• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

سه رویکرد مهم در گذار قاره آسیا به فولاد سبز

  • کد خبر : 41380
  • 14 اسفند 1402 - 14:49
سه رویکرد مهم در گذار قاره آسیا به فولاد سبز
در این گزارش سه رویکرد نوآورانه در بحبوحه چالش افزایش ظرفیت و تحولات بازار مصرف فولاد که راه را برای تولید فولاد سبز در قاره آسیا هموار می‌کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ همچنین مسئله نیاز فوری به فرایند کربن‌زدایی و توسعه زنجیره تامین فولاد کم‌کربن در قاره کهن ارزیابی خواهد شد.

در این گزارش سه رویکرد نوآورانه در بحبوحه چالش افزایش ظرفیت و تحولات بازار مصرف فولاد که راه را برای تولید فولاد سبز در قاره آسیا هموار می‌کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ همچنین مسئله نیاز فوری به فرایند کربن‌زدایی و توسعه زنجیره تامین فولاد کم‌کربن در قاره کهن ارزیابی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، افزایش ظرفیت تولید همراه با افت حجم تقاضای مداوم برای فولاد در آسیا، فشار بر فولادسازان به منظور آغاز فرایند کربن‌زدایی و توسعه زنجیره تامین فولاد کم‌کربن را افزایش داده است. از این رو، جای تعجب نیست که بسیاری از فولادسازان مسیر دستیابی به اهداف طرح برایند انتشار کربن صفر را در پیش گرفته‌اند‌ و راه‌های مختلفی را برای رسیدن به نتایج مورد نظر ارزیابی و تحلیل کرده‌اند. در همین راستا، صادرکنندگان فولاد سبز در آسیا مطابق با مکانیزم تعدیل میزان کربن «CBAM» موظفند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای محصولات تولیدی خود را زمان صادرات محموله‌های سفارشی به کشورهای اتحادیه اروپا، در قالب گزارشی به مقامات مسئول ارائه کنند.

رویکردهای گذار به فولاد سبز

یکی از رویکردهای رایجی که فولادسازان در پیش گرفته‌اند، استفاده از کوره قوس الکتریکی «EAF» به جای روش کوره بلند در فولادسازی است. در این روش، امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و قراضه‌های آهنی بیشتری فراهم بوده و همچنین ثابت شده است که میزان تولید کربن بسیار کمتری نسبت به روش کوره بلند دارد.

یکی از رویکردهای دیگر گذار به فولاد سبز در قاره آسیا، استفاده از فرایند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن است که شامل جداسازی گازهای گلخانه‌ای در واحدهای فولادسازی، قبل از ورود آن‌ها به جو زمین و ذخیره‌سازی کربن منتشر شده می‌شود. شرکت ژاپنی «Nippon Steel» در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در حال مطالعه و ارزیابی استفاده از این فناوری با همکاری شرکت چند ملیتی نفت و گاز «ExxonMobil» و شرکت «Mitsubishi» است. در این طرح به جداسازی گازهای گلخانه‌ای از واحدهای تولید فولاد در ژاپن و ارزیابی امکان ذخیره‌سازی آن در زیر زمین در کشورهایی چون مالزی، اندونزی و استرالیا اشاره شده است.

سومین رویکرد کربن‌زدایی در صنعت فولاد قاره آسیا، به‌کارگیری فناوری‌های مبتنی بر هیدروژن سبز است که می‌تواند به طور موثری میزان انتشار کربن را کاهش دهد و از وابستگی صنعت فولاد به استفاده از سوخت زغال‌سنگ بکاهد. حداقل نیمی از فولادسازان برجسته چین، سرمایه‌گذاری به منظور استفاده از این فناوری‌ها در جهت کربن‌زدایی فرایند تولید خود را با تمرکز بر به‌کارگیری بریکت گرم «HBI» آغاز کرده‌اند.

در همین راستا، شرکت فولادسازی چینی «Baowu Steel» در سال ۲۰۲۳ ساخت یک واحد فولادی مبتنی بر استفاده از روش کوره قوس الکتریکی بر پایه هیدروژن سبز را در شهر ژانژیانگ در استان گوانگدونگ چین آغاز کرد که طبق گزارش‌ها، اولین کوره فولادسازی با میزان کربن تولیدی صفر در این شرکت خواهد بود. همچنین شرکت «Meranti Green Steel» مستقر در سنگاپور با شرکت «GreenSteel WA» مستقر در استرالیا برای توسعه روش‌های گندله‌سازی، آهن اسفنجی و بریکت‌سازی بر پایه هیدروژن سبز در ایالت استرالیای غربی همکاری کرده است.

این شرکت اعلام کرد که بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت «Meranti Green Steel» و شرکت «GreenSteel WA»، تمرکز دو شرکت مذکور بر تولید گندله‌ سنگ‌آهن پرعیار، گندله آهن اسفنجی و بریکت‌‌سازی برای صادرات از جمله در واحد جدید تولید فولاد سبز شرکت «Meranti Green Steel» در تایلند قرار دارد.

قیمت بریکت گرم در بازارهای آسیا در ماه ژانویه ۲۰۲۴

رویکردهای پرهزینه مبتنی بر استفاده از هیدروژن

در ماه ژانویه ۲۰۲۴، شرکت «Esteel Enterprise Sabah Sdn Bhd» مالزی یک پروژه فولاد سبز ۲۰ میلیارد رینگیتی (۴٫۲ میلیارد دلاری) را پس از امضای قراردادی با شرکت تامین‌کننده داخلی انرژی برای عرضه روزانه ۱۵۰ میلیون فوت مکعب استاندارد گاز طبیعی در شهرک صنعتی نفت و گاز «Sipitang» راه‌اندازی کرد. خبرگزاری‌های محلی اندونزی گزارش دادند که پروژه سه فازی در شهرک صنعتی نفت و گاز «Sipitang»، از گاز طبیعی به عنوان یک عامل کاهنده به جای کک و زغال‌سنگ استفاده می‌کند که بر اساس آن، میزان انتشار کربن تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های فراوان در توسعه فناوری‌های مبتنی بر هیدروژن یا استفاده از گاز طبیعی، چنین فناوری‌هایی همچنان ناقص و پرهزینه هستند اما این بدان معنا نخواهد بود که به‌کارگیری فولاد سبز در قاره آسیا پیشرفتی نکرده است. در همین راستا، چندین قرارداد فولاد سبز در سال ۲۰۲۳ به ویژه از سوی فولادسازان پیشرو در ژاپن و کره‌جنوبی به منظور عرضه در بازار به امضا رسید.

شرکت «Nippon Steel» عنوان کرد که استقبال فزاینده‌ای از محصولات فولادی بدون کربن تولیدی این شرکت تحت برند «NSCarbolex Neutral» از سوی چندین فولادساز در آسیا شده است. یکی از این شرکت‌ها با نام «Yangling Metron New Materials»، از این نوع فولاد در تولید سیم‌های الماسه فلزی روکش‌دهی شده که در جداسازی ویفر از شمش‌‌های سیلیسیومی به ‌کار می‌رود، استفاده کرده است.

همچنین در ماه دسامبر ۲۰۲۳، شرکت «Nippon Steel» طی گزارشی اعلام کرد که ورق فولادی بدون کربن تولیدی این مجموعه به منظور تامین حجم تقاضای شرکت «Steelaris» عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که شرکت «Steelaris» مستقر در سنگاپور، یک شرکت عمده‌ فروش فولاد است که ورق‌های فولادی را برای پروژه‌های نفت و گاز، صنعت ساخت‌وساز و سازه‌های دریایی در کشورهای جنوب شرقی آسیا تامین می‌کند. علاوه‌براین، شرکت «Nippon Steel» محصول فولادی جدید خود را به شرکت تولیدکننده پیچ و مهره ژاپنی «Nitettsu» عرضه کرده است.

طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته هفتگی از سوی موسسه «Fastmarkets»، اختلاف قیمت واردات فولاد سبز مبتنی بر شاخص ورق گرم فولادی، با شرط تحویل محموله در بنادر ویتنام و تقبل هزینه بیمه توسط خریدار و هزینه حمل توسط فروشنده (cfr)، با قیمت فولاد سبز نورد تخت مبتنی بر شاخص ورق گرم فولادی، با شرط تحویل محموله در بنادر ویتنام، ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان و تقبل هزینه بیمه توسط خریدار و هزینه حمل توسط فروشنده (cfr)، رقمی حدود ۲۰۴ تا ۳۴۰ دلار در هر تن در روز ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی شد.

بر اساس ارزیابی موسسه مذکور، قیمت مبنای فولاد سبز کویل نورد گرم با شرط تحویل محموله در بنادر ویتنام و تقبل هزینه بیمه توسط خریدار و هزینه حمل توسط فروشنده (cfr) که با افزودن اختلاف قیمت‌های جدید به قیمت‌های ورق گرم فولادی ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets» با شرط تحویل در بنادر ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان محاسبه می‌شود، در روز ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ حدود  ۸۲۴ تا ۹۷۰ دلار به ازای هر تن اعلام شد که نسبت به قیمت ۸۳۴ تا ۹۷۵ دلار در هر تن گزارش شده در یک هفته پیش از روز مذکور، حدود پنج تا ۱۰ دلار کاهش یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41380

نوشته‌های مشابه

20اردیبهشت
شرکت فولاد اکسین خوزستان در مسیر تحقق شعار سال گام برمی‌دارد
نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی:

شرکت فولاد اکسین خوزستان در مسیر تحقق شعار سال گام برمی‌دارد

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.