• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
مدیرعامل شرکت نورد شعله:

چاره‌ای برای نجات صنعتگران بیندیشید

  • کد خبر : 30145
  • 10 مهر 1402 - 9:41
چاره‌ای برای نجات صنعتگران بیندیشید
مدیرعامل شرکت نورد شعله، تولیدکننده ورق مسی و ظروف نقره گفت: در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان صنایع‌دستی در کشور، کاهش توان خرید مشتریان به دلیل مشکلات اقتصادی و آمار پایین ورود گردشگران خارجی به کشور است؛ با توجه به این شرایط آینده خوبی در انتظار واحدهای تولیدی نیست، مگر اینکه اقدامات لازم به منظور بهبود شرایط اقتصادی و رونق صنعت گردشگردی در کشور صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت نورد شعله، تولیدکننده ورق مسی و ظروف نقره گفت: در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان صنایع‌دستی در کشور، کاهش توان خرید مشتریان به دلیل مشکلات اقتصادی و آمار پایین ورود گردشگران خارجی به کشور است؛ با توجه به این شرایط آینده خوبی در انتظار واحدهای تولیدی نیست، مگر اینکه اقدامات لازم به منظور بهبود شرایط اقتصادی و رونق صنعت گردشگردی در کشور صورت گیرد.

محمود جوزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به وضعیت نامناسب تولیدکنندگان در کشور، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل اینکه بازار مصرف ورق مسی و صنایع‌دستی و اقتصاد کشور از شرایط خوبی برخوردار نیست، به ناچار فعالیت خود را در زمینه تولید ورق مسی بسیار محدود کرده‌ایم؛ به همین دلیل اکنون با خریداری نقره خام و انجام فرایندهای ذوب و نورد روی آن، بیشتر متمرکز روی تولید ظروف نقره هستیم اما باید اذعان کنم که در این زمینه هم به سبب افت میزان خرید و فروش محصولات، شرایط آنچنان مساعد نبوده و ما فعالیت گسترده‌ای نداریم. به همین دلیل اکنون به صورت دستمزدی فعالیت داشته و گاهی اوقات هم ورق نقره برای مشتریان تولید می‌کنیم. لازم به ذکر است که ما در زمینه تامین مواد اولیه با چالش خاصی روبه‌رو نبوده و امکان تهیه مواد اولیه به مقدار کافی از منابع داخلی را داریم اما مسئله اصلی افت میزان تقاضای محصولات در بازار است زیرا مشکلات معیشتی فراوان باعث شده تا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یابد؛ همچنین به دلیل اینکه صنایع‌‌دستی جزو مایحتاج ضروری زندگی افراد نیست، خرید این محصولات برای مشتریان در اولویت قرار ندارد. گفتنی است که حدود هشت سال پیش، شرایط بسیار متفاوت از امروز بود و میزان تقاضا برای ظروف نقره مناسب بود اما در چند سال اخیر تولیدکنندگان از جنبه‌های مختلفی تحت فشار قرار داشته و یک سال است که اوضاع برای صنعتگران بسیار دشوار شده است.

وی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، عنوان کرد: در حال حاضر ماشین‌آلاتی که ما در این واحد تولیدی بهره‌ می‌بریم قدیمی است و با توجه به شرایط نامناسب بازار مصرف، نیازی به واردات ماشین‌آلات و خرید دستگاه‌های بیشتر نداریم. به همین دلیل هزینه‌ای را صرف تعمیر و نگهداری این ماشین‌آلات کرده و به سبب وجود قطعات و لوازم یدکی در بازارهای داخلی، بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. نکته دیگری که برخی از فعالان صنایع نوردی به آن اشاره می‌کنند، کیفیت پایین غلتک‌های دستگاه نورد است اما ما در این زمینه مشکلی نداریم زیرا همان طور که اشاره شد از ماشین‌آلات و غلتک‌های قدیمی خارجی استفاده کرده و غلتک‌های ایرانی را خریداری نکرده‌ایم. باید اضافه کنم که چالش اصلی تولیدکنندگان ورق مسی و صنایع‌دستی، عدم فعالیت پررنگ بخش گردشگری در کشور و تعداد پایین گردشگران خارجی است؛ در صورتی که اگر توجه بیشتری به این صنعت در کشور می‌شد و تعداد گردشگران خارجی افزایش می‌یافت، بازار مصرف از شرایط بهتری برخوردار می‌شد.

تولیدکنندگان محصور در دایره مشکلات

مدیرعامل شرکت نورد شعله در رابطه با نیروی کار، تصریح کرد: فعالیت در واحدهای نورد و کار با دستگاه‌های مربوطه، به مهارت و تخصص بالایی نیاز نداشته و افراد معمولی هم می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. به همین دلیل اکنون با چالش کمبود نیروی کار ماهر که اکثر صنایع با آن دست به گریبان هستند، مواجه نیستیم اما مسئله اینجاست که میزان سفارش و تولید محصولات به شدت افت پیدا کرده است. لازم به ذکر است که ما در این واحد تولیدی برای پنج نفر به طور مستقیم زمینه اشتغال را فراهم کرده‌ایم اما تعداد افرادی که به طور غیرمستقیم برای آن‌ها زمینه اشتغال فراهم شده، بسیار بیشتر از این عدد است. در اینجا باید به موضوع مهمی اشاره کنم که این واحد تولیدی از ابتدا در زمینه تولید ظروف نقره فعالیت داشت و ما در یک برهه زمانی به دلیل شرایط مناسب بازار مصرف ورق مسی، شروع به تولید آن کردیم.

جوزدانی با اشاره به سایر مشکلات تولیدکنندگان، اذعان کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه صنعتگران از هیچ حمایتی در مسیر تولید برخوردار نیستند، برخی از سازمان‌های دولتی با سنگ‌اندازی و ایجاد موانع باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات می‌شوند. به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور برای این واحد تولیدی مالیات زیادی را تعیین کرده است؛ در صورتی که در دهه ۸۰ با تصویب مصوبه‌ای، تولیدکنندگان صنایع‌دستی معاف از مالیات هستند و ما هم در بین این تولیدکنندگان قرار داریم اما اکنون برای رفع مشکلات خود باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و فرایندهای اداری طولانی را پشت بگذاریم.

وی در همین راستا ادامه داد: از سازمان‌های دیگری که باعث کند شدن حرکت تولیدکنندگان شده‌اند می‌توان به سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد. در حال حاضر با توجه به توسعه منطقه شهری، کارگاه ما در داخل این محدوده قرار گرفته است؛ به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه آلودگی ناشی از ذوب مواد به ما اعلام کرده است که باید کارگاه را به بیرون از شهر انتقال دهیم. در صورتی که ما از گاز به عنوان سوخت کوره‌ها استفاده کرده و تمام مسائل ایمنی و زیست‌محیطی را رعایت می‌کنیم. گفتنی است که تاکنون این موضوع اجرایی نشده و ما به کار خود ادامه می‌دهیم اما اگر مسئله انتقال کارگاه به خارج از شهر قطعی شود، دیگر امکان فعالیت در صنعت مس و نقره را نداشته و به کار خود خاتمه خواهیم داد. علاوه‌براین موارد، در زمینه تولید هم خرید مواد مصرفی مانند بوته‌های چدنی با قیمت‌های بالا، برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست؛ به همین دلیل ما برای اینکه با نوسان قیمت‌ها متضرر نشویم، به جای خرید تکی به خرید عمده بوته‌ها روی آورده‌ایم. لازم به ذکر است که با احتساب تمام هزینه‌های تولید، سال گذشته ما در زمینه تولید ورق مسی متحمل خسارات زیادی شدیم و در حال حاضر تنها به سبب اینکه کارکنان مجموعه از این طریق امرار معاش می‌کنند، به سختی به مسیر خود ادامه می‌د‌هیم. به همین دلیل باید خاطرنشان کنم که با ادامه این شرایط و عدم حمایت از صنعتگران، در آینده چراغ واحدهای تولیدکننده صنایع‌دستی خاموش خواهد شد زیرا سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه صورت نگرفته و هر ساله شرایط تولیدکنندگان و اقتصاد کشور بغرنج‌تر می‌شود؛ گفتنی است که شرایط بد اقتصادی تنها روی صنعت مس و نقره تاثیر‌گذار نبوده و اکثر صنایع در کشور از این وضعیت آسیب دیده‌اند.

لزوم رونق صنعت گردشگری

مدیرعامل شرکت نورد شعله در خصوص راهکارهایی که می‌تواند سبب بهبود بازار مصرف و شرایط تولیدکنندگان شود، اظهار داشت: همان طور که اشاره شد با رونق صنعت گردشگری در کشور، شرایط تولیدکنندگان صنایع‌دستی تغییر یافته و از این طریق ارزش‌آفرینی زیادی برای کشور ایجاد می‌شود. به طوری که شاهد هستیم کشورهای همسایه مانند ترکیه، درآمد زیادی از طریق صنعت گردشگری دارند؛ به همین دلیل تنها خواسته ما از مسئولان، انجام اقداماتی در زمینه جذب گردشگران خارجی است. علاوه‌براین، با توجه به اینکه تمام مواد اولیه از منابع داخلی تامین می‌شوند، اگر ارزش پولی ملی نیز افزایش یابد، شرایط فعالان اقتصادی نیز بهبود خواهد یافت.

جوزدانی با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان کشورهای همسایه، ابراز کرد: در حال حاضر ترکیه در صنعت ظروف نقره بسیار پیشرفت کرده و تولیدکنندگان ترک محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند؛ در صورتی که صنعتگران ایرانی در حوزه صنایع‌دستی تجربه و دانش بیشتری نسبت به تولیدکنندگان ترک دارند و به دلیل اینکه برخی از مراحل تولید در ایران به صورت دستی انجام می‌شود، کیفیت محصول نهایی ما بسیار بالاتر از محصولات ترک است که تماما به صورت ماشینی تولید می‌شوند. متاسفانه به دلیل شرایط دشوار صادرات، صنعتگران داخلی امکان فعالیت در بازارهای خارجی را ندارند؛ همچنین محصولات نقره ایرانی مانند محصولات ترک در دنیا شناخته نشده و تولیدکنندگان ترک عملکرد بهتری در زمینه صادرات دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات محصولات چینی تاثیری بر میزان فروش محصولات شما در بازارهای داخلی داشته است، گفت: در یک برهه زمانی شاهد بودیم که بازار مصرف اشباع از محصولات چینی بود اما اکنون میزان واردات از کشور چین بسیار محدود شده و تاثیر زیادی بر فعالیت ما ندارد؛ البته باید گفت که تولیدکنندگان چینی با کپی‌برداری از محصولات ایرانی، محصولاتی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر تولید می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30145

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.