• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

رکود بازار کربنات لیتیوم در چین

  • کد خبر : 36417
  • 28 آذر 1402 - 6:02
رکود بازار کربنات لیتیوم در چین
قیمت‌ لیتیوم در چین در بازار فیزیکی به دنبال افزایش نوسانات در بازار آتی و کاهش حجم تقاضا برای آن، روند کاهشی به خود گرفت. بر همین اساس قیمت‌ کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها، به کمتر از 100 هزار یوان در هر تن در هفته منتهی به روز پنجشنبه هفتم دسامبر 2023 رسید.

قیمت‌ لیتیوم در چین در بازار فیزیکی به دنبال افزایش نوسانات در بازار آتی و کاهش حجم تقاضا برای آن، روند کاهشی به خود گرفت. بر همین اساس قیمت‌ کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها، به کمتر از ۱۰۰ هزار یوان در هر تن در هفته منتهی به روز پنجشنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۳ رسید.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وضعیت معاملات لیتیوم و حجم تقاضا برای آن در بازار فیزیکی کشورهای آسیای جنوب شرقی محدود گزارش شد؛ این در حالی است که قیمت لیتیوم در این بازار همانند بازار چین، روند نزولی را دنبال کرد.

روند نزولی مداوم قیمت لیتیوم در بازار آتی چین

قیمت آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو (GFEX) با موعد تحویل ماه ژانویه ۲۰۲۴ در پایان روز معاملاتی چهارشنبه ۶ دسامبر ۲۰۲۳، به ۹۲ هزار و ۴۵۰ یوان (۱۲,۹۴۵ دلار) در هر تن کاهش یافت که نسبت به قیمت آتی ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ یوان در هر تن تعیین شده در روز پنج‌شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۳ هزار و ۷۵۰ یوان در هر تن کاهش داشت.

ادامه روند نزولی در بازار آتی لیتیوم چین، موجب تحت فشار قرار گرفتن بازار فیزیکی لیتیوم در این کشور شد. یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین بیان کرد: اگرچه حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی بسیار کاهش یافته اما قیمت آن به دنبال افت قیمت در بازار آتی، روند نزولی به خود گرفته است.

با این حال قیمت‌های لیتیوم در بازار آتی در روز پنج‌شنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به قیمت تعیین شده در روز قبل از آن، اندکی افزایش را به ثبت رساند. بر همین اساس قیمت آتی کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو (GFEX) با موعد تحویل ژانویه ۲۰۲۴ در پایان روز معاملاتی ‌پنج‌شنبه هفتم دسامبر سال جاری میلادی، به ۹۵ هزار و ۶۰۰ یوان در هر تن افزایش یافت.

در همین راستا، یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین عنوان کرد: روند صعودی جزئی قیمت لیتیوم در بازار آتی در روز پنج‌شنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۳، برخی از معامله‌گران را بر آن داشت تا قیمت پیشنهادی خود برای کربنات لیتیوم را افزایش دهند؛ این در حالی است که دسترسی برخی دیگر از معامله‌گران به لیتیوم بسیار محدود بود.

این معامله‌گر ادامه داد: افزایش اندک قیمت لیتیوم در بازار آتی در این روز، به منزله آغاز روند صعودی قیمتی این ماده نخواهد بود؛ چراکه هنوز حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

در همین رابطه، تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی در هفته پایانی ماه نوامبر ۲۰۲۳، تغییر چندانی را به دلیل رکود در این بازار به ثبت نرساند. دلیل این مسئله این است که اکثر مصرف‌کنندگان به قراردادهای بلندمدت برای تامین لیتیوم خود متکی هستند.

برای جلوگیری از ایجاد وضعیت مازاد عرضه در ذخایر انبارها در راستای عملکرد مالی سالانه بهتر، مصرف‌کنندگان موجودی انبار لیتیوم خود را به کمترین میزان ممکن کاهش داده‌اند. یکی دیگر از تولیدکنندگان در چین به موسسه «Fastmarkets» گفت که موجودی انبار لیتیوم برخی از تولیدکنندگان کاتد، تنها به اندازه یک هفته کفایت می‌کند.

برخی از فعالان بازار عنوان کردند: احتمال می‌رود روند نزولی لیتیوم در بازار چین حداقل تا تعطیلات سال نو چینی (از ۱۰ تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۴) ادامه پیدا کند.

ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز پنج‌شنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۳، قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۰۶ تا ۱۲۵ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۶ تا ۲۵ هزار یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند.

همچنین این موسسه قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه هفتم دسامبر سال جاری میلادی ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۱۲ تا ۱۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار یوان در هر تن کاهش را تجربه کرد.

ادامه وضعیت رکود در بازار فیزیکی لیتیوم

بازار فیزیکی لیتیوم در کشورهای آسیای جنوب شرقی در هفته ابتدایی ماه دسامبر ۲۰۲۳، همچنان در وضعیت رکود قرار داشت و مصرف‌کنندگان عمدتا نیاز خود به لیتیوم را از طریق قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت تامین می‌کردند؛ این در حالی است که قیمت لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی به دنبال روند کاهشی در بازار چین، روند نزولی به خود گرفت.

چندین منبع آگاه به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که مصرف‌کنندگان لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی به دلیل وضعیت موجود، تقاضایی برای خرید آن ارائه نمی‌دهند. در عین حال، این مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا حجم موجودی انبار لیتیوم خود را قبل از پایان سال ۲۰۲۳ به حداقل میزان ممکن برسانند. علاوه‌براین، حتی حجم پیشنهادات برای خرید محموله‌های لیتیوم در بازار فیزیکی نیز در هفته ابتدایی ماه دسامبر سال جاری میلادی بسیار ناچیز بود.

یکی از تولیدکنندگان بین‌المللی لیتیوم در این خصوص اظهار داشت: حجم ذخایر انبار لیتیوم مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیای جنوب شرقی، در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و این مصرف‌کنندگان در وضعیت موجود اقدام به خرید نمی‌کنند. با این حال، برخی از تولیدکنندگان قیمت‌های نمک‌های لیتیوم خود را در بازار فیزیکی به این مصرف‌کنندگان ارائه دادند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین خاطرنشان کرد: برخی از مصرف‌کنندگان لیتیوم کشورهای آسیای جنوب شرقی، حتی حجم سفارش محموله‌های نمک لیتیوم خود با موعد تحویل بلندمدت را کاهش داده‌اند. این کاهش حجم سفارش نسبت به محموله سفارش‌های نمک لیتیوم قبلی، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت ۱۷ تا ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنج‌شنبه هفتم دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور، تغییری در آن مشاهده نشد اما نسبت به قیمت ۱۸ تا ۱۹ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

همچنین این موسسه قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۱۷ تا ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم ارزیابی کرد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری در آن مشاهده نشد اما نسبت به قیمت ۱۸ تا ۱۹ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

قیمت لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در بازار فیزیکی

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36417

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.