• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه:

تامین قراضه آهنی در بازار داخلی یک ضرورت است

  • کد خبر : 9364
  • 13 دی 1401 - 13:50
تامین قراضه آهنی در بازار داخلی یک ضرورت است
مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه، تولیدکننده قطعات چدنی و فولادی گفت: با اجرای صحیح مدیریت در داخل و ایجاد ثبات اقتصادی که لازمه تداوم تولید است، می‌توان ضایعات حاصل از سازه‌های فلزی را از صنعتگران با قیمت مناسب خریداری کرد و بنابراین دیگر نیازی به واردات قراضه نیست و همین امر مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه، تولیدکننده قطعات چدنی و فولادی گفت: با اجرای صحیح مدیریت در داخل و ایجاد ثبات اقتصادی که لازمه تداوم تولید است، می‌توان ضایعات حاصل از سازه‌های فلزی را از صنعتگران با قیمت مناسب خریداری کرد و بنابراین دیگر نیازی به واردات قراضه نیست و همین امر مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فراذوب کیمیای پارسه در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در شهرک صنعتی خیرآباد استان مرکزی آغاز کرده است و با سابقه تولید ۱۴ ساله در زمینه ذوب و ریخته‌گری انواع فولاد و چدن فعالیت دارد. حدود پنج سال است به دلیل برخورداری از دانش تخصصی و تجهیزات اتوماتیک در صنایع ریلی و راه‌آهن، توانستیم با اخذ تاییدیه شرکت راه‌آهن کشور، تعداد کثیری از قطعات خاص واگن‌های باری و مسافری را تولید کنیم.

وی افزود: مشتریان ما شرکت‌های واگن پارس مپنا، صنایع آهن و فولاد درخشان اراک، اتصال فولاد آروین تبریز، احیا صنعت ادوات اراک و نیز چند شرکت دیگر واقع در استان اصفهان هستند.

مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه در ادامه عنوان کرد: ظرفيت اسمی توليد مجموعه، ساليانه ۱۰۰ تن طبق پروانه بهره‌برداری است که در حال حاضر تنها با حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از این میزان مشغول تولید انواع قطعات فولادی و چدنی هستیم. دلیل این امر نیز نا‌اطميناني در اقتصاد و کمبود منابع انسانی مورد نیاز در بخش تولید است.

با کمبود قراضه مواجه هستیم

 حسینی در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از مواد اولیه مورد نیاز مجموعه، ضایعات است و بخش دیگر نیز شامل فروآلیاژهایی مانند فرونیکل، فرومولیبدن، فروسیلیس، فرومنگنز، فروکروم و گرافیت کم‌سولفور و پرسولفور است. در حاب حاضر در داخل کشور به خصوص در مناطق صنعتی با بحران تامین ضایعات رو‌به‌رو هستیم. در حالی که بسیاری از تاجران و واردکنندگان، به دنبال واردات ضایعات هستند اما متاسفانه عواملی نظیر مشکلات زیرساختی، کمبود نقدینگی و سایر هزینه‌ها مانند حمل‌ونقل که واردات در پی دارد، مزید بر علت شده است که این مسئله توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی در همین راستا اذعان کرد: با اجرای صحیح مدیریت در داخل و ایجاد ثبات اقتصادی که لازمه تداوم تولید است، می‌توان ضایعات حاصل از سازه‌های فلزی را از صنعتگران با قیمت مناسب خریداری کرد و بنابراین دیگر نیازی به واردات قراضه نیست و همین امر مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.ض همچنین باید در نظر داشت که نوسانات قیمت ضایعات باعث افزایش بهای تمام‌ شده قطعات فولادی و چدنی می‌شود.

این فعال صنعت ریخته‌گری همچنین با اشاره به اینکه منابع انسانی یکی از سرمایه‌های مهم در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، در آینده نزدیک با فقدان نیروی انسانی خبره و متخصص رو‌به‌رو خواهیم شد. در بسیاری از مواقع تلاش کردیم تا نیروهای جوان و توانمند برای مجموعه استخدام کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد زیرا نیروهای انسانی جوان تمایلی به فعالیت در حوزه تولید ندارند و بیشتر به دنبال مشاغل آزاد با درآمد بالا هستند که همین امر سبب شده است به دنبال کمبود نیروی انسانی داخلی، از کارگران اتباع خارجی  استفاده کنیم.

