سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۵۴ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 18:44 /چهارشنبه/12 تیر 1398

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر:

دلالان بزرگ‌ترین دشمن صنعت تولید شمش مس

مدیر عامل شرکت گداز افشان آذر، تولیدکننده انواع قطعات مسی، آلومینیومی، برنجی و چدنی، گفت: ما شمش و قطعات مسی تولید می‌کنیم. در واقع ضایعات را توسط کوره ذوب کرده و سپس شکل مورد نظر را ریخته‌گری می‌کنیم. مواد اولیه تولید شمش ضایعات است که متاسفانه این روزها قیمت‌گذاری این فلزات به دست دلالان افتاده است.

علی بهرامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: استفاده از قطعات مسی یا برنجی در برخی از ماشین‌آلات غیرقابل اجتناب است، برخی از ماشین‌آلات یا با مایعات کار می‌کنند یا در مجاورت رطوبت قرار دارند، در نتیجه برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و اکسید شدن، جنس قطعات آن‌ها از مس، برنج یا استیل انتخاب‌ می‌شود؛ عموما در ماشین‌آلات صنایع غذایی و دارویی این نوع قطعات‌کاربرد بسیار زیادی دارند؛ ما این قطعات را به روش ریخته‌گری تولید می‌کنیم.

وی بیان کرد: مصرف‌کنندگان قطعات مجموعه ما، تمامی صنایعی هستند که یا نیاز به قطعه جدید دارند یا قطعه‌ای از دستگاه‌ها آن‌ها معیوب شده و نیاز به جایگزینی دارد. ما برای تولید قطعات ابتدا شمش خریداری و از آن قطعه مورد نظر را تولید می‌کنیم، جدای از خرید شمش در برخی موارد ضایعات را به‌عنوان مواد اولیه خریداری کرده و سپس این ضایعات را به شمش تبدیل و مجددا از شمش قطعه تولید می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت گداز افشان آذر عنوان کرد: درصد خلوص مس مورد استفاده در قطعات مسی تقریبا ۹۹ درصد است. ترکیب آلیاژی قطعات فسفر برنز، ۸۰ درصد مس و ۲۰ درصد عناصر دیگر مانند سرب، قلع و نیکل است،  ترکیب آلیاژی قطعات آلومینیوم برنز نیز ۸۰ درصد مس، ۱۰ درصد آلومینیوم و ۱۰ درصد باقی مانده؛ نیکل، قلع و سرب است. از قطعات آلومینیوم برنز در مواردی که نیاز به ایمنی بیشتری وجود دارد، استفاده می‌شود، این آلیاژ در مقابل ضربه و استهلاک مقاومت بالاتری دارد.

بهرامی افزود: فسفر برنز کاربردهای زیادی دارد، به عنوان مثال دنده‌های ماشین‌آلات تولیدی در صنایع غذایی از همین نوع آلیاژ است. همچنین دنده‌های حلزونی که در موتورها استفاده می‌شود نیز از آلیاژ فسفر برنز است، کاربرد این قطعات بسیار وسیع است؛ از دستگاه خمیرزنی نانوایی‌ها تا ماشین‌آلات بزرگ صنعتی که نیاز به موتور به عنوان محرک دارند، در موتورهای آن‌ها از دنده‌های حلزونی استفاده می‌شود. دنده اگر از جنس چدن باشد در مدت زمان کوتاهی  از بین می‌رود و به همین دلیل از آلومینیوم برنز و یا فسفر برنز بدین منظور استفاده می‌کنند، استحکام و مقاومت این دو نوع آلیاژ در مقایسه با چدن بسیار بیشتر است.

