• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت نور باران:

روش مدرن در قطعه‌سازی، موجب افزایش کیفیت محصولات می‌شود/ ایران به پشتوانه ذخایر مس، جایگاه خوبی در صنعت لوسترسازی دنیا دارد

  • کد خبر : 3029
  • 05 شهریور 1399 - 19:15
روش مدرن در قطعه‌سازی، موجب افزایش کیفیت محصولات می‌شود/ ایران به پشتوانه ذخایر مس، جایگاه خوبی در صنعت لوسترسازی دنیا دارد
مدیرعامل شرکت نور باران گفت: برای ساخت انواع قطعات برنجی و مسی از دو روش ماسه‌ای و دایکست استفاده می‌شود. در روش دایکست که مدرن‌ترین تکنولوژی محسوب می‌شود نیروی انسانی نقش کمتری دارد و محصول نهایی از کیفیت بالاتری نسبت به روش ماسه‌ای برخوردار است. همچنین طرح‌ها و ظریف‌کاری‌های قطعات مصرفی در صنعت لوستر در روش مدرن جلوه بهتری پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت نور باران گفت: برای ساخت انواع قطعات برنجی و مسی از دو روش ماسه‌ای و دایکست استفاده می‌شود. در روش دایکست که مدرن‌ترین تکنولوژی محسوب می‌شود نیروی انسانی نقش کمتری دارد و محصول نهایی از کیفیت بالاتری نسبت به روش ماسه‌ای برخوردار است. همچنین طرح‌ها و ظریف‌کاری‌های قطعات مصرفی در صنعت لوستر در روش مدرن جلوه بهتری پیدا می‌کنند.

امید دهاقین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه نور باران با سابقه قریب به ۲۰ سال، در حوزه تولید لوستر مشغول به فعالیت است. لوسترهای تولیدی ما فلزی بوده و مواد پایه‌ای که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برنج و آلومینیوم است. برنج را به صورت شمش از بازار تهیه می‌کنیم. با توجه به نیاز بازار و سفارش مشتریان، حجم مواد اولیه خریداری شده در ماه متغییر است. در ماه‌های کم تقاضا حدود ۸ تن و در زمان اوج تولید ۱۶ تن برنج و آلومینیوم تامین می‌کنیم.

وی افزود: مجموعه نور باران ازجمله کارخانه‌هایی است که تمام بخش‌های مورد نیاز جهت تولید لوستر را در خود جای داده است. قسمت ریخته‌گری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید قطعات به شمار می‌آید. ریخته‌گری به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود؛ روش سنتی و قدیمی ریخته‌گری ماسه‌ای نیز نامیده می‌شود. در این روش از شن و ماسه و دُرجه جهت ساخت قطعه استفاده می‌شود. روش مدرن به دایکست شهرت دارد که در این روش ریخته‌گری، قالب‌گیری با دستگاه صورت می‌گیرد. قالب‌گیری به روش دایکست یا تحت فشار، سرعت ساخت قطعه را بالا می‌برد، همچنین کیفیت و ظرافت محصولات تولیدی با این روش نیز بیشتر است. در روش دایکست تمام نقش و نگارهای موجود در یک شاخه، به طور دقیق و بدون نقص حکاکی می‌شود اما در روش سنتی، نقش نیروی انسانی در ساخت و طراحی قطعات بیشتر بوده و قطعه دقیق و بی‌عیب ساخته نمی‌شود. به تدریج روش ماسه‌ای از صنعت لوسترسازی در حال کنار گذاشته شدن است.

مدیرعامل شرکت نور باران، با بیان اینکه لوسترهای برنجی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند، تصریح کرد: برنج نسبت به آلومینیوم فلز محکم‌تری است؛ بنابراین محصولات برنجی نیز از استحکام بالاتری نسبت به لوسترهای آلومینیومی برخوردار هستند و همچنین رنگ‌کاری و آبکاری روی برنج بهتر جلوه می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد. فرآیند جوشکاری بر برنج نیز نتیجه بهتری نسبت به آلومینیوم دارد. به طور کلی محصولات برنجی از نظر کیفی در سطح بالاتری قرار دارند؛ اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش قیمت فلزات همچون مس، بسیاری از تولیدکنندگان برای بقای چرخ تولیدی خود به سمت آلومینیوم که فلز ارزان‌تری است روی آورده‌اند که قیمت تمام شده محصولات آلومینیومی به یک پنجم قیمت محصولات مسی و برنجی می‌رسد.

