• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

افزایش شکاف میان ارزش تجاری و استراتژیک مواد اولیه حیاتی

  • کد خبر : 29046
  • 28 شهریور 1402 - 15:03
افزایش شکاف میان ارزش تجاری و استراتژیک مواد اولیه حیاتی
اتحادیه بین‌المللی مواد معدنی حیاتی (CMIA) به عنوان یک انجمن صنعتی مستقر در بریتانیا، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تامین مواد اولیه حیاتی مانند گالیوم و ژرمانیوم می‌تواند بر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در رابطه با افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تاثیر منفی بگذارد.

اتحادیه بین‌المللی مواد معدنی حیاتی (CMIA) به عنوان یک انجمن صنعتی مستقر در بریتانیا، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تامین مواد اولیه حیاتی مانند گالیوم و ژرمانیوم می‌تواند بر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در رابطه با افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، الیمپیا پیلچ، بنیان‌گذار و مدیر اتحادیه بین‌المللی مواد معدنی حیاتی در مصاحبه اختصاصی خود با موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ بیان کرد: در زمان در نظر گرفتن گالیوم و ژرمانیوم به عنوان مواد اولیه حیاتی، بین ارزش تجاری و ارزش استراتژیک آن تفاوت وجود دارد.

این تفاوت میان ارزش تجاری و ارزش استراتژیک به این دلیل به وجود آمده است که شرکت‌های کشورهای غربی نتوانسته‌اند تولید و تامین این مواد را از نظر اقتصادی برای خود مقرون به صرفه کنند. این موضوع باعث شده است تا شرکت‌های چینی بتوانند تامین این مواد حیاتی را به انحصار خود درآورند.

لازم به یادآوری است که چین از اول ماه آگوست ۲۰۲۳، محدودیت‌هایی را برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرد. این امر سطح حیاتی بودن این فلزات به ویژه گالیوم را افزایش داده است زیرا ۹۸ درصد از تولید این عنصر در چین انجام می‌شود.

این اعمال محدودیت‌ها از سوی چین، هزینه‌های استفاده از گالیوم و ژرمانیوم که در تراشه‌های نیمه‌رسانا از جمله وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) استفاده می‌شود را افزایش داده است؛ چراکه قیمت این شبه فلزات به دلیل مشکلات ایجادشده در صادرات به خارج از چین ممکن است افزایش یابد.

ارزیابی دو روز در هفته‌ای‌ موسسه «Fastmarkets» برای گالیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۹۹ درصد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام، قیمت ۲۶۵ تا ۳۰۱ دلار در هر کیلوگرم در روز پنجم جولای ۲۰۲۳ را نشان داد. ارزیابی صورت گرفته، اولین ارزیابی انجام شده این موسسه پس از اعلام اعمال محدودیت‌های صادراتی بر روی گالیوم و ژرمانیوم توسط وزارت بازرگانی چین بود.

این رقم در مقایسه با ارزیابی قبلی صورت گرفته در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ که برابر با ۲۵۰ تا ۲۶۵ دلار به ازای هر کیلوگرم بود، افزایش داشت. آخرین ارزیابی انجام شده برای این عنصر در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳، قیمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد.

همچنین ارزیابی دو روز در هفته‌‌ای موسسه «Fastmarkets» برای ژرمانیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۹۹ درصد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام، قیمت یک هزار و ۳۵۰ تا یک هزار و ۴۰۰ دلار در هر کیلوگرم در روز پنجم جولای ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ افزایش را تجربه کرد. آخرین ارزیابی انجام شده برای ژرمانیوم، قیمت یک هزار و ۳۹۰ تا یک هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان داد.

 افزایش حجم تولید

راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید در خارج از چین، نیازمند صرف هزینه و زمان است. در این بین، در خصوص گالیوم باید مطرح کرد که بازیافت تراشه‌های دارای این عنصر که نمی‌توانند در نیمه‌رساناها استفاده شوند، تنها راهی است که بازار کشورهای غرب توانسته است کسری این عنصر را جبران کند.

پیلچ در این خصوص اظهار داشت: البته کسی تا به حال این موضوع را پیگیری نکرده است و اینکه آیا تولید گالیوم یا ژرمانیوم در کشورهای غربی افزایش داشته است یا خیر، هنوز وضعیت مبهمی دارد؛ البته این کار به مسئله قابل‌اجرا بودن یا امکان‌پذیر بودن آن بستگی دارد. به علاوه برخی سوالات نظیر حاشیه سود چقدر است؟ چه کسانی قرار است هزینه آن را بپردازند؟ اگر برای تهیه آن از چین مجبور به پرداخت هزینه بیشتری باشیم، تکلیف چیست؟ آیا شرکت سازنده حاضر به پوشش ریسک این عناصر است؟ در نهایت آیا دولت آمریکا هزینه آن را پرداخت می‌کند، از جمله سوالاتی هستند که هنوز ذهن برخی تولیدکنندگان گالیوم و ژرمانیوم در کشورهای غربی را به خود مشغول کرده است؛ مسئله‌ای که ابعاد آن تا حدودی واضح به نظر می‌رسد، این است که دولت بریتانیا سرمایه‌ای در این رابطه هزینه نخواهد کرد و اتحادیه اروپا نیز بعید است چنین کاری را انجام دهد.

