• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

  • کد خبر : 43529
  • 05 اردیبهشت 1403 - 10:39
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: آلومینیوم یکی از فلزاتی است که مصرف آن از قدمت قابل‌توجهی برخوردار است و در آینده نیز دامنه کاربردها و میزان مصرف آن افزایش خواهد یافت. به همین دلیل صنعت آلومینیوم همانند روندی که طی سال‌های گذشته داشته است، به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: آلومینیوم یکی از فلزاتی است که مصرف آن از قدمت قابل‌توجهی برخوردار است و در آینده نیز دامنه کاربردها و میزان مصرف آن افزایش خواهد یافت. به همین دلیل صنعت آلومینیوم همانند روندی که طی سال‌های گذشته داشته است، به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد.

ابوالقاسم خاکساری مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با تاریخچه و سبد محصولات شرکت آلومینیوم صنعت بهاران، بیان کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل پیشینه فعالیت خانوادگی در صنعت آلومینیوم و واردات شمش، به این صنعت علاقمند شدیم و تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پروفیل آلومینیومی گرفتیم. به همین دلیل در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۵، این مجموعه در استان همدان تاسیس شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید؛ شایان ذکر است زمانی که این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد، برای ۱۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده بود اما اکنون تعداد کارکنان به حدود ۳۲ نفر افزایش یافته است. محصولات شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مصارف مختلفی دارند که در سه بخش کشاورزی (لوله‌های آبیاری بارانی)، مقاطع صنعتی مورد نیاز کارخانه‌ها و پروفیل‌های ساختمانی (کرکره‌های برقی، در و پنجره آلومینیومی) قابل تقسیم هستند.

وی در خصوص سبد محصولات شرکت توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: مقاطع آلومینیومی انواع مختلف و طیف گسترده‌ای دارند که اگر تصمیم به تولید اکثر آن‌ها داشته باشیم، توانایی اکسترود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم از این مقاطع را داریم. به طوری که اکنون حدود ۱۰ سایز مختلف لوله برای بخش کشاورزی، حدود ۱۰ تا ۲۰ نوع از کرکره‌های برقی به همراه لوازم جانبی، انواع پروفیل‌های ساختمانی و بر اساس نیاز مشتریان و قالب‌هایی که در اختیار ما قرار می‌دهند، مقاطع صنعتی را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران در پاسخ به این سوال که هدف از متنوع‌سازی سبد محصولات در این مجموعه چیست، ابراز کرد: رفع نیاز بازار و مشتریان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که به همین منظور، جهت‌گیری مجموعه برای تولید محصولات متنوع با توجه تقاضای مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد. به همین دلیل با اتخاذ این رویکرد در شرکت آلومینیوم صنعت بهاران، اگر در آینده مشتریان نیاز به تولید محصولات جدید‌تری هم داشته باشند، به سمت توسعه بیشتر سبد محصولات پیش خواهیم رفت.

خاکساری مهر ضمن اشاره به عملکرد مجموعه در سال‌ ۱۴۰۲، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته موفق شدیم تا شاخص‌های عملکردی مناسبی را به ثبت برسانیم و به طور کلی شرایط شرکت در سال گذشته در مقایسه با فروردین ۱۴۰۳ بهتر بود. باید اذعان کنم که در ماه نخست سال جاری، قیمت شمش آلومینیوم نوسان زیادی را نسبت به سال ۱۴۰۲ که شاهد ثبات اقتصادی نسبی و قیمت‌ها بودیم، تجربه کرد. البته باید توجه داشت که روند صعودی قیمت آلومینیوم در بازارهای مختلف (آزاد و بورس کالای ایران)، از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته شروع شد و تا اواخر فروردین ماه سال جاری ادامه داشت؛ این در حالی است که روند تغییرات قیمت‌ها تا قبل از تاریخ مذکور، تا حدودی مناسب و قابل‌قبول بود.

تحقق آرمان‌ها

وی در رابطه با تغییرات میزان تولید مجموعه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یادآور شد: تولیدکنندگان در مسیری حرکت می‌کنند که باید تولید آن‌ها تداوم داشته باشد و امکان کناره‌گیری از حوزه تولید و یا اتخاذ رویکردهای ناگهانی برای توقف فعالیت، صرفا بر اساس نااطمینانی‌ها و متغیرهای اقتصادی وجود ندارد. علت این موضوع را می‌توان به این شکل بیان کرد که واحدهای تولیدی، زمینه اشتغال شمار زیادی از افراد را فراهم می‌کنند که برای پرداخت حقوق آن‌ها باید چرخ تولید مجموعه دائما در گردش باشد. علاوه‌براین، با توجه به نحوه سرمایه‌گذاری‌ صورت گرفته، امکان راکد نگه داشتن آن وجود ندارد. شایان ذکر است که یکی از اصلی‌ترین اهداف تولیدکنندگان، رشد درآمد است و این مجموعه علاوه‌ بر این مسئله، تمام تلاش خود را در راستای حفظ سرمایه‌های انسانی و امرار معاش آن‌ها‌‌ از طریق شرکت آلومینیوم صنعت بهاران به کار گرفته است. به همین دلیل، انگیزه‌ ما از افزایش میزان تولیدات، فقط کسب درآمد و سود بیشتر نیست و افرادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم از فعالیت این مجموعه منتفع می‌شوند، نقش کلیدی در اتخاذ تصمیمات دارند. با توجه به این مسئله، همواره سعی بر این داریم که روند رو به رشد شرکت ادامه داشته باشد و به جای عقب‌نشینی و کاهش میزان تولیدات، با حداکثر ظرفیت‌های ایجاد شده مشغول به فعالیت باشیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران در پاسخ به این سوال که آیا ادامه رویکرد مذکور با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، برای مجموعه مقرون به صرفه است، اظهار داشت: مسلما افزایش نرخ تورم سبب کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان می‌شود اما همان طور که پیش‌تر مطرح شد، با توجه به نحوه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، امکان راکد نگه‌ داشتن تولید و فعالیت وجود ندارد. به عنوان مثال، تولیدکنندگان نمی‌توانند به یک‌باره ماشین‌آلات و دستگاه‌های خطوط تولید را بفروشند و یا نیروی انسانی خود را اخراج کنند. علاوه‌براین موضوع، میل باطنی ما این است که با اتخاذ رویکردهای کاربردی، از هر طریقی که می‌توانیم به مسیر خود ادامه دهیم. ناگفته نماند که محل احداث شرکت آلومینیوم صنعت بهاران نیز یکی از مزیت‌های آن برای تحقق این امر محسوب می‌شود زیرا در استان همدان، تعداد تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی محدود است و میزان فروش این مجموعه با میزان تولید آن، تقریبا در یک سطح قرار دارد. به طوری که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز بازارهای بومی را تامین می‌کنیم و با توجه به مصارف مقاطع آلومینیومی، محصولات خود را در استان‌های همجوار نیز به فروش می‌رسانیم.

