• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

فرصت‌های پیش‌روی فعالان بازار لیتیوم در بحبوحه نوسان قیمت‌ها

  • کد خبر : 40642
  • 01 اسفند 1402 - 15:11
فرصت‌های پیش‌روی فعالان بازار لیتیوم در بحبوحه نوسان قیمت‌ها
معامله‌گران در سال‌های اخیر، حضور خود در بازار لیتیوم را افزایش داده‌اند. پس از ثبت رکوردهای افزایش قیمت لیتیوم در سال 2022، معامله‌گران این اتفاق را یک فرصت برای خود در راستای احتمال کاهش قیمت‌ها تلقی کردند. به نظر می‌رسد در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، حجم تقاضا برای لیتیوم در سطح جهان با روند صعودی چشمگیری همراه شود.

معامله‌گران در سال‌های اخیر، حضور خود در بازار لیتیوم را افزایش داده‌اند. پس از ثبت رکوردهای افزایش قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۲، معامله‌گران این اتفاق را یک فرصت برای خود در راستای احتمال کاهش قیمت‌ها تلقی کردند. به نظر می‌رسد در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، حجم تقاضا برای لیتیوم در سطح جهان با روند صعودی چشمگیری همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، معامله‌گران در صنعت لیتیوم ممکن است برای هزینه نگهداری ذخایر این فلز در انبارها با مشکل مواجه شوند. علاوه‌براین، فعالان بازار لیتیوم نسبت به دیگر فعالان مواد اولیه حیاتی، با ریسک‌های نسبتا بیشتری مواجه خواهند شد.

در حالت عادی، مصرف‌کنندگان نهایی تمایل بیشتری به خرید نمک‌های لیتیوم مبتنی بر قراردادهای بلندمدت و پرداخت قیمت ثابت نشان داده‌اند. یکی از اتفاقات جالب توجه در بازار لیتیوم زمانی بود که فعالیت مشارکت‌کنندگان بازار طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، هم‌زمان با روند صعودی قیمت این ماده اولیه حیاتی با افزایش همراه شد.

در همین راستا، قیمت اسپودومن در بازار فیزیکی از ۳۹۵ دلار در هر تن، به هشت هزار دلار در هر تن در پایان سال ۲۰۲۰ رسید. در آن زمان هنگامی که دسترسی به لیتیوم در بازار با محدودیت همراه شد، خریداران حاضر بودند هر محصول لیتیومی را که امکان تهیه آن از بازار وجود داشت تهیه کنند.

ویلیام آدامز، مدیر بخش مواد اولیه حیاتی باتری در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: در زمان کاهش دسترسی به مواد اولیه، مصرف‌کنندگان با وسواس بیشتری عمل می‌کنند. چنین واکنش‌هایی می‌تواند برای معامله‌گرانی که به دنبال انجام فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارها هستند، مشکل‌ساز باشد.

به اعتقاد وی از بسیاری جهات، لیتیوم هنوز یک بازار نوظهور در نظر گرفته می‌شود و صنعت مذکور چندان نیز با نوسانات قیمتی بیگانه نیست.

در همین رابطه، قیمت هیدروکسید لیتیوم و کربنات لیتیوم با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF)، پس از پشت سرگذاشتن یک روند صعودی قیمت در سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۰ درصد طی سال‌های ۲۴-۲۰۲۳ کاهش را تجربه کرده است.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی را حدود ۱۲٫۵ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز جمعه ۹ فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز سوم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۸۴٫۱۳ درصد کاهش یافت.

همچنین موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار «CIF» را حدود ۱۴ تا ۱۴٫۵ دلار در هر کیلوگرم در روز جمعه ۹ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ثبت شده در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۳، با حدود ۸۱٫۹۶ درصد کاهش همراه بود.

کاهش قیمت بیش از ۸۰ درصدی هیدروکسید لیتیوم و کربنات لیتیوم

کاهش قابل‌توجه روند قیمت‌ها در صنعت لیتیوم، بر وضعیت مشارکت‌کنندگان در سراسر زنجیره تامین تاثیر گذاشته است. در همین راستا، برخی از تولیدکنندگان اسپودومن در استرالیا به دلیل کاهش حاشیه سود خود، اقداماتی مانند توقف فرایند تولید، کاهش تعداد کارکنان و کاهش هزینه‌های تولید را انجام داده‌اند. رکود اخیر بازار لیتیوم، حتی منجر به تغییر مدیر بخش لیتیوم شرکت «Trafigura» شد.

