• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری اسپودومن

  • کد خبر : 39813
  • 18 بهمن 1402 - 11:39
تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری اسپودومن
شرکت «IGO Ltd» در نظر دارد قیمت‌گذاری پیش‌فروش محموله‌های کنسانتره اسپودومن تولیدی خود از پروژه «Greenbushes» در سال 2024 را ماهانه اعلام کند.

شرکت «IGO Ltd» در نظر دارد قیمت‌گذاری پیش‌فروش محموله‌های کنسانتره اسپودومن تولیدی خود از پروژه «Greenbushes» در سال ۲۰۲۴ را ماهانه اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «IGO Ltd» اعلام کرد که قیمت‌گذاری کنسانتره اسپودومن بر اساس میانگین قیمت ماه گذشته آن، با توجه به قیمت‌های ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets» و سه آژانس ارزیابی‌ کننده قیمت دیگر (PRA)، با اعمال ۵ درصد تخفیف مبتنی بر تحویل محموله‌ها در بنادر استرالیا و با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB) بدون اشاره به قیمت تعیین شده در ماه قبل از آن تعیین خواهد شد.

بر اساس اعلامیه شرکت «IGO Ltd» در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ و مبتنی بر مکانیزم قیمت‌گذاری قبلی این شرکت، قیمت کنسانتره اسپودومن تولید شده در پروژه «Greenbushes» در ابتدای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، با در نظر گرفتن ارزیابی قیمت‌های ارائه شده از سوی چهار موسسه و آژانس ارزیابی‌ کننده قیمت و با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر استرالیا و با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB) و اعمال تخفیف ۵ درصدی مورد مذاکره قرار گرفت.

با این وجود، شرکت «IGO Ltd» در رابطه با ارتباط قیمت‌گذاری کنسانتره اسپودومن این شرکت با قیمت‌های اسپودومن و یا نمک‌های لیتیوم ارزیابی شده از سوی موسسه «Fastmarkets» و سه آژانس ارزیابی‌ کننده قیمت دیگر مبتنی بر مکانیسم‌های قیمت‌گذاری قدیمی و جدید جزئیاتی ارائه نداده است.

لازم به ذکر است که معدن لیتیوم «Greenbushes» در ایالت استرالیای غربی واقع شده است و ۵۱ درصد از سهام آن مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به دو شرکت «IGO Ltd» و شرکت «Tianqi Lithium Energy Australia» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Tianqi Lithium» چین است. همچنین ۴۹ درصد باقیمانده از سهام معدن لیتیوم «Greenbushes» در اختیار شرکت «Albemarle» قرار دارد.

موسسه «Fastmarkets» قیمت اسپودومن با حداقل محتوای ۶ درصد اکسید لیتیوم، با شرط تحویل محموله‌ها در بنادر چین و با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت‌گذاری اعلام شده در تاریخ ۲۴ ژانویه سال مذکور تغییری در آن مشاهده نشد اما نسبت به قیمت هفت هزار و ۹۰۰ تا هشت هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۸۹٫۴۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است قیمت اسپودومن اخیرا به طور چشمگیری کاهش یافته و مشارکت‌کنندگان بازار عقیده دارند که نرخ این ماده معدنی به کف قیمت خود رسیده است.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که انجام نشست‌های بیشتر به منظور مذاکره بر سر تعیین قیمت‌های پیش‌فروش اسپودومن باعث می‌شود با توجه به نوسانات فعلی قیمت‌های اسپودومن، روند باثبات‌تری در بازار ایجاد شود.

تغییر ایجاد شده در نحوه قیمت‌گذاری اسپودومن، در بحبوحه روند نزولی قیمت این ماده معدنی در صنایع پایین‌دستی و وضعیت مازاد عرضه لیتیوم ایجاد شده در بازار اتفاق افتاده است. به علاوه، در حال حاضر روند کاهشی قیمت لیتیوم منجر به تغییراتی در مکانیزم‌های قیمت‌گذاری اسپودومن شده است.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» از مکانیزم و فرمول جدید قیمت‌گذاری اسپودومن در ماه‌های اخیر برای قراردادهای با تحویل بلندمدت که شامل تغییر دوره تعیین پریمیوم (QP) از چشم‌انداز نزولی (M-) به چشم‌انداز صعودی (M+) است، خبر داد.

فعالان بازار بیان کردند که تغییر در دوره تعیین پریمیوم (QP)، یک امتیاز ارائه شده از شرکت‌های فعال در حوزه معدن به تولیدکنندگان نمک لیتیوم به دلیل کاهش قیمت لیتیوم بود.

در همین حال، شرکت «IGO Ltd» دستورالعمل ظرفیت تولید خود در معدن لیتیوم «Greenbushes» برای سال مالی ۲۰۲۴ را از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تا یک میلیون . ۵۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اسپودومن با حداقل محتوای ۶ درصد اکسید لیتیوم (SC6.0) کاهش داد.

شرکت «IGO Ltd» همچنین پیش‌بینی می‌کند که حجم فروش اسپودومن تولیدی این شرکت در طول سال مالی ۲۰۲۴، حدود ۲۰ درصد کمتر از میزان تولید این ماده معدنی هم‌زمان با افزایش موجودی ذخایر انبارهای لیتیوم باشد.

کاهش قیمت اسپودومن، اخیرا منجر به کاهش مقدار تولید توسط برخی از تولیدکنندگان این ماده معدنی شده است. علاوه‌براین، برخی از فعالان بازار در زنجیره ارزش لیتیوم در مورد رسیدن نرخ اسپودومن به کف قیمت گمانه‌زنی‌هایی را ارائه کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که نرخ اسپودومن ممکن است در حال حاضر به کف قیمت خود رسیده باشد، این در حالی است که بعضی دیگر معتقدند هنوز امکان کاهش قیمت بیشتر برای اسپودومن وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39813

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.