• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
در سایه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی رخ داد؛

عرضه لیتیوم آمریکای جنوبی در هاله‌ای از ابهام

  • کد خبر : 42146
  • 28 اسفند 1402 - 4:41
عرضه لیتیوم آمریکای جنوبی در هاله‌ای از ابهام
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، به نظر می‌رسد قاره آمریکای جنوبی هم‌زمان با روی کار آمدن دولت‌های جدید، در راه‌اندازی پروژه‌های لیتیوم که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی تاثیرگذار خواهد بود، به بن‌بست رسیده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، به نظر می‌رسد قاره آمریکای جنوبی هم‌زمان با روی کار آمدن دولت‌های جدید، در راه‌اندازی پروژه‌های لیتیوم که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی تاثیرگذار خواهد بود، به بن‌بست رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، تعدادی از فعالان بازار و کارشناسان صنعت لیتیوم در جریان سفر اخیر به کشورهای شیلی، آرژانتین و برزیل، نگرانی‌های خود را در خصوص روند کند وضع و اجرای سیاست‌‌گذاری‌های جدید در آمریکای جنوبی که می‌تواند فضا را برای رشد فرایند تولید باز کند، ابراز کردند.

این افراد همچنین افزودند: در رابطه با اقداماتی که در صنعت لیتیوم هم‌زمان با بر سر کار آمدن دولت‌های جدید باید انجام شود، تردیدهایی وجود دارد.

در عین حال، کاهش حجم فروش خودروهای الکتریکی (EV) و حجم تقاضا برای مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری همراه با سرمایه‌گذاری‌های چند ساله انجام شده که منجر به راه‌اندازی چندین واحد تولید شده است، سبب شده بازار لیتیوم به وضعیت مازاد در عرضه برسد و به طبع آن قیمت‌های این فلز حیاتی کاهش پیدا کند. طبق پیش‌بینی‌ انجام شده توسط تحلیلگران موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود روند نزولی قیمت لیتیوم ادامه یابد.

ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم به دلیل وضعیت مازاد عرضه

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقم ۱۲٫۵ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه هفتم مارس ۲۰۲۴ نشان داد که در مقایسه با قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۴٫۵۲ درصد و نسبت به قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلار به ازای هر کیلوگرم گزارش شده در روز هفتم مارس ۲۰۲۳، حدود ۸۱٫۷۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در همین حال، موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را رقمی حدود ۱۲٫۴ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه هفتم مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۴٫۵ تا ۱۶ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۱۳٫۴۴ درصد و نسبت به قیمت ۵۸ تا ۶۵ دلار به ازای هر کیلوگرم اعلام شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۷۸٫۵۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده در بازار مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری توسط موسسه «Fastmarkets» که در روز سه‌شنبه پنجم مارس ۲۰۲۴ منتشر شد، انتظار می‌رود حجم مازاد عرضه بازار جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۴ به ۱۳ هزار و ۳۵۰ تن و در سال ۲۰۲۵، به ۳۰ هزار و ۵۰ تن مازاد افزایش یابد.

با در نظر گرفتن سیگنال‌های مثبت اخبر در بازار لیتیوم، موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که قیمت هیدروکسید و کربنات به طور متوسط به ۱۸٫۹۲ دلار در هر کیلوگرم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ برسد و سال جاری میلادی را با قیمت ۱۶ دلار در هر کیلوگرم به پایان برساند. قیمت پیش‌بینی ‌شده موسسه مذکور برای سال ۲۰۲۵، رقم ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی شده است.

هم‌زمان با وضعیت  مازاد ایجاد شده در روند عرضه لیتیوم، پروژه‌های جدیدی قرار است که فرایند تولید خود را در ماه‌های آینده به خصوص در قاره آمریکای جنوبی آغاز کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه مذکور، چهار پروژه بعدی تولیدی لیتیوم در آرژانتین و برزیل قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها بیش از ۱۰۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل (LCE) باشد.

اهمیت این پروژه‌های جدید به حدی بالاست که طبق تحقیقات موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌شود آرژانتین تا سال ۲۰۳۱ به سومین کشور بزرگ تولیدکننده لیتیوم در جهان تبدیل شود؛ همچنین انتظار می‌رود میزان تولید کربنات لیتیوم معادل در این کشور از سالانه ۵۰ هزار و ۵۵۰ تن در سال ۲۰۲۳، به حدود ۳۸۰ هزار و سه تن در سال ۲۰۳۱ افزایش یابد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، میزان تولید کربنات لیتیوم معادل در شیلی از سالانه ۲۲۵ هزار تن در سال ۲۰۲۳، به  ۳۴۵ هزار و ۴۱۸ تن در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید و این کشور رتبه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان را از آن خود خواهد کرد.

پیش‌بینی میزان تولید کربنات لیتیوم معادل در برزیل، شیلی و آرژانتین

شیلی به عنوان اولین کشور در آمریکای جنوبی که به تولید لیتیوم از آب نمک در شوره‌زار آتاکاما در سطح تجاری دست یافت، در حال حاضر دومین تولیدکننده این فلز در دنیا به شمار می‌رود.

به دنبال اعتراضات ناشی از نارضایتی از خدمات عمومی و افزایش هزینه‌های عمومی زندگی در شیلی در سال ۲۰۲۳، دولت این کشور صنعت لیتیوم را ملی اعلام کرد. به دنبال اعلام ملی‌سازی صنعت لیتیوم گابریل بوریک، رئیس‌جمهور شیلی بیان کرد از این به بعد دولت بر روی اکتشاف لیتیوم در این کشور نظارت خواهد کرد.

تمرکز شیلی برای جلوگیری از ایجاد رکود در رشد تولید لیتیوم

بر همین اساس، شرکت‌های «SQM» و «Albemarle» برای ادامه فعالیت خود در شیلی باید با دولت این کشور پس از پایان زمان قراردادهای فعلی خود مجددا تفاهم‌نامه جدیدی امضا کنند. شرکت «SQM» از قبل این کار را انجام داده است و بر اساس قرارداد جدید با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت «Codelco» می‌تواند به فعالیت خود در معادن لیتیوم شیلی ادامه دهد.

در همین راستا، دولت شیلی قصد دارد فهرستی از شوره‌زارهایی که باید تحت نظارت دولت این کشور قرار بگیرد را اعلام کند. بر همین مبنا، دولت در نظر دارد حدود ۳۰ درصد از نمکزارهای شیلی را منطقه حفاظت شده اعلام کند. با این حال، هنوز جزئیاتی از طرح نامبرده و اینکه استخراج از کدام شوره‌زارها ممکن و کدام یک امکان‌پذیر نیست، ارائه نشده است.

یکی از فعالان بازار شیلی بیان کرد: انتظار می‌رفت جزئیات این طرح در ماه نوامبر ۲۰۲۳ یا در ابتدای سال ۲۰۲۴ ارائه شود. با این حال، احتمال ارائه آن در پایان ماه مارس ۲۰۲۴ وجود دارد.

در همین راستا و در پایان ماه فوریه ۲۰۲۴ آرورا ویلیامز، وزیر معادن شیلی به رسانه‌ها اعلام کرد که جزئیات طرح مذکور در پایان ماه آوریل سال جاری میلادی ارائه خواهد شد.

یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار در شیلی اظهار داشت: مشکلات زیادی در این زمینه همچون امکان یا عدم امکان مشارکت شرکت‌های خصوصی در فرایند اکتشاف وجود دارد.

هم‌اکنون برخی از شرکت‌های نوپا در حال مطالعه بر روی اکتشاف برخی از ذخایر لیتیوم در تعدادی از شوره‌زارهای کشور شیلی هستند و در صورتی که دولت شیلی این شوره‌زارها را منطقه حفاظت شده اعلام کند، ممکن است موجب افزایش اختلاف میان دولت و شرکت‌ها شده و کار به دادگاه کشیده شود.

بسیاری از مدیران عامل و کارشناسان بر این باورند که شفافیت در ارائه طرح‌ها از سوی دولت شیلی در راستای رشد تولید لیتیوم، از پروژه‌های فعلی مهم محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین تاکید کردند که در انتخابات ریاست جمهوری شیلی در سال ۲۰۲۵، جناح راست‌گرا ممکن است پیروز شود و سیاست‌های در نظر گرفته شده در راستای ملی‌سازی صنعت لیتیوم دوباره تغییر پیدا کند.

یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار عنوان کرد: تلاش دولت فعلی از قبل در راستای تصویب بندی در قانون اساسی جدید با شکست مواجه شده و به همین دلیل از محبوبیت دولت کاسته شده است.

به گفته یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار در شیلی، هنوز نقش شرکت «Enami»، دیگر شرکت معدنی با مالکیت دولتی شیلی در سیاست‌گذاری‌های اعلام شده در راستای ملی‌سازی صنعت لیتیوم مشخص نیست.

وی تصریح کرد: پس از اینکه فرایند مراقبت و نگهداری در واحد ذوب مس «Paipote» متعلق به شرکت «Enami» در ماه فوریه ۲۰۲۴ به دلیل مشکلات مالی آغاز شد، نیاز شرکت مذکور به یافتن منبع درآمد جدید بیشتر شده است.

در حال حاضر، شرکت «Codelco» قصد دارد در کنار فعالیت خود در صنعت مس و تقویت حضور خود در بازار آن، وارد عرصه صنعت لیتیوم شود.

در همین راستا، انتظار می‌رود قرارداد نهایی دولت شیلی با شرکت «SQM» در پایان ماه مارس ۲۰۲۴ به امضا برسد. یکی از مقامات دولت استرالیا در روز دوشنبه چهارم مارس ۲۰۲۴ بیان کرد: مجوز نهایی خرید سهام شرکت «Lithium Power International» برای شرکت «Codelco» صادر شده است.

گفتنی است در حال حاضر شرکت «Lithium Power International» مدیریت پروژه «Salar de Maricunga» در شیلی و شرکت «Codelco» نظارت بر دارایی‌هایی مجاور این پروژه را بر عهده دارند.

طبق بررسی‌های انجام شده، امکان اکتشاف در این پروژه در آینده و احتمالا در پایان سال ۲۰۳۰ برای شرکت «Codelco» فراهم می‌شود اما تا آن زمان، شرکت «Codelco» به دنبال یک شریک استراتژیک دیگر نیز خواهد بود.

چشم‌انداز صنعت لیتیوم آرژانتین تحت تاثیر وعده‌های ریاست جمهوری

اگرچه ملی‌سازی صنعت لیتیوم در شیلی با وضعیت مبهمی مواجه است و امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید در آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما با این حال برخی از فعالان بازار معتقدند سرمایه‌گذاری در صنعت لیتیوم آرژانتین، علی‌رغم نوسانات موجود در وضعیت کلان اقتصادی گزینه بهتری خواهد بود.

اخیرا شرکت چینی «Gangfeng Lithium» حدود ۱۵ درصد از سهام پروژه آب نمک لیتیوم «Pastos Grandes» در آرژانتین را به ارزش ۷۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

جان کانلیتزاس، مدیر اجرایی شرکت «Lithium Argentina» طی اطلاعیه‌ای در روز سه‌شنبه پنجم مارس ۲۰۲۴ مطرح کرد: معامله با شرکت چینی «Gangfeng Lithium» نشان‌دهنده تعهد بلندمدت این شرکت بر توسعه پایدار صنعت لیتیوم آرژانتین است.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین «INDEC»، در حال حاضر این کشور با نرخ تورم بسیار بالا دست و پنجه نرم می‎‌کند؛ نرخ تورم در آرژانتین در ماه ژانویه ۲۰۲۴، بیش از ۲۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

در همین رابطه خاویر مایلی، رئیس جمهور جدید آرژانتین وعده داد که دلار آمریکا را به عنوان پول ملی خواهد پذیرفت و در عین حال بانک مرکزی در این کشور را منحل می‌کند.

یکی از فعالان بازار در آرژانتین عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در آرژانتین بدون توجه به وعده‌های رئیس جمهور جدید این کشور در حال انجام بوده و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های این کشور روند صعودی به خود گرفته است.

آن‌ها افزودند که علی‌رغم بلاتکلیفی وضعیت اقتصاد کلان در آرژانتین، سیستم‌های حقوقی و سیاسی این کشور همچنان در جذب سرمایه‌گذاری‌ها موفق عمل می‌کنند.

به گفته یکی دیگر از فعالان بازار در آرژانتین، در حال حاضر می‌توان اثرات منفی سیاست ملی‌سازی منابع معدنی را در بولیوی و همچنین شیلی مشاهده کرد. با این حال، آرژانتین در این بین یک استثنا خواهد بود زیرا قانون اساسی در این کشور از توسعه این صنعت حمایت خواهد کرد. لازم به ذکر است که مالکیت منابع معدنی در آرژانین به صورت استانی مدیریت می‌شود.

طبق ساختار فدرالیستی و بر اساس قانون اساسی آرژانتین، بهره‌برداری از منابع معدنی در این کشور به صورت استانی بوده و مدیریت آن‌ها بر عهده مقامات دولت‌های محلی است. چنین چارچوب قانونی به عنوان مانعی در برابر ملی‌سازی منابع معدنی در آرژانتین عمل خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42146

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید
08اردیبهشت
قیمت سرب صعودی به تعطیلات رفت
در آخرین روز معاملاتی هفته،

قیمت سرب صعودی به تعطیلات رفت

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.