مدیر عامل شرکت گداز افشان آذر بیان کرد: می‌توان از انواع شمش مسی همچون اسلب و بیلت برای تولید قطعات ریخته‌گری استفاده کرد به شرط اینکه کیفیت آن مطلوب باشد. به عنوان مثال ما از شمش‌های مسی آماده موجود در بازار برای تولید استفاده نمی‌کنیم، زیرا آلیاژ این شمش‌ها مشخص نیست و ما نیز تجهیزات لازم برای آنالیز دقیق آن را نداریم، اغلب در بازار خلوص مس عنوان شده بیشتر از مقدار واقعی است. مگر آنکه از کارخانه‌های معتبر خریداری کنیم تا بتوانیم اطمینان داشته باشیم که آلیاژ واقعی آن همان آلیاژ توافق شده است. به همین دلیل به جای اینکه شمش آماده بخریم از قراضه کابل قرمز با درصد خلوص ۹۹٫۹ استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در واقع قراضه کابلی قرمز را ذوب کرده و پس از ترکیب فلزات دیگر، آلیاژ مورد نظر را تولید می‌کنیم و سپس با استفاده از ریخته‌گری، این مواد را به قطعه تبدیل می‌کنیم. مذاب باقی مانده را نیز به صورت شمش ریخته‌گری کرده و برای زمان مناسب نگهداری می‌کنیم تا هر زمانی نیاز به آن شد مجددا بتوانیم از آن شمش‌ها استفاده کنیم؛ دلیل اینکه این ضایعات را به‌صورت شمش ریخته‌گری می‌کنیم این است که بتوانیم خلوص مس را حفظ و در هنگام مصرف، مجددا آلیاژسازی کنیم. اگر قطعه تولید کنیم و قطعات را نگهداری کنیم، آلیاژسازی آن بسیار دشوار می‌شود.

بهرامی بیان کرد: دسترسی به قراضه کابلی قرمز به‌عنوان مواد اولیه با توجه به نوسانات قیمت‌ها، بسیار سخت شده است. مدتی است که دیگر برای خرید مواد اولیه، منتظر کاهش قیمت‌ها نمی‌مانیم و هر زمانی که نیاز داشته باشیم اقدام به خرید می‌کنیم. در این سه هفته اخیر قیمت فلزات کاهش یافته‌است، اما متاسفانه قیمت‌ها در بازار تغییری نکرده است ولی در زمان افزایش قیمت، این تغییر به سرعت تاثیر خود را بر قیمت‌ها نشان می‌دهد و محصول را با قیمت روز می‌فروشند. این رفتار و همچنین افزایش قیمت‌ها منطقی نیست.

مدیر عامل شرکت گداز افشان آذر عنوان کرد: برخی از تولیدکنندگان با یکدیگر هم‌دست شده و محصولات خود را انبار می‌کنند تا آن محصول در بازار کمیاب شود و قیمت آن بالا رود. قیمت آهن کاهش یافته اما در بازار با همان قیمت قبلی به‌فروش می‌رسد. پیش از این، شمش چدن را با قیمت کیلویی چهار هزار و پانصد تومان خریداری می‌کردیم با اینکه در بازار یافت می‌شود و کاهش قیمت نیز داشته اما در حال حاضر باهمان قیمت سابق می‌خریم.

وی گفت: شمش مسی در مقایسه با دیگر آلیاژهای آن، کاربرد بیشتری دارد چون پایه اصلی این آلیاژها محسوب می‌شود. اگر آلیاژ شمش مسی نزدیک به فسفربرنز باشد، هیچ تولیدکننده‌ای آن را به دلیل قیمت و دورریز زیاد نمی‌پذیرد، البته مگر آنکه در هنگام خرید شرایط آنالیز وجود داشته باشد که عموما اینطور نیست. تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند خودشان از مس، محصول مورد نظر خود را تولید کنند، البته در بحث شمش آلومینیومی اوضاع کمی با شمش مسی متفاوت است، آلیاژها متنوع در کارخانه‌ها تولید و با همان ترکیب نیز استفاده می‌شوند اما هیچ تولیدکننده‌ای شمش آلیاژی مسی خرید نمی‌کند، به همین دلیل نیز میزان تولید شمش آلومینیوم از مسی بیشتر است.

