• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

جایگاه ویژه مدیریت نوآوری در شرکت صنایع مس شهید باهنر

  • کد خبر : 29647
  • 05 مهر 1402 - 11:41
جایگاه ویژه مدیریت نوآوری در شرکت صنایع مس شهید باهنر
با توجه به فضای رقابتی کسب‌و‌کارها، در حال حاضر اهمیت نوآوری و پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در سازمان‌ها بسیار بالاست زیرا تنها راه بقای شرکت‌ها در میدان رقابت، ارائه‌ ایده‌های نوآورانه به منظور کسب بیشتر رضایت مشتریان و افزایش سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان است.

با توجه به فضای رقابتی کسب‌و‌کارها، در حال حاضر اهمیت نوآوری و پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در سازمان‌ها بسیار بالاست زیرا تنها راه بقای شرکت‌ها در میدان رقابت، ارائه‌ ایده‌های نوآورانه به منظور کسب بیشتر رضایت مشتریان و افزایش سودآوری برای سهام‌داران و ذی‌نفعان است. علاوه‌براین، پیاده‌سازی مدیریت نوآوری می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اضافه شود که در حال حاضر از اصلی‌ترین اهداف تمام سازمان‌ها به شمار می‌آیند. شرکت صنایع مس شهید باهنر همواره با تولید محصولات متنوع و استفاده از روش‌های نوین در خطوط تولید، ثابت کرده که اهمیت ویژه‌ای برای پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در فرایندهای شرکت قائل است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع مس شهید باهنر، باید گفت که از ابتدای زمان حیات بشریت تاکنون حس کنجکاوی، روحیه جست‌و‌جوگری و ابداع روش‌هایی نو برای تسهیل کارها، به صورت غریزی در انسان وجود دارد و اگر این خصایص در افراد وجود نداشت، بی‌شک تکنولوژهایی که اکنون در اختیار داریم، حاصل نمی‌شد و در دایره امن ذهنی خود باقی مانده بودیم. در این میان، به جرات می‌توان گفت که نوآوری و ارائه ایده‌های نوآورانه، سبب تمایز شرکت‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود. همان طور که اشاره شد، انسان به طور غیرارادی به دنبال مسیرهای جدید و روش‌های نوین است؛ به همین دلیل اکثر افراد به نوبه خود می‌توانند مولدی برای تولید ایده‌های نوآورانه باشند اما زمانی این ایده‌ها می‌تواند به ثمر بشینند که صاحبان کسب‌و‌کار با پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در شرکت‌ها به اندیشه و ایده‌های کارکنان جهت داده و در مسیر درست هدایت کنند.

لازم به ذکر است که هر ایده نوآورانه‌ای‌ در وهله اول ممکن است مفید و سودمند نبوده و یا اصلا نتیجه مطلوبی نداشته باشد اما می‌تواند قسمتی از مسیر را برای افراد هموار سازد تا آن‌ها با تجربه بیشتری نسبت به قبل اقدام کرده و جزئیات را در نظر بگیرند. به همین دلیل استمرار در مسیر نوآوری و تکامل ایده‌ها برای حصول نتیجه مطلوب به منظور پیشی گرفتن از رقبا بسیار حائز اهمیت است. پیاده‌سازی مدیریت نوآوری در شرکت‌ها، این حس را در مشتریان ایجاد می‌کند تا مشتاقانه به دنبال اخبار مجموعه و محصولات تولیدی آن باشند زیرا این شرکت‌ها با روش‌های نوین سعی دارند به طور کامل نیازها و خواسته آن‌ها را برآورده کنند؛ همین موضوع سبب وفاداری و جذب مشتریان بیشتر در گذر زمان می‌شود.

اهمیت پیاده‌سازی مدیریت نوآوری

بسته به نوع صنعت و بازار آن، نوآوری و مدیریت نوآوری می‌تواند جایگاه متفاوتی داشته باشد؛ برای شفاف‌تر شدن این موضوع می‌توان اهمیت نوآوری در دو صنعت تولید تلفن همراه و صنعت تولید محصولات نیمه‌تمام مسی را با هم مقایسه کرد. در تولید تلفن همراه که ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی دارد، نوآوری در محصول و فرایندهای تولید آن به عنوان شریان حیاتی صنعت شناخته می‌شود و ضعف در مدیریت نوآوری می‌تواند تولیدکننده را به سرعت نابود کند. در مقابل در تولید محصولات نیمه‌تمام مسی که شرکت صنایع مس شهید باهنر در این صنعت فعالیت دارد و ساختار بازار آن «B2B» است، فرصت و فراغت بیشتری برای پرداختن به نوآوری در محصولات و فرایندهای تولید آن وجود دارد. این شرایط می‌تواند فرصتی را ایجاد کند تا شرکتی همانند صنایع مس شهید باهنر با مطالعات عمیق‌تر به جنبه‌های گوناگون نوآوری در فرایندهای تولید، محصولات جدیدی را تولید و کیفیت محصولات موجود ارتقا دهد. در یک پاسخ کلی می‌توان گفت که در اقتصاد و بازار متلاطم امروز که تغییرات تکنولوژی و همچنین نیاز و انتظار مشتریان بسیار سرعت گرفته است، نوآوری و مدیریت آن می‌تواند نقش اصلی در موفقیت شرکت‌ها را عهده‌دار باشد.

