• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

پایش مستمر درب‌های فلكسیبل باتری‌های كك‌سازی شرکت ذوب آهن

  • کد خبر : 39081
  • 08 بهمن 1402 - 8:14
پایش مستمر درب‌های فلكسیبل باتری‌های كك‌سازی شرکت ذوب آهن
ساخت درب‌های فلکسیبل باتری‌های کک‌سازی، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای بومی‌سازی شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید سازگار با محیط زیست است که در راستای تولید فولاد با استفاده از روش کوره بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت درب‌های فلکسیبل باتری‌های کک‌سازی، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای بومی‌سازی شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید سازگار با محیط زیست است که در راستای تولید فولاد با استفاده از روش کوره بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، در تولید فولاد به روش کوره بلند که فرایند تولید در شرکت ذوب آهن اصفهان بوده و بالغ بر ۷۵ درصد از فولادسازان دنیا از این روش استفاده می‌کنند، کک متالورژی جهت احیای سنگ‌آهن، تولید گرما و همچنین حفظ ستون مواد در داخل کوره نقش حیاتی دارد. در شرکت ذوب آهن اصفهان، سه باتری تولید کک استفاده می‌شود؛ باتری یک (کک مورد نیاز کوره بلندهای یک و دو)  و  باتری ۳  (کک مورد نیاز کوره بلند ۳) را برای تولید چدن به عنوان پایه اصلی تولیدات این مجتمع عظیم صنعتی تامین می‌کنند و همچنین (باتری دو) نیز در مرحله بازسازی قرار دارد.

شرکت ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به تولید سازگار با محیط زیست، پروژه درب‌های فلکسیبل که جدیدترین تکنولوژی روز کک‌سازی‌‎های دنیا است را با دانش بومی در کارخانه پیاده‌سازی کرد و از این طریق در مجموع برای باتری یک و سه، تعداد ۲۶۴ درب فلکسیبل در این کارخانه ساخته شد؛ تمیزکاری مکانیزه درب‌ها و همچنین پایش مستمر آن‌ها جهت رفع نشتی‌های احتمالی و در صورت نیاز تعویض درب یا اجزای آن ها به صورت مستمر انجام می‌گیرد.

امیر رحمتی، سرپرست کارگاه کک واحد یک شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در باتری شماره یک، تعداد ۵۸ سلول وجود دارد که هر سلول نیز دو درب داشته و در مجموع تعداد ۱۱۶ درب فلکسیبل در این باتری نصب شده‌اند، اظهار داشت: فرایند تولید کک با هدف خروج ناخالصی‌های موجود در زغال‌سنگ و افزایش عیار کربن آن صورت می‌گیرد که در طی این مراحل، گاز خام کک نیز خارج شده و پس از جمع‌آوری در لوله‌های مخصوص به پالایشگاه گاز کک ارسال می‌شود.

وی افزود: در آن کارگاه بر اساس تصفیه‌های متعددی که بر روی آن انجام می‌گیرد، به عنوان گاز مصرفی وارد خطوط گاز کک کارخانه شده و به عنوان سوخت در واحدهای کک‌سازی، آگلومراسیون، نیروگاه، نورد و… مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین از این طریق کاهش مصرف گاز طبیعی و به دنبال آن صرفه اقتصادی چشمگیری برای کارخانه محقق می‌شود.

سرپرست کارگاه کک واحد یک شرکت ذوب آهن اصفهان، ساخت درب‌های فلکسیبل باتری‌های کک‌سازی را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای بومی‌سازی این شرکت برای تولید سازگار با محیط زیست دانست و عنوان کرد: همان‌طور که همه می‌دانیم، ذات هر صنعتی در دنیا با آلایندگی همراه است اما نحوه کنترل این آلایندگی و به خدمت گرفتن آن، وجه تمایز صنایع به شمار می‌رود؛ در این راستا، شرکت ذوب آهن اصفهان در اولین گام با ساخت درب‌های فلکسیبل و سپس تعمیر و نگهداری مستمر آن‌ها و در مرحله بعد نیز استفاده از گاز کک در چرخه تولید کارخانه، این آلایندگی را به میزان بسیار زیادی کنترل کرده است.

رحمتی در پاسخ به این سوال که تخلیه و شارژ هر سلول در باتری یک روزانه چه میزان است، مطرح کرد: در حال حاضر بر اساس شرایط تولید، تخلیه و شارژ در باتری یک طی هر شیفت هشت ساعته با تخلیه و شارژ ۲۱ سلول (هر سلول به طور متوسط ۱۵ دقیقه یک‌بار) انجام می‌گیرد که این تعداد تخلیه و بارگیری سلول به عدد ۲۹ سلول هم در هر شیفت می‌رسد و کلیه مراحل آن نیز با دقت بسیار بالا رصد می‌شود؛ بنابراین هرگونه نشتی با آب‌بندی درب و در صورت لزوم با جایگزینی درب سالم که به صورت رزرو آماده شده، برطرف می‌شود.

ابراهیم کاظمی، مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه در دو ضلع غربی و شرقی باتری ۳ کک‌سازی، ایستگاه مجهز تعمیرات این باتری قرار گرفته است و همچنین پایش درب‌های باتری نیز به صورت کاملا مستمر انجام می‌شود، بنابراین در صورت مشاهده حتی اندکی از نشتی گاز کک، درب رزرو در محل حاضر شده و بلافاصله جایگزین می‌شود. در ادامه بارگیری باتری مانند قبل انجام می‌گیرد و درب تعویض شده نیز به ایستگاه تعمیرات ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجود حجم بالای فعالیت‌ها در بخش کک‌سازی، همواره حتی در ایام تعطیل نیز پایش درب‌های باتری و تعویض آن‌ها توسط تیم ۶ نفره و یک تکنسین مجرب بدون هیچ گونه وقفه و خللی در کار انجام می‌گیرد. در واقع کلیه فعالیت‌ها در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، با محوریت حذف گازهای خروجی از باتری‌ها به حداقل‌ترین حالت ممکن برنامه‌ریزی می‌شود.

مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ شرکت ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای فرایندهای تعمیر و نگهداری درب‌ها، از نیروهای شرکت‌های پیمانکاری ذوب آهن نیز تقریبا چهار مرتبه در ماه بهره‌گیری می‌شود و از این رو می‌توان گفت که برای تعمیر و نگهداری درب‌ها به صورت ماهانه، حدود دو هزار و ۵۰۰ نفرساعت نیرو صرف می‌شود؛ اگرچه این امر با احتساب قطعات یدکی مصرفی، ماهیانه حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای ذوب آهن اصفهان هزینه دارد اما این هزینه هیچ‌گاه کیفیت و کمیت کار را تحت تاثیر قرار نداده است.

کاظمی در خصوص سختی‌های تعویض درب‌های باتری ۳ که در مجموع ۱۴۸ عدد هستند، خاطرنشان کرد: هر یک از درب‌ها بالغ بر ۱۵۰ قطعه، هفت متر ارتفاع، بیش از هفت تن وزن و در دمای بالای یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارند و تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز به طور متوسط به دو روز زمان نیاز دارد اما این فرایند بدون هیچ‌گونه توقفی و البته با سختی کار زیاد تلاشگران کارخانه انجام می‌گیرد تا نشتی گاز کک به حداقل ممکن برسد.

محمد قاسمی، مهندس ارشد تولید کک نیز با بیان اینکه افتخار می‌کنیم با بومی‌سازی دانش ساخت این درب‌ها، ایران به جمع معدود کشورهای برخوردار از این دانش پیوست، اظهار داشت: در راستای تکمیل فرایند کنترل آلایندگی در بخش کک‌سازی ذوب آهن اصفهان، ساخت، نصب و راه‌‌اندازی تمیزکننده درب‌های باتری ۳ در دستور کار قرار گرفت و این فرایند همچنان بدون وقفه و به صورت مکانیزه در حال انجام است.

وی ضمن اشاره به اینکه فرایند تمیزکاری در حین کار انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به ارتفاع هفت متر باتری‌های کک‌سازی حتی تنظیم و نصب این درب‌ها به صورتی انجام می‌گیرد که فرایند کک‌شوندگی با دمای یک هزار و ۲۰۰ درجه و بدون مکش هوا به داخل سلول همراه است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر نشتی گاز کک در محیط به حداقل ممکن می‌رسد اما بعضا به صورت کاملا موردی، خروج اندکی از گاز دیده می‌شود که بلافاصله درب معیوب تعویض شده و در حین فرایند تولید نیز درب‌ها دودگیری می‌شود؛ البته برای افزایش راندمان تمیزکاری نقاطی از درب که به وسیله مکانیزم تمیزکننده به طور کامل تمیز نمی‌شود، توسط همکاران و به صورت دستی مورد تمیزکاری قرار می گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39081

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید
«فباهنر»، حلقه‌ای برجسته در زنجیره ارزش

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.