• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیریت شرکت گلکار سپاهان بیان کرد:

در نوسان قیمتی شدید، فعالیت اقتصادی صرفه ندارد

  • کد خبر : 5141
  • 12 تیر 1398 - 18:37
در نوسان قیمتی شدید، فعالیت اقتصادی صرفه ندارد
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان، تولیدکننده ورق و قطعات مسی، گفت: ظرفیت مجموعه ما برای تولید قطعات مسی 700 تن در سال و برای قطعات آلومینیومی نیز به همین میزان است اما در حال حاضر تنها قطعات مسی تولید می‌کنیم. متاسفانه به‌دلیل نیاز به سرمایه در گردش بالا و عدم حمایت دولت از این صنعت، نمی‌توانیم بر اساس ظرفیت تولید، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم. مهم‌ترین ماده اولیه ما مس است که با فلزات دیگر تفاوت دارد و قیمت آن از سال گذشته تا کنون افزایش شدیدی پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان، تولیدکننده ورق و قطعات مسی، گفت: ظرفیت مجموعه ما برای تولید قطعات مسی ۷۰۰ تن در سال و برای قطعات آلومینیومی نیز به همین میزان است اما در حال حاضر تنها قطعات مسی تولید می‌کنیم. متاسفانه به‌دلیل نیاز به سرمایه در گردش بالا و عدم حمایت دولت از این صنعت، نمی‌توانیم بر اساس ظرفیت تولید، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم. مهم‌ترین ماده اولیه ما مس است که با فلزات دیگر تفاوت دارد و قیمت آن از سال گذشته تا کنون افزایش شدیدی پیدا کرده است.

ناصر گلکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در اواسط سال ۹۶ قیمت یک کیلوگرم مس ۲۰ هزار تومان بود اما هفته گذشته همین محصول را کیلویی ۸۰ هزار تومان خریداری ‌کردیم. مشتریان همواره پس از حدود سه ماه مبلغ خرید خود را پرداخت می‌کنند، این در حالی است که مواد اولیه را باید نقدی خریداری کنیم چون قراضه‌ به‌صورت نقدی خرید و فروش می‌شود.

وی افزود: ما به اندازه تولید ورق، شمش مسی تولید می‌کنیم که امکان تولید بیشتر از  مقدار کنونی نیز وجود دارد..

گلکار درمورد فرآیند تولید شمش مس بیان کرد: برای تولید شمش مس، قراضه کابلی قرمز را از بازار خریداری می‌کنیم. در ابتدا قراضه در دستگاه پرس ضایعات، به‌شکل بلوک درمی‌آید و پس از آن در کوره‌ ذوب می‌شود. در این رابطه دو نوع کوره وجود دارد، یکی از آن‌ها کوره‌های القایی  مداوم‌ریز و دیگری کوره ریورب است که برای قراضه‌هایی استفاده می‌شود که ناخالصی زیادی دارند. شمش مسی که پس از مرحله ذوب ریخته‌گری می‌شود، در مرحله بعد نورد شده و در نهایت ورق مسی از آن تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان تصریح کرد: به طور طبیعی هنگام کاهش قیمت، باید تقاضای مشتریان در بازار افزایش یابد، اما وضعیت ظروف مسی در بازار صنایع دستی به صورتی است که وقتی قیمت رو به کاهش می‌رود، عکس این موضوع اتفاق می‌افتد. به‌نظر می‌رسد مشتریان به‌دلیل ترس از آینده و احتمال کاهش بیشتر قیمت، دست از خرید می‌کشند. به‌طور مثال قیمت جهانی مس از اوایل خرداد ماه حدودا ۶۴۰۰ دلار در هر تن بود ولی در دو هفته‌ گذشته با ۵۰۰ دلار کاهش به ۵ هزار ۹۰۰ دلار در هر تن و کمتر نیز رسید. به همین دلیل تقاضای محصولات مسی در بازار نیز  کاهش یافته است. البته جای تعجب دارد که در کشور ما، هنگام افزایش قیمت ظروف مسی، عکس این موضوع رخ می‌دهد و تقاضا افزایش می‌یابد!

این تولیدکننده اضافه کرد: برای تولید ظروف مسی، افرادی که در حوزه‌ صنایع دستی فعالیت می‌کنند، اصولا ورق‌های گرد یا همان گرده‌ مسی را مورد استفاده قرار می‌دهند. شمش مسی که به‌صورت ورق درآمده، به شکل گرده مسی برای تولید ظروف در صنایع دستی برش داده می‌شود.

گلکار اظهار کرد: قراضه مسی مورد نیاز برای تولید شمش، ناخالصی‌های گوناگونی مانند روی دارد و حتی ممکن است پیش از مصرف، چندین بار ذوب شده باشد. این قراضه‌ها بر اساس نوع آلیاژ، ترکیب و درجه مرغوبیت، جهت تولید محصولات گوناگون جداسازی می‌شوند. به‌طور مثال قراضه‌های مرغوب برای تولید مفتول به‌کار می‌روند.

