیمت‌گذاری می‌شود. با این حال، سوءاستفاده‌هایی نیز هم در بخش تقاضا و هم در بخش عرضه محصولات شده است.

وی درخواست کرد: برای اختصاص سهمیه عادلانه به شرکت‌ها باید مراجع معتبر دخالت کنند تا برخی از شرکت‌ها از وضعیت موجود سوءاستفاده نکنند. قدر مسلم این است که هر واحد تولیدی باید پروانه بهره‌برداری داشته باشد. ضمن اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی نیز خوشنام بوده و محصولات با کیفیت تولید می‌کنند. شناسایی واحدهای مستحق دریافت مواد اولیه دشوار نیست. بنابراین با بازدیدها و ظرفیت‌سنجی‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، فولاد مبارکه و تشکل‌های مربوطه از تولیدکنندگان به عمل می‌آورند، باید توان واقعی واحدها مشخص شود.

صادقی ادامه داد: برخی از تولیدکننده‌نماها ظرفیت‌های غیر واقعی برای تولید ارائه کرده‌اند که باعث بروز معضل برای تامین مواد اولیه دیگر واحدهای تولیدی شده است. قطعا تولیدکنندگان بزرگ با توجه به پروانه بهره‌برداری، حجم تولید، ماشین‌آلات فعال، تعداد نیروی انسانی، میزان مصرف برق و انرژی مشخص هستند و در نتیجه، ظرفیت‌سنجی باید به شکل صحیح انجام شود تا میزان سهمیه مورد نیاز هر شرکت تعیین شود. قطعا ظرفیت‌سنجی کار پیچیده‌ای نیست و تنها نیاز به عزم جدی از سوی مسئولان دارد. در این رابطه باید به سرعت یک تیم مجرب به موضوع ظرفیت‌سنجی تولیدکنندگان وارد شوند و در اسرع وقت این فرآیند را انجام دهند. ظرفیت‌سنجی واقعی قطعا باعث بهبود تامین مواد اولیه تولیدکنندگان واقعی و خروج از وضعیت فعلی خواهد شد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه اذعان کرد: متاسفانه تامین‌کنندگان ورق فولادی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تصمیم‌گیر اختلافات زیادی دارند و هنوز یک جمع‌بندی کلی برای نحوه عرضه ارائه نشده است. ضربه اصلی ناهماهنگی میان تولیدکنندگان و سازمان‌های متولی به تولیدکنندگان وارد خواهد شد.

نقاط ضعف و قوت صنعت لوله و پروفیل

به گفته صادقی، مهم‌ترین نقطه قوت صنعت لوله و پروفیل به ویژه شرکت نورد و لوله ساوه، بازار مصرف بسیار گسترده آن است. بعد از آن، بازار صادراتی که در کشورهای همسایه وجود دارد و همچنین توان بسیار بالای فنی و مهندسی که به تولید محصولات با کیفیت منجر شده است، دیگر نقاط قوت این صنعت محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: سال‌ها تولید محصولات با کیفیت و تجربه سر و کار داشتن با مشتریان خارجی، باعث حضور شرکت ما در بازارهای اروپا شده بود و به برخی از کشورهای اروپایی محصول صادر کرده بودیم.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه اذعان کرد: یکی از نقاط ضعف تولیدکنندگان لوله و پروفیل، نداشتن نقدینگی است. بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه به دلیل افزایش شدید بهای مواد اولیه، حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات، با ظرفیت پایین فعالیت دارند و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: تولیدکنندگان بزرگ، مزیت کاهش قیمت تمام شده دارند زیرا هر اندازه که میزان تولید بیشتر شود، به همان میزان هزینه‌های سربار تولید کاهش می‌یابد. به این ترتیب، قیمت تمام شده محصول نیز کاهشی خواهد بود. در نتیجه، برای تولیدکنندگان افزایش تولید صرفه اقتصادی بیشتری به همراه خواهد داشت و به دلیل کاهش بهای تمام شده، محصول تولید شده قدرت رقابت‌پذیری بیشتری در بازار دارد. ضمن اینکه برای مصرف‌کننده خرید محصول ارزان‌تر و با قیمت تمام شده پایین‌تر، مقرون‌به‌صرفه است.

