• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

کاهش حجم صادرات کنسانتره قلع میانمار به چین

  • کد خبر : 33620
  • 22 آبان 1402 - 11:25
کاهش حجم صادرات کنسانتره قلع میانمار به چین
حجم واردات کنسانتره قلع چین از میانمار در ماه سپتامبر 2023 با کاهش مواجه شد که دلیل آن را می‌توان تعلیق فعالیت در معادن قلع در ایالت نیمه خودمختار وا در میانمار عنوان کرد.

حجم واردات کنسانتره قلع چین از میانمار در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ با کاهش مواجه شد که دلیل آن را می‌توان تعلیق فعالیت در معادن قلع در ایالت نیمه خودمختار وا در میانمار عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش ایالت وا (UWSA) که کنترل این ناحیه را بر عهده دارد، دستور توقف کلیه فعالیت‌های استخراج و فرآوری در معادن قلع این ایالت را در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۳، به منظور بررسی مجدد گسترده میزان حجم ذخایر موجود در معادن قلع و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در آن صادر کرد.

بیش از ۷۰ درصد تولید قلع در معادن میانمار به ایالت وا اختصاص دارد. میانمار، سومین تولیدکننده بزرگ قلع در جهان و تامین‌‍کننده اصلی واحدهای ذوب قلع در چین محسوب می‌شود.

ممنوعیت استخراج در این معادن و صادرات قلع از آن‌ها، همچنان به قوت خود باقی است و ممنوعیت صادرات کنسانتره قلع به واحدهای ذوب چین را نیز شامل می‌شود.

تولیدکنندگان در چین با آگاهی از توقف فعالیت در معادن قلع میانمار، از قبل شروع به ذخیره مواد اولیه و قلع تصفیه شده در انبارها کردند و تاکنون تاثیر این اقدام بر زنجیره تامین محدود بوده است.

البته این اقدام منجر به کاهش اثرات سوء در وضعیت تقاضای جهانی قلع که هم‌اکنون به دلیل ضعف عملکرد در بخش الکترونیک که حدود نیمی از کل مصرف این فلز را در قالب بورد مدار لحیم‌کاری شده به خود اختصاص می‌دهد، شده است.

با این حال، چین تنها موفقیت محدودی در تنوع بخشیدن به عرضه مواد اولیه خود داشته است و به همین دلیل هرچه زمان این ممنوعیت صادرات قلع از میانمار طولانی‌تر شود، اثرات منفی این اقدام بر بازار قلع به خصوص در چین نمایان‌تر خواهد شد.

حجم واردات کنسانتره قلع به چین از میانمار و دیگر کشورها

کاهش حجم واردات قلع به چین

حدود هفت هزار و ۳۰۰ تن کنسانتره قلع در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به چین وارد شد که کمترین میزان ماهانه از ماه فوریه ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

حجم واردات قلع از میانمار به چین پس از یک افزایش نسبی در ماه‌های جولای و آگوست ۲۰۲۳ و پیش از اعلام ممنوعیت استخراج از معادن ایالت وا در میانمار، به تنهایی یک هزار و ۴۲۱ تن کاهش یافت. در حال حاضر از معدن «Mawchi» در ایالت کایا و معدن «Heinda» در ناحیه تانینتاریی در جنوب میانمار فلز قلع به چین وارد می‌شود.

با توجه به اینکه معادن قلع در ایالت وا، بیشترین مقدار تولید این فلز در میانمار را به خود اختصاص داده‌اند، امکان جبران این حجم کاسته شده برای چین از طریق دیگر ایالت‌های میانمار محدود است؛ همچنین کشور چین هنوز نتوانسته است وابستگی خود به میانمار را برای تامین مواد اولیه قلع به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

جمهوری دموکراتیک کنگو، دومین تامین‌کننده بزرگ قلع چین پس از میانمار در سال‌های اخیر بوده است. حجم واردات قلع از جمهوری دموکراتیک کنگو به چین با ۲۴ درصد افزایش سالانه، به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ رسید. با این حال، این رقم در مقایسه با حجم ۱۳۷ هزار تن قلع وارداتی از میانمار به چین در سال جاری تاکنون ناچیز به شمار می‌رود.

