• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

مصرف‌کنندگان در تکاپوی افزایش واردات گرافیت از چین

  • کد خبر : 34254
  • 30 آبان 1402 - 5:32
مصرف‌کنندگان در تکاپوی افزایش واردات گرافیت از چین
برخی از کشورهای مصرف‌کننده گرافیت قصد دارند واردات این ماده معدنی از چین را در ماه نوامبر 2023، قبل از اجرایی شدن محدودیت‌های صادراتی اعمال شده از سوی دولت این کشور بر روی برخی محصولات تسریع کنند اما ممکن است به دلیل برخی چالش‌ها و پیچیدگی‌ها، دستیابی به این امر با سختی‌‌هایی همراه باشد.

برخی از کشورهای مصرف‌کننده گرافیت قصد دارند واردات این ماده معدنی از چین را در ماه نوامبر ۲۰۲۳، قبل از اجرایی شدن محدودیت‌های صادراتی اعمال شده از سوی دولت این کشور بر روی برخی محصولات تسریع کنند اما ممکن است به دلیل برخی چالش‌ها و پیچیدگی‌ها، دستیابی به این امر با سختی‌‌هایی همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت چین در روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ عنوان کرد: از روز اول دسامبر ۲۰۲۳، صادرات برخی از انواع گرافیت طبیعی و مصنوعی به مجوز نیاز خواهد داشت.

تام برکت، فعال در شرکت مشاور «Global Graphite Advisory LCC» بیان کرد: انتظار می‌رود که حجم خرید و قیمت گرافیت در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با روند افزایشی مواجه شود.

وی افزود: این اقدام دولت چین، تاثیر مثبتی بر فعالیت تولیدکنندگان فعلی گرافیت در کانادا و آفریقا خواهد داشت و تولیدکنندگان جدید در استرالیا، برزیل، آفریقا، کانادا و ایالات متحده آمریکا را به سمت جذب سرمایه به منظور آغاز فرایند تولید در سریع‌ترین زمان ممکن سوق می‌دهد.

محدودیت‌های اعمال شده برای صادرات گرافیت درست بعد از اقدام دولت چین برای محدود کردن صادرات دو فلز حیاتی مورد استفاده در صنعت ساخت تراشه یعنی ژرمانیوم و گالیوم اعلام شد.

این تصمیم دولت چین، حجم صادرات گرافیت این کشور در ماه جولای سال جاری میلادی را افزایش داد؛ چراکه مصرف‌کنندگان در دیگر کشورها تمرکز خود را بر روی عرضه این دو فلز گذاشته بودند. این در حالی است که اعمال محدودیت‌ها، باعث کاهش حجم صادرات این دو فلز در ماه‌های آگوست و سپتامبر ۲۰۲۳ شد.

جیمز ویلوبی از شرکت «Wood Mackenzie» مطرح کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌ها اقدام به دریافت مجوزهای لازم از دولت چین برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم کرده‌اند.

وی، سناریویی مشابه با گالیوم و ژرمانیوم را برای گرافیت متصور شد و گفت: صادرات گرافیت در ابتدا کاهش خواهد یافت و سپس به طور تدریجی حجم آن افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است چین دو سوم گرافیت طبیعی در جهان را تولید می‌کند و اکثر گرافیت مصنوعی جهان نیز در این کشور تولید می‌شود. به علاوه، بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه برای تولید آندهای باتری خودروهای الکتریکی نیز در چین فرآوری می‌شود.

احتمال اقدام سراسیمه مصرف‌کنندگان به خرید گرافیت

دیزی جنینگز گری از شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» عنوان کرد: برخی از تولیدکنندگان آند در ژاپن و کره‌جنوبی اگر نگران باشند که درخواست‌های صدور مجوز صادرات تایید نشود و یا تایید آن به درازا بینجامد، می‌توانند در کوتاه‌مدت حجم خرید گرافیت کروی مورد نیاز خود از چین را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: با این حال، برخی از تولیدکنندگان باتری ممکن است در اتکا به تامین مواد اولیه در کوتاه‌مدت با مشکل مواجه شوند؛ چراکه این تولیدکنندگان باید آزمایش‌های ایمنی گسترده‌ای برای استفاده از گرافیت و مطابقت آن با هر مدل از خودروهای الکتریکی را که ممکن است تا سه سال طول بکشد، انجام دهند.

به گفته ویلوبی، در بدترین سناریو مصرف‌کنندگان ممکن است به خاطر احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده، سراسیمه اقدام به خرید گرافیت کنند. این حجم خریداری شده گرافیت از سوی مصرف‌کنندگان ممکن است مطابق با نیاز بازار فیزیکی به این ماده نباشد.

محدودیت‌های تعیین شده از سوی دولت چین زمانی اعلام شد که نیازهای داخلی چین به محصولات گرافیتی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

جان مایر از شرکت «SP Angel» تصریح کرد: انتظار می‌رفت که حجم صادرات گرافیت چین کاهش پیدا کند اما با مازاد تولید گرافیت مصنوعی، چین مایل است این ماده در بازار این کشور عرضه شود تا با آن بتواند رشد سریع حجم تقاضا برای باتری خودروهای الکتریکی را تامین کند.

شرکت‌های آمریکایی و اروپایی اخیرا در توسعه گرافیت مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ چراکه حجم تقاضا برای آن در بخش خودروهای الکتریکی که تا همین اواخر عمدتا برای تولید مواد نسوز مورد نیاز صنعت فولاد استفاده می‌شد، افزایش یافته است.

شرکت مشاوره‌ای «Project Blue» در همین رابطه تاکید کرد که در واقع این تصمیم دولت چین، یک اقدام تضمین‌کننده برای مدیریت میزان صادرات گرافیت از این کشور است.

این اقدام در راستای تبدیل این روند به یک سیستم دیگری از تعیین پریمیوم برای صادرات تبدیل می‌شود که در قالب حمایت از منافع چین ظاهر خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34254

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.