مواجهه معامله‌گران لیتیوم با ریسک‌های مختلف

برخی معامله‌گران در صنعت لیتیوم بسته به موقعیت فروش خود، گاهی اوقات می‌توانند حتی با ریسک‌های بیشتری نسبت به سایر فعالان بازارهای دیگر مواد اولیه حیاتی مواجه شوند.

بازار لیتیوم به ویژه در مقایسه با سایر بازارهای مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری، یک محل محل داد‌وستد دشوار برای فعالیت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که مواد لیتیومی باید در شرایط خاصی نگهداری شوند و مواد معدنی مذکور، اغلب طول عمر نسبتا کوتاهی (حدود ۶ ماه) دارند.

علاوه بر مسائل مربوط به شرایط نگهداری، مصرف‌کنندگان هیدروکسید لیتیوم و تا حدی کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری، در ارتباط با مشخصات مواد اولیه‌ای که قصد خرید آن را دارند، کاملا موشکافانه عمل می‌کنند. بنابراین، این مصرف‌کنندگان در زمان وضعیت مازاد عرضه، عملکردی سختگیرانه در انتخاب مواد اولیه خواهند داشت.

به گفته آدامز، این مسئله می‌تواند برای فروشنده‌‌های نگران و دلواپس که قصد انبارتکانی دارند، مشکل‌ساز شود. این بدان معناست که حمل‌و‌نقل محموله‌های لیتیوم از انبارها می‌تواند دشوار باشد.

یکی از معامله‌گران به موسسه «Fastmarkets» گفت: اگر فروشنده‌ای ذخایری در انبارها داشته باشد، حضور فعال وی در بازار در زمان فعلی یک اشتباه راهبردی خواهد بود.

به گفته یک مصرف‌کننده لیتیوم، نوسان ۱۲ ماهه قیمت این ماده اولیه حیاتی، نشان از خروج نقدینگی در بازار دارد و آن دسته از معامله‌گرانی که قصد حضور در بازار فیزیکی با در اختیار داشتن ذخایر انبارهای این ماده معدنی را داشته‌اند، اگر مجبور شده باشند بیش از ۸۰ درصد حجم ذخایر لیتیوم انبار شده خود را به فروش برسانند، در این صورت به نظر می‌رسد ضرر زیادی را متحمل شده‌اند.

در بازارهای دیگر مواد اولیه حیاتی مانند نیکل و کبالت، تولیدکنندگان و معامله‌گران این حق انتخاب را دارند که محموله ذخایر انبار شده خود را در بازار عرضه نکنند. این فعالان بازار می‌توانند در زمان‌های کاهش قیمت و ایجاد ظرفیت مازاد عرضه، محموله‌های خود را در انبارها در زمان بیشتری نگهداری کنند.

با توجه به ماهیت طبیعی لیتیوم، امکان نگهداری بلندمدت لیتیوم در انبار ذخایر برای بسیاری از معامله‌گران این فلز امکان‌پذیر نیست؛ از این رو ضرورت استفاده از ابزارهای پوشش صندوق و مدیریت ریسک در بازار لیتیوم برجسته‌تر می‌شود.

به گفته یکی دیگر از معامله‌گران در بازار، اگر بتوان از امکان صندوق پوشش ریسک معاملات بازار فیزیکی به طور پیاپی استفاده کرد، در شرایط بد بازار معامله‌گران تاثیرپذیری منفی کمتری خواهند داشت اما اگر از امکان نام برده شده استفاده نشود، شرکت‌ها و معامله‌گران دچار ضرر خواهند شد.

ابزارهای مدیریت ریسک

انتظار می‌رود نقش ابزارهای مدیریت ریسک در صنعت لیتیوم به زودی به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد؛ این در حالی است که مشارکت‌کنندگان بازار در نظر دارند خود را در برابر نوسانات قابل‌توجه قیمتی بیمه کنند.

لازم به ذکر است که چندین سیستم ثبت قرارداد آتی برای معاملات محصولات لیتیوم از جمله ثبت قراردادهای تسویه نقدی در بورس کالای شیکاگو و بورس سنگاپور و همچنین ثبت قراردادهای تحویل فیزیکی در بورس گوانگژو راه‌اندازی شده است.

تعداد ثبت قرارداهای باز در برخی از بورس‌های مذکور طی ماه‌های اخیر، به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. از این رو برخی مشارکت‌کنندگان بازار، به دنبال استفاده از امکان صندوق‌های پوشش ریسک به منظور کاهش تاثیرپذیری خود در زمان نوسانات قیمت‌ها هستند.

فرصت‌های پیش رو

افت قابل‌توجه قیمت لیتیوم، بدون شک وضعیت دشواری را در بازار برای بسیاری از معامله‌گران ایجاد کرده است. با این حال، فرصت‌هایی نیز در چنین شرایطی برای افراد به وجود آمده است.

یکی از فعالان بازار در همین رابطه بیان کرد: شرایط فعلی بازار در واقع برای کسانی که به دنبال ورود به این بازار یا رشد تجارت لیتیوم خود هستند، یک فرصت مناسب به شمار می‌آید. همچنین قیمت‌های پایین‌تر بدین معناست که موانع کمتری برای ورود به بازار وجود دارد و فروشندگان اغلب تمایل بیشتری برای انجام مذاکرات دارند.

با این وجود و علی‌‎رغم کاهش قیمت‌ها، برخی از معامله‌گران همچنان به تحویل محموله‌های لیتیوم جدید ادامه می‌دهند.

در همین رابطه، می‌توان به شرکت «Glencore» اشاره کرد که در روز پنجم فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد محموله ۲۲ هزار تنی اسپودومن را از شرکت تولیدکننده برزیلی «Sigma Lithium» دریافت کرده است.

اگرچه محموله تحویل داده شده، بخشی از یک توافق گسترده‌تر میان دو شرکت مذکور است اما شاخص قیمت قابل‌فروش لیتیوم هیدروکسید در این قرارداد از ۹ درصد هزینه تحویل درب کارخانه تولیدکننده (CIF)، به ۷٫۵ درصد کاهش یافته است.

برای معامله‌گران، اسپودومن در بازار لیتیوم مزایای بیشتری نسبت به دیگر محصولات لیتیومی دارد زیرا از ماندگاری نسبتا بیشتری برخوردار است.

نقش مهم معامله‌گران در صنعت لیتیوم

اگرچه برخی افراد در بازار معتقدند که حضور فعال معامله‌گران، منجر به ایجاد پیچیدگی‌های بیشتری در وضعیت پویای بازار لیتیوم شده‌ است اما بسیاری دیگر بر این باورند که این معامله‌گران، گزینه‌های مثبتی برای بازار فلز لیتیوم به ارمغان آورده‌اند. یکی از این گزینه‌ها ایجاد شده، بهبود نقدینگی در بازار ماده اولیه حیاتی مذکور است.

آدامز همچنین اظهار داشت: حضور معامله‌گران در بازار طی بلندمدت حتی اگر در برخی مواقع منجر به افزایش نوسانات شود، به بهبود نقدینگی کمک خواهد کرد. با افزایش نقدینگی هم‌زمان با روند صعودی ثبت قراردادها، امکان استفاده از ابزار پوشش ریسک در برابر نوسانات قیمت آسان‌تر خواهد شد. همچنین معامله‌گران به طور فزاینده‌ای، نقش مهمی در تامین مالی صنعت لیتیوم به ویژه برای تولیدکنندگان جدیدتر ایفا خواهند کرد.

به گفته وی، معامله‌گران در افزایش تامین مالی و سرمایه‌ای بازار، نقشی تعیین‌کننده ایفا خواهند کرد بنابراین این مسئله‌ای مهم در راستای رشد بلندمدت در بازار محسوب می‌شود.

در واقع، بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که کاهش قیمت لیتیوم ممکن است سرمایه‌گذاران را نسبت به سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های صنایع بالادستی دلسرد کند. با این تفاسیر، حجم تقاضا در آینده برای محصولات لیتیومی افزایش خواهد یافت و معامله‌گران نیز نقش خود در تامین این حجم تقاضا را به عنوان یک تسهیلگر ایفا خواهند کرد.

تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ذخیره‌سازی مجدد در انبارها با اندکی افزایش همراه شود که این مسئله، منجر به بازیابی جزئی قیمت و روند نزولی بیشتر در نیمه دوم سال مذکور خواهد شد و به احتمال زیاد قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ همچنان تحت فشار باقی خواهند ماند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40642

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت «Green Li-ion» تاسیسات جدید خود را در آمریکا راه‌اندازی کرد
12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.