در شرکت صنایع مس شهید باهنر دو رویکرد در خصوص مدیریت نوآوری به‌کار گرفته می‌شود؛ رویکرد اول انجام مطالعات نظام‌مند در راستای اهداف برنامه‌ریزی شده است و رویکرد دوم جمع‌آوری حداکثری ایده‌های نوآورانه در هر موضوع و بدون جهت‌دهی است. رویکرد اول از طریق معاونت تکنولوژی و توسعه و مدیریت تحقیق، توسعه و بومی‌سازی پیگیری شده و در راستای تحقق استراتژی‌های توسعه محصول و همچنین برآوردن نیاز کارخانه‌ها و خطوط تولید است. در مقابل رویکرد دوم نوآوری به واحد یا موضوع خاصی محدود نشده و از طریق سیستم نظام پیشنهادات در کل سازمان و برای تمامی موضوعات تسری داده شده است.

ارتقای مدیریت نوآوری متاثر از فاکتورها و مولفه‌های زیادی است که از این بین شاید بتوان به مسائل زیر به عنوان مهم‌ترین این مولفه‌ها به عنوان عوامل ارتقا مدیریت نوآوری در صنعت مس اشاره کرد: توجه مدیریت ارشد به تدوین راهبردهای توسعه‌ای مناسب بر اساس شناخت دقیق محیط سازمان و تغییرات آن، پیگیری راهبردها، انجام برنامه‌ریزی دقیق و تعیین اقدامات لازم جهت اجرای راهبردهای توسعه‌ای، توجه به فرصت‌های ایجاد شده در بازار و تقاضای محصولات جدید مسی تولید شده با تکنولوژی‌های پیشرفته، توجه به فرصت‌های ایجاد شده جهت دسترسی به تکنولوژی‌های روز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به ارتقا فرهنگ مشارکت پرسنل. در سند راهبردی شرکت صنایع مس شهید باهنر استراتژی ارتقا و توسعه سطح نوآوری، فناوری و زیرساخت به عنوان استراتژی اصلی در زمینه مدیریت نوآوری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز تعریف شده است؛ به همین دلیل برنامه‌های عملیاتی متناسب با آن به منظور تحقق این استراتژی‌ تعریف شده‌اند که از جمله برنامه‌های عملیاتی در زمینه نوآوری می‌توان به برنامه ارتقا نظام مدیریت نوآوری اشاره کرد.

دستاوردهای شرکت صنایع مس شهید باهنر در زمینه مدیریت نوآوری

رویکردهای یاد شده در نهایت منجر شده تا این شرکت بتواند محصولات جدیدی که نیاز امروز بازار را مرتفع می‌کند، تولید کرده و همچنین نیاز فناورانه خود در تامین برخی نیاز‌ها پاسخ دهد. از مجموع دستاوردهای شرکت صنایع مس شهید باهنر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تولید لوله‌های مسی شیار داخل، تولید لوله‌های برنجی با ضخامت کم‌تر از یک میلی‌متر و قطر بیش‌تر از ۳۰ میلی‌متر، تولید آلیاژ «Eco Brass»، تولید «Hollow Section» مسی، تولید آلیاژ مس آهن‌دار «CuFe2P»، حذف هیدروژن محلول در مذاب به کمک افزودن اکسیژن به مذاب در آلیاژ «DHP» (کارخانه لوله مسی)، جایگزینی سیستم سخت‌افزاری کنترل گیوتین دستگاه برش مقاطع با نرم‌افزار «PLC»، جایگزینی سیستم سنکرون‌ساز کنترل موتورهای دستگاه پیلگر با نرم‌افزار «PLC».

ریشه‌یابی علل زوال لوله‌های «Cu-DHP» در حین تولید به روش نورد سیاره‌ای و مطالعه اثر متغیرهای شکل‌دهی بر تحولات ساختاری و مکانیکی قطعه نهایی با همکاری دانشگاه علم و صنعت، اجرای سیستم خنک‌کاری گاز «DX» مورد استفاده در فرایند تولید (کوره ۳۳۰ کارخانه اکستروژن)، اندازه‌گيري امپدانس اتصال کوتاه با روش نوين، تغيير سيستم عملکردي، طراحي و بومي‌سازي اکسپنشن دستگاه نورد کارخانه لوله مسی، دستیابی به دانش فنی بازسازی مندرل‌های مستعمل ماشین «PSW» کارخانه لوله مسی و رفع چسبندگي کويل‌هاي آلیاژ «TPC» با استفاده از نورد سرد سطحي از دیگر دستاوردهای شرکت صنایع مس شهید باهنر در زمینه مدیریت نوآوری هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29647

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.