• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

گام‌های بلند فولاد سنگان در راستای تامین پایدار انرژی

  • کد خبر : 27700
  • 11 شهریور 1402 - 10:50
گام‌های بلند فولاد سنگان در راستای تامین پایدار انرژی
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور، گام‌های بزرگی را در راستای توسعه زیرساختی به خصوص انرژی برداشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و نصب مخازن ANG جهت تامین گاز مورد نیاز مجموعه اشاره کرد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور، گام‌های بلندی  را در راستای توسعه زیرساختی به خصوص انرژی برداشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و نصب مخازن ANG جهت تامین گاز مورد نیاز مجموعه اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنعت فولاد در جهان به شمار می‌رود و در ماه‌های اخیر نیز توانست با پیشی گرفتن از همتای خود یعنی ترکیه، به جایگاه هشتم تولید فولاد در جهان برسد اما با وجود افزایش تولید، این صنعت همچنان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده و نیاز به تامین انرژی از درجه اهمیت بالایی برای واحدهای تولیدی برخودار است که تاثیر مستقیم بر تولید کارخانه های صنعتی دارد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان طی سال‌های گذشته علی‌رغم وجود کمبود برق و گاز توانست روند صعودی رشد تولید خود را حفظ کند. این شرکت، یکی از واحدهای حیاتی در تامین زنجیره فولاد کشور است و بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه به شمار می‌رود.

عدم‌النفع ناشی از کمبود انرژی در سال ۱۴۰۱ برای فولاد سنگان، روزانه۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است که موجب افت پتانسیل تولید تا ۳۵ درصد از کل ظرفیت شد. این مسئله به معنای آن است که فولاد سنگان تنها با ۶۵ درصد ظرفیت تولید توانست رکورد تولید گندله و کنسانتره خود را بشکند؛ به گونه‌ای که تولید کنسانتره این شرکت با رشد ۱۰۳ درصدی در سال پیش مواجه شد.

اعلام رکوردهای پی در پی ماهانه و روزانه در این واحد تولیدی در ماه‌هایی که با قطعی کمتر برق یا گاز مواجه هستند، جالب توجه و نشان‌دهنده ظرفیت بالای این واحد تولیدی در صورت تامین انرژی مورد نیاز است. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در فروردین ماه سال جاری، موفق به ثبت رکورد جدید تولید ماهیانه ۴۰۷ هزار تن در تولید کنسانتره سنگ‌آهن شد. گفتنی است پیش از این، فولاد سنگان موفق به تولید ۳۶۰ هزار تن کنسانتره شده بود و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش چشمگیر هشت برابری داشته است. البته باید اذعان داشت در سال ۱۴۰۲ با حمایت‌های دولت و تمهیدات در نظر گرفته شده، چالش کمبود برق به حداقل ممکن کاهش یافته است.

اما سوال طرح‌شده در شرایط کنونی این است که آیا محدودیت‌ و کمبودهای برق و گاز با تعطیلی واحدهای صنعتی برطرف می‌شود؟ چاره کار چیست؟ در راستای حل چالش کمبود انرژی، شرکت‌های بزرگ خود دست به‌کار شده‌اند؛ به طوری که فولاد مبارکه به دنبال احداث پالایشگاه گاز به منظور رفع نیاز خود است.

طرح‌های در دست اجرای فولاد سنگان برای تامین انرژی

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور، گام‌های بلتدی را در راستای توسعه زیرساختی به خصوص انرژی برداشته است. احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیون یورویی، یکی از ابرپروژه‌های این مجتمع عظیم صنعتی و معدنی است. با توجه به وزش باد با سرعت و شدت مناسب، فولاد سنگان درصدد است که در کریدور باد منطقه سنگان، نیروگاه برق بادی را احداث کند. این پروژه اگرچه بیشتر یک پروژه فنی و صنعتی به شمار می‌آید اما نباید از تاثیرات بزرگ زیست‌محیطی آن غافل شد؛ به این ترتیب که فولاد سنگان، یکی از پیشگامان توسعه متکی به انرژی پاک به شمار می‌آید.