بهرامی تصریح کرد: ادارات مربوطه قراضه‌های کابلی قرمز را با برگزاری مزایده‌هایی به‌عنوان ضایعات می‌فروشند اما شرکت در این مزایده‌ها برای همه تولیدکنندگان مقدور نیست، نتیجه اکثر مزایده‌ها در ایران از قبل مشخص است و با هماهنگی و توافقات قبلی با حضور چند شرکت ثابت و مشخص برگزار می‌شود و در واقع صوری است و شکل واقعی ندارد. در نتیجه ترجیح می‌دهیم از بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر گفت: سال‌های قبل، مس به عنوان مواد اولیه از روسیه وارد کشور می‌شد که کیفیت آن از نمونه‌های داخلی نیز بیشتر بود و مصرف‌کنندگان حق انتخاب داشتند. در حال حاضر نیز افرادی زیادی درحوزه واردات و صادرات فعال هستند اما میزان مصرف ما به اندازه‌ای نیست که بخواهیم خودمان در زمینه واردات فعالیتی داشته باشیم. کمبود نقدینگی و عدم آشنایی با این مسیر، باعث شده که تمایلی به فعالیت در این حوزه نیز نداشته باشیم. پیش از این هر مقدار مواد اولیه که مورد نیاز بود، به راحتی در دسترس بود و نیازی به واردات احساس نمی‌شد.

وی با بیان اینکه معمولا واردات ضایعات به‌صرفه است، عنوان کرد: در حال حاضر برخی محصولات فلزی درجه چند چینی به کشور وارد می‌شود که کیفیت لازم را ندارند اما به عنوان محصول باکیفیت به فروش می‌رسند، در بحث مس اگر نوسان قیمت نباشد نیازی به واردات نیز وجود ندارد و به دلیل سنگینی این فلز، واردات از هر کشوری مقدور نیست.

بهرامی ادامه داد: بازار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شرایط بهتری را تجربه می‌کند. در صورتی که روند منع واردات مواد اولیه فلزی ادامه داشته باشد، شرایط بهتر نیز می‌شود، وضع اینگونه مقررات به نفع صنعت تولید داخلی است.

مدیر عامل شرکت گداز افشان آذر گفت: ۷۰ درصد مشکلاتی که اقتصاد کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند منتج شده از سوء مدیریت داخلی است و ۳۰ درصد این معضلات ناشی از مسائل بیرونی است؛ متاسفانه به‌غیر از اشتباهات مدیریتی، فرهنگ مصرف ما نیز مشکل دارد و ترجیح عموم مردم استفاده از محصول یا کالای خارجی است. در حالی که برخی از محصولات داخلی ما بسیار باکیفیت‌تر از نمونه خارجی آن است و صنایع مرتبط با مس از همین دست صنایع به‌شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: یکی از بهانه‌های سودجویان تحریم‌ها است، در حالی که اگر درها نیز به صورت کامل بسته شود، ما به‌اندازه کافی جوان باهوش و تحصیل‌کرده داریم که بتوانند این معضلات را برطرف کنند، پس حل مشکلات داخلی ضروری‌تر از معضلات خارجی است.

تولید شمش مسی تکنولوژی خاصی ندارد ما از کوره‌های ذوب سنتی بدین منظور استفاده می‌کنیم، کوره‌های سنتی همان کوره‌های دوار هستند و به کوره‌های صنعتی نیزکوره القایی می‌گویند، تولید با کوره دوار به‌صرفه نیست و اگر دولت از ما حمایت کند و تسهیلاتی در جهت به‌روزرسانی در اختیار ما قرار دهد، ترجیح می‌دهیم از کوره‌های القایی استفاده کنیم، آلودگی این کوره‌ها نسبت به کوره‌های دوار کم‌تر است و کیفیت محصول تولیدی آن بیشتر است. قبل از کوره دوار نیز از کوره‌های زمینی برای ذوب و تولید شمش مسی استفاده می‌شد.

یک فعال صنعت مس در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

9:31 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

یک فعال صنعت مس در گفت‌وگو با «فلزات‌‌آنلاین»:

15:26 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

یک فعال صنعت مس در گفت‌وگو با «فلزات‌‌آنلاین» عنوان کرد:

4:50 /چهارشنبه/29 فروردین 1403

یک تولیدکننده شمش و قطعات ریختگی مسی در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین» عنوان کرد:

7:43 /سه شنبه/14 فروردین 1403

یک تولیدکننده شمش مس در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین» مطرح کرد:

14:30 /چهارشنبه/13 دی 1402

یک تولیدکننده شمش مس در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین» مطرح کرد:

10:23 /چهارشنبه/6 دی 1402

سیاوش قشونی، رئیس‌هیات‌مدیره‌گروه‌ صنعتی‌قشونی، درگفت‌و‌گو با‌«فلزات آنلاین»؛

17:33 /شنبه/25 خرداد 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000