• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

کاهش صادرات قلع اندونزی

  • کد خبر : 41121
  • 09 اسفند 1402 - 13:42
کاهش صادرات قلع اندونزی
حجم صادرات قلع تصفیه شده اندونزی در ماه ژانویه 2024 تنها 400 تن اعلام شد. تمام محموله صادر شده از مبدا این کشور به دیگر نقاط جهان در قالب قلع لحیم‌کاری بوده است.

حجم صادرات قلع تصفیه شده اندونزی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تنها ۴۰۰ تن اعلام شد. تمام محموله صادر شده از مبدا این کشور به دیگر نقاط جهان در قالب قلع لحیم‌کاری بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حدود ۴۰۰ تن حجم صادراتی اعلام شده کمترین حجم ماهانه صادرات قلع از ماه آگوست ۲۰۱۵ یعنی زمانی که اندونزی قوانین صادراتی را برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی این فلز اعمال کرد، بوده است. با این حال، روند کاهشی حجم صادرات باعث شد تغییراتی در فرایند صدور مجوز فعالیت معادن قلع در اندونزی صورت پذیرد.

در همین راستا و بر اساس تغییرات صورت گرفته، صادرات قلع از مبدا اندونزی به حالت عادی خود بازگشته است. با این وجود، وضعیت مبهم در بازار فیزیکی و بورس‌ کالاها همچنان به قوت خود باقی است.

بورس فلزات لندن (LME) قیمت سه ماهه قلع را حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن تعیین کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۴، حدود ۵٫۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

به علاوه قلع تنها فلز پایه‌ای به شمار می‌آید که قیمت سالانه آن با روند صعودی همراه بوده است. دیگر فلزات پایه در بورس فلزات لندن به دلیل کاهش حجم تقاضا و ظرفیت تولید با مشکل مواجه شده‌اند.

لازم به ذکر است متراکم شدن روند عرضه قلع و کاهش ناگهانی صادرات محموله‌های قلع تصفیه شده از مبدا اندونزی، با تعلیق مداوم در معادن فلز مذکور در بزرگ‌ترین تولیدکننده قلع جهان یعنی میانمار هم‌زمان شده است.

تغییرات حجم سالانه صادرات قلع تصفیه شده اندونزی

اختلال در صادرات قلع اندونزی

حجم صادرات قلع از مبدا اندونزی در سال ۲۰۲۳ با ۱۲ درصد کاهش، به ۷۵ هزار تن رسید. با این حال، رقم اعلام شده هنوز معادل حدود یک پنجم از حجم تقاضای جهانی برای فلز قلع است.

گفتنی است تغییر فرایند صدور مجوز در فعالیت معادن اندونزی از حالت سالانه به هر سه سال یکبار به منظور کاهش تشریفات اداری و ساده‌سازی روند صادرات در ابتدای هر سال انجام شده است.

هم‌اکنون به لطف افزایش صدور مجوز فعالیت در معادن نیکل اندونزی، تعداد معدنچیان در این کشور با افزایش همراه شده است. از سوی دیگر، وزارت معدن اندونزی همچنان در حال رسیدگی به صدها درخواست صدور مجوز فعالیت در معادن این کشور است. یک مسئله مهم که ذکر آن خالی از لطف نیست، اینکه بدون برنامه‌های مصوب در معادن، امکان صادرات برای شرکت‌ها میسر نخواهد بود.

در همین راستا، شرکت «Pt Timah» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قلع اندونزی، مجوز رسمی فعالیت خود را در ماه فوریه ۲۰۲۴ دریافت کرد اما بسیاری از تولیدکنندگان مستقل دیگر هنوز درگیر کاغذبازی‌‎های اداری دریافت مجوزها هستند.

لازم به ذکر است روند تایید صادرات سالانه در اندونزی که در گذشته انجام می‌شد، باعث کاهش حجم صادرات قلع در ماه ابتدایی سال شده بود. در سال ۲۰۲۴، هیچ محموله‌ای از شمش قلع در ماه ژانویه صادر نشد و به نظر می‌رسد مدتی طول بکشد تا روند عرضه قلع به حالت عادی خود برگردد.

علاوه‌براین، تهدید دیگری برای روند عرضه بلندمدت قلع اندونزی ناشی از تصمیم دولت این کشور برای محدود کردن صادرات قلع تصفیه شده، به منظور تشویق تولیدکنندگان به فعالیت در بخش فرآوری این فلز ایجاد شده است.

سیاست‌گذاری محدود کردن صادرات در صنعت نیکل و زنجیره مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی، تاثیرگذاری مثبتی از خود نشان داده است. با این حال، پیاده‌سازی آن در صنعت قلع دشوارتر از چیزی خواهد بود که به نظر می‌رسد.

تقریبا نیمی از تمام قلع‌های تولید شده جهان در لحیم کردن بردهای الکترونیکی، بخشی با پراکندگی جغرافیایی گسترده و بازیگرانی نام آشنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، جاه‌طلبی اندونزی برای تمرکز بر صنایع پایین‌دستی کاهش نیافته است و به نظر می‌رسد وضع محدودیت صادرات برای فلز قلع در آینده محتمل باشد.

                                                    حجم خالص معاملات قلع تصفیه شده در چین

کاهش تدریجی حجم واردات قلع به چین

حجم واردات قلع به چین در سال‌های گذشته با روند صعودی همراه بوده است. در همین راستا، حدود سه هزار و ۵۰۰ تن قلع از مبدا اندونزی به کشور چین در سال ۲۰۲۱ وارد شد و این رقم در سال ۲۰۲۲، به حدود ۲۴ هزار تن افزایش یافت.

به علاوه حجم کل واردات فلز قلع به چین در سال ۲۰۲۳، رقمی معادل ۳۳ هزار و ۴۷۰ تن اعلام شد. افزایش حجم خالص واردات ۲۱ هزار تنی قلع به چین، نشان‌دهنده روند صعودی واردات فلز مذکور به این کشور از سال ۲۰۱۲ بوده است.

بخش قلع چین با تهدید احتمالی کاهش صادرات این فلز از مبدا اندونزی و افت حجم کنسانتره قلع استخراج شده از معدن «Man Maw» در میانمار مواجه است. فعالیت در معدن «Man Maw» از آغاز ماه آگوست ۲۰۲۳ واقع در ایالت وا در میانمار به دلیل ارزیابی مجدد ذخایر این معدن، به حالت تعلیق درآمده و هنوز تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی مجدد معدن مذکور ارائه نشده است.

به نظر می‌رسد روند واردات قلع برای تامین ماده اولیه واحدهای ذوب چین با در نظر گرفتن کاهش حجم ذخایر انبارها، همچنان با سرعت پایین‌تری ادامه پیدا کند. بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی قلع، حجم ذخایر قلع انبارهای چین بسیار کاهش پیدا کرده است.

درک اینکه چرا فعالان بازار قلع چین حجم انبارهای ذخایر قلع خود را با توجه به مشکلات ایجاد شده در استخراج معادن و روند عرضه این فلز افزایش داده‌اند، درست در زمان بازیابی صنعت الکترونیک پس از پایان محدودیت‌های وضع شده اقتصادی بعد از شیوع کرونا، کار سختی نیست. در همین رابطه، حجم ذخایر قلع ثبت شده در انبارهای بورس آتی شانگهای به ۹ هزار و ۳۳ تن رسید که بالاترین میزان گزارش شده از ماه آگوست ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

 افت حجم ذخایر انبارهای قلع در بورس فلزات لندن

افزایش حجم خرید قلع از سوی چین، باعث کاهش حجم مازاد عرضه فلز تولیدی در کشورهای غربی شده و زنجیره تامین را در برابر اختلالات ایجاد شده در روند عرضه قلع در اندونزی آسیب‌پذیرتر کرده است.

موجودی حجم ذخایر قلع در انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای ماه ژانویه تاکنون، با ۲۳ درصد کاهش به پنج هزار و ۹۴۵ تن رسیده است. بدون احتساب محموله‌های قلع آماده برای بارگذاری جهت ارسال به مقصد مورد نظر، حجم فلز قابل‌ دسترس جهت فروش پنج هزار و ۵۵ تن گزارش شده است که کمترین میزان از ماه جولای ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

از طرفی، نرخ پریمیوم قلع در بازارهای فیزیکی قاره آسیا در حال افزایش است. موسسه «Fastmarkets» پریمیوم محموله‌ قلع با شرط تحویل در بنادر تایوان را ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن اعلام کرد که نسبت به قیمت نقدی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن تعیین شده برای قلع بورس فلزات لندن، افزایش را تجربه کرده است.

اختلاف قیمت‌های قلع بورس فلزات لندن، همچنان روند نزولی نسبی خود را حفظ کرده است که نشان از رکود بازار آن دارد. آخرین ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم انبارهای غیر رسمی قلع در بازار سیاه، به حدود یک هزار و ۳۲۱ تن رسیده است.

طبق آمارهای به دست آمده، به نظر می‌رسد محدودیت دسترسی به قلع در بازار هم‌زمان با کاهش حجم صادرات فلز مذکور از مبدا اندونزی بیشتر خواهد شد. نوسانات نزولی قیمت جهانی قلع، حاکی از آن بوده که اتفاق مذکور، تاثیر منفی در روند عرضه جهانی این فلز داشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41121

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.