• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

تاثیر مثبت افزایش حجم تقاضای سیستم‌های خورشیدی بر قیمت نقره

  • کد خبر : 30232
  • 12 مهر 1402 - 9:14
تاثیر مثبت افزایش حجم تقاضای سیستم‌های خورشیدی بر قیمت نقره
افزایش حجم تقاضا برای سیستم‌های خورشیدی و کاهش دسترسی به عرضه مواد اولیه از معادن، پس از اتمام دوران روند صعودی نرخ‌های بهره بانکی جهانی، منجر به افزایش قیمت نقره خواهد شد.

افزایش حجم تقاضا برای سیستم‌های خورشیدی و کاهش دسترسی به عرضه مواد اولیه از معادن، پس از اتمام دوران روند صعودی نرخ‌های بهره بانکی جهانی، منجر به افزایش قیمت نقره خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت نقره اخیرا با ۴ درصد کاهش، به ۲۳ دلار در هر اونس تروا رسید. این کاهش قیمت به دلیل افزایش نرخ بهره بانکی جهانی بود که مانع از سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها شده است. گفتنی است که فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته رویکرد انقباضی خود را در مورد نرخ بهره اعلام کرد.

لازم به ذکر است که از فلز نقره در ساخت جواهرات، تولید وسایل الکترونیکی، وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود که در بحبوحه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، موجب افزایش محبوبیت این فلز گران‌بها خواهد شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری «OANDA» مطرح کرد: زمانی که سیاست مالی انقباضی فدرال رزرو به مرحله اجرایی رسید، تمایل سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برای خرید و استفاده از فلز نقره مجددا افزایش خواهد یافت و قیمت نقره در پایان سال ۲۰۲۳، به بیش از ۲۴ دلار در هر اونس خواهد رسید.

وی افزود: ممکن است حجم عرضه نقره در وضعیت کسری قرار بگیرد؛ چرا که میزان تولید و استخراج این فلز گران‌بها از معادن نمی‌تواند پاسخگوی حجم تقاضای آن باشد.

مویا همچنین به افزایش تقاضا برای سیستم‌های خورشیدی که از نقره در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، اشاره کرد.

بر اساس گزارش سازمان «Silver Institute»، بازار نقره در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۳۷٫۷ میلیون اونس کمبود حجم عرضه داشت و این روند کسری ممکن است در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. با این حال، حجم ذخایر مقادیر انبار شده این فلز که در اختیار برخی افراد و سرمایه‌گذاران قرار دارد، می‌تواند این شکاف در عرضه و تقاضا را پر کند.

بر اساس گزارش سازمان «Silver Institute»، حجم تقاضا برای نقره برای استفاده در تولید سلول‌های فتوولتائیک که در پنل‌های خورشیدی به‌کار می‌رود، از سال ۲۰۱۴ رشد سه برابری داشته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۱ میلیون اونس برسد.

گفتنی است حدود ۱۴ درصد از حجم تقاضا برای فلز نقره، مربوط به بخش سیستم‌های خورشیدی است که نسبت به سهم ۵ درصدی این فلز در سال ۲۰۱۴ در بخش مذکور، یک روند صعودی را نشان می‌دهد.

فیلیپ نیومن، یکی از مشاوران فعال در شرکت «Metals Focus» تصریح کرد: اگر راه‌اندازی سیستم‌های برنامه‌ریزی‌شده تا سال ۲۰۲۵ با قابلیت تولید انرژی بیش از ۴۰۰ گیگاوات اجرایی شود، حجم تقاضا برای نقره در این بخش می‌تواند به ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون اونس برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی که مدت‌ها به استفاده از نقره متکی بودند، پس از رسیدن قیمت آن به ۵۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۱، تصمیم به کاهش استفاده از این فلز در تولید این سیستم‌ها از طریق بهبود طراحی ساختاری گرفتند.

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند «ANZ» در یادداشتی نوشت: رشد مقدار تولید معادن تا حد زیادی وابسته به پروژه‌های فلزات دیگر است و فلز نقره در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

به گفته این گروه، تخمین زده می‌شود که بازار نقره برای یک مدت زمان نامشخص وارد دوره‌ای از کاهش دسترسی شود؛ ضمن اینکه احتمالا حجم تقاضا برای نقره در صنعت سیستم‌های خورشیدی، به ۲۲۵ میلیون اونس در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30232

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.