• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

فرآوری عناصر حیاتی موجود در باتری‌ها در راستای زنجیره تامین

  • کد خبر : 25479
  • 19 مرداد 1402 - 6:31
فرآوری عناصر حیاتی موجود در باتری‌ها در راستای زنجیره تامین
به گفته تحلیلگران و فعالان بازار، لایحه جدیدی که اخیرا در پارلمان اروپا تصویب شده است، قوانین جدیدی را برای باتری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های الکتریکی تعیین می‌کند؛ اگرچه این اقدام یک گام مهم برای ایمن کردن زنجیره‌های تامین این باتری‌ها است اما لزوما نمی‌تواند راهگشای مشکلات متعدد مرتبط با تامین مواد اولیه در صنعت باتری‌ها به شمار رود.

به گفته تحلیلگران و فعالان بازار، لایحه جدیدی که اخیرا در پارلمان اروپا تصویب شده است، قوانین جدیدی را برای باتری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های الکتریکی تعیین می‌کند؛ اگرچه این اقدام یک گام مهم برای ایمن کردن زنجیره‌های تامین این باتری‌ها است اما لزوما نمی‌تواند راهگشای مشکلات متعدد مرتبط با تامین مواد اولیه در صنعت باتری‌ها به شمار رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این قانون جدید که در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ به تصویب رسید، نیازمند اعلام اجباری دی‌اکسید کربن تولیدی و اعتبارنامه باتری لوازم دیجیتال برای باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، وسایل حمل‌ونقل سبک (LMT) مانند اسکوترهای برقی، دوچرخه و باتری‌های صنعتی قابل شارژ با ظرفیت بالای دو کیلووات ساعت است.

مقررات جدید اهداف جمع‌آوری سختگیرانه‌تری برای قراضه باتری‌های لیتیوم‌یونی و حداقل میزان مواد اولیه‌ای که باید از آن‌ها بازیافت شوند را پیش‌بینی کرده است. این حداقل میزان تعیین شده برای بازیافت لیتیوم تا سال ۲۰۲۷، حدود ۵۰ درصد و تا سال ۲۰۳۱، حدود ۸۰ درصد خواهد بود. حداقل میزان بازیافت تعیین شده برای فلزات مس، سرب، کبالت و نیکل تا سال ۲۰۲۷، حدود ۹۰ درصد و تا سال ۲۰۳۱، حدود ۹۵ درصد است.

جولیا هارتی، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: تعیین هدف نرخ بازیابی ۵۰ درصدی برای لیتیوم در اروپا در حال حاضر در حال اجراست. بنابراین تعیین چنین سطحی نمی‌تواند به عنوان یک هدف جاه‌‌طلبانه تلقی شود.

در این قانون همچنین تاکید شده است که تولیدکنندگان باتری هشت سال پس از اجرایی شدن قوانین اعلام شده جدید، باید به طور کامل از محتوا و مواد اولیه بازیافتی استفاده کنند. به علاوه پیش‌بینی شده است که در کوتاه‌مدت ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب، ۶ درصد نیکل و ۶ درصد لیتیوم مورد استفاده در باتری‌ها باید از منابع بازیافتی تامین شود.

وی افزود: در حال حاضر چین بالاترین نرخ بازیافت را دارد و دیگر کشورهای جهان در تلاشند تا سهم خود در این فرایند افزایش دهند.

در حال حاضر نرخ بازیافت اجباری در چین برای کبالت و نیکل ۹۸ درصد و برای لیتیوم ۸۵ درصد است. طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ظرفیت بازیافت باتری چین حدود ۲۳۰ هزار تن در سال است که ۱۵۰ درصد بیشتر از ظرفیت کل بازیافت باتری در قاره اروپا خواهد بود.

تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: میزان جمع‌آوری و بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی به طور قابل‌ توجهی در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است و کشورهای توسعه‌یافته معمولا نرخ‌های بازیافت بالاتری دارند.

به نظر می‌رسد بسیاری از قوانین جدید دیگری برای محافظت از زنجیره تامین و اطمینان از همگام شدن با اقتصاد دورانی وضع خواهد شد و شرکت‌های صنعتی تولیدکننده موظفند از مواد بازیافتی استفاده کنند.

موشیل بیتون، مدیر عامل شرکت «Addionics» عنوان کرد: این مسئله نه تنها برای محیط‌ زیست و جامعه در راستای پیشبرد اقتصادی شکوفاتر ارائه خواهد شد بلکه بر روی عملکرد شرکت‌ها نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

شرکت «Addionics» از آندها و کاتدها به صورت نوآورانه‌ جهت استفاده در فناوری‌های جدید باتری از جمله باتری‌های لیتیوم‌یونی، سیلیکون و باتری‌های حالت جامد استفاده می‌‌کند. این شرکت از مس و آلومینیوم بازیافتی در آندها و کاتدهای خود استفاده می‌کند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا انبوهی از قراضه مس تولید کرده است که برای فرآوری به خارج از این کشور صادر می‌شود.

بر اساس داده‌های کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا، ایالات متحده بیشترین حجم قراضه مس خود را به کشور چین صادر می‌کند. این کشور در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۲۳ هزار و ۴۸۵ تن قراضه مس به چین صادر کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت «Addionics»، اکثر توجه تولیدکنندگان باتری‌ها بر روی مواد اولیه آن‌ها متمرکز شده است و توجه کمتری به جمع‌آوری دیگر بخش باتری‌ها ازجمله فویل‌ها شده است؛ البته این قسمت از باتری‌ها (فویل) معمولا نادیده گرفته می‌شود.

در رابطه با شرکت «Addionics»، باید اعلام کرد که این شرکت، قراضه مس را به صورت محلول درآورده و آن‌ها را به یون مس تبدیل می‌کند و سپس برای تولید آند در باتری‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. به گفته بیتون، از این روش در تولید فویل مسی استفاده می‌شود اما ساختار سه بعدی آن‌ها متفاوت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معماری سنتی دستگاه‌های جمع‌آوری‌کننده قراضه دوبعدی فضای زیادی را بلااستفاده می‌گذارد اما با استفاده از ساختار سه‌بعدی این دستگاه‌ها، می‌توان قراضه بیشتری را بارگذاری کرد و انرژی و توان باتری را افزایش داد.

گفتنی است شرکت «Addionics» در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحد فرآوری قراضه با ظرفیت ۴۶ گیگاوات ساعت در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۷ است. این شرکت در حال حاضر در حال مذاکره برای انتخاب مکان این واحد فرآوری است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25479

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.