• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

تضعیف بخش لوازم الکترونیکی مصرفی با افزایش حجم ذخایر انبار قلع

  • کد خبر : 29607
  • 05 مهر 1402 - 6:41
تضعیف بخش لوازم الکترونیکی مصرفی با افزایش حجم ذخایر انبار قلع
حجم ذخایر انبار قلع بورس فلزات لندن (LME) به طور پیوسته طی ماه‌های تابستان 2023، روند صعودی را به ثبت رسانده و به میزانی رسیده است که آخرین بار در ماه آپریل 2020 مشاهده شده بود.

حجم ذخایر انبار قلع بورس فلزات لندن (LME) به طور پیوسته طی ماه‌های تابستان ۲۰۲۳، روند صعودی را به ثبت رسانده و به میزانی رسیده است که آخرین بار در ماه آپریل ۲۰۲۰ مشاهده شده بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فرایند ذخیره‌سازی در انبارها در ماه ژوئن ۲۰۲۳ در واکنش به افزایش اختلاف قیمت بورس فلزات لندن آغاز شد اما پس از اینکه پریمیوم نقدی به یک رکورد نزولی در ماه آگوست ۲۰۲۳ دست یافت، این فرایند همچنان ادامه پیدا کرد.

با افزایش حجم ذخایر انبار ثبت شده قلع در بورس آتی شانگهای (ShFE)، موجودی قابل‌ رصد جهانی این فلز با افزایش میزان دو برابری نسبت به ماه آگوست ۲۰۲۲، به بیش از ۱۵ هزار تن رسید.

تغییر وضعیت انبار ذخایر این فلز به وضعیت مازاد عرضه درست زمانی که فرایند تولید قلع در کشور میانمار به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان با اختلال مواجه شد، به وجود آمد. در همین رابطه، برخی مشکلات روند عرضه قلع با کاهش حجم تقاضا برای آن برطرف شده است.

لازم به ذکر است که حدود نیمی از قلع تولید شده، هر ساله به عنوان ماده مورد نیاز برای لحیم‌کاری بر روی بوردهای مدار الکتریکی استفاده می‌شود که در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی کاربرد دارد.

تغییر تمایل جامعه به مشاغل و سرگرمی‌های خانگی در زمان شیوع ویروس کرونا، باعث شد تقاضا برای کالاهای الکترونیکی مصرفی افزایش پیدا کند اما پس از پایان این دوره، این بخش با روند نزولی مواجه شد؛ چراکه افزایش تورم در بسیاری از کشورها تمایل برخی مصرف‌کنندگان برای خرید این فلز را کاهش داده است.

با این حال، نشانه‌هایی از بازیابی حجم تقاضا وجود دارد و با توجه به اینکه روند عرضه همچنان در میانمار با محددیت‌هایی روبه‌رو است، بهترین شرایط در زمان حال افزایش یافتن حجم موجودی انبار ذخایر جهانی قلع است.

موجودی انبار قلع ثبت شده در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای

تغییر به وضعیت مازاد عرضه

حجم ذخایر قلع بورس فلزات لندن در ابتدای ماه ژوئن ۲۰۲۳، کمتر از دو هزار تن بود اما حجم آن در هفته دوم ماه سپتامبر برای اولین بار در سه سال گذشته، به بالای هفت هزار تن رسید. حجم ذخایر این فلز در بورس فلزات لندن پس از دو روز، به حدود ۶ هزار و ۸۰۵ تن رسید و حدود ۲۶۰ تن از حواله فروش این فلز پس از ابطال در انتظار بارگیری قرار دارد. بر همین اساس به نظر می‌رسد این روند افزایشی حجم ذخایر انبار فلز قلع بورس فلزات لندن همچنان ادامه داشته باشد.

انگیزه اولیه برای آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها را می‌توان افزایش ثبت قراردادهای فروش قلع بورس فلزات لندن در ماه ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرد. همچنین پریمیوم نقدی برای محموله‌های قلع با زمان تحویل سه ماهه در ماه ژوئن، به یک هزار و ۷۰۴ دلار در هر تن افزایش یافت.

این پریمیوم در اواسط ماه آگوست ۲۰۲۳، با ۳۵۰ دلار در هر تن کاهش ارائه شد که بیشترین رقم در حالت کانتنگو از حداقل سال ۱۹۸۹ به شمار می‌آید. همچنین اختلاف قیمت نقدی سه ماهه در روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به ۲۹۹ دلار رسید.

با این حال، روند ملایم افزایشی حجم ذخایر انبارهای قلع بورس فلزات لندن با صدور حواله خرید برای ۸۶۵ تن از این فلز تاکنون در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ همچنان ادامه دارد.

