• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

اعمال محدودیت چین در صادرات برخی از محصولات گرافیت

  • کد خبر : 34233
  • 30 آبان 1402 - 5:09
اعمال محدودیت چین در صادرات برخی از محصولات گرافیت
وزارت بازرگانی چین در راستای حمایت از منافع ملی این کشور اعلام کرد که صادرات برخی از محصولات گرافیت، نیازمند دریافت مجوز از دولت این کشور خواهد بود.

وزارت بازرگانی چین در راستای حمایت از منافع ملی این کشور اعلام کرد که صادرات برخی از محصولات گرافیت، نیازمند دریافت مجوز از دولت این کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام دولت چین به منظور مدیریت عرضه مواد معدنی حیاتی و در پاسخ به چالش‌های مربوط به تسلط این کشور بر تولید این مواد انجام شده است.

ایوان لام، تحلیلگر ارشد موسسه پژوهشی «Counterpoint» در این راستا بیان کرد: علاوه بر چین، سایر کشورها و مناطق دیگر جهان نیز بر صادرات گرافیت خود محدودیت‌هایی وضع می‌کنند.

گفتنی است از گرافیت در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و حجم تقاضا برای استفاده از آن در حال افزایش است. همچنین گرافیت با خلوص بالا در طیف گسترده‌ای از صنایع همچون نیمه هادی‌ها، خودروسازی، هوافضا، تولید باتری و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

وی معتقد است که میانگین قیمت گرافیت در آینده به دلیل عدم تعادل در روند عرضه و تقاضای این ماده از جمله در روسیه که یکی از تامین‌کنندگان اصلی گرافیت قبل از آغاز جنگ با اوکراین بود، به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

لام خاطرنشان کرد: محدودیت ارائه شده به معنای ممنوعیت کامل صادرات این ماده نخواهد بود و این اقدام دولت چین همانند دیگر محدودیت‌های اعلام شده در سال‌های گذشته، تاثیر قابل‌توجهی بر هیچ صنعتی نخواهد داشت.

کریستوفر ریشتر، معاون مدیر بخش تحقیقات شرکت «CLSA» در توکیو، اقدام دولت چین برای اعمال محدودیت در صادرات گرافیت را جسورانه دانست.

وی افزود: دولت چین از تاثیر این اقدام خود بر صنعت خودروهای الکتریکی در جهان آگاه است و این تصمیم احتمالا موجب افزایش تنش چین با آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد.

ریشتر بر این باور است که صنایع ژاپن در مقابل این اقدام دولت چین، به دنبال منابع تامین جایگزین گرافیت مورد نیاز خود خواهند رفت.

به دلیل اهمیت گرافیت در صنایع ژاپن، این صنایع دو گزینه یعنی یافتن منابع جدید برای تامین این ماده و جست‌وجو برای مواد جایگزین را پیش روی خود دارند.

کانگ دونگ جین، تحلیلگر شرکت «Hyundai Securities.Co» در سئول، در ارتباط با این اقدام دولت چین بیان کرد: این گونه نخواهد بود که چین به یک‌باره روند صادرات گرافیت به دیگر کشورها را متوقف کند بلکه این کشور درصدد است بر روند صادرات این ماده نظارت و مدیریت بیشتری داشته باشد.

به گفته وی، هنوز مشخص نیست که چین تا چه مدت محدودیت صادرات گرافیت را که بر زنجیره تامین تاثیرگذار خواهد بود، ادامه می‌دهد.

جین خاطرنشان کرد: با این محدودیت جدید دولت چین برای صادرات گرافیت، کره‌جنوبی که به شدت به واردات گرافیت از چین متکی است، باید به دنبال منابع جایگزین مانند معادن ایالات متحده آمریکا یا استرالیا برود اما این امر احتمالا هزینه‌ سربار اکثر تولیدکنندگان در کره‌جنوبی را افزایش خواهد داد.

اندی لیلند، مدیرعامل شرکت «Supply Chain Insights LLC» مطرح کرد: از آنجایی که بازار گرافیت با وضعیت مازاد عرضه و کاهش قیمت روبه‌رو بوده است، بنابراین مسئله دریافت مجوز برای صادرات گرافیت از دیدگاه بازار منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با این حال، اعمال محدودیت برای صادرات گرافیت موجبات نگرانی کشورهای غربی را فراهم خواهد آورد و برای تولیدکنندگان جدید در این کشورها، به منزله یک مزیت تلقی می‌شود.

لیلند تصریح کرد: با این حال، این تصمیم دولت چین در راستای اقدام تلافی‌جویانه در رابطه با وضع تعرفه‌های اضافه بر واردات کالاهای تولید چین از سوی کشورهای غربی ارائه شده است.

کین هیون، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «ALKEMY CAPITAL INVESTMENTS» مطرح کرد: این اقدام جسورانه و غیرمنتظره چین در زمینه اعمال محدودیت برای صادرات گرافیت بسیاری را غافلگیر کرده است و خیلی زودتر از آن چیزی که هر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند، این تصمیمات اطلاع‌رسانی شد.

وی اضافه کرد: بخش تولید باتری در چین با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و به زودی از لحاظ فناوری‌های استفاده شده در بازارهای غربی دست برتر را خواهد داشت.

چین در نظر دارد با افزایش مصرف مواد اولیه حیاتی که تولیدکنندگان باتری در کشورهای غربی به آن‌ها متکی هستند، کنترل و تسلط خود بر این صنعت را افزایش دهد.

هیون بر این باور است که این اقدام دولت چین، کشورهای غربی را بر آن خواهد داشت برای ایجاد زنجیره‌های تامین مستقل، ترسیم مسیری به سوی خودکفایی در مواد اولیه حیاتی و پیاده‌سازی استراتژی‌های توسعه صنعت باتری در این کشورها گام‌های محکم‌تری بردارند.

وی تاکید کرد: رقابت میان چین و کشورهای غربی در زمینه تامین مواد اولیه حیاتی، به بالاترین سطح خود رسیده است.

نیل ویلسون، تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری «Finalto» در این خصوص بیان کرد: این اقدام چین تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که آمریکا فروش تراشه‌های خاص به چین را ممنوع کرد.

با اعتقاد وی، جنگ تجاری میان آمریکا و چین، موجب افزایش تورم جهانی خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34233

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.