• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

رویکرد مجلس نمایندگان آمریکا برای حمایت از صنعت باتری

  • کد خبر : 36905
  • 04 دی 1402 - 9:58
رویکرد مجلس نمایندگان آمریکا برای حمایت از صنعت باتری
ایجاد صندوق بودجه احتیاطی ذخایر مواد معدنی حیاتی به منظور حمایت از صنعت باتری آمریکا، همراه با ترویج بازیافت باتری به صورت بومی و تخصیص بودجه تحقیقاتی برای یافتن مواد اولیه حیاتی جایگزین به‌کاررفته در تولید باتری‌ها، بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر برای افزایش انعطاف‌پذیری آمریکا در حوزه تولید باتری به شمار می‌رود.

ایجاد صندوق بودجه احتیاطی ذخایر مواد معدنی حیاتی به منظور حمایت از صنعت باتری آمریکا، همراه با ترویج بازیافت باتری به صورت بومی و تخصیص بودجه تحقیقاتی برای یافتن مواد اولیه حیاتی جایگزین به‌کاررفته در تولید باتری‌ها، بخشی از یک استراتژی بزرگ‌تر برای افزایش انعطاف‌پذیری آمریکا در حوزه تولید باتری به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در بخش رقابت حوزه‌های استراتژیک بین ایالات متحده آمریکا و حزب کمونیست چین، ۱۵۰ پیشنهاد سیاسی که در روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در قالب گزارشی منتشر شد، به کنگره آمریکا پیشنهاد کرد تا مجوز ایجاد صندوق بودجه احتیاطی مواد معدنی حیاتی را صادر کند. بر اساس این گزارش، اتخاذ چنین تصمیمی با هدف حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی در برابر نوسانات قیمت‌ها با در نظر گرفتن تسلط چین بر زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی گرفته شده است.

در این گزارش آمده است که ایجاد چنین صندوق بودجه‌ای، در ثبات قیمت یک ماده معدنی حیاتی در زمانی که قیمت‌ها به کمتر از نرخ مبنا برسند یا زمانی که قیمت‌ها به‌ طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کنند، بسیار موثر خواهد بود.

هدف از ایجاد این صندوق بودجه با در نظر گرفتن مشکلاتی چون نوسان قیمت مواد معدنی حیاتی، کاهش مقدار تولید داخلی مواد معدنی حیاتی در آمریکا و وابستگی وارداتی این کشور به چین در بخش این مواد اولیه، حمایت از تولید فلزات حیاتی به صورت بومی در آمریکا است. بر اساس این گزارش، کبالت، منگنز، عناصر نادر خاکی سبک و سنگین، وانادیوم، گالیوم، گرافیت، ژرمانیوم و بور، از جمله مواد معدنی حیاتی هستند که تحت پوشش این صندوق بودجه احتیاطی قرار می‌گیرند.

در این گزارش به نقش آژانس لجستیک دفاعی مواد معدنی استراتژیک آمریکا (DLA) بر تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی و تهیه مواد اولیه حیاتی در راستای امنیت ملی آمریکا اشاره شده است. به همین دلیل این کمیته هم‌اکنون قصد دارد با ایجاد این صندوق، نوسانات قیمت و افزایش تولید داخلی مواد معدنی را مدیریت کند.

این پیشنهاد ابتدا باید در قالب یک لایحه قبل از اینکه در کنگره ایالات متحده آمریکا مورد بحث و رای‌گیری قرار گیرد، تنظیم شود؛ به علاوه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باید قبل از اجرا، این قانون تصویب شده را تایید کند. یکی از پیشنهادات دیگر این کمیته، بومی‌سازی صنعت بازیافت باتری در ایالات متحده آمریکا است.

این کمیته در این گزارش پیشنهاد کرده است محدودیت‌های صادراتی برای هر واحد تولیدی که بودجه خود را از وزارت انرژی یا وزارت دفاع آمریکا برای فرآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده دریافت می‌کند، وضع شود. تخصیص بودجه تحقیقاتی برای یافتن مواد اولیه جایگزین به‌کاررفته در تولید باتری‌ها، یکی از پیشنهادات دیگر این کمیته بود که در ادامه گزارش به آن اشاره شده است.

تمرکز بر تولید عناصر نادر خاکی

در این گزارش همچنین از کنگره درخواست شده است با ایجاد مشوق‌های مالیاتی، از تولید مواد اولیه حیاتی در خاک آمریکا حمایت کند. یکی از این مشوق‌ها، تصویب قانون اعتبار مالیاتی تولید آهنربا مبتنی بر استفاده از عناصر نادر خاکی کمیاب و تخصیص ۲۰ دلار به ازای هر کیلوگرم برای آهنرباهای تولید شده از عناصر نادر خاکی سبک و سنگین در ایالات متحده آمریکا و تخصیص ۳۰ دلار به ازای هر کیلوگرم اعتبار برای آهنرباهای ساخت ایالات متحده آمریکا که ۹۰ درصد از مواد اولیه آن در این کشور تهیه شده باشد، است. یکی از پیشنهادات دیگر این کمیته، تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبار مالیاتی برای تولید آهنرباهایی است که می‌توانند جایگزین آهنربای نئودیمیوم (NdFeB) شوند.

لیزا توبین، مدیر ارشد اقتصاد در پروژه بخش مطالعات رقابت حوزه‌های استراتژیک بین ایالات متحده آمریکا و حزب کمونیست چین، عنوان کرد: جمهوری خلق چین عمدا ظرفیت مازاد در تولید مواد اولیه حیاتی ایجاد می‌کند و مواد اولیه تولیدی را با نرخ‌های پایین‌تر از قیمت‌های بازار به فروش می‌رساند تا بتواند سهم بازار را به دست آورد و جایگاه خود را در زنجیره ارزش تامین مواد اولیه حیاتی مستحکم‌تر کند.

لازم به ذکر است که چین، بیش از ۸۰ درصد آهنرباهای دائمی تولید شده از عناصر نادر خاکی در جهان را تولید می‌کند. کشور ژاپن به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ آهنرباهای دائمی در جهان، از این آهنرباها در صنایع الکترونیک و خودروسازی خود استفاده می‌کند.

در همین راستا دو پروژه تولید آهنربای نئودیمیوم در مقیاس بزرگ در حال راه‌اندازی در ایالات متحده آمریکا هستند. شرکت آمریکایی «MP Materials» یکی از شرکت‌هایی است که راه‌اندازی کارخانه تولید آهنربای نئودیمیوم را در ایالت تگزاس آغاز کرده است. شرکت «E-Vac Magnetics» مستقر در آمریکا به عنوان شرکت زیرمجموعه آلمانی «Vacuumschmelze»، اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، کارخانه آهنربای دائمی تولید شده از عناصر نادر خاکی را راه‌اندازی کند. در همین راستا باید اعلام کرد که شرکت خودروساز آمریکایی یعنی جنرال موتورز (GM)، قراردادهایی بلندمدت با هر دوی این پروژه‌های در حال ساخت منعقد کرده است.

قیمت‌های عناصر نادر خاکی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و در نوسان بوده است. قیمت‌های اکسید نئودیمیم پراسئودیمیم (NdPr) به عنوان ماده اولیه اصلی مورد استفاده در تولید آهنربای نئودیمیوم (NdFeB)، بیش از دو برابر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت اما از آن زمان به بعد به شدت افت کرده است.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، قیمت اکسید نئودیمیم پراسئودیمیم با خلوص ۹۹ درصد (نسبت ۷۵ به ۲۵ درصد) با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، رقم ۶۶ تا ۶۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز هفتم دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۷۱ تا ۷۴ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در روز ۱۹ اکتبر سال جاری میلادی، روند کاهشی را تجربه کرد.

مشارکت‌کنندگان بازار کبالت که در چند ماه گذشته شاهد کاهش مداوم قیمت‌ها و وضعیت مازاد عرضه این ماده معدنی بودند، از ارائه این پیشنهادات استقبال کردند. گفتنی است از کبالت در تولید باتری‌ نیکل کبالت منگنز (NCM) به‌کاررفته در خودروهای الکتریکی و همچنین در قطعات چرخان موتورهای جت استفاده می‌شود؛ همچنین کبالت در صنایع دفاعی و پزشکی نیز کاربرد دارد.

ارزیابی روزانه این موسسه برای کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت ۱۳٫۱۰ تا ۱۴٫۴۰ دلار در هر پوند در روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۸٫۳۰ تا ۱۹٫۹۵ دلار ثبت شده در ابتدای سال جاری میلادی کاهش داشت؛ متوسط قیمت کبالت در حال حاضر در پایین‌ترین میزان خود به نسبت ماه آگوست ۲۰۱۹ قرار دارد.

تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» میزان ۶ هزار تن ظرفیت مازاد کبالت را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند که نسبت به ظرفیت مازاد چهار هزار تنی پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۳ بیشتر است.

فعالان بازار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند که به دلیل مازاد عرضه برخی از محصولات میانی کبالت مانند هیدروکسید، انتظار می‌رود صادرات کبالت تصفیه شده از چین افزایش پیدا کند؛ در حالی که فلز کبالت با مبدا تولید چین، مشمول پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات به ایالات متحده آمریکا شده است، می‌توان کبالت تولید شده در واحدهای تولیدی اروپا را جایگزین کبالت وارداتی به آمریکا با مبدا تولید چین کرد.

برایس کروکر، مدیر اجرایی شرکت «Jervois Global» که مدیریت پروژه استخراج و تولید کبالت «Idaho Cobalt Operations» را بر عهده دارد، از بیانیه کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در بخش رقابت حوزه‌های استراتژیک بین ایالات متحده آمریکا و حزب کمونیست چین که در روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ رسانه‌ای شد، استقبال کرد.

لازم به یادآوری است که کاهش قیمت کبالت، منجر به توقف فعالیت در پروژه «Idaho Cobalt Operations» در اوایل سال ۲۰۲۳ شد.

میانگین قیمت کبالت و پیش‌بینی مازاد عرضه ۶ هزار تنی در سال ۲۰۲۴

حمایت از تولید گالیوم و ژرمانیوم در آمریکا

برخی از فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که مکانیسم حمایت از ثبات قیمت برای افزایش مقدار تولید گالیوم و ژرمانیوم در خارج از چین مهم تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که در سال جاری میلادی، دولت چین برخی از محدودیت‌های جدید را بر روی صادرات گالیوم و ژرمانیوم به دیگر کشورهای جهان وضع کرد.

در ماه آگوست ۲۰۲۳ پس از اجرایی شدن محدودیت صادراتی مذکور، یک کارشناس بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گالیوم در زمانی که ممکن است قیمت‌های نوسانی مجددا به دنبال ایجاد وضعیت ظرفیت مازاد این ماده معدنی در چین ایجاد شوند، انجام نخواهد شد؛ مگر اینکه تدابیر ویژه‌ای در راستای حمایت از تولید داخلی در اروپا و آمریکا اتخاذ شود.

شرکت «Nyrstar» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Trafigura»، برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد واحد ذوب «Clarksville» خود واقع در ایالت تنسی ایالات متحده آمریکا را به منظور فرآوری گالیوم و ژرمانیوم توسعه ببخشد. این شرکت سرمایه تخصیص داده شده برای انجام این کار را حدود ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.

ارزیابی دو روز در یک هفته‌ موسسه «Fastmarkets» برای گالیوم با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد با شرط تحویل در بندر روتردام، قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۵۵ تا ۳۱۰ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در ابتدای سال جاری میلادی، افزایش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36905

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم
17اردیبهشت
آیا روند افزایش تدریجی قیمت نیکل ادامه خواهد یافت؟
17اردیبهشت
نقش کلیدی قراضه فولاد در فرایند کربن‌زدایی در کره‌جنوبی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.