سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۴۵ /شنبه/۷ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:17 /شنبه/7 مهر 1403

در صورت ادامه توقف فعالیت معدن «Man Maw»،

زنجیره تامین قلع با محدودیت مواجه خواهد شد

بیش از یک سال از توقف موقت تولید در معدن قلع «Man Maw» در میانمار، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر این فلز استراتژیک در جهان می‌گذرد.

بیش از یک سال از توقف موقت تولید در معدن قلع «Man Maw» در میانمار، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر این فلز استراتژیک در جهان می‌گذرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌نقل از سایت «mining.com»، اگرچه در حال حاضر وضعیت افزایش حجم ذخایر انبارهای قلع و فلز قلع تصفیه شده بر بازار این ماده معدنی استراتژیک تاثیر گذاشته است اما به نظر می‌رسد این روند در ماه‌های آینده تغییر پیدا کند.

در همین رابطه، می‌توان بیان کرد زمانی که مقامات ایالت «Wa» به عنوان یک ایالت خودمختار که اکثر ذخایر قلع میانمار را تحت کنترل خود دارد، دستور تعلیق کامل و موقت تمام فعالیت‌های استخراج و فرآوری این ماده معدنی در ماه آگوست ۲۰۲۳ را صادر کردند، بسیاری از تحلیلگران بازار معتقد بودند که روند اختلال ایجاد شده در عرضه قلع چندین ماه بیشتر ادامه نخواهد یافت.

با این وجود، برای دیگر معادن کوچک‌تر قلع که در قلمرو ایالت «Wa» قرار دارند، از آن زمان به بعد مجوز فعالیت صادر شد. اگرچه مقامات ایالت مذکور مجور صادرات ذخایر قلع استخراج شده از معدن قلع «Man Maw» و موجود در انبارها را صادر کرده‌اند اما فرایند تولید در معدن مذکور همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

تولیدکنندگان غیرمجاز قلع در میانمار

لازم به ذکر است که آمار دقیقی از میزان عرضه قلع از معادن میانمار در بازارهای بین‌المللی وجود ندارد. همچنین هیچ آمار رسمی‌ای در خصوص تولید قلع در کشور مذکور در دسترس نیست و برای ارزیابی میزان تولید قلع در این کشور تنها می‌توان به آمار ارائه شده در خصوص حجم محموله‌های تحویل داده شده به گمرک چین استنباط کرد.

در همین راستا، انجمن بین‌المللی قلع گزارش داد که در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰ هزار تن قلع در میانمار تولید شد که حدود ۷۰ درصد از رقم اعلام شده مربوط به معدن قلع «Man Maw» است.

مطابق با داده‌های ارائه شده، میانمار سومین تولیدکننده بزرگ قلع جهان پس از چین و اندونزی بوده و معدن «Man Maw»، حدود ۷ تا ۸ درصد از عرضه جهانی قلع را به خود اختصاص داده است.

مقامات ایالت «Wa» در خصوص ایجاد تعلیق در فعالیت معادن قلع در این ایالت اعلام کردند که اقدامات مذکور در جهت اجرای حسابرسی و بررسی مجدد میزان ذخایر و تولید قلع که تحت تاثیر فرایند معدن‌کاری دستی غیر مجاز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده، انجام شده است. به گفته این مقامات، اقدام مذکور هم‌راستا با سایر کشورهای غنی از منابع که به دنبال مدیریت بهتر ذخایر خود هستند، انجام شده است.

در همین رابطه، سوالی که در این خصوص امکان دارد مطرح شود، این است که چرا انجام حسابرسی و بررسی مجدد میزان ذخایر و تولید قلع در ایالت مذکور تا این حد طولانی شده است.

کاهش حجم واردات قلع از میانمار به چین پس از تعلیق تولید در ایالت «Wa»

افت حجم واردات قلع از میانمار به چین

تاثیر توقف یک ساله روند تولید در معدن قلع «Man Maw» در میانمار در آمارهای ارائه شده مربوط به حجم واردات قلع چین به وضوح قابل مشاهده است.

بر همین اساس، در ۱۰ ماه پس از شروع روند توقف تولید در معدن قلع «Man Maw» در ماه آگوست ۲۰۲۳، واردات کنسانتره قلع به چین حدود ۱۰۰ هزار تن اعلام شد؛ این در حالی است که برای دوره ۱۰ ماهه قبل از آغاز روند توقف تولید در معدن مذکور، رقم اعلام شده برابر با ۱۷۳ هزار تن بود.

همچنین حجم واردات قلع از میانمار به چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن گزارش شد که در مقایسه با رقم ۴۳ هزار و ۶۰۰ تن ارائه شده در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

تولیدکنندگان چینی با افزایش واردات قلع از استرالیا، بولیوی و نیجریه تلاش کردند که شکاف کاهش حجم واردات این ماده معدنی از میانمار را پر کنند و تا حدودی نیز در انجام این کار موفق ظاهر شدند.