صادرات به حداقل رسیده است

دهاقین در خصوص شرایط بازار داخلی و خارجی و عوامل موثر بر میزان فروش، توضیح داد: در دو سال اخیر به دلیل اعمال شدید تحریم‌ها علیه کشور، میزان فروش خارجی و صادرات به شدت تضعیف شده و به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته است. در این شرایط، بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از معامله و مراوده با ایران سر باز می‌زنند و به دلیل مشکلات موجود در نقل ‌و انتقلات مالی، داد و ستد خود را با ایران به حداقل رسانده‌اند. پیش از تشدید تحریم‌ها، ما با کشورهای آذربایجان، روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس در تعامل بودیم اما در حال حاضر، تنها به کشورهای عراق و امارات محصولات خود را صادر می‌کنیم. از نظر فروش داخلی نیز در شرایط خوبی به سر می‌بریم. در سطح شهر تهران پنج نمایندگی فروش و در سایر شهرهای بزرگ کشور نیز نمایندگی داریم. مجموعه نور باران به دلیل شهرت خاصی که از دیرباز در این صنعت دارد، توانسته با وجود تمام مشکلات جایگاه خود را حفظ کند اما در شرایط کنونی صنعت، برخی تولیدکنندگان تازه‌کار فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی مطرح کرد: کشور ایتالیا در صنعت لوسترسازی سابقه دیرینه دارد و محصولات آن دارای شهرت جهانی بوده و رتبه نخست را در این صنعت به خود اختصاص داده است. کشورهای اتریش و چک نیز در مقام‌های دوم و سوم صنعت لوسترسازی دنیا قرار می‌گیرند. در این رده‌بندی ایران توانسته در بین پنج کشور اول دنیا جایگاه خود را به تثبیت برساند و از نظر کیفیت با بهترین‌های این صنعت به رقابت بپردازد. یکی از دلایل موفقیت ایران در این صنعت وجود معادن مس مرغوب در کشور است و طراحی بی‌نظیر و نوآوری تولیدکنندگان این صنعت، در این امر بی‌تاثیر نیست.

مدیرعامل شرکت نور باران با بیان اینکه نوع ماشین‌‌آلات و تجهیزات کارخانه تاثیر مثبتی بر کیفیت محصولات می‌گذارد، اضافه کرد: صنعت لوسترسازی نیز مانند سایر صنایع به تکنولوژی و علم روز دنیا به شدت وابسته است. چراکه به طور کلی دنیای مدرن و تجهیزات نوین در هر عرصه‌ای موجب پیشرفت و رشد آن می‌‌شود. در لوسترسازی نیز دستگاه‌های مدرن باعث افزایش کیفیت و ظرافت کار می‌شوند.

به جایگاه واقعی خود می‌رسیم

دهاقین در خصوص مشکلات موجود در صنعت لوسترسازی تاکید کرد: اولین و مهم‌ترین مشکل در این صنعت نوسانات قیمت مس و برنج است. تورم و افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه محصولات فلزی، باعث شده بسیاری از تولیدکنندها در این صنف فعالیت خود را کاهش دهند و واحدهای تولیدی‌ کوچک‌تر به سمت تعطیلی کشیده شوند. قیمت نهایی محصول به شدت تحت تاثیر قیمت مواد اولیه است و نوسانات قیمتی روزانه موجب اخلال در روند تولید، برنامه‌ریزی و فروش شرکت شود. در چنین شرایط نابسامانی باید به نحوی عمل کرد که مشتریان خود را از دست ندهیم و این موضوع ضرر مالی زیادی را به ما وارد می‌کند..

وی در خصوص چشم‌انداز و اهداف مجموعه نور باران عنوان کرد: اولین هدف ما مطرح شدن محصولات نور باران در سطح جهانی است که بتوانیم در بین برندهای معروف دنیا، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهیم. هدف بعدی ما در این صنعت، توسعه صادرات و روابط بین‌المللی است. ما در تلاش هستیم با افزایش ظرفیت تولید کارخانه، علاوه بر پوشش کامل بازارهای داخلی، صادرات خود را تا حد امکان افزایش دهیم. برای تحقق این اهداف علاوه بر همت و تلاش کارکنان مجموعه نور باران، حمایت دولت و سازمان‌های مربوطه و ارائه تسهیلات ویژه به قشر تولیدکننده این مسیر را دو چندان تسهیل می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3029

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت