• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

نوسازی و بهره‌‎برداری از خطوط ریلی سرباره کوره بلند ذوب آهن

  • کد خبر : 24438
  • 07 مرداد 1402 - 8:10
نوسازی و بهره‌‎برداری از خطوط ریلی سرباره کوره بلند ذوب آهن
در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام است.

در راستای استفاده بهینه از خطوط ریلی ذوب آهن اصفهان، بازسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ سرباره کوره بلند شرکت در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، سید فریدون کورنگی، معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص بیان کرد: خطوط راه‌آهن از شریان‌های اصلی تولید به شمار می‌آیند و به دلیل شرایط خاص حمل‌ونقل داخل شرکت (جابه‌جایی چدن و سرباره با استفاده از پاتیل) در بین خطوط راه‌آهن کشور، بیشترین بار محوری وسایل نقلیه ریل رو با ۴۰ تن بار محوری را دارا هستند. این عدد در سایر خطوط ریلی کشور حداکثر ۲۲٫۵ تن است؛ بنابراین جهت بهره‌برداری بهینه لازم است عملیات نوسازی و بازسازی آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خطوط ریلی شرکت متحمل فشار زیادی هستند و نگهداری، تعمیرات و نوسازی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد : برای اولین بار از زمان راه اندازی خطوط کارخانه (از سال ۱۳۴۶)، نوسازی خطوط با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و بدین منظور خطوط ۲۲ و ۲۳ سرباره انتخاب شد.

معاون مدیر راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این پروژه شامل نوسازی کامل خطوط راه آهن به طول پنج هزار و ۸۰۰ متر بوده است که از اقدامات انجام شده برای آن می‌توان به دمونتاژ کامل خطوط ریلی و برداشت پلاک‌های فرسوده، جمع‌آوری بستر زیر ریل و انتقال به خارج از کارگاه شامل حجم زیادی از خاک و بالاست (حدود ۲۸ هزار مترمکعب)، زیرسازی اولیه، تسطیح طول عملیات به عرض هشت متر، مونتاژ ریل و تراورس، زیرکوبی و استحکام خطوط، بهره‌برداری آزمایشی، اصلاح مجدد و برطرف کردن عیوب احتمالی اشاره کرد.

سعید نصیری، سرپرست حرکت در مدیریت راه‌آهن و ترابری شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: خطوط ریلی ۲۲ و ۲۳ از خطوط استراتژیک و حساس کارخانه هستند که ارتباط بین کوره بلند ۱ و ۲ و دانه‌بندی و تل سرباره را برقرار می‌سازند؛ بنابراین در فرایند تولید و کارکرد کوره بلندها نقش کلیدی دارند.

وی افزود: در دستورالعمل و پاسپورت اجرایی به صورتی برنامه‌ریزی شده که قطارهای حامل پاتیل‌های سرباره از خط ۲۲ به تل سرباره، اعزام و از خط ۲۳ باز می‌گردند، در مدت نوسازی به دلیل مسدود شدن یکی از خطوط، تمامی مراحل اعزام و بازگشت قطارها از یک خط انجام می‌شود که مستلزم برنامه‌ریزی، کنترل، دقت و تلاش بیشتر پرسنل حرکت ضمن هماهنگی با مدیریت‌های مرتبط است. در همین زمینه دو دستگاه لکوموتیو با کادر کامل حرکت جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات و انجام مانورهای برنامه‌ریزی نشده پیش‌بینی شد.

یونس رجبی، کارشناس مسئول تعمیرات خط شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: طی ۵۵ سال بهره‌برداری از این خطوط کنترل، تعمیرات، نگهداری و تعویض آن‌ها در مواقع اضطراری به صورت مستمر انجام می‌گرفت اما به دلیل استفاده مداوم، نوسازی آن‌ها و همچنین تعویض پنج دستگاه سوزن تغییر خطوط ریلی در دستور کار قرار گرفت. تعویض خطوط در چند فاز برنامه‌ریزی و فاز اول به طول ۵۰۰ متر و به مدت ۲۰ روز شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: خطوط قبلی از نوع کاستیلی بوده و خطوط جدید با تیپ K تماما با استفاده از ریل (UIC ۶۰) محصول تولید داخلی شرکت ذوب آهن به متراژ حدود ۱۲ هزار متر انجام می‌شود.

محمد روشن ضمیری، فورمن کارگاه سرباره کوره بلند شرکت ذوب آهن اصفهان نیز یادآور شد: در خصوص تعویض این خطوط چندین جلسه کارشناسی با همکاران مدیریت راه‌آهن جهت حفظ روند تولید گرفته و در نهایت مقرر شد گود ضلع غربی سرباره شماره ۳ آماده بهره‌برداری شود که با همکاری مدیریت‌های تولید و توزیع برق، نت راه و ساختمان، راهبری ماشین‌آلات و خودروهای سنگین، آبرسانی و نسوز این کار انجام شد تا در صورت حوادث احتمالی در خط ۲۳ و جلوگیری از اختلال در تولید چدن، امکان تخلیه سرباره کوره بلند ۱ و ۲ در گود ضلع غربی فراهم شود.
انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24438

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
تمایل یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران
17اردیبهشت
شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید
«فباهنر»، حلقه‌ای برجسته در زنجیره ارزش

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.