• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

شرکت‌های فولادسازی با بخش معدن دشمنی ندارند

  • کد خبر : 6101
  • 18 آذر 1398 - 8:55
شرکت‌های فولادسازی با بخش معدن دشمنی ندارند
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در بحث تعیین عوارض صادرات برای سنگ‌آهن و افزایش آن، شرکت‌های فولادی هیچ عنادی با بخش معدن ندارند و خواسته ما در راستای دستیابی کشور به ارزش افزوده بیشتر و تحقق رونق تولید ملی است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در بحث تعیین عوارض صادرات برای سنگ‌آهن و افزایش آن، شرکت‌های فولادی هیچ عنادی با بخش معدن ندارند و خواسته ما در راستای دستیابی کشور به ارزش افزوده بیشتر و تحقق رونق تولید ملی است.

مهندس منصور یزدی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در موضوع تعیین عوارض برای صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره، شائبه‌ای برای برخی از همکاران به وجود آمده که گویا این شرکت‌های فولادسازی هستند که عوارض صادرات سنگ آهن را تعیین می‌کنند؛ بنابراین لازم است پیش از پرداختن به لزوم یل عدم لزوم وضع عوارض بر این مواد، شائبه به وجود آمده را برطرف کنیم.

وی در این خصوص افزود: حقیقت این است که تولیدکنندگان فولاد مسئول وضع عوارض نیستند؛ چرا که تعیین عوارض مستلزم فرآیند پیچیده‌ای است و این‌طور نیست که میزان آن با توجه به سلیقه، سفارش یا درخواست شرکت ذوب آهن یا دیگر تولیدکنندگان فولاد در کشور تعیین شود که اگر این‌طور بود، طبیعتا با توجه به کمبود سنگ آهن در کشور ترجیح فولادسازان وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی و جلوگیری کامل از صادرات این ماده اولیه بود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در تعیین عوارض ۲۵ درصدی صادرات مواد اولیه فولادی نیز شرکت‌های فولادی صرفا نظرات خود را ارائه دادند، بیان کرد: پیش از آنکه عوارض ۲۵ درصد نهایی شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشست‌های مختلفی را با انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن، اتاق ایران، تولیدکنندگان فولاد و سایر گروه‌های ذی‌نفع در این موضوع برگزار کرد و هر یک از گرو‌ه‌های شرکت‌کننده در این نشست‌ها مشکلات موجود را مطرح کرده و پیشنهادهایی را نیز ارا‌ئه دادند ولی تصمیم‌گیری کارشناسی و نهایی در این مورد به عهده ما نبوده است.

یزدی‌زاده در خصوص نقل قول افزایش عوارض تا ۴۰ درصد از زبان وی، که در هفته‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: بحث پیشنهاد عوارض۴۰ درصدی از همان زمان و در همین اتاق‌های فکری که در این مدت تشکیل شد مطرح بود که احتمالا در نسخه‌های صوتی و تصویری مربوط به این نشست‌ها موجود است و مربوط به الان نیست؛ البته دلایلی نیز برای آن طرذح چنین پیشنهادی وجود داشت.

 وی در این خصوص بیان کرد: از آن جمله دلایل مهم برای پیشنهاد عوارض ۴۰ درصدی این بود که وقتی ارزش صادراتی سنگ آهن ۲۴ دلار است، طبیعتا تعیین عوارض ۲۵ درصدی نمی‌تواند در این مورد بازدارنده باشد؛ در واقع ما عوارض ۴۰ درصدی سنگ آهن را به این دلیل که ارزش گمرکی در نظر گرفته شده برای سنگ آهن رقم پایینی بود، پیشنهاد دادیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار فلزات آنلاین در خصوص میزان بازدارنده بودن عوارض فعلی (۲۵درصد) برای صادرات ابراز کرد: با وجود وضع این عوارض مشاهده می‌شود که همچنان شرکت‌های فولادسازی داخلی با کمبود سنگ آهن و کنسانتره مواجه هستند و همچنان این مواد از مبادی صادراتی کشور بارگیری و حمل می‌شوند؛ اما در هر حال با توجه به اتمام زمان اجرای طرح آزمایشی اعمال عوارض ۲۵ درصد، کارشناسان این حوزه می‌توانند با بررسی اعداد و ارقام به دست آمده در این مدت، نظر دهند که آیا این میزان از عوارض، بازدارندگی لازم را داشته است یا نه.

یزدی‌زاده با اشاره به تاکید بر رونق تولید در سال جاری یادآور شد: در این شرایط که ما باید به سمت جلوگیری از خام‌فروشی حرکت کنیم و با تکیه بر ایجاد ارزش افزوده در صنعت فولاد، بستر توسعه صنعتی را فراهم آوریم، متاسفانه هنوز نقل ‌قول‌هایی درباره این موضوع می‌شنویم که مثلا صادرات کنسانتره، خام فروشی نیست چون روی آن فرآیندهایی انجام شده است؛ اما اگر نخواهیم با کلمات بازی کنیم، اعتقاد من این است که حتی خود شمش فولاد را هم اگر بتوانیم به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم، نباید به خارج از کشور صادر نماییم.

مرد سال فولاد ایران با اشاره به سیاست‌های دوگانه کشورهای صاحب صنعت و پیشرفته در راستای سوء استفاده و بهره‌گیری از منابع دیگر کشورها، اذعان کرد: ما در شرایطی در حال خام فروشی منابع مورد نیاز کشور خود به کشورهای دیگر هستیم که بر اساس تحریم‌های وضع شده علیه کشور، به سختی می‌توانیم محصولات خود را از کشور صادر می‌کنیم.

وی در خصوص موضع‌ شرکت‌های فولادسازی و بخش معدن نسبت به یکدیگر تاکید کرد: اگر فهم مشترکی وجود نداشته باشد ممکن است این تصور اشتباه شکل بگیرد که واحدهای فولادی با بخش معدن سر عناد دارند، در حالی که این تصور به هیچ وجه درست نیست. ما هیچ عنادی با بخش معدن نداریم بلکه هر دو در مسیر صنعت در کنار هم در حال حرکت هستیم؛ دغدغه اصلی ما به عنوان یک شرکت بزرگ فولادی این است که به مواد اولیه با کیفیت در زمانی که نیاز داریم دسترسی پیدا کنیم تا از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت فولاد به درستی استفاده شود.

یزدی‌زاده در این مورد اضافه کرد: تاکید ما فقط بر این است که تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی با توجه به اینکه که سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این حوزه انجام داده‌اند تا ظرفیت‌سازی حال حاضر انجام شود در اولویت قرار گیرد و مازاد نیاز این شرکت‌ها حتی بدون عوارض گمرکی صادر شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان گفت: واحدهای فولادی و بخش معدن در کنار یکدیگر هستند که می‌توانند حافظ منافع یکدیگر برای تولید بیشتر باشند و در ایجاد شرایط پایدار و مطلوب به هم کمک کنند و امیدواریم که در آینده دغدغه‌ای برای تامین سنگ‌آهن در کشور وجود نداشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6101
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت