• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
یک تولیدکننده شمش مس در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین» مطرح کرد:

لزوم تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان شمش مس

  • کد خبر : 37108
  • 06 دی 1402 - 10:23
لزوم تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان شمش مس
یک تولیدکننده شمش مس گفت: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان شمش مس در کشور با چالش کمبود مواد اولیه (خاک مس) مواجه هستند؛ به همین دلیل ما به عنوان یکی از فعالان این صنعت از مسئولان و دولت درخواست می‌کنیم تا با تخصیص سهمیه مواد اولیه، مانع از تعطیلی کارگاه‌های ریخته‌گری شوند.

یک تولیدکننده شمش مس گفت: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان شمش مس در کشور با چالش کمبود مواد اولیه (خاک مس) مواجه هستند؛ به همین دلیل ما به عنوان یکی از فعالان این صنعت از مسئولان و دولت درخواست می‌کنیم تا با تخصیص سهمیه مواد اولیه، مانع از تعطیلی کارگاه‌های ریخته‌گری شوند. ضمن اینکه اکنون فلز مس در کانون توجهات قرار داشته و میزان مصرف آن در صنایع مختلف در حال افزایش است که همین موضوع نشان از اهمیت ادامه فعالیت واحدهای تولیدی دارد.

رستمعلی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» به بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان شمش مس اشاره کرد و گفت: مواد اولیه مورد نیاز ما در این کارگاه ریخته‌گری برای تولید شمش، خاک مس است که با کاهش عرضه آن در بازار با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم؛ در حال حاضر این مشکل وجود داشته و ما با معضل کمبود مواد اولیه دست به گریبان هستیم. متاسفانه در پی کاهش توان خرید مشتریان و کاهش میزان نقدینگی در بازار، فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری و تراشکاری که یکی از منابع اصلی ایجاد خاک مس هستند، افت پیدا کرده است؛ همین موضوع باعث شده تا میزان عرضه و فروش خاک مس در بازار، روند نزولی به خود گرفته و فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری شمش مس دچار اخلال شود. این در حالی است که میزان تقاضای مشتریان برای شمش به قوت خود پا برجا مانده و فعالان این صنعت در زمینه فروش محصولات با مشکلی مواجه نیستند؛ گفتنی است که مشتریان ما صنایع مشخصی نبوده و فروش شمش بر اساس اعلام بالاترین قیمت صورت می‌گیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر چالش کمبود خاک مس، یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان نوسان قیمت و نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه است؛ قیمت‌ خاک مسی که تولیدکنندگان خریداری می‌کنند، با توجه به میزان مس موجود در آن متغیر است اما واسطه‌گران و تامین‌کنندگان خاک در زمان قیمت‌گذاری مواد اولیه علاوه بر میزان مس، نظر خود را هم اعمال می‌کنند. به همین دلیل باید اذعان کنم که قیمت‌گذاری خاک مبنای مشخصی نداشته و برخی از قیمت‌ها به طور سلیقه‌ای تعیین شده‌اند. از سوی دیگر با افزایش قیمت مس نیز قیمت خاک هم روند صعودی به خود گرفته و مشکلات ما در زمینه تامین مواد اولیه پیچیده‌تر می‌شود زیرا در این زمان، میزان تولیدات کارگاه‌های ریخته‌گری و تراشکاری کاهش می‌یابد؛ همچنین با افزایش قیمت خاک مس، واسطه‌گران و تامین‌کنندگان تمایلی به فروش آن ندارند و یا خاک را با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار عرضه می‌کنند. لازم به ذکر است که در برخی موارد شاهد هستیم که فروشندگان مواد اولیه در زمان معامله با تولیدکنندگان، خاک مس با کیفیت مناسبی را به عنوان نمونه ارائه می‌دهند اما در زمان تحویل عمده مواد اولیه برای اینکه سود بیشتری به دست آورند، خاک مس را با مقدار کمی آب ترکیب کرده تا وزن آن افزایش یابد.

این تولیدکننده شمش مس در پاسخ به این سوال که آیا چالش کمبود نیروی انسانی تاثیری بر فعالیت‌های این مجموعه داشته است، عنوان کرد: متاسفانه اکنون افراد راغب به فعالیت در واحدهای صنعتی نیستند و یا اگر هم برای کار به کارگاه‌های ریخته‌گری مراجعه کنند، دستمزدهای بسیار بالایی را مطالبه می‌کنند که این موضوع با کاهش میزان درآمد تولیدکنندگان در تضاد بوده و آن‌ها توان پرداخت حقوق‌های بالاتر را ندارند. گفتنی است که لزومی ندارد تمام افرادی که در کارگاه‌های ریخته‌گری مشغول به کار می‌شوند، نیروهای متخصص باشند؛ به غیر از نیروهایی که وظیفه ذوب مواد را بر عهده دارند، امکان استخدام و به‌کارگیری افراد تازه‌کار در واحدهای تولیدی وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که این افراد باید دوره آموزشی خود را تکمیل کنند. پس از دوره آموزشی، نیروهای تازه‌کار فعالیت خود را در مجموعه شروع کرده و به مرور زمان با کسب تجربیات مختلف، به افراد متخصص و ماهری در صنعت ریخته‌گری تبدیل خواهند شد. در حال حاضر حدود ۱۰ نفر در این کارگاه ریخته‌گری فعالیت دارند اما اگر ما امکان تامین پایدار مواد اولیه را داشته باشیم، تعداد کوره‌های فعال مجموعه را افزایش داده و با تمام توان خود به تولید می‌پردازیم که در این صورت زمینه اشتغال‌ ۱۰ نفر دیگر هم فراهم خواهد شد.

تومار مشکلات

میرزایی با اشاره به سایر مشکلات تولیدکنندگان، اذعان کرد: کوره‌‌های ذوب این مجموعه از نوع دوار هستند که دیواره‌های آن‌ها با آجرهای نسوز پوشش داده شده‌اند. در حال حاضر کاهش کیفیت و افزایش قیمت آجرهای نسوز به گرهی در ریسمان تولید تبدیل شده‌ است اما مسئله‌ای که باعث شده تا مشکلات صنعتگران بیش از پیش افزایش یابد، کمیاب شدن این آجرها در بازار است؛ به همین دلیل ما برای رفع نیاز خود ناچار به استفاده از آجرهای نسوز دست دوم هستیم که قیمت‌ آن‌ها دائما در نوسان است. علاوه‌براین، محدودیت‌های انرژی و افزایش قیمت آن نیز صبر تولیدکنندگان را لبریز کرده‌اند؛ متاسفانه با شروع فصل سرما به اعلام می‌کنند که میزان مصرف گاز خود را کاهش دهید و در فصول گرم سال نیز با قطعی برق مواجه هستیم. گفتنی است که در سال گذشته به دلیل قطعی گاز واحدهای صنعتی در روزهای مختلف، مجبور بودیم مذاب داخل کوره را تخلیه کرده و مجددا آن را حرارت دهیم که در این شرایط با تغییر متعدد دما، آجرهای نسوز آسیب می‌دیدند؛ همچنین زمانی که کارکنان مشغول به فعالیت نبودند، ما ملزم به پرداخت حقوق آن‌ها بودیم. به همین دلیل با پیگیری‌هایی که از سازمان‌های مربوطه به عمل آوردیم، به جای قطع گاز و برق در روزهای مختلف این زمان به یک هفته در کل ماه تبدیل شد؛ البته در این زمان هم می‌توان با خریداری مولدهای برق به فعالیت ادامه داد اما ما به دلیل قیمت بالای آن‌ها، موفق به خرید نشده و مجموعه را در این مدت تعطیل می‌کردیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که اکثر همکاران ما و کارگاه‌های ریخته‌گری در کشور با آن مواجه هستند، فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز است که باعث بر هم خوردن تعادل بازار مصرف شده‌اند؛‌ خوشبختانه ما با این مسئله مواجه نیستیم زیرا کارگاه در استان زنجان واقع شده و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان نظارت دقیقی بر فعالیت واحدهای صنعتی دارند. به همین دلیل امکان فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز در استان زنجان وجود نداشته و این موضوع بیشتر در شهرهای بزرگ و صنعتی مشاهده می‌شود. گفتنی است که ما مواد اولیه مورد نیاز خود را از واسطه‌گران خریداری کرده و این افراد فاکتور رسمی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند؛ همچنین در زمان فروش محصولات نیز مشتریان هم تمایلی به صدور فاکتور رسمی ندارند که به همین دلیل سازمان امور مالیاتی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را فقط از صنعتگران اخذ می‌کند. از سوی دیگر حق بیمه کارکنان نیز نسبت به گذشته افزایش یافته و از ۱۰ درصد میزان حقوق نیروی انسانی به ۳۰ درصد رسیده است؛ متاسفانه این موارد باعث شده‌اند تا علی‌رغم کاهش درآمد واحدهای تولیدی، میزان هزینه‌های آن‌ها در مدار صعودی حرکت کند.

این تولیدکننده شمش مس در پاسخ به این سوال که آیا این کارگاه ریخته‌گری در مسیر حرکت خود با سنگ‌اندازی سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شده است، ابراز کرد: ما همواره سعی‌ کرده‌ایم در مسیر حفاظت از محیط زیست قدم برداشته و آلودگی را ایجاد نکنیم؛ به همین دلیل برای جلوگیری از خروج گازهای حاصل از فرایند ذوب، از فیلترهای سنتی استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه مجموعه در شهرک صنعتی ناجی و به دور از منطقه مسکونی واقع شده و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، به طور مداوم میزان آلایندگی کارگاه‌های ریخته‌گری را بررسی می‌کنند.

بی‌گدار به آب نزنید!

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: با تمام این اوصاف به سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد راه‌اندازی واحدهای تولیدی را دارند، توصیه می‌کنم که اگر از تجربه کافی در صنعت مس برخوردار هستند، اقدامات لازم را انجام دهند زیرا در این صورت به راحتی می‌توانند امور داخلی مجموعه را مدیریت کرده و برای رفع چالش‌ها راهکارهای درستی ارائه دهند. علاوه‌براین، سرمایه‌گذاران باید منابع مالی کافی و امکان تامین پایدار مواد اولیه را در اختیار داشته باشند؛ اگر این شروط فراهم باشد، به سبب تقاضای بالای مشتریان، چالشی در زمینه فروش محصولات وجود ندارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37108

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید
08اردیبهشت
قیمت سرب صعودی به تعطیلات رفت
در آخرین روز معاملاتی هفته،

قیمت سرب صعودی به تعطیلات رفت

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.