خاکساری مهر در خصوص موانعی که در مسیر صادرات وجود دارد، اذعان کرد: شرکت آلومینیوم صنعت بهاران در یک برهه زمانی در زمینه صادرات فعالیت داشت اما چالش‌های رفع تعهد ارزی باعث شد که تمام تمرکز خود را بر تامین نیاز بازارهای داخلی معطوف کنیم؛ همچنین با توجه به حاشیه سود حداقلی صادرات محصولات به کشور عراق، حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای این کشور توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر، شرایط نقل‌و‌انتقال پول از عراق به ایران بسیار دشوار است و ارز حاصل از صادرات باید به صورت چمدانی که خطرات فراوانی به همراه دارد، به کشور منتقل شود.

وی در رابطه با کپی‌برداری از محصولات تولید شده و یا فروش آن‌ها تحت عنوان سایر برندها در بازار، متذکر شد: خوشبختانه برند مجموعه ثبت رسمی شده است و برخی از محصولات ما اختصاصی هستند. به همین دلیل شاهد این اتفاقات نیستیم و اکثر تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی سعی دارند که برای کسب اعتبار بیشتر، برند خاص خود را به ثبت برسانند.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران در ادامه به تاثیر افزایش سه برابری نرخ تعرفه‌های صادرات آلومینیوم چین به ایالات متحده آمریکا در بازارهای بین‌المللی و قیمت‌های جهانی این فلز، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر چین بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان محسوب می‌شود که به همین دلیل شرایط صنعت آلومینیوم آن، تاثیر بسزایی بر قیمت‌های جهانی دارد. مسلما با افزایش بهای آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی، قیمت‌های داخلی نیز دستخوش تغییر خواهند شد اما با توجه به اینکه بخش بزرگی از آلومینیوم مورد نیاز تولیدکنندگان ایرانی از منابع داخلی تامین می‌شود و واردات سهم اندکی دارد، این تغییرات چندان چشمگیر نخواهد بود. باید توجه داشت که محرک اصلی قیمت آلومینیوم در کشور، نوسان زیاد نرخ ارز و بی‌ثباتی اقتصادی است.

یک راه مطمئن

خاکساری مهر با بیان ارزیابی خود در خصوص نقش نهادهای بالادستی و مصرف‌کنندگان در تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، افزود: با توجه به فرایندهای سرمایه‌گذاری در ایران، مصرف‌کنندگان فقط می‌توانند با خرید محصولات داخلی از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کنند زیرا سرمایه‌گذاری مستقیم اشخاص حقیقی در واحدهای تولیدی رایج نیست. از سوی دیگر، سوالاتی مطرح می‌شود که اشخاص حقیقی از چه طریقی می‌توانند منابع مالی خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و از این بابت اطمینان خاطر داشته باشند و یا سرمایه آن‌ها در اختیار کدام واحدها قرار خواهد گرفت؟ در نتیجه به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌ها و قوانین در کشور، بانک‌ها منابع اصلی تامین مالی واحدهای تولیدی به شمار می‌آیند اما اشخاص حقیقی می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی که موجب افزایش نرخ تورم نیز می‌شود، با سپرده‌گذاری در بانک‌ها سهمی در تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسلما با توجه به احداث کارخانه‌های جدید و توسعه صنایع پایین‌دستی در کشور، نیاز به مواد اولیه به خصوص شمش آلومینیوم در آینده افزایش پیدا خواهد کرد که همین مسئله می‌تواند رشد تولید صنایع بالادستی را به دنبال داشته باشد. البته ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که با توجه چالش محدودیت مصرف انرژی، امکان افزایش تولید صنایع وجود دارد؟ باید گفت که سرمایه‌گذاران قبل از ورود به هر صنعتی، چالش‌های موجود را بررسی می‌کنند و راهکارهایی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهند. به همین دلیل در صنایع پایین‌دستی خریداری مولدهای برق، تغییر زمان شیفت‌های کاری و فعالیت در ساعات خارج از پیک مصرف برق، می‌تواند بر رفع چالش تامین انرژی موثر واقع شود. در صنایع بالادستی نیز، این مسئله با توسعه زیرساخت‌های حوزه انرژی و احداث نیروگاه‌های برق برطرف خواهد شد، اما انجام این اقدامات وابسته به رویکردها و سرمایه‌گذاری‌های کلان نهادهای بالادستی و صنایع مادر خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43529

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم
17اردیبهشت
17اردیبهشت
نقش کلیدی قراضه فولاد در فرایند کربن‌زدایی در کره‌جنوبی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.