• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
در راستای تامین مواد اولیه باتری صورت پذیرفت؛

تمرکز شرکت «Exxon Mobil Corp» بر افزایش تولید هیدروکسید لیتیوم

  • کد خبر : 41736
  • 20 اسفند 1402 - 12:56
تمرکز شرکت «Exxon Mobil Corp» بر افزایش تولید هیدروکسید لیتیوم
شرکت «Exxon Mobil Corp» به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده کربنات یا هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری قصد دارد میزان تولید محصولات نام برده را از طریق روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) افزایش دهد.

شرکت «Exxon Mobil Corp» به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده کربنات یا هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری قصد دارد میزان تولید محصولات نام برده را از طریق روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، پاتریک هاوارث، مدیر بخش تجارت جهانی فلز لیتیوم شرکت «Exxon Mobil Corp» اعلام کرد که قصد دارد از طریق روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) در پروژه تحت مدیریت خود در جنوب ایالت آرکانزاس آمریکا، میزان تولید کربنات و هیدروکسید لیتیوم را بسته به نیاز مشتریان برای استفاده از این محصولات در تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) یا باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) افزایش دهد.

وی در مصاحبه‌ای با موسسه «Fastmarkets» در اجلاس نوآوری لیتیوم در شهر لیتل راک واقع در ایالت آرکانزاس آمریکا در نیمه دوم ماه فوریه سال ۲۰۲۴، بیان کرد: وضعیت بازار و تقاضای مشتریان بر نوع تصمیم‌گیری شرکت «Exxon Mobil Corp» تاثیر می‌گذارد.

هاوارث در ادامه تصریح کرد: در آغاز فرایند استحصال مستقیم لیتیوم (DLE)، دو گزینه افزایش تولید کربنات لیتیوم یا هیدروکسید لیتیوم پیش روی شرکت نام برده شده قرار دارد. در همین راستا، با تعدادی از مشتریان متقاضی مواد اولیه که تمرکز آن‌ها بر تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) است، گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم.

طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) که به دلیل عملکرد پایدار، ایمن و مقرون‌به‌صرفه‌ آن‌ها و علی‌رغم چگالی انرژی نسبتا پایین این نوع از باتری‌ها، بیشترین سهم بازار باتری را در ۱۰ سال آینده به خود اختصاص دهند. بر اساس این تحقیقات، باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در دهه آینده در رده دوم پرمصرف‌ترین باتری‌ها قرار خواهند گرفت. با این وجود، باتری‌های نیکل کبالت منگنز همچنان به عنوان یک بازار کلیدی حائز اهمیت خواهند بود؛ چراکه تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) در ایالات متحده آمریکا و اروپا همچنان تمایل به تولید باتری نام برده شده به عنوان پاسخی برای مشکل محدوده اضطراب خودروهای الکتریکی (مثل ترس راننده‌های خودروهای الکتریکی از اتمام شارژ خودرو و ماندن در وسط راه) دارند.

مدیر بخش تجارت جهانی فلز لیتیوم شرکت «Exxon Mobil Corp» اگرچه توضیحی در رابطه با اینکه چه مقدار لیتیوم از طریق روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) تولید خواهد شد، خودداری کرد اما بیان کرد که در هر صورت میزان تولید کربنات و هیدروکسید لیتیوم در واحدهای تولیدی شرکت مذکور افزایش خواهد یافت.

به گفته هاوارث، لیتیوم استحصال شده از طریق روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) در پروژه مذکور، انرژی باتری حدود یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی (EVs) را تامین خواهد کرد. با این حال، آنچه که از این پروژه استنتاج شده، پتانسیل چند پروژه‌ای بودن آن است.

وی اظهار داشت: با توجه به ابعاد باتری‌های لیتیومی و مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن، می‌توان برداشت‌های متفاوتی از خروجی این پروژه داشت. با این وجود، طرح مذکور از پتانسیل چند پروژه‌ای بودن برخوردار است.

توسعه روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) داخلی در شرکت «Exxon Mobil Corp» مطرح کرد: این شرکت در حال ارزیابی فناوری‌های مختلف استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) به منظور فرآوری نمک لیتیوم تولید شده است.

هاوارث ضمن اعلام مخالفت با توسعه روش استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) داخلی در شرکت «Exxon Mobil Corp»، تاکید کرد: گزینه‌های مختلف و کافی در روند عرضه، این شرکت را قادر خواهد ساخت تا حضور خود در بازار را تسریع ببخشد.

وی معتقد است شرکت «Exxon Mobil Corp» به این زودی قصد ندارد دستگاه استحصال مستقیم لیتیوم (DLE) خود را معرفی کند.