داده‌های ارائه شده توسط بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان می‌دهد که حجم کل واردات قلع تصفیه نشده به چین در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴، حدود ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. بر همین مبنا، واحدهای ذوب قلع در چین تصمیم به آغاز فرایند تعمیر و نگهداری و تعدیل ظرفیت تولید به منظور جبران کاهش واردات قلع به چین گرفته‌اند.

در همین راستا، شرکت «Yunnan Tin» بزرگ‌ترین تولیدکننده قلع تصفیه شده در جهان اعلام کرد که فعالیت واحد ذوب «Geiju» خود را برای آغاز فرایند تعمیر و نگهداری به مدت ۴۵ روز در پایان ماه آگوست ۲۰۲۴ متوقف می‌کند.

مطابق با به آمار ارائه شده از سوی موسسه «SMM»، سایر واحدهای فرآوری قلع چین در استان‌های یون‌نان و جیانگشی به دلیل کمبود مواد اولیه، ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

وضعیت ذخایر قلع در انبار بورس‌های جهانی در سال ۲۰۲۴

کاهش حجم انبار ذخایر قلع در بورس‌های جهانی

دستور مقامات مقامات ایالت «Wa» مبنی بر تعلیق روند موقت تولید در معدن قلع «Man Maw» در میانمار در ماه آوریل ۲۰۲۳، شرایطی را برای فعالان صنعت قلع در چین ایجاد کرد تا حجم ذخایر انبار قلع خود را افزایش دهند.

به علت صدور مجوز برای صادرات قلع استخراج شده از معدن قلع «Man Maw» و موجود در انبارهای ذخایر ایالت «Wa»، حجم واردات قلع تصفیه شده به چین از میانمار در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ شتاب گرفت و حجم ذخایر انبارهای فلز نامبرده در بورس آتی شانگهای در ماه می سال مذکور، به بالاترین میزان خود یعنی ۱۷ هزار و ۸۱۸ تن رسید.

همچنین حجم ذخایر انبارهای قلع ثبت شده در بورس آتی شانگهای از آن زمان تاکنون کاهش داشته و به ۹ هزار و ۴۹۹ تن رسیده است. بر همین اساس، با توجه به اینکه تولید داخلی قلع چین به دلیل کمبود فزاینده مواد اولیه محدود شده است، احتمال می‌رود روند نزولی حجم ذخایر انبارها حداقل تا چند ماه آینده ادامه پیدا کند.

علاوه‌براین، حجم ذخایر قلع بورس «LME» از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته و به چهار هزار و ۷۲۵ تن رسیده است. با این حال، تخمین زده شده که تا پایان ماه جولای سال جاری میلادی، حدود دو هزار و ۲۰۷ تن دیگر ذخایر قلع ثبت نشده در انبارهای بورس مذکور وجود داشت.

از سوی دیگر می‌توان بیان کرد که زنجیره تامین قلع کشورهای غربی بیشتر از اختلال ایجاد شده در معدن «Man Maw»، تحت تاثیر کاهش سرعت ارسال محموله‌های تولید شده قلع در اندونزی قرار گرفته است.

در همین راستا، حجم صادرات قلع اندونزی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ به دلیل تاخیر در صدور مجوز بهره‌برداری از معادن در اوایل سال ۲۰۲۴، حدود ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن رسید.

مقایسه وضعیت قلع با سایر فلزات موجود در بورس فلزات لندن

احتمال تعیین پریمیوم برای فروش محموله‌های قلع

نیمی از مصرف جهانی قلع به شکل قلع لحیم کاری شده مورد استفاده در تولید بورد الکترونیکی است و این بدان معناست که حجم تقاضا برای این فلز استراتژیک در تولید کالاهای الکترونیکی، سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که حجم فروش محصولات نیمه‌هادی که سهم بالایی از حجم تقاضا برای قلع لحیم کاری شده را به خود اختصاص داده است، در حال حاضر یک رکود بلندمدت دو ساله را پشت سر گذاشته که این مسئله پشت پرده افزایش حجم ذخایر جهانی انبارهای قلع در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را آشکار می‌کند.

گفتنی است حاشیه سود قلع نسبت به سایر فلزات معامله شده در بورس «LME» در سال ۲۰۲۴ بیشتر بوده است. در همین راستا، قیمت سه‌ ماهه قلع بورس مذکور در روز جمعه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ با ۲۵ درصد افزایش نسبت به ابتدای ژانویه سال جاری میلادی، به ۳۱ هزار و ۷۷۰ دلار در هر تن رسید. دومین فلز بورس مذکور که بیشترین حاشیه سود را داشته است، فلز مس بوده که قیمت سه‌ ماهه آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۸ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

واضح است که احتمال تعیین پریمیوم برای فروش محموله‌های قلع تا زمان بازگشت وضعیت تولید در معدن قلع «Man Maw» میانمار به حالت عادی همچنان وجود خواهد داشت. با این حال، آنچه نامشخص بوده این است که احتمال می‌رود صدور فرمان بازگشت به حالت عادی در معدن مذکور از اولویت‌های مقامات ایالت «Wa» نباشد.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100