وی در ادامه مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: دولت‌ها در اولویت‌بندی مواد اولیه حیاتی با مشکل مواجه شده‌اند. لازم به ذکر است که گالیوم و ژرمانیوم از دیگر مواد اولیه حیاتی مانند کبالت، لیتیوم و نیکل هستند که برای تولید خودروهای الکتریکی به عنوان بخشی از عناصر مورد نیاز برای گذار به انرژی‌‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شوند.

بنیان‌گذار و مدیر اتحادیه بین‌المللی مواد معدنی حیاتی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است، اینکه دولت‌ها نمی‌توانند از کل زنجیره تامین حمایت به عمل آورند. با این حال، این سوال اساسی ذهن تولیدکنندگان را درگیر کرده است که با وجود چنین مسئله‌ای، آن‌ها چگونه می‌توانند محصولی را ارائه کنند که مصرف‌کنندگان توان خرید آن را داشته باشند؟

پیلچ تصریح کرد: تولیدکنندگان در غرب در ارائه محصولات با کیفیت بالاتر پیشتازند اما در عوض تولیدکنندگان در چین، پیشتازی خود را در مقدار تولید انبوه به رخ دیگر تولیدکنندگان جهان می‌کشند.

خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه

کمیسیون اروپا در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳، تحقیقاتی در رابطه با قطع پرداخت یارانه به خودروهای الکتریکی وارداتی از چین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را آغاز و اعلام کرد که ممکن است در این رابطه اقدامات لازم در قالب تعیین تعرفه‌های ضد پرداخت یارانه انجام شود.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشت: بازارهای جهانی اکنون مملو از خودروهای الکتریکی ارزان‌تر از تولید چین است و این مسئله بر بازار این اتحادیه تاثیر منفی می‌گذارد.

فیبی اوهارا، تحلیلگر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری و فعال در موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: تعیین تعرفه پرداخت ضد یارانه بر خودروهای الکتریکی ارزان قیمت تولیدشده در چین، تاثیر بسزایی بر پذیرش خودروهای الکتریکی در بازار خواهد داشت.

وی یادآور شد: خرید خودروهای الکتریکی در برخی از مناطق خاصی از اروپا مقرون به صرفه نیست.

میانگین قیمت خودروهای الکتریکی در برابر متوسط حقوق سالانه در سال ۲۰۲۱

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا یک راننده با طبقه اجتماعی متوسط در اروپای مرکزی و شرقی، توانایی خرید یک خودروی الکتریکی را خواهد داشت؟

نمودار بالا نشان می‌دهد که میانگین قیمت خودروهای الکتریکی تقریبا نصف میانگین حقوق سالانه دریافتی افراد در اروپای مرکزی و شرقی است.

تحلیلگر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری مطرح کرد: اروپای مرکزی و شرقی همیشه در بحث گذار به فرایند الکتریکی‌سازی در اروپا نسبت به دیگر بخش‌های این قاره سبز عقب‌تر هستند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، به منظور اینکه حجم فروش خودرو در اروپای مرکزی و شرقی تا سال ۲۰۳۵ به ضریب نفوذ ۱۰۰ درصدی برای خودروهای الکتریکی برسد، نیاز به فروش دو میلیون از این خودروها بین سال‌های ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۵ خواهد بود.

با این حال، تاکنون فروش خودروهای الکتریکی در این مناطق تنها ۳۹ هزار خودرو در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۲ هزار خودرو در سال ۲۰۲۱ و ۸۹ هزار خودرو در سال ۲۰۲۳ بوده است.

در واقع این دو بخش از اروپا تنها مناطق خاصی نیستند که در گذار به فرایند الکتریکی‌سازی بازمانده‌اند و در آمارها جایی ندارند بلکه خانواده‌های کم‌درآمد در تمام مناطق اروپا نیز احتمالا از این آمارها مستثنی خواهند شد.

پیلچ در ادامه اظهار داشت: برخی از خانواده‌های کم‌درآمد قادر به خرید خودروهای الکتریکی تولیدی جدید شرکت تسلا نخواهند بود. به علاوه، حمل‌ونقل عمومی در بریتانیا در حال حاضر وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

با افزایش هزینه‌های زندگی، بحران انرژی و کاهش میزان درآمد پس از پرداخت مالیات، همراه با افزایش بالقوه هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه حیاتی مانند گالیوم و ژرمانیوم، گذار به فرایند الکتریکی‌سازی همچنان با سرعت کندی به پیش می‌رود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29046

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.