وی گفت: خط تولید شرکت گلکار را خود به تنهایی ‌تجهیز کرده‌ایم و در سال گذشته دستگاه‌هایی به این مجموعه افزودیم؛ برای انجام عملیات ذوب با کیفیت بیشتر، کوره‌ جدیدی خریداری کردیم و همچنین جهت تولید محصول با کیفیت بالاتر، ماشین‌آلات نوردی جدیدی تهیه شدند؛ با توجه به کمبود برق در سال‌های گذشته و تشدید آن به دلیل بارندگی غافلگیرکننده در سال جاری، برای تامین برق نیز مجبور به تهیه ژنراتور برق هم شدیم. مساله جدی این است که خود به تنهایی نمی‌توانیم معضل تامین مواد اولیه را حل کنیم چرا که قیمت‌ها افزایش یافته است و در این زمینه دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند. به‌طور مثال تامین سرمایه‌ در گردش و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکننده و همچنین عدم سختگیری در این گونه موارد می‌تواند تولیدکنندگان را در شرایط سخت یاری کند.

گلکار درباره مشکلات تولیدکنندگان ورق و قطعات مسی توضیح داد: برخی از تولدکنندگان به‌دلیل کمبود نقدینگی از بانک‌ها تسهیلات اخذ کرده‌اند و متاسفانه به‌دلیل عدم توانایی در بازپرداخت آن، ورشکست شده و زندگی خود را از دست داده‌اند. حتی خود من به همین دلیل منزل مسکونی‌ام را از دست دادم و اجاره‌نشین هستم. در حال حاضر قیمت خرید ۱۰ تن مس حدود ۸۰۰ میلیون تومان است؛ آیا تولیدکنندگان کوچک در این شرایط قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای آن هم به‌صورت نقدی هستند؟ دولت باید از ما حمایت کند تا بتوانیم به راه خود ادامه دهیم و از این راه مالیات بپردازیم. در سمت دیگر خریداران نیز بر روی محصول تولیدی ما، ارزش افزوده ایجاد کنند و در ادامه موجب کارآفرینی‌های بیشتری شوند. در واقع ما ماده اولیه و ورق مادر را برای صنایع دیگر تولید می‌کنیم و صنایع پایین‌دستی به فعالیت ما وابسته هستند. قطعا با حمایت‌های لازم، تولید برای همه زنجیره با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: وضعیت بازار شمس مسی تا دو سال گذشته مطلوب بود؛ شرکت ملی مس هم از ما خریداری می‌کرد. متاسفانه ما دیگر نتوانستیم با این شرکت کار کنیم. زیرا شمش‌هایی که شرکت ملی مس با گریدهای مختلف خریداری می‌کرد، کوانتومی متری می‌شدند و مشخص می‌شد در کدام دسته قرار می‌گیرند. ما قراضه شمش مس را پس از ذوب به شمش تبدیل می‌کردیم و کیفیت خوبی داشت، اما از نظر قیمتی صرفه اقتصادی نداشت، به همین دلیل نتوانستیم با این شرکت تعامل کنیم.

گلکار در مورد نوسانات قیمتی بیان کرد: قیمت قراضه کابلی یک ماه پیش ۷۸ هزار تومان بود و با کاهش قیمت ۱۰ روز پیش، به حدود ۷۰ هزار تومان رسید. در چنین شرایطی، کسانی که قصد دارند قراضه مسی بفروشند، علاقمند هستند تا سریع‌تر بار خود را بفروشند اما در مقابل، کسانی که قصد خرید دارند، دیگر رغبتی به خرید ندارند، چرا که قیمت‌ها در حال کاهش است؛ حتی برخی از مشتریانی که قراضه سفارش داده‌اند، هنوز آن را تحویل نگرفته‌اند تا قیمت روز کاهش پیدا کند و سود بیشتری نصیبشان شود.

این تولید کننده ورق و قطعات مسی در پایان گفت: فعالیت اقتصادی برای تولیدکنندگان در نوسانات شدید قیمت‌ها، بسیار سخت و پر خطر است. حتی مزایده‌های سودده در شرایط کنونی، ممکن است به‌دلیل نوسانات قیمتی در آینده زیان‌ده شوند. به‌طور مثال در مزایده فروش ۴۰ تن قراضه مس کابلی اداره برق اصفهان، شرکت ما ۷۶ هزار تومان و یک شرکت دیگر ۸۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم قراضه پیشنهاد دادیم که شرکت دیگر برنده شد. اگر این مزایده را ما برنده شده بودیم،  زیان زیادی به ما می‌رسید و مجبور می‌شدیم از خیر ضمانتنامه شرکت در مزایده بگذریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5141
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است