حجم فروش جهانی ارائه شده توسط انجمن صنعت نیمه‌هادی

رونق و رکود صنعت نیمه‌هادی

افزایش مصرف قلع با بخش لوازم الکترونیکی مصرفی مرتبط است. میزان مصرف این فلز طی سه سال گذشته، افت و خیز و نوسانات  قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

اعمال قرنطینه‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، باعث افزایش تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های سرگرمی خانگی شد.

بر اساس گزارش انجمن صنعت نیمه‌هادی (SIA)، فروش نیمه‌هادی‌ها با استفاده از قلع در لحیم‌کاری بورد مدار الکتریکی در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی قلع، این مسئله منجر به افزایش حجم تقاضا برای قلع شد و میزان مصرف این فلز ۷٫۶ درصد رشد را تجربه کرد که در نهایت منجر به رشد ۱۲٫۲ درصدی در بخش لحیم‌کاری شد.

هنگام پایان یافتن قرنطینه‌های اعمال شده مرتبط با ویروس کرونا در پایان سال ۲۰۲۲، تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهای الکترونیکی در این سال به دلیل افزایش تورم در بسیاری از نقاط جهان با روند نزولی مواجه شد.

حجم فروش نیمه‌هادی‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، به میزان ۱۷٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. چنین کاهشی آخرین بار در بحران مالی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ مشاهده شده بود.

مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش نرخ تورم، تصمیم به کاهش هزینه‌های خود گرفتند و به اندازه کافی در سال‌های قبل از شروع اپیدمی کرونا و اعمال قرنطینه‌های مرتبط با آن، کالاهای الکترونیکی را در انبارها ذخیره کرده بودند.

با این حال، طبق گزارش انجمن صنعت نیمه‌هادی، حجم فروش جهانی نیمه‌هادی‌ها از ماه آپریل ۲۰۲۳ افزایش ماهانه اندکی را به ثبت رساند و شکاف حجم سالانه به ۱۱٫۸ درصد در ماه جولای سال جاری میلادی کاهش یافت.

آژانس ارائه‌دهنده آمار تجارت جهانی صنعت نیمه‌هادی پیش‌بینی می‌کند که میزان درآمدهای جهانی این بخش صنعتی در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱۰٫۳ درصد کاهش یابد اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، حدود ۱۱٫۸ درصد بازیابی را تجربه کند؛ البته این آمار به میزان تغییرات نرخ تورم در ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۲۳ بستگی دارد.

محدودیت در حجم عرضه و کاهش حجم تقاضا

افزایش حجم ذخایر قلع در انبارهای بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای، بسیاری از سوداگران بازار را شگفت‌زده کرده است. برخی از مدیران مالی اعلام کردند که تعداد ثبت قراردادهای مرتبط با موقعیت‌های خرید از یک هزار و ۵۰۸ قرارداد در ماه ژوئن ۲۰۲۳، به ۳۶۶ قرارداد کاهش یافته است؛ در حالی که تعداد قراردادهای باز ثبت شده در بورس آتی شانگهای از ۱۳۷ هزار و ۸۲۸ قرارداد در ماه مارس ۲۰۲۳، به ۵۹ هزار و ۸۸۱  قرارداد در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

کاهش حجم تقاضای قلع، نگرانی‌ها در مورد روند عرضه این فلز در کشور میانمار را پس از اینکه ایالت نیمه‌ خودمختار «Wa» در آغاز ماه آگوست ۲۰۲۳ برای انجام بررسی تمام و کمال دارایی‌ها و میزان ذخایر معدن و سرمایه‌های مورد نیاز فعالیت‌های استخراج و فرآوری قلع را در معدن این ایالت به حالت تعلیق درآورد، کاهش داد.

قیمت سه ماهه قلع بورس فلزات لندن در حال رسیدن به یک ثبات است و آخرین بار قیمت آن حتی با تغییر اختلاف قیمت‌ها، به حدود ۲۶ هزار دلار در هر تن رسید. با این حال، مشخص نسیت که این ثبات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

تعلیق عرضه مواد اولیه همچون قلع از معادن میانمار به چین، منجر به توقف فعالیت چندین واحد ذوب در چین و ورود آن‌ها به فرایند تعمیر و نگهداری شده است.

موجودی انبار مرجع قلع بورس آتی شانگهای از ۹ هزار و ۶۰۸ تن در ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۳، به هفت هزار و ۷۳۵ تن تا روز جمعه ۱۶ سپتامبر سال جاری کاهش یافت.

به نظر می‌رسد روند کاهشی حجم ذخایر انبارهای قلع احتمالا مادامی که مقامات ایالت «Wa» بررسی‌های مرتبط را تا زمانی نامشخص به اتمام برسانند، ادامه خواهد داشت.

با پایان یافتن روند رکود در بخش مصرف‌کنندگان عمده نهایی قلع، انتظار می‌رود علاوه بر کاهش محدودیت‌های دسترسی به این فلز، ثبات در روند عرضه و تقاضای قلع ایجاد شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29607

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.