راه‌اندازی واحد جدید شرکت «Exxon Mobil Corp»

طبق اعلام شرکت «Exxon Mobil Corp» در رابطه با پروژه مذکور در ماه نوامبر ۲۰۲۳، آغاز به کار ظرفیت تولید جدید در واحدی تحت عنوان «Mobil Lithium» در سال ۲۰۲۷ خواهد بود که مبتنی بر مشارکت فنی عمیق میان شرکت نامبرده و صنعت خودروسازی است.

گفتنی است واحد تولید جدید شرکت «Exxon Mobil Corp» در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار در شهر لیتل راک واقع در ایالت آرکانزاس آمریکا راه‌اندازی خواهد شد. همچنین شرکت مذکور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، به یکی از تامین‌کنندگان پیشرو مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای الکتریکی تبدیل شود.

به گفته مدیر بخش تجارت جهانی فلز لیتیوم شرکت «Exxon Mobil Corp»، این شرکت مذاکرات بسیار سطح بالایی با تعدادی از خودروسازان و تولیدکنندگان باتری انجام داده است اما به این زودی‌ها جزئیاتی از آن اعلام نخواهد شد.

هاوارث ابراز کرد: شرکت مذکور قصد دارد در پروژه دیگری در شهر لیتل راک واقع در ایالت آرکانزاس آمریکا با شرکت «Tetra Technologies» همکاری کند.

طبق گفته وی، قانون کاهش تورم آمریکا به عنوان یکی از عوامل کلیدی در ایجاد زنجیره ارزش باتری در آمریکای شمالی مطرح بوده و مطمئنا ارائه قانون کاهش تورم آمریکا، تاثیر بسزایی در راه‌اندازی و پیشبرد اهداف پروژه‌های این‌چنینی داشته است.

مدیر بخش تجارت جهانی فلز لیتیوم شرکت «Exxon Mobil Corp» بیان کرد: با توجه با توانایی‌های شرکت «Exxon Mobil Corp» در تولید مواد اولیه حیاتی مورد استفاده در باتری در صنایع بالادستی و همکاری‌های این شرکت با صنعت خودروسازی، شرکت نامبرده هیچ برنامه‌ای برای ورود به بخش تولید کاتد یا باتری از طریق روش ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی ندارد.

هاوارث ضمن اشاره به فراز و نشیب‌های روند تقاضا برای مواد اولیه باتری خودروهای الکتریکی، اظهار داشت: اگرچه قیمت لیتیوم در سال گذشته کاهش یافت اما طرح‌های توسعه شرکت «Exxon Mobil Corp» مبتنی بر چشم‌انداز بلندمدت ارائه شده است.

به گفته وی، یکی از مولفه‌های مهم در این مسیر ارائه ترازنامه‌ای است که به شرکت «Exxon Mobil Corp» این امکان را می‌دهد تا طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری‌های لازم به منظور تامین حجم تقاضا در سطح کلان انجام شود.

قیمت‌های کربنات لیتیوم در اروپا و ایالات متحده امریکا اخیرا تغییری را به ثبت نرساند

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets» در قیمت‌های کربنات لیتیوم در بازارهای فیزیکی اروپا و ایالات متحده امریکا تغییری مشاهده نشده اما قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم افزایش را تجربه کرده است.

ارزیابی هفتگی موسسه مذکور برای قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌ها در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا جهت عرضه در بازار فیزیکی، رقمی معادل ۱۴ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به قیمت ارائه شده در تاریخ ۱۸ ژانویه تغییری را به ثبت نرسانده است.

بر اساس ارزیابی‌های اعلام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله‌های در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا جهت عرضه در بازار فیزیکی، حدود ۱۳٫۵ تا ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم اعلام شد که نسبت به قیمت ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش داشت.

در همین راستا، موسسه مذکور قصد دارد تا برخی از ویژگی‌های اعمال شده در ارزیابی‌های قیمت خود برای لیتیوم هیدروکسید و کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و آمریکا را اصلاح کند تا سیستم ارزیابی‌ هفتگی قیمت را برای لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری و لیتیوم هیدروکسید و کربنات با خلوص صنعتی عرضه شده در بازار فیزیکی ایالات متحده و کانادا را به سیستم‌های ارزیابی قیمت قبلی خود اضافه کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41736

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
شرکت آلومینای ایران؛ تحول‌آفرین در صنعت آلومینیوم
17اردیبهشت
17اردیبهشت
نقش کلیدی قراضه فولاد در فرایند کربن‌زدایی در کره‌جنوبی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.