• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

تولید آند گرافیت در بحبوحه شرایط چالش برانگیز بازار

  • کد خبر : 23342
  • 24 تیر 1402 - 10:34
تولید آند گرافیت در بحبوحه شرایط چالش برانگیز بازار
شرکت «Yunnan Shanshan»، یکی از شرکت‌های تابعه تولیدکننده بزرگ آند گرافیت یعنی شرکت «Shanshan Technology»، فرایند ساخت واحد تولیدی جدید خود را در استان یون‌نان چین در روز جمعه 30 ژوئن آغاز کرد.

شرکت «Yunnan Shanshan»، یکی از شرکت‌های تابعه تولیدکننده بزرگ آند گرافیت یعنی شرکت «Shanshan Technology»، فرایند ساخت واحد تولیدی جدید خود را در استان یون‌نان چین در روز جمعه ۳۰ ژوئن آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین»  و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، خبر راه‌اندازی این پروژه تولیدی با ارزش ۹٫۷ میلیارد یوان (۱٫۳ میلیارد دلار) آند گرافیت یکپارچه سال ۲۰۲۲ اعلام شد. بنا بر اعلام مسئولان، این واحد تولیدی در دو فاز ساخته خواهد شد. ساخت فاز اول این پروژه با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن در سال آغاز شده؛ در حالی که ساخت فاز دوم با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن هنوز آغاز نشده است.

یک منبع نزدیک به این شرکت عنوان کرد: شرکت «Yunnan Shanshan» معتقد است که فرصت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در استان یون‌نان چین، یک مزیت عمده برای تولید مواد آند گرافیت در بحبوحه فشار دولت چین بر کاهش کربن تولیدی و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

با این حال، اقدام برای راه‌اندازی این واحد تولید آند گرافیت زمانی انجام شده که بازار آند گرافیت با وضعیت کاهش تقاضا ناشی از روند نزولی حجم تقاضا در بازار خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو (NEV) و افزایش ظرفیت برای تولید گرافیت مصنوعی و گرافیت طبیعی که سهم عمده‌ای از بازار را تشکیل می‌دهد، روبه‌رو است.

در واقع، ظرفیت گرافیت‌زایی چین به عنوان یک فرایند مهم در تولید آند مصنوعی از یک میلیون تن در ماه مارس ۲۰۲۲، به بیش از ۲٫۳ میلیون تن در ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت. بر اساس داده‌های ارائه‌ شده توسط موسسه «BAIINFO»، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲، حدود یک میلیون تن دیگر به ظرفیت این گرافیت‌زایی اضافه شد.

این افزایش بیش از حد ظرفیت تولید همراه با کاهش حجم تقاضا از سوی بخش خودروهای مبتنی بر انرژی نو، منجر به کاهش قیمت آند مصنوعی از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شده است. این امر به نوبه خود، موجب استفاده از گرافیت مصنوعی به جای گرافیت طبیعی و تاثیرگذاری بر بازار گرافیت طبیعی شد.

ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت کروی با کربن غلظت ۹۹٫۵ درصد در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل محصول در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده، قیمت دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در ابتدای این ماه ثابت بود اما نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰٫۸۵ درصد کاهش داشت.

ثبات قیمت گرافیت کروی از ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳ و کاهش بیش از ۴۰ درصدی آن به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲

علاوه‌براین، آندهای مصنوعی با کیفیت متوسط و پایین به ترتیب با تخفیف‌های یک هزار و ۸۰۰ یوان (۲۴۹ دلار) در هر تن و دو هزار و ۷۰۰ یوان در هر تن نسبت به آند گرافیت طبیعی در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ عرضه شدند. به گفته منابع مطلع از وضعیت بازار گرافیت، این تخفیف‌ها با پریمیوم ۶ هزار و ۶۰۰ یوان به ازای هر تن و ۱۲ هزار و ۸۰۰ یوان به ازای هر تن برای آند مصنوعی کیفیت متوسط و پایین در ابتدای سال ۲۰۲۳ قابل‌ مقایسه است.

در حالی که برخی از مشارکت‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند وضعیت تقاضا برای آند با مصرف موجودی انبار ذخایر آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کمی بهبود یابد، برخی بر این باورند که حجم مازاد عرضه در ظرفیت تولید آند مصنوعی، موجب خنثی شدن هرگونه افزایش تقاضا برای آن می‌شود و بازار گرافیت مصنوعی و طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین مازاد عرضه در آند مصنوعی بر افزایش سهم گرافیت طبیعی و تولید آند در صنایع پایین‌دستی تاثیر می‌گذارد. یکی از معامله‌گران گرافیت طبیعی در چین اعلام کرد که تولیدکنندگان آند با توجه به عملکرد بهتر گرافیت مصنوعی در بازار، تنها زمانی مایل به افزایش مصرف گرافیت طبیعی هستند که به اندازه کافی اختلاف قیمت میان این دو وجود داشته باشد.

برخی از فعالان صنعت بر این باورند که افزایش ظرفیت تولید در شرکت «Yunnan Shanshan»، منجر به افزایش رقابت در این صنعت در کوتاه‌مدت با توجه به مازاد عرضه این مواد تولیدی خواهد شد.

لازم به ذکر است که هزینه‌های بالای گرافیت‌زایی بر حاشیه سود تولیدکنندگان بین نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تا نیمه اول ۲۰۲۲ تاثیرگذار بود. یکی از تولیدکنندگان آند در چین تاکید کرد که آغاز فرایند تولید در این پروژه، موجب افزایش سرعت روند نزولی بازار فعلی با توجه با کاهش حجم تقاضا و مازاد حجم عرضه می‌شود.

 انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=23342

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

19اردیبهشت
دولت شیلی به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید ذوب مس
علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

دولت شیلی به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید ذوب مس

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.