• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
استاندار یزد مطرح کرد:

بهره‌برداری از دومین معدن سرب و روی بزرگ دنیا

  • کد خبر : 28233
  • 18 شهریور 1402 - 7:51
بهره‌برداری از دومین معدن سرب و روی بزرگ دنیا
استاندار یزد گفت: علی‌رغم گذشت بیش از ۷۰ سال از اکتشاف معدن سرب و روی مهدی‌آباد، عملیات بهره‌برداری آن تا امروز انجام نشده بود که خوشبختانه به همت یکی از معدن‌کاران بزرگ کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار یزد گفت: علی‌رغم گذشت بیش از ۷۰ سال از اکتشاف معدن سرب و روی مهدی‌آباد، عملیات بهره‌برداری آن تا امروز انجام نشده بود که خوشبختانه به همت یکی از معدن‌کاران بزرگ کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایسنا، مهران فاطمی در حاشیه بازدید از مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد که به منظور بررسی مسائل مربوط به بهره‌برداری از این معدن انجام شد، با اشاره به اکتشاف این معدن در سال ۱۳۲۹، بیان کرد: علی‌رغم گذشت بیش از ۷۰ سال از اکتشاف این معدن، عملیات بهره‌برداری آن تا امروز انجام نشده بود.

وی استفاده از ظرفیت‌های معدنی به جای نفت را از سیاست‌های کلی نظام و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دانست و گفت: این مجموعه باعث رونق اقتصادی و آبادی شهرستان مهریز و منطقه بهادران و مهدی‌آباد خواهد شد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر پیت معدن سرب و روی مهدی‌آباد باز شده و معدن‌کاران در عمق ۹۰ متری به کف ماده معدنی رسیده‌اند، عنوان کرد: خط کنسانتره معدن نیز اجرا شده است و کارخانجات آن به زودی افتتاح خواهد شد.

فاطمی به اجرای کم هزینه‌تر و پرسرعت‌تر طرح‌های معدنی به واسطه ورود بخش خصوصی به این حوزه اشاره کرد و افزود: این مجموعه که پیش‌بینی ۱.۲ میلیارد یورویی برای آن می‌شد، با ۳۰۰ میلیون یورو به نتیجه رسید و در صورت اجرای کل زنجیره، قابلیت تولید ۳ درصد روی دنیا را خواهد داشت. مجموعه سرب و روی مهدی‌آباد یزد، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی غرب آسیا و دومین معدن بزرگ دنیاست که برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی از انتقال پساب به عنوان یکی از اقدامات مهم انجام شده در این مجموعه معدنی نام برد و گفت: بزرگ‌ترین خط انتقال پساب کشور به طول ۱۰۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب، در مجموعه معدن سرب و روی مهدی‌آباد اجرا شده است. با توجه به اختلاف ارتفاع ۶۵۰ متری این معدن با تصفیه‌خانه یزد، آب با فشار ۳۲ بار منتقل و دوباره در مجموعه کارخانه کنستانتره بازچرخانی می‌شود و به حالت اول برمی‌گردد.

استاندار یزد مجموعه سرب و روی مهدی آباد را تبلور عینی از شعار «می‌شود و می‌توانیم» و نماد اعتقاد به بخش خصوصی سالم و توانمند دانست و یادآور شد: در سال‌های گذشته، اعتبار مورد نیاز برای افتتاح این مجموعه‌ ۱.۲ میلیارد یورو برآورد شده بود اما به همت یک بخش خصوصی با انگیزه و جهادی، این پروژه عظیم با ۳۰۰ میلیون یورو اجرا شد.

فاطمی با تاکید بر تلاش جدی استان جهت رفع موانع برای تحقق زنجیره ارزش سرب و روی در این مجموعه، مطرح کرد: با توجه به عیار ۴ درصدی سرب و روی این معدن، رسیدن به کنسانتره ۵۳ درصد موفقیت بسیار ارزشمندی خواهد بود.

وی اظهار داشت: امیدواریم این مجموعه تبلور عینی از تحقق شعار «از سنگ تا قطعه» و تکمیل زنجیره ارزش سرب و روی شود و ارزش افزوده آن در همین استان مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار یزد در پایان با تقدیر از تلاش‌های بهره‌بردار بخش خصوصی معدن سرب و روی مهدی آباد، خاطرنشان کرد: این معدن‌کار و مجموعه، جزو بهترین شرکت‌های معدنی کشور از نظر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. امیدواریم افتتاح معدن سرب و روی مهدی آباد، ضمن رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی، نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28233

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید
«فباهنر»، حلقه‌ای برجسته در زنجیره ارزش

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خوش درخشید

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.