به علاوه چین حجم واردات قلع مورد نیاز خود از دیگر کشورها مانند بولیوی، برزیل و روسیه را افزایش داده‌ است اما حجم آن به اندازه‌ای نیست که بتواند حجم واردات کاسته شده از ایالت وا در میانمار به چین را جبران کند.

تاثیر اندک ممنوعیت صادرات قلع از میانمار

ممنوعیت صادرات قلع از ایالت وا در میانمار، تا به امروز تاثیر چندانی بر تولید قلع تصفیه شده چین یا قیمت آن در این کشور نداشته است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی دولتی «Antaike»، مقدار تولید قلع در واحد‌های ذوب چین با ۵٫۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۲، به حدود ۱۳۰ هزار تن افزایش یافته است.

در حال حاضر قیمت سه ماهه قلع در بورس فلزات لندن (LME)، حدود ۲۵ هزار دلار به ازای هر تن است. افزایش ذخایر انبار قلع و کاهش حجم تقاضا برای آن از سوی مصرف‌کنندگان، از جمله عواملی است که باعث شده توقف صادرات قلع از ایالت وا در میانمار بر وضعیت و قیمت این فلز در بازار تاثیر چندانی نداشته باشد.

افزایش حجم تقاضا برای قلع مورد استفاده در تولید لوازم الکترونیکی و خانگی در زمان قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، هم‌اکنون به یک وضعیت رکود بلندمدت برای این فلز در بازار تبدیل شده است.

طبق گزارش انجمن بین‌المللی قلع، میزان مصرف جهانی قلع در سال ۲۰۲۲، حدود ۳٫۲ درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ نیز حدود ۱٫۶ درصد دیگر کاهش پیدا کند؛ چراکه مصرف‌کنندگان این فلز در سراسر جهان، دیگر همچون دوران کرونا تمایلی به خرید کالاهای الکترونیکی ندارند.

حجم ذخایر قلع بورس فلزات لندن، از یک هزار و ۵۱۰ تن در ماه آوریل ۲۰۲۳، در حال حاضر به حدود هفت هزار و ۱۲۰ تن رسیده است. اختلاف قیمت‌های این فلز در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۳، به حالت کانتنگو رسیده است که نشان می‌دهد هیچ کمبودی در دسترسی به قلع در بازار وجود ندارد.

وضعیت مازاد عرضه قلع با ممنوعیت صادرات آن

هم‌زمانی وضعیت مازاد عرضه قلع با ممنوعیت صادرات این فلز از ایالت وا در میانمار و تاثیر ناچیز آن بر زنجیره تامین این فلز را می‌توان یک اتفاق با چاشنی شانس قلمداد کرد.

هنوز هیچ اطلاعات و اظهار نظر رسمی در مورد زمان از سرگیری صادرات قلع از معادن ایالت وا ارائه نشده است. با این حال، فلز قلع منبع اصلی درآمد برای ارتش ایالت وا (UWSA) محسوب می‌شود و به همین خاطر باید زمان ممنوعیت صادرات این فلز از معادن ایالت وا در میانمار کاهش یابد.

در عین حال، کاهش حجم واردات قلع به چین از میانمار در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، نشان می‌دهد که اثرات سوء ممنوعیت استخراج این فلز از معادن ایالت وا در حال نمایان‌تر شدن است.

این موضوع زمانی مطرح می‌شود که نشانه‌هایی از بازیابی حجم تقاضا برای این فلز در بازار مشاهده می‌شود. حجم فروش جهانی نیمه‌رساناها که از قلع لحیم‌کاری شده در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، روند نزولی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به خود گرفت اما از آن زمان به مدت ۶ ماه متوالی، افزایش ماهانه را تجربه کرده است.

با این تفاسیر، وضعیت فلز قلع در آینده به بازیابی هرچه سریع‌تر حجم تقاضا برای این فلز یا آغاز مجدد صادرات از معادن ایالت وا بستگی خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33620

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.