• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

روند متفاوت موجودی انبار قلع در دو بورس فلزات لندن و شانگهای در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 17909
  • 14 اردیبهشت 1402 - 10:45
روند متفاوت موجودی انبار قلع در دو بورس فلزات لندن و شانگهای در سال ۲۰۲۲
روند قیمتی شمش قلع در بورس فلزات لندن طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۲ در مجموع کاهشی بوده است و در فصل آخر سال قیمت آن افزایش‌ یافته است. همچنین روند موجودی انبار بورس لندن این فلز در سه فصل نخست روندی افزایشی داشته که تا ماه سپتامبر ادامه داشته و فصل چهارم با افت مواجه شده است.

روند قیمتی شمش قلع در بورس فلزات لندن طی سه فصل نخست سال ۲۰۲۲، در مجموع کاهشی بوده است و در فصل آخر سال قیمت آن افزایش‌ یافته است. همچنین روند موجودی انبار بورس لندن این فلز در سه فصل نخست روندی افزایشی داشته که تا ماه سپتامبر ادامه داشته و فصل چهارم با افت مواجه شده است؛ اگرچه روند موجودی انبار شمش قلع در بورس آتی شانگهای طی سال ۲۰۲۲، دارای فراز و فرودهایی بوده اما در مجموع افزایش موجودی قابل‌ توجهی اتفاق افتاده است. موجودی انبار در ماه دسامبر، به بیشترین میزان خود در سال ۲۰۲۲ رسیده است. روند قیمت شمش قلع در این بورس کاهشی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، از شمش قلع به‌ عنوان پوشش فلزاتی مانند سرب و روی و فولاد جهت جلوگیری از خوردگی استفاده می‌شود. مصرف دیگر آن در صنعت لحیم‌کاری و ساخت آلیاژهای باکیفیت است. استفاده از قلع در آلیاژهای مختلف باعث می‌شود تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص و منحصر‌به‌فردی به‌ وجود آید. از دیگر کاربردهای قلع، ایجاد استحکام و دوام در مس است. با اضافه کردند قلع به مس، آلیاژ برنز به دست می‌آید که قابلیت‌هایی همچون تیز بودن، برندگی و میزان سختی قابل قبول دارد.

موجودی انبار در بورس آتی شانگهای، تفاوت روند قابل توجهی با موجودی این فلز در انبار بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ دارد؛ به‌ طوری که موجودی آن در بورس شانگهای افزایش محسوسی داشته اما در بورس فلزات لندن کاهش موجودی رخ داده است. در عین حال، قیمت شمش قلع در دو بورس روندی یکسان را طی کرده است. تغییرات موجودی انبار و قیمت شمش قلع در بورس فلزات لندن طی سال ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱، موجودی و قیمت شمش قلع در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ به صورت ماهیانه بررسی شده و قابل مشاهده است که موجودی شمش قلع روندی افزایشی داشته اما در فصل نخست سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش را تجربه کرده است؛ اگرچه از ابتدای فصل دوم تا انتهای فصل سوم افزایش موجودی اتفاق افتاده است اما کاهش مجدد در فصل چهارم سال موجب شده تا موجودی انبار شمش قلع در بورس فلزات لندن در پایان ماه دسامبر، حدود ۳۷ درصد کاهش نسبت به موجودی انبار سپتامبر داشته باشد.

متوسط قیمت شمش قلع در بورس فلزات لندن طی سال ۲۰۲۲، ابتدا تا ماه آوریل روندی صعودی را طی کرده و سپس تا ماه اکتبر روندی نزولی را به ثبت رسانده و در فصل نخست، از میزان ۴۱ هزار دلار بر تن به میزان ۴۴ هزار دلار بر تن رسیده است. از ابتدای فصل دوم سال تا ماه اکتبر، با افت ۵۶ درصدی قیمت مواجه شده و در نهایت ماه‌های نوامبر و دسامبر با افزایش چهار هزار دلار به ازای هر تن، از میزان ۱۹ هزار دلار بر تن به ۲۴ هزار دلار بر تن رسیده است.

کمترین مقدار شمش قلع در موجودی انبار بورس فلزات لندن، در ماه ژانویه حدود دو هزار و ۱۵۴ تن و بیشترین مقدار در ماه سپتامبر حدود چهار هزار و ۸۳۸ تن به ثبت رسیده است. در ماه اکتبر کمترین قیمت در دوره مورد بررسی با میزان ۱۹ هزار و ۴۰۶ دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است و بیشترین قیمت نیز با مقدار ۴۴ هزار و ۲۴۸ دلار به ازای هر تن مربوط به ماه مارس سال ۲۰۲۲ است.

باتوجه به افزایش موجودی شمش قلع در انبار بورس فلزات لندن، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، قیمت آن کاهش‌ یافته است. فصل آخر سال کاهش موجودی موجب افزایش قیمت شده است.

متوسط قیمت و موجودی شمش قلع در بورس شانگهای

روند متوسط ماهانه قیمت و موجودی شمش قلع در بورس شانگهای طی سال ۲۰۲۲ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نتایج ارائه شده در نمودار ۲، قابل مشاهده است که موجودی شمش قلع در بورس شانگهای در سال ۲۰۲۲، اگرچه فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است اما در نهایت در ماه دسامبر با افزایش حدود سه میلیون تن نسبت به ماه ژانویه مواجه شده و بیشترین میزان افزایش موجودی را در طی سال ۲۰۲۲ داشته است. در نتیجه کاهش واردات به‌ دلیل کاهش تقاضا، افزایش موجودی شمش قلع رخ داده است.

در بورس آتی شانگ‌های، در فصل نخست سال ۲۰۲۲ افزایش و سپس کاهش موجودی به ثبت رسیده است. دو ماه متوالی آپریل و می کاهش موجودی و سپس تا ابتدای فصل سوم افزایش رخ داده و موجودی انبار به میزان چهار هزار تن رسیده است. در فصل سوم سال ۲۰۲۲، موجودی شمش قلع در انبار بورس شانگهای کاهش‌ داشته و به کمترین میزان حدود دو هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. سپس با افزایش سه هزار تن، میزان موجودی انبار از دو هزار تن در ماه سپتامبر به پنج هزار تن در ماه دسامبر رسیده است.

روند قیمت شمش قلع در معاملات بورس آتی شانگهای کاهشی بوده است. از دلایل کاهش قیمت می‌توان به افزایش سطح موجودی شمش قلع اشاره کرد. فصل نخست سال ۲۰۲۲ افزایش قیمت رخ داده است. از ماه آپریل تا جولای، افت قیمت حدود ۴۵ درصد به ثبت رسیده است. در دو ماه متوالی آگوست و سپتامبر مجدد افزایش و سپس کاهش قیمت وجود داشته و در فصل آخر سال ۲۰۲۲، قیمت شمش قلع افزایش یافته است اما کماکان فاصله چشمگیری با بیشترین متوسط قیمت در ماه ژانویه دارد. قیمت شمش قلع از میزان ۴۸ هزار دلار بر تن در ماه ژانویه، به میزان ۲۸ هزار دلار بر تن در انتهای سال رسیده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17909

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.