حسینی در ارتباط با معضل انرژی، اذعان کرد: با وجود اینکه میزان تولید طی سالیان اخیر کاهش یافته و هزینه‌های جاری نیز افزایش پیدا کرده است اما چالش مهم‌تری که اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش بهای حامل‌های انرژی و محدودیت‌ها و مشکلاتی است که همگام با کاهش برق مصرفی ایجاد می‌شود. باید توجه داشت که اگر این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند، سودآوری تمامی شرکت‌های صنعتی به شدت کاهش خواهد یافت و این امر به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: در فصل تابستان با مشکل تامین برق و در فصل زمستان نیز با چالش تامین گاز مواجه هستیم و به طور میانگین، نیمی از سال را به دنبال کاهش و قطعی حامل‌های انرژی، در استرس و بلاتکلیفی به‌سر می‌بریم. در صورتی که قرار بود اعمال محدودیت و خاموشی جهت مدیریت مصرف برق در کشور به واحدهای خانگی نه واحدهای صنعتی اختصاص داده شود اما متاسفانه صنایع کشور با بحران خاموشی رو‌به‌رو شدند. در واقع مشکل کلی صنعت ریخته‌گری در بخش انرژی، امروز فراتر از برق بوده است و در زمستان نیز به علت مشکلات موجود، با قطعی گاز روبه‌رو هستیم. در این راستا، برخی از کارشناسان معتقدند که کمبود برق در کشور وجود دارد و این امر با تشدید مصرف در فصل گرم سال، منجر به خاموشی در واحدهای تولیدی می‌شود.

ضرورت تعدیل قیمت حامل‌های انرژی

مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه افزایش قیمت تعرفه‌های حامل‌های انرژی را از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی دانست و عنوان کرد: طی سال اخیر، هزینه حامل‌های انرژی تا چند برابر افزایش یافته است و تولیدکنندگان توان پرداخت آن را ندارند که این معضلی بزرگ برای واحدهای صنعتی است. بنابراین دولت باید در این زمینه ورود و مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

همچنین به گفته حسینی، یکی از الزامات تولید ثبات قوانین است اما متاسفانه هر سال قوانین و بخشنامه‌های متعددی وضع و اعمال می‌شود که باعث سردرگمی تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است.

وی ضمن اشاره به بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی در شرکت فراذوب کیمیای پارسه، اظهار کرد: در حال حاضر کوره‌های القایی مورد استفاده در مجموعه، ساخت کشور چین است اما سایر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده برای تولید انواع قطعات فولادی و چدنی را به صورت تجربی طراحی کرده و می‌سازیم و برای تولید این قطعات، هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم. آنچه مشخص است، مقوله بومی‌سازی و اهمیت و ضرورت آن در اقتصاد کشور بوده که امروز بر تحقق این امر همت گماردیم و درحال گام برداشتن در این حوزه‌ هستیم.

 مدیرعامل شرکت فراذوب کیمیای پارسه در ادامه به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات، بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و از این رو برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، اعطای تسهیلات می‌تواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعه‌ آن‌ها باشد. ما در یک ماه و نیم گذشته بحث صادرات به عراق را آغاز کرده‌ایم و به دنبال اخذ مجوزهای کارت بازرگانی هستیم.

حسینی با اشاره به معضلات واردات تجهیزات و دستگاه‌های صنعت ریخته‌گری، اظهار داشت: همچنین برای ساخت دستگاه‌های گران‌قیمت که امکان واردات آن‌ها به کشور نیست، با مهندسی معکوس و ساخت داخل به صنایع کمک می‌کنیم اما مشکل اصلی این است که صنعت ریخته‌گری در مرحله مهندسی معکوس و کپی تکنولوژی بوده و به همین دلیل قادر به صادرات و رقابت با محصولات خارجی نیست.

دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت کند

وی در ارتباط با ضرورت حمایت از تولید، اضافه کرد: دولت با اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی و نیز معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی و به طور کلی حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند در افزایش بهره‌وری، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در کشور نقش مهمی را ایفا کند.

این تولیدکننده قطعات فولادی خاطرنشان کرد: به طور مثال، ژاپن کشوري با ۱۲۷ ميليون نفر جمعيت، ازجمله کشورهاي بزرگ صنعتي در جهان به شمار مي‌رود. مهم‌ترین ویژگی مردم ژاپن سخت‌کوشی، قناعت، نظم و روحیه همکاری و مشارکت آن‌هاست. در ژاپن قبل از اینکه کارگری بازنشسته شود، چون تجربه بالایی در زمینه فعالیت خود دارد، وی را مکلف می‌کنند تا دانسته‌های خود را به جوان تحصیل‌کرده منتقل کند. در واقع آن‌ها معتقدند باید جامعه به سمتی برود که انسان‌های باتجربه جوانان را هدایت و مدیران نیز از تجربیات بازنشستگان استفاده کنند.

حسینی در پایان یادآور شد: با توجه به ۴۲ سال تجربه فعالیت در صنعت ریخته‌گری، معتقدیم در صورت مهارت مدیریت اقتصادی و همچنین ثبات اقتصادی در کشور، بدون شک این صنعت در ایران به شدت قابلیت رشد دارد. همچنین اگر دسترسی به بازارهای بین‌المللی تسهیل شود و یک وضعیت پایدار و امن به صورت مداوم در بخش صادرات برقرار شود، می‌توان گفت آینده بسیار درخشان خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9364

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.