• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان:

ثبات قیمت، بهترین حالت ممکن برای تولیدکننده است

  • کد خبر : 3068
  • 23 بهمن 1398 - 13:39
ثبات قیمت، بهترین حالت ممکن برای تولیدکننده است
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان گفت: در طول مدت تولید کارخانه، ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌ایم و توانسته‌ایم چرخ تولید را در حال حرکت نگه داریم، اما یکی از مشکلاتی که در دو سال اخیر با آن مواجه شدیم، عدم ثبات قیمت‌ مس بود که این موضوع مانع از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای آینده شده است.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان گفت: در طول مدت تولید کارخانه، ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌ایم و توانسته‌ایم چرخ تولید را در حال حرکت نگه داریم، اما یکی از مشکلاتی که در دو سال اخیر با آن مواجه شدیم، عدم ثبات قیمت‌ مس بود که این موضوع مانع از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای آینده شده است.

ناصر گلکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت گلکار سپاهان با سابقه ۴۰ ساله در حوزه تولید ورق مسی در حال فعالیت است. این شرکت فعالیت خود را با ذوب فلزات، تولید ورق مسی و ساخت ظروف مسی آغاز کرده است و به مرور زمان و با توسعه مجموعه حالت امروزی شرکت گلکار سپاهان از سال ۱۳۶۷ شکل می‌گیرد. در حال حاضر، مواد ورودی کارخانه ضایعات مسی و برنجی هستند که تحت عملیات جداسازی قرار می‌گیرند و پس از ساخت شمش در نهایت ورق مسی را تولید می‌کنیم. در واقع مواد اولیه مجموعه، ضایعات است که از راه مزایده، بازار آزاد و کارخانه‌ها تامین می‌شود. به دلیل نوسانات قیمتی، شرایط بازار و مواد اولیه برآورد دقیق ظرفیت تولید سالانه و ماهانه ممکن نیست و این میزان متغیر است.

وی در خصوص عمده مصرف‌کننده‌های ورق‌های مسی افزود: عمده مشتریان ما تولیدی‌های صنایع دستی و ظروف مسی هستند. این ظروف شامل انواع قابلمه‌های و ماهی‌تابه مسی، انواع تابلوهای مسی، انواع ظروف و قاشق و چنگال است که می‌توان گفت قاشق و چنگال مسی از جدیدترین فرآورده‌های مس بوده که برخی از کارخانه‌ها آن را تولید می‌کنند و مشتریان خاص خود را دارد، اما سایر محصولات از قدیم ساخته می‌شد و تا به امروز این کالاها پابرجا بودند. کاربرد دیگر ورق‌های مسی، در صنعت برق است، محصول تولیدی ما در قالب صفحه‌های ارت و ورق‌هایی که به قطعات کوچک تبدیل شده و در تابلو برق‌ها به کار می‌رود.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان ادامه داد: در گذشته برای صنایع حرارتی و برودتی‌ مانند تنوره داخلی پکیج‌های دیواری نیز از ورق‌های مسی استفاده می‌شد که برخی سازندگان این تنوره‌ها را تولید و در اختیار کارخانه‌های پکیج قرار می‌دادند که امروزه ورق‌های مسی در این صنعت دیگر کاربردی ندارند. کاربرد دیگر محصول تولیدی مجموعه گلکار سپاهان، در صنعت آبکاری است، همچنین در صنعت ماشین‌سازی نیز ورق‌های مسی استفاده می‌شود. در طراحی و تزئین برخی کالاها مانند شومینه نیز این ورق‌ها کاربرد دارند.

وضعیت فروش داخلی مساعد است

گلکار تصریح کرد: فروش داخلی شرایط قابل قبولی دارد و در تلاش هستیم این وضعیت را به مرور زمان بهبود بخشیم. تا کنون فروش خارجی نداشتیم و یکی از برنامه‌های آینده مجموعه گلکار سپاهان، اخذ مجوزهای لازم، ایجاد بسترهای صادرات و شروع فروش خارجی است که در این زمینه نیز حضور موثر داشته باشیم.

وی در رابطه با تاثیر تکنولوژی و دانش روز دنیا بر میزان کیفیت ورق‌های مسی تولید شده، توضیح داد: فعالیت ما شامل دو بخش ذوب و نورد است و بیشترین تاثیر تکنولوژی را در واحد ذوب می‌توان مشاهده کرد، در این واحد از کوره‌های القایی استفاده می‌کنیم. این کوره‌ها جدیدترین نوع کوره در دنیا هستند که عملیات ذوب در آن‌ها تمیزتر و بهتر از روش‌های قدیمی، انجام می‌شود و ما در واحد ذوب از این نوع کوره‌ها استفاده می‌کنیم. سایر بخش‌ها مانند نورد تکنولوژی نقش پررنگی ندارد. در واقع در این واحد دو غلتک حرکت می‌کنند و مانند وردنه بر روی شمش‌های مسی حرکت کرده و با حرکت رفت و برگشتی شمش را نازک کرده و ضخامت ورق‌های مسی را تنظیم می‌کند. تمام تجهیزات کارخانه داخلی بوده و خوشبختانه در زمینه تجهیزات کوچک‌ترین نیازی به کشورهای دیگر نداریم.

این مدیرعامل با بیان اینکه مشکلات بسیاری در این صنعت وجود دارد، اضافه کرد: مس به عنوان سومین فلز گران قیمت، به صورت جهانی قیمت‌گذاری می‌شود؛ علاوه بر این، تغییرات و نوسانات نرخ ارز بر قیمت مس تاثیر دارد. وابستگی قیمت داخلی مس به چند عامل باعث بی‌ثباتی آن شده و این بزرگ‌ترین مشکل ما محسوب می‌شود. در شرایط فعلی تامین مواد اولیه نیز دشوار شده است. سومین مشکل ما و سایر تولیدکننده‌ها، موضوع سرمایه در گردش شرکت است. مس فلز گرانی بوده و با توجه به تداوم افزایش قیمت مس، تامین سرمایه جهت خرید خوراک کارخانه و سایر تجهیزات دشوار شده، وضعیت بازار مناسب نیست و از تعداد مشتریان کاسته شده است و ادامه این شرایط منجر به کاهش میزان تولید کارخانه می‌شود.

ارزش افزوده، یکی از مشکلات صنعت ورق مسی محسوب می‌شود

گلکار در رابطه با سایر مشکلات موجود در صنعت ورق مسی، یادآور شد: با افزایش‌ قیمت‌ها، مشتریان قادر به خرید نقدی نیستند و خرید از نوع چک نیز ضمانت‌های خاصی را می‌طلبد و نمی‌توان به هر مشتری اعتماد لازم را داشت و این موضوع نیز باعث کاهش میزان معاملات شده است. در فروش اعتباری، علاوه بر مشکلات ضمانتی، مدت زمان دریافت پول نقد زیاد است و قیمت در زمان عقد قراردادها و خرید مواد اولیه متفاوت می‌شود و این موضوع نیز ضررهای زیای را برای ما به دنبال داشته است. مشکلات ذکر شده فقط مختص به مجموعه گلکار سپاهان نیست و اغلب فعالان و تولیدکننده‌‌ها وابسته به صنعت مس با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. معضل بعدی، میزان مالیالت بر ارزش افزوده است، بخش عمده محصولات خود را به صنف صنایع دستی می‌فروشیم و این صنف معاف از مالیات بوده و مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده را سبب می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تغییر قیمت و جهش‌های کاهشی و افزایشی ناگهانی‌ مس بیشترین آسیب را به چرخ تولید وارد کرده است و مانع از برنامه‌ریزی دقیق برای آینده می‌شود. مس تحت تاثیر اقتصاد کشور چین بوده و هر اتفاقی که در این کشور می‌افتد، قیمت این فلز را تحت شعاع قرار می‌دهد. در حال حاضر، شیوع ویروس کرونا در چین باعث نزول شدید قیمت مس شده است. علاوه بر این، به دلیل وجود منابع بزرگ مس در کشورهایی مانند شیلی برخی اعتراضات، اعتصابات و سیاست‌های کارکنان معدن در این کشور نیز در قیمت‌گذاری این فلز بی‌تاثیر نیست. بحث انرژی و سوخت‌های فسلی نیز به نوعی در سرنوشت قیمتی مس دخیل هستند. بنابراین رشد و کاهش قیمت‌ها به ضرر تولیدکننده است، افت قیمت در نرخ نهایی محصول موثر بوده و افزایش قیمت در خرید مواد اولیه به نفع تولیدکننده نیست، در نتیجه ثبات قیمت بهترین حالت ممکن برای قشر تولیدکننده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3068
  • نویسنده : نسیم نوحه خوان

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت «Green Li-ion» تاسیسات جدید خود را در آمریکا راه‌اندازی کرد
12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد