• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
«فلزت آنلاین» گزارش می‌کند:

حرکت ذوب‌آهن در مسیر تحولات جهانی صنعت فولاد

  • کد خبر : 34920
  • 07 آذر 1402 - 9:19
حرکت ذوب‌آهن در مسیر تحولات جهانی صنعت فولاد
شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ و باقدمت محصولات فولادی در کشور، رویکردهای توسعه‌محور خود را در راستای همگام شدن با توسعه زیرساخت‌های کشور و تولید محصولات استراتژیک قرار داده است و این مسئله ضرورت حرکت هم‌پای تحولات صنعت فولاد را برای این شرکت ایجاد می‌کند.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ و باقدمت محصولات فولادی در کشور، رویکردهای توسعه‌محور خود را در راستای همگام شدن با توسعه زیرساخت‌های کشور و تولید محصولات استراتژیک قرار داده است و این مسئله ضرورت حرکت هم‌پای تحولات صنعت فولاد را برای این شرکت ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، صنعت فولاد کشور از دهه ۱۳۵۰ که شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده شمش فولاد فعالیت خود را آغاز کرد، تا به امروز تحولات چشمگیری داشته است. طی چند دهه گذشته، نه‌ تنها ایران از کشوری واردکننده فولاد به تولیدکننده‌ای مطرح و بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده است بلکه امروز صنعت فولاد، یکی از ارکان رشد اقتصادی کشور در حوزه صادرات و همچنین در زمینه تامین نیاز داخلی به شمار می‌آید. در این میان شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت فولاد کشور، ساخت محصولات فولادی لازم برای توسعه زیرساخت‌ها را محور رویکردهای خود قرار داده و همواره در جهتی گام برداشته است تا با تولید محصولات متنوع و پرکاربرد، نقشی اثرگذار در پیشرفت صنعتی کشور داشته باشد.

این شرکت در راستای تداوم مسیر توسعه و ارتقای عملکرد مالی، در چند سال گذشته برنامه‌های تحولی خود را با تغییر رویکردها در حجم و تکنولوژی تولید و توسعه سبد محصولات آغاز کرده است. در این خصوص، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان ابتدا تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا که اغلب در ایجاد زیرساخت‌های ملی اهمیت بالایی دارند در دستور کار قرار داد؛ به طوری که در سال جاری، عملکرد متفاوتی را در تولید این محصولات داشته است. در برنامه تحولی این شرکت، به‌روزرسانی و همگام شدن با تحولات جهانی صنعت فولاد نیز ترسیم شده که این مسئله می‌تواند توانایی رقابت شرکت ذوب‌ آهن اصفهان را به عنوان برندی نام‌آشنا در بازارهای داخلی و بین‌المللی افزایش دهد.

ضرورت تولید فولاد سبز در شرکت ذوب آهن اصفهان

تکنولوژی تولید فولاد در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان بر پایه روش کوره بلند است؛ به این معنا که کک زغال‌سنگ، یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های تولید این شرکت به شمار می‌آید. بنابراین باید در نظر داشت که حرکت شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به سوی تولید فولاد با کمترین انتشار گازهای گلخانه‌ای و میزان آلایندگی، یک امر مهم و ضروری برای حفظ تولید پایدار این شرکت در بلندمدت محسوب می‌شود. از آنجایی که تولید فولاد سبز موضوعی کاملا به‌روز و جدید است، ارتباط تنگاتنگی با نوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. در همین راستا، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان هم‌افزایی و گسترش روابط با شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان اولین گام در حرکت به سوی تولید فولاد سبز در دستور کار قرار داده است و در نظر دارد که از این طریق استراتژی‌های موثر و عملیاتی خود را دنبال کند. طرح جامع پروژه‌های زیست‌محیطی این شرکت با اتکا بر دانش داخلی و بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف آب، هوا، پسماند، خاک و مدیریت مصرف انرژی اجرا می‌شوند.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، رویکرد تولید با کمترین آلایندگی را محدود به حوزه انرژی و سوخت نمی‌داند. این شرکت برنامه‌ریزی برای ایجاد محیطی پاک و به دور از آلودگی را در دستور کار قرار داده و در این راستا سرمایه‌گذاری فراوانی نیز انجام داده است. اقدامات شرکت ذوب‌ آهن اصفهان را می‌توان در دو بخش بهسازی سایت و مناطق اطراف کارخانه و بهبود در واحدهای تولید تقسیم‌بندی کرد. ایجاد و نگهداری بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی کشور، بازیافت محصولات میانی موجود در سایت تنگه جوزدان و پاکسازی و رفع آلاینده‌ها از این سایت و دریافت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان زرین‌شهر، برخی از مهم‌ترین پروژه‌های انجام‌ شده در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در  مناطق اطراف مجموعه به شمار می‌آیند.

پروژه‌های بازسازی و بهسازی سيستم تصفیه غبار كنورتورها، پروژه پنج‌گانه زیست‌محیطی بخش آگلومراسیون، ساخت مخازن فلزی و بتنی به منظور انبارش محصولات ميانی ناشی از كک، نوسازی باتری‌های کک‌سازی و ساخت درب‌های فلکسیبل «Flexible» سلول‌های باتری شماره ۳ نیز برخی از اقدامات انجام‌ شده در واحدهای تولید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان هستند که اجرای هر یک از آن‌‎ها نقش بسزایی در کاهش و کنترل آلایندگی‌ها داشته‌اند. به عنوان مثال، درب‌های انعطاف‌پذیر از انتشار گاز خام از درب سلول‎‌های باتری ۳ و انتشار بوهای نامطبوع در محیط جلوگیری می‌کنند که به دنبال آن آلودگی هوا کاهش می‌یابد. به طور کلی، شرکت ذوب‌ ‎آهن اصفهان در تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید اقدامات بهبود و اصلاح را انجام می‌دهد که این مسئله به طور قابل‌توجهی در کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی موثر واقع می‌شوند.

استراتژی جدید ذوب‌ آهن اصفهان در مسیر توسعه

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، اهمیت برنامه‌ریزی برای افزایش تولید، تنوع‌بخشی و ارتقای کیفیت محصولات را به درستی شناسایی کرده و عملکرد این شرکت در سال‌های جاری به گونه‌ای شکل گرفته که توانسته است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، به اغلب هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های تولید دست یابد.

نگاهی به آمار تولید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در هفت‌ ماهه ۱۴۰۲، گواه روشنی بر این ادعاست. ریل، یکی از استراتژیک‌ترین محصولاتی است که به تازگی در سبد محصولات این شرکت جای گرفته است و تولید این محصول دستاورد مهمی در سطح ملی به شمار می‌آید؛ اگرچه برنامه تولید ریل در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان قدمتی دیرینه دارد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، تولید ریل مطابق با استاندارد جهانی و در سطح انبوه از سال گذشته آغاز شد. در حال حاضر استانداردهای مختلفی برای تولید ریل در جهان وجود دارد که شرکت ذوب‌ آهن اصفهان موفق به دستیابی به سطح استاندارد «EN13674» اروپا که یکی از بالاترین سطوح استاندارد محسوب می‌شود، شده است. این شرکت در هفت‌ ماهه سال جاری، ۱۸ هزار و ۶۷۴ تن ریل فولادی تولید کرده است. تولید تیرآهن فولادی که از دیگر محصولات استراتژیک شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به شمار می‌آید، در همین بازه زمانی به ۵۴۲ هزار و ۱۳۷ تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱٫۵ درصدی را نشان می‌دهد. در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان تولید میلگرد، شمش چدن، شمش کالایی و کلاف نیز در هفت‌ ماهه امسال به ترتیب برابر با ۲۳۸٫۶ هزار تن، ۶۱٫۵ هزار تن، ۵۸ هزار تن و ۸٫۹۴ هزار تن بوده است.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در برنامه‌های آتی در نظر دارد تولید ریل خود را افزایش دهد و تولید محصولات سبک‌تر را به سایر واحدهای فولادسازی واگذار کند. در واقع این شرکت رویکرد تولید محصولات استراتژیک را که نقش مهمی در توسعه کشور خصوصا در زیرساخت‌های ریلی و ساختمان دارند، بیش از گذشته دنبال می‌کند و به این ترتیب انتظار می‌رود که تولید تیرآهن‌‎های خاص و ریل در این شرکت افزایش یابد.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در راستای توسعه خطوط تولید ریل، اره و دریلینگ سوم را تامین، نصب و راه‌اندازی کرده است و در خط بسته‌بندی شماره ۲ این شرکت نیز تمامی قطعات بومی‌سازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌‎اند. این اقدام از انباشت محصول پشت خط جلوگیری می‌کند و توازنی بین فرایندهای تولید و بسته‌بندی برقرار می‌کند. از دیگر پروژه‌های بومی‌‎سازی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان که غالبا در حوزه خطوط تولید ریل بوده‌اند، می‌توان به ریومپینگ «Revamping» راستاسنج و ساخت هات‌استمپینگ «Hot Stamping» دستی اشاره کرد. به‌روزرسانی پروفایل گیج تست سنتر «Gauge Test Center»، اولتراسونیک و ادی کارنت، از دیگر پروژه‌‎هایی است که در دستور کار این شرکت قرار گرفته‌اند.

در پایان باید تاکید کرد که شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به جز تولید ریل و تیرآهن، در نظر دارد که سبد محصولات خود را توسعه دهد تا از این طریق در توسعه کشور بیش از گذشته موثر و نقش‌آفرین باشد. در همین راستا، تولید آرک معدن و انواع تیرآهن‌ استراتژیک و میلگردهای آلیاژی با استانداردهای ‌روز نیز در دستور کار این شرکت عظیم فولادی قرار گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34920

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.