• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

توسعه تولید آهنرباهای ساخته شده از عناصر نادر خاکی در اروپا

  • کد خبر : 38772
  • 02 بهمن 1402 - 8:06
توسعه تولید آهنرباهای ساخته شده از عناصر نادر خاکی در اروپا
به نظر می‌رسد در راه‌اندازی واحدهای تولید آهنرباهای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی در ایالات متحده آمریکا و اروپا طی روزهای ابتدایی 2024 پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است و فعالان بازار در خارج از چین، به دنبال ایمن‌سازی و ایجاد زنجیره تامین دریایی این آهنرباها هستند.

به نظر می‌رسد در راه‌اندازی واحدهای تولید آهنرباهای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی در ایالات متحده آمریکا و اروپا طی روزهای ابتدایی ۲۰۲۴ پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است و فعالان بازار در خارج از چین، به دنبال ایمن‌سازی و ایجاد زنجیره تامین دریایی این آهنرباها هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی از واحدهای تولید آهنربای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی در کشورهای غیرآسیایی به خصوص در قاره اروپا و آمریکا، یک گام دیگر به مرحله بهره‌برداری نزدیک‌تر شده‌اند.

استفاده از آهنرباهای دائمی تولید شده از عناصر نادر خاکی در تولید موتورهای وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و توربین‌های بادی فراساحلی در سال ۲۰۲۳ در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و رسیدن به برایند انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰، توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرد.

لازم به ذکر است دولت چین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، محدودیت‌هایی را بر روی صادرات عناصر نادر خاکی و ماشین‌آلات مرتبط با فرایند تولید و فرآوری آن‌‌ها اعمال کرد.

در همین راستا، کنگره ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳، پیشنهاد تخصیص اعتبار مالیاتی برای تولید آهنرباهای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی را ارائه داد. گفتنی است دو قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی (BIL) و قانون کاهش تورم (IRA) آمریکا در سال ۲۰۲۲ به امضا رسیدند.

قانون کاهش تورم آمریکا به ارائه مشوق‌های مالیاتی برای تامین مواد اولیه حیاتی در داخل ایالات متحده آمریکا و یا از طریق کشورهای دارای تجارت آزاد با این کشور مربوط می‌شود؛ در حالی که قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی (BIL)، به سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین اشاره دارد.

با اعلام وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، حدود ۹۰ درصد از تولید جهانی آهنرباهای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی در چین انجام می‌شود و مابقی آن را ژاپن تامین و تولید می‌کند.

در همین راستا، اخیرا شرکت «E-VAC Magnetics» در آمریکا به عنوان زیرمجموعه شرکت تولیدکننده آلمانی «VAC Group»، با وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (DOD) قراردادی را منعقد کرده است. این شرکت وظیفه نصب تجهیزات ساخت، زیرساخت‌های فنی و مهندسی خطوط تولید آهنربا به ارزش ۹۴٫۱ میلیون دلار را بر عهده گرفته است.

سخنگوی «VAC Group» در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets»، از حمایت وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا قدردانی کرد و رضایت خود را از اینکه امکان دسترسی به مشوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از طریق قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی (BIL) و قانون کاهش تورم (IRA) آمریکا ایجاد شده است، اعلام کرد.

وی افزود: تخصیص اعتبارات مالیاتی برای تولید آهنرباهای دائمی ساخته شده از عناصر نادر خاکی به منظور اطمینان‌بخشی از رقابتی بودن آهنرباهای تولیدی در آمریکا برای عرضه در بازارهای جهانی، امری بسیار مهم تلقی می‌شود.

سخنگوی شرکت بریتانیایی «GKN Powder Metallurgy» که هم‌اکنون زیرمجموعه شرکت «Dowlais» به شمار می‌رود، اظهار داشت: به منظور کاهش شکاف سرمایه‌گذاری در این صنعت در مقایسه با آنچه در کشورهای تولیدکننده این آهنرباها در آسیا به خصوص در چین انجام شده است، به سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز خواهد بود.

احداث واحد تولید آهنربای نئودیمیوم توسط شرکت «E-VAC Magnetics»

اندکی قبل از آغاز سال ۲۰۲۴، شرکت «E-VAC Magnetics» اعلام کرد که در نظر دارد واحد تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) را در شهر سامتر در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا راه‌اندازی کند. انتظار می‌رود این نیروگاه در اواخر پاییز ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد. با این حال، هنوز ظرفیت تولید برنامه‌ریزی‌ شده برای این واحد اعلام نشده است.

این واحد تولیدی بر اساس یک توافق‌نامه بلندمدت الزام‌آور در ماه ژانویه ۲۰۲۳، تامین آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) مورد نیاز شرکت خودروسازی جنرال موتورز را بر عهده دارد.

طبق بیانیه قبلی شرکت «E-VAC Magnetics»، این واحد تولید در آمریکا از مواد اولیه حیاتی تامین شده از منابع بومی به منظور تولید آهنربای نئودیمیوم به کار رفته در موتور خودروهای الکتریکی استفاده خواهد کرد.

لازم به ذکر است اکثر مواد اولیه بومی تامین شده در آمریکا برای تولید این آهنربا، عمدتا عناصر نادر خاکی سبک هستند. برای تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) با کارایی بالا، به چهار عنصر نادر خاکی نئودیمیوم، پرازئودیمیوم، دیسپروزیوم و تربیوم نیاز است.

استفاده از عناصر نادر خاکی سنگین برای تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB)، منجر به حفظ عملکرد و کارایی این آهنربا در دماهای بالاتر خواهد شد.

عناصر به‌کاررفته در تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB)

در پاسخ به پرسش موسسه «Fastmarkets» در خصوص منابع تامین عناصر نادر خاکی سنگین، سخنگوی شرکت «E-VAC Magnetics» بدون اینکه در خصوص جزئیات قراردادهای تامین این پروژه‌ها اظهار نظر کند، به مراحل مختلف پروژه‌های معدنی متعدد در سراسر جهان اشاره کرد.

بر همین اساس، سازمان تنظیم مقررات ایالات متحده آمریکا ممکن است در این راستا به تامین عناصر نادر خاکی کمک کند. در قانون صدور مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۴ که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به امضا رسید، در بخش ۱۰۸۰ این قانون تعریف «مواد اولیه حیاتی تامین شده از منابع بومی» به بریتانیا و استرالیا نیز تعمیم داده شده است.

از این رو، شرکت تازه تاسیس بریتانیایی «Rainbow Rare Earths» که مدیریت پروژه «Phalaborwa» در آفریقای‌ جنوبی را بر عهده دارد، عناصر دیسپروزیوم و تربیوم را تامین خواهد کرد؛ همچنین شرکت استرالیایی «Lynas Rare Earths» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده عناصر نادر خاکی خارج از چین، هم‌اکنون با کمک ۲۵۸ میلیون دلاری دولت ایالات متحده آمریکا، در حال ساخت یک واحد جداسازی عناصر نادر خاکی سنگین در شهر سادریفت در ایالت تگزاس آمریکا است.

ساخت واحد تولید باتری دائمی توسط شرکت «MP Materials»

شرکت «MP Materials»، یکی دیگر از تامین‌کنندگان عناصر نادر خاکی آمریکا است که مدیریت معدن عناصر نادر خاکی سبک پروژه «Mountain Pass Rare Earth Mine» در ایالت کالیفرنیا را بر عهده دارد.

گفتنی است شرکت «MP Materials»، ساخت واحد تولید آهنربای نئودیمیم (NdFeB) را در شهر فورت ورث ایالت تگزاس در آوریل ۲۰۲۲ آغاز کرد؛ همچنین ظرفیت تولید در فاز اول این واحد حدود یک هزار تن در سال خواهد بود.

بر اساس تخمین وزارت دفاع آمریکا، تولید یک هزار تن در سال آهنربای نئودیمیم (NdFeB)، حدود یک درصد از مقدار تولید کلی کنونی جهان را شامل می‌شود.

جیمز لیتینسکی، مدیرعامل شرکت «MP Materials» در ماه نوامبر ۲۰۲۳ بیان کرد: بخش اصلی تجهیزات فرآوری در این واحد تولید مستقر شده است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده پیشرفت‌های بیشتری در راه‌اندازی این واحد تولیدی صورت پذیرد.

شرکت «Neo Performance Materials»، مستقر در کانادا، ساخت تاسیسات تولید آهنربای نئودیمیم (NdFeB) را در شهر ناروا در کشور استونی در ماه جولای ۲۰۲۳ آغاز کرد.

سخنگوی این شرکت در مصاحبه با موسسه «Fastmarkets» گفت: فرایند تجاری‌سازی در این تاسیسات با ظرفیت اولیه تولید دو هزار تن در سال آهنربای نئودیمیم (NdFeB) از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد که برای تامین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار موتور خودروی الکتریکی کافی است.

انتظار می‌رود در فاز دوم این تاسیسات، ظرفیت تولید آهنربای نئودیمیوم به پنج هزار تن در سال افزایش یابد که نیاز سه تا چهار میلیون خودروی الکتریکی به این آهنربا را تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۲۰۲۳، سهام شرکت «SG Technologies»، تولیدکننده قطعات آهنربا و ابزار مونتاژ پیشرفته مستقر در بریتانیا را خریداری کرد.

سخنگوی شرکت «Neo Performance Materials» خاطرنشان کرد: این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۴، ساخت و راه‌اندازی تاسیسات آهنربای نئودیمیوم خود در استونی را مطابق با مشخصات ارائه شده توسط تولیدکنندگان تجهیزات اصلی در اروپا و آمریکا (OEMs) به اتمام برساند.

وی یادآور شد: بسیاری از سازندگان تجهیزات اصلی تولیدکننده موتور خودروهای الکتریکی، تمایل زیادی برای تامین «مواد اولیه حیاتی تامین شده از منابع بومی» که در تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) به‌کار گرفته شده‌ است، در پلتفرم جدید خود پیدا کرده‌اند.

یکی دیگر از پروژه‌های تولید آهنربای نئودیمیوم در اروپا، مربوط به شرکت «GKN Powder Metallurgy» به عنوان بخشی از زیرمجموعه شرکت صنعتی «Dowlais» است.

شرکت «GKN Powder Metallurgy» در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که این شرکت، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحد تولید آهنرباهای دائمی با ظرفیت کل تولید سالانه چهار هزار تن برای اروپا و آمریکای شمالی است.

یکی از سخنگویان شرکت «GKN Powder Metallurgy» در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: این شرکت در حال راه‌اندازی یک واحد تولید نیمه‌صنعتی آزمایشی در مقیاس کوچک در شهر رادفورموال آلمان است که اوایل سال ۲۰۲۵ بهره‌برداری خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: توسعه این تاسیسات مبتنی بر میزان دریافت سفارش مشتریان ادامه پیدا خواهد کرد؛ همچنین این شرکت هنوز جزئیات همکاری خود با برخی از خودروسازان را فاش نکرده است.

این شرکت اخیرا یادداشت‌ تفاهمی با شرکت آلمانی فناوری «Schaeffler» به امضا رسانده که هدف از آن، تامین آهنرباهای دائمی برای برخی خودروسازان و سایر صنایع است.

لازم به ذکر است در ماه آوریل ۲۰۲۳، شرکت «Melrose Industries PLC» سهام سه شرکت‌ «GKN Automotive»، «GKN Powder Metallurgy» و «GKN Hydrogen» را به شرکت «Dowlais» واگذار کرد. برخی دیگر از تولیدکنندگان آهنربای نئودیمیوم غیر اروپایی نیز تمایل به حضور بیشتر در بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند.

شرکت‌های «POSCO» و «SGI» در پی حضور در بازارهای آمریکا

شرکت‌های «POSCO» و «Star Group Industrial» در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک واحد تولید آهنربای دائمی در ایالات متحده آمریکا با ظرفیت تولید اولیه سه هزار تن در سال هستند. بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، محل ساخت این واحد در یکی از ایالت‌های تگزاس، تنسی و یا آریزونا خواهد بود. هر دوی این شرکت‌ها، از جمله تامین‌کنندگان آهنرباهای دائمی موتورهای کشنده برای شرکت تازه تاسیس ویتنامی «VinFast» هستند.

سخنگوی شرکت «POSCO» در خصوص ساخت واحد تولید آهنربای دائمی در ایالات متحده آمریکا به موسسه «Fastmarkets» گفت:  در حال حاضر این موضوع در دست بررسی بوده و هنوز تصمیم نهایی برای اجرای این پروژه گرفته نشده است.

واحدهای برنامه‌ریزی شده تولید آهنربای دائمی در خارج از آسیا

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38772

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت «Green Li-ion» تاسیسات جدید خود را در آمریکا راه‌اندازی کرد
12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.