به‌روزرسانی تکنولوژی صنعت پروفیل لازم است

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با اشاره به بومی‌سازی تکنولوژی تولید پروفیل فولادی در کشور، خاطرنشان کرد: شرکت‌های خوبی در بخش ساخت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فعالیت دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند. البته تکنولوژی‌های بومی شده همچنان با تکنولوژی‌های مشابه خارجی فاصله دارند و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. البته رسیدن به بالاترین سطح تولید پروفیل و لوله فولادی، دور از ذهن نیست.

وی عنوان کرد: در گذشته که تحریم‌ها کمتر و ارتباطات بین‌المللی گسترده‌تر بود، بسیاری از تکنولوژی‌های روز به کشور وارد و بعضا بومی‌سازی شد و برخی از سازندگان ماشین‌آلات توانستند از تکنولوژی وارد شده الگوبرداری کنند. با این حال، باید توجه داشت که در دنیا تکنولوژی‌ها دائما به‌روزرسانی می‌شوند و نوآوری در حوزه‌های مختلف همواره رخ می‌دهد.

به اعتقاد صادقی به خاطر تحریم‌ها، تکنولوژی‌های روز کمتر در اختیار تولیدکنندگان پروفیل و لوله قرار می‌گیرد اما این تکنولوژی‌ها غیر قابل دسترس نیستند و می‌توان این تکنولوژی‌ها را از طریق ابزارهای مختلف تامین کرد و در کنار آن، با تحقیق و الگوبرداری از تکنولوژی‌های جدید، راه را برای بومی‌سازی و تامین ماشین‌آلات مدرن باز کرد.

حضور در پروژه‌های بزرگ ملی

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با اشاره به حضور فعال این شرکت در پروژه‌های بزرگ ملی، ابراز کرد: شرکت نورد و پروفیل ساوه در دو پروژه بسیار بزرگ و ملی خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و انتقال آب خلیج فارس به سیرجان که اخیرا فاز نخست آن افتتاح شد، حضور فعال دارد که نشان می‌دهد کیفیت محصولات این شرکت در سطح بالایی است. البته تامین لوله فولادی دو پروژه یاد شده با توجه به توان تولید، تکنولوژی و توان فنی و مهندسی میان چند شرکت بزرگ تقسیم شده است.

از پتانسیل‌های صنایع به خوبی استفاده نمی‌شود

صادقی مطرح کرد: اجرای پروژه‌های بزرگ انتقال آب خلیج فارس به سیرجان و خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک نشان داد صنعتگران و تولیدکنندگان کشور از چه پتانسیل‌های عظیمی برخوردار هستند. شرکت نورد و پروفیل ساوه نیز به‌روزترین تکنولوژی تولید پروفیل و لوله را دارد و آزمایشگاه محصولات این شرکت جزو مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در سطح کشور است. این در شرایطی است که واردات تکنولوژی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های مدرن به کشور میسر نیست و باید میلیون‌ها دلار برای واردات آن‌ها هزینه شود.

وی اضافه کرد: این تکنولوژی‌ها به همراه دانش فنی، تجربیات اندوخته شده و سعی و خطاهای صورت گرفته طی سال‌های بهره‌برداری در شرکت نورد و پروفیل ساوه، موجب شده‌ است که این مجموعه بتواند همچنان در سطح اول تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور باشد. این توانایی‌ها می‌تواند موجب شود صنعت لوله و پروفیل کشور، قطب این صنعت در منطقه باشد. تولیدکنندگان این حوزه با کمی توجه به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه به راحتی می‌توانند بازارهای منطقه را تحت کنترل خود درآورند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با انتقاد نسبت به حمایت کم از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم هماهنگی میان سازمان‌های مسئول در حوزه تولید، نظارت و بازار و نیز جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌های تصمیم‌گیر موجب می‌شود سرعت عمل در بزنگاه‌ها جهت تصمیم‌گیری و اجماع جهت حمایت از تولید کاهش یابد و سهمیه‌های مواد اولیه تولیدکنندگان همچنان در بلاتکلیفی باقی بماند.

صادقی در پایان مطرح کرد: اقدامی دیگری که می‌توان در جهت حمایت از تولید برداشت، تسهیل در امر صادرات از نظر قوانین و مقررات گمرکی است زیرا صادرات، باعث ارزآوری و گردش سرمایه در کشور شده و این امر نیز به رونق تولید و اشتغال‌زایی بیشتر در کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1896

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت