• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

پیشتازی مجارستان در سرمایه‌گذاری کارخانه‌های باتری‌سازی اروپا

  • کد خبر : 28060
  • 14 شهریور 1402 - 8:51
پیشتازی مجارستان در سرمایه‌گذاری کارخانه‌های باتری‌سازی اروپا
مجارستان پنج سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت باتری‌سازی انجام می‌دهد که سه طرح از آن مربوط به شرکت باتری‌سازی و دو مورد دیگر مرتبط با سرمایه‌گذاری بر روی قطعات باتری خودروهای برقی است. این کشور از نیمه دوم سال 2022 تا نیمه اول سال 2023، هم‌زمان رکورد بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری در حوزه باتری‌سازی را کسب کرده است.

مجارستان پنج سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت باتری‌سازی انجام می‌دهد که سه طرح از آن مربوط به شرکت باتری‌سازی و دو مورد دیگر مرتبط با سرمایه‌گذاری بر روی قطعات باتری خودروهای برقی است. این کشور از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا نیمه اول سال ۲۰۲۳، هم‌زمان رکورد بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری در حوزه باتری‌سازی را کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fitch Solutions»، نمودار زیر ارزش کل سرمایه‌گذاری بر روی احداث واحدهای ساخت باتری و کارخانه سازنده قطعات باتری خودروهای برقی در مناطق مختلف جغرافیایی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

در این دوره ۱۲ ماهه، حدود ۷۰ پروژه جدید در راستای ساخت کارخانه‌های ساخت باتری در سراسر جهان شناسایی شده‌ است که ارزش کل سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها، حدود ۱۴۳٫۴ میلیارد دلار و ظرفیت کل آن، حدود یک هزار و ۴۳۲ گیگاوات بر ساعت ارزیابی شده‌ است. علاوه‌براین پروژه‌ها، حدود ۲۳ طرح جدید نیز برای احداث واحدهای ساخت قطعات باتری خودروهای برقی به ثبت رسیده‌ است که مجموعا ارزش سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵٫۲ میلیارد دلار را دارا هستند.

موسسه «Fitch Solutions» معتقد است که این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها ارتباط نزدیکی با شدت جذابیت ساخت کارخانه‌های ساخت باتری دارد و دلیل این موضوع آن است که این واحدها مسئول تولید قطعاتی کلیدی مانند مواد فعال کاتدی (CAM)، آند و مواد پیش‌ساز (نیکل، کبالت و منگنز) برای ساخت باتری خودروهای برقی هستند.

همچنین این موسسه در این بازه زمانی، ۲۹ طرح را شناسایی کرد که ۱۹ پروژه آن برای احداث کارخانه باتری‌سازی و ۱۰ طرح آن مربوط به ساخت واحدهای تولید قطعات باتری خودروهای برقی است که ارزش پروژه‌هایی که جزئیات مالی آن‌ها در دسترس بوده، در حدود ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی شده‌ است. این بدان معناست که اروپا، موفق به کسب سومین رتبه در رقابت سرمایه‌گذاری بر روی واحدهای ساخت باتری شده که سهم حدود ۲۳٫۹ درصدی از ارزش سرمایه‌گذاری جهانی را در این مدت به خود اختصاص داده‌ است.

سیطره مجارستان بر شرق هم‌زمان با تسلط آلمان بر غرب

مجارستان نه تنها توانست خود را به عنوان کشوری پیشرو در ساخت باتری در کشورهای اروپایی در حال توسعه در این بازار بلکه در مناطق وسیع‌تری از اروپا مطرح کند. همچنین این کشور با جذب پنج پروژه سرمایه‌گذاری که سه طرح از این تعداد در حوزه واحدهای ساخت باتری و سایر پروژه‌ها بر روی واحدهای تولید قطعات باتری خودروهای برقی است، موفق به جذب بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری در این بخش شد.

حمایت‌های دولت، نقشی حیاتی در جذب شرکت‌هایی همانند «Contemporary Amperex Technology Limited» و «Huayou Cobalt» برای اجرای این عملیات در مجارستان داشته‌ است. همچنین براساس گزارش‌های به دست آمده، مجارستان مبلغ ۸۰۰ میلیون یورو (معادل ۸۶۴ میلیون دلار) را به عنوان کمک‌های مالی، معافیت‌های مالیاتی و زیرساخت به شرکت «CATL» ارائه کرده‌ است.

در واقع، برنامه‌های مرتبط با ایجاد جذابیت‌های زیاد این کشور با هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بخش‌های مختلف زنجیره ارزش باتری، نتایج مثبتی را به همراه داشته‌ است. این نتیجه مثبت در سرمایه‌گذاری شرکت «BMW» مبنی بر اجرای عملیات مونتاژ باتری در شهر «Debrecen» مشهود است و واحد تولیدی شرکت «CATL» با ظرفیت ۱۰۰ گیگاوات بر ساعت نیز در این شهر قرار دارد.

همچنین افزایش شدید تقاضا به (CAM) در نتیجه توسعه بازار باتری، منجر به تاثیرات بسیار و توسعه در بخش بالادست شده‌ است. شرکت‌های «EcoPro BM» و «Huayou Cobalt» خبری را منتشر کردند که به منظور پاسخگویی به افزایش سریع تقاضا از سوی کارخانه‌های ساخت باتری آماده بهره‌برداری، واحدهای تولیدی (CAM) را احداث خواهند کرد. گفتنی است که این انتظار وجود دارد که با کمک این پنج پروژه‌، این کشور بتواند شکاف موجود بین عرضه و تقاضا برای (CAM) در بازار را طی فصل‌های آتی از بین برده و باعث تکمیل زنجیره تامین باتری در بازار شود.

هم‌زمان با ادامه تلاش مجارستان برای تسلط بر فضای سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با ساخت باتری در اروپا، آلمان در جایگاه دوم بازار در ساخت باتری قرار می‌گیرد. در مجموع آلمان موفق به جذب چهار پروژه سرمایه‌گذاری شده‌ است که سه پروژه از آن‌ها در زمینه احداث کارخانه‌های باتری‌سازی و یک پروژه از آن نیز مرتبط به سرمایه‌گذاری بر روی واحدهای ساخت قطعات باتری خودروهای برقی است.

این کشور با کمک بازار گسترده خودروهای برقی خود که بزرگ‌ترین بازار اروپا به شمار می‌آید و به همراه بخش خودروسازی قوی، به بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت باتری تبدیل شده‌ است. همچنین این کشور میزبان اولین واحد تولیدی شرکت «CATL» بود که خارج از مرزهای چین تاسیس شد؛ چراکه این شرکت مطابق با استراتژی‌های اروپایی تولیدکنندگان خودرو به توسعه محصولات و بازار فروش خود ادامه می‌دهد.

علاوه‌براین، شرکت «SVOLT» آلمان را به عنوان بخشی از بازار هدف خود انتخاب کرده است. این شرکت می‌تواند تکمیل‌کننده محصولات شرکت «Saarland» باشد که سلول‌های باتری تولیدشده در کارخانه «Brandenburg» را در کارخانه «Saarland» بر روی خودروها سوار می‌کنند.

به هر شکل، همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ شد، آمریکای شمالی و چین به دلیل حمایت همه‌جانبه دولت‌های این دو کشور از شرکت‌های نوپا و از طریق کاهش مشکلات پیش روی آن‌ها می‌توانند بازارهای هدف بهتری را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها فراهم کنند. برای مثال، تسلا تصمیم گرفته بود با توسعه ظرفیت باتری در ایالات متحده و مکزیک، برنامه‌های خود برای تولید مقادیر زیادی سلول باتری در آلمان را متوقف کند.

در نمونه‌ای دیگر، شرکت PowerCo (واحد تولید باتری VW) به دلیل عوامل جذاب قانون کاهش تورم (IRA) که منجر به ایجاد جذابیت در بازار کانادا شده‌، این کشور را برای احداث بزرگ‌ترین کارخانه ساخت باتری خود انتخاب کرده‌ است. دریافت ۳۵ دلار اعتبار مالیاتی فدرال در هر کیلووات ساعت، عامل دیگر دخیل در تصمیم «PowerCo» مبنی بر انتخاب کانادا برای سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ میلیارد دلاری این شرکت است.

بنابراین، موسسه «Fitch Solutions» انتظار دارد که تولیدکنندگان اروپایی در آمریکای شمالی حضور داشته باشند؛ چراکه شرکت‌های چینی از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند مجارستان فضای خالی موجود را پر می‌کنند.

کسب بخشی از زنجیره عرضه باتری با تولید آند توسط سوئد و نروژ

نروژ و سوئد در تلاش برای تبدیل شدن به قطب‌های تولید مواد آند باتری (BAM) برای تامین زنجیره باتری اروپا هستند. همچنین این موضوع برای هر دو بازار به عنوان فرصتی برای تثبیت خود در گذار انرژی به‌ شمار می‌آید. تلاش نروژ برای عدم وابستگی به نفت و گاز، این موضوع را برای این کشور به امری مهم و حیاتی تبدیل کرده‌ است. در واقع، سرمایه‌گذاری‌های واحد تولیدی (CAM) برای مدتی باعث تسلط بر روی بخش ساخت قطعات خودروهای برقی شده‌ است. با این‌حال، دستیابی اروپا به سطحی واقعی از خودکفایی در بخش باتری‌ها، منوط به احداث و راه‌اندازی واحدهای (BAM) است.

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، چین صاحب جایگاهی برتر در صنعت گرافیت است. گرافیت، ماده مهمی است که به طور معمول در ساخت مواد آند موجود در باتری‌های لیتیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیطره چین علاوه بر استخراج و فرآوری مواد آند باتری، بر روی تولید گرافیت مصنوعی نیز چیره شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری شرکت‌های «Putailai» و «Vianode» در نتیجه بازار تقاضای مواد آند باتری اروپا در سال‌های پیش رو خواهد بود؛ چراکه استفاده از این مواد در خودروهای برقی و کاربردهای آن در ذخیره برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، باعث افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیوم‌یون خواهد شد.

در واقع، هر دو کشور نروژ و سوئد بازارهای جذابی برای بخش باتری‌سازی محسوب می‌شوند؛ چراکه در چشم‌انداز این دو کشور، تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر با انتشارات کربنی صفر، جایگاه ویژه‌ای در مسیر گذار انرژی به سمت اقتصادی سبزتر دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28060

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.