البته برای دستیابی به بهترین و بالاترین بهره‌وری در تولید، باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم تقویت شود تا به نتیجه مطلوب دست یافت. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در راستای تامین پایدار انرژی جهت برقراری خطوط تولید کنسانتره و گندله، علاوه بر احداث نیروگاه برق بادی، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی  را در دست اجرا دارد که آماده کلنگ‌زنی است. همچنین به منظور تامین پایدار گاز در فصل زمستان، این شرکت مطالعه طرح ذخیره گاز در مخازن خاص را شروع کرده است و امید دارد پس از بررسی‌های دقیق فنی و علمی بتواند در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد. به این ترتیب فولاد سنگان در تلاش است تا با نصب مخازن ANG، گاز مورد نیاز شرکت را برای حداکثر ۳۰ روز در سال ذخیره‌ کند. سرمایه‌گذاری و مجوزهای لازم نیز صادر شده است و پس از جمع‌بندی نهایی در حوزه مسائل فنی نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل روی‌آوری فولاد سنگان به ساخت نیروگاه بادی، حمایت قانونی از این نوع تامین انرژی است. طبق قانون، اگر یک واحد صنعتی بخشی از برق مورد نیاز خود را خریداری کند، در زمان پیک مصرف، برق آن مجموعه قطع می‌شود. البته، قانون جدیدی وضع شده است؛ مبنی بر اینکه اگر همان واحد نسبت به تولید انرژی تجدیدپذیر اقدام کند، برق آن مجموعه حتی در زمان اوج مصرف نیز قطع نخواهد شد؛ این مهم برای اکثر شرکت‌های تولیدی واجد شرایط می تواند راهگشا باشد.

توسعه دانش بنیان، تولید با کیفیت

تولید محصول با کیفیت، یک اصل بدیهی برای کشور در بازارهای مهم داخلی و خارجی است. در حال حاضر تولید دانش‌بنیان، یکی از مهم‌ترین رویکردهای موجود برای تولید محصول با کیفیت، مقرون به صرفه و  قابل رقابت است. تجربه نشان داده است که این بخش با راه‌حل‌های خلاقانه و متناسب با امکانات موجود، می‌تواند واحدهای تولیدی را به هدف مورد نظر یعنی «تولید با حداقل مصرف انرژی» در بحران کنونی نزدیک‌تر کند.

این واحدها ظرفیت دانشی خوبی برای بومی‌سازی تکنولوژی لازم را دارا هستند و با استفاده از دانش خود و امکانات موجود می‌توانند پل مناسبی برای عبور از موانع باشند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و تداوم این شعار در سال‌های آتی، همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری را آغاز کردخه است.

برگزاری رویدادهای فناوری اطلاعات به منظور دستیابی به بهترین راهکارها برای ارتقای تولید و بهره‌وری در فولاد سنگان و برگزاری جلسات منظم، بازدیدها و امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری معنادار فولاد سنگان در امر تحقیق و توسعه  دانش‌بنیان، گام بلند این شرکت برای پیشگامی در این عرصه است. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان خراسان رضوی در قالب تور فناوری اطلاعات در صنایع معدنی، از این شرکت بازدید کردند و افراد در قالب نشستی مشترک به معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ارائه نیازهای فناورانه صنایع معدنی پرداختند.

تاسیس پردیس دانش‌بنیان صنایع معدنی برای اولین بار در کشور

تحریم‌ها با وجود تمام نقاط منفی که داشته‌اند، در یک مسئله راهنمای خوبی برای ما شدند؛ اینکه ما نقاط ضعف درونی صنعت را به خوبی ببینیم و برای روبه‌رو شدن با آن‌ها یک بار برای همیشه اقدام کنیم. راه‌اندازی اولین پردیس دانش‌بنیان صنایع معدنی در شرق کشور توسط شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، خود گواهی است از واقف بودن مدیران مجموعه بر اهمیت دانش‌بنیان‌ها در بخش صنعت.

مجموعه طرح‌های توسعه‌ای فولاد سنگان، نوید آینده‌ای درخشان را برای این شرکت می‌دهد و شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان را به یک قطب بزرگ صنعت تولید تبدیل خواهد کرد. امر مهمی که با توجه به چشم‌انداز فولاد سنگان کاملا در دسترس است و این شرکت همچون همیشه، عامل مهمی در توسعه پایدار کشور به خصوص منطقه شرق خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27700

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
گوش به زنگ
05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.