• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

صنعت لیتیوم آرژانتین و تاثیر آن بر روند عرضه تقاضای جهانی

  • کد خبر : 27330
  • 07 شهریور 1402 - 12:01
صنعت لیتیوم آرژانتین و تاثیر آن بر روند عرضه تقاضای جهانی
بر اساس دیدگاه موسسه «Fastmarkets»، فعالان کشور آرژانتین که قصد دارند این کشور را به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی لیتیوم در جهان مطرح کنند، بر احتمال انجام گفت‌وگوها در مورد تغییرات احتمالی در مقررات و عدم توافق تجاری این کشور با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کردند.

بر اساس دیدگاه موسسه «Fastmarkets»، فعالان کشور آرژانتین که قصد دارند این کشور را به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی لیتیوم در جهان مطرح کنند، بر احتمال انجام گفت‌وگوها در مورد تغییرات احتمالی در مقررات و عدم توافق تجاری این کشور با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در خلال کنفرانس اخیر لیتیوم در استان سالتا در شمال غربی آرژانتین که بخشی از منطقه غنی از لیتیوم «Lithium Triangle» واقع در رشته‌ کوهای آند است و شامل بخش‌هایی از کشورهای شیلی و بولیوی هم می‌شود، تولیدکنندگان، مقامات مسئول، تحلیلگران و کارشناسان احتمال ملی‌سازی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها همانند آنچه در کشور شیلی اتفاق افتاد را دور از انتظار ندانستند.

فرانکو میگناکو، ، در روز ۹ آگوست ۲۰۲۳ در استان سالتا آرژانتین بیان کرد: این کشور در حال حاضر دومین کشور از نظر ذخایر لیتیوم است اما از نظر تولید در رده چهارم قرار دارد. همچنین فعالیت‌های بسیاری طی ۱۰ سال گذشته برای دستیابی به این هدف انجام شده است و اقدامات بیشتری نیز در آینده انجام خواهد شد.

استفاده از الگوی اکتشاف منابع لیتیوم در استان‌های آرژانتین

سه فرماندار استان‌های سالتا، جوجوی و کاتامارکای آرژانتین که مدیریت این کنفرانس بر عهده آن‌ها بود، بر حفظ و ادامه الگوی استانی آرژانتین در اکتشاف منابع لیتیوم به جای فرایند ملی‌سازی آن تاکید و اعلام کردند که ادامه روند فعلی، موجب حفظ نفوذ استان‌ها بر منابع معدنی خود می‌شود و صدور مجور برای فعالیت در معادن لیتیوم و همکاری با بخش خصوصی را آسان‌تر می‌کند.

میگناکو در حاشیه این کنفرانس به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که اگر آرژانتین بخواهد بیش از هفت میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید سه پروژه بزرگ لیتیوم در این کشور را تامین کند، باید سیاست‌های سختگیرانه کنترل ارز خارجی که در حال حاضر در این کشور وجود دارد را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس اتاق شرکت‌های معدنی آرژانتین (CAEM) عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید بسیار سرمایه‌بر خواهد بود و در این مسیر همکاری میان دولت و بخش خصوصی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیران، تحلیلگران و سیاست‌مداران حاضر در این کنفرانس اذعان داشتند که جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی در آرژانتین بسته به مدل اکتشاف منابع لیتیوم با مشکل مواجه خواهد شد.

جراردو مورالس، فرماندار استان هوخوی در این کنفرانس مطرح کرد که آرژانتین باید خود را از مدل به‌کار رفته در اکتشاف منابع لیتیوم در کشورهای بولیوی یا شیلی متمایز کند. گوستاوو سائنز، فرماندار استان سالتا و رائول جلیل، فرماندار استان کاتامارکا نیز هر دو با گفته مورالس موافق بودند.

سائنز به موضوع نیاز به بلوغ سیاسی این سه فرماندار از احزاب و ایدئولوژی‌های مختلف و حرکت در جهت یک هدف مشترک و همکاری با یکدیگر تاکید کرد.

لازم به یادآوری است که در آپریل سال ۲۰۲۳، گابریل بوریک، رئیس جمهور شیلی از تلاش این کشور برای ملی‌سازی منابع لیتیوم خود خبر داد. بر روی کاغذ، حقوق استخراج معادن در حال حاضر تحت کنترل دولت ملی شیلی قرار دارد و مجوز آن باید توسط دولت مرکزی صادر شود اما در عمل، شرکت دولتی «Codelco» برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در این رابطه انتخاب شده است.

پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آرژانتین در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳، مطبوعات محلی گزارش داده‌اند که حزب چپ عدالت‌گرای حاکم (PJ)، برنامه‌هایی برای «ملی‌سازی صنعت لیتیوم» خواهد داشت اما از زمان اعلام این خبر تکذیب شده است. دور اول رای‌گیری در روز ۱۳ آگوست ۲۰۲۳ در آرژانتین برگزار شد و حزب چپ عدالت‌گرای حاکم، مقام چهارم را به خود اختصاص داد.

خاویر مایلی، نامزد حزب راست افراطی با کسب ۳۰ درصد آرا، پیشتاز این انتخابات بود و پاتریشیا بولریچ با کسب ۲۸٫۳ درصد و سرجیو ماسا با کسب ۲۷٫۳ درصد آرا، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

آرژانتین به دنبال ورود به رقابت تنگاتنگ با تولیدکنندگان لیتیوم

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، این موسسه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۹، آرژانتین به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان پس از چین و استرالیا مطرح خواهد شد و شیلی با یک پله نزول، به رتبه چهارم سقوط می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که حجم عرضه لیتیوم کربنات معادل (LCE) توسط تولیدکنندگان در آرژانتین، از  ۳۸ هزار و ۴۵۹ تن به ۴۲۸ هزار و ۱۰۰ تن در سال جاری برسد.

همچنین انتظار می‌رود متوسط نرخ رشد مرکب سالانه برای آرژانتین در دهه آینده، به ۲۸ درصد برسد که یکی از سریع‌ترین افزایش نرخ‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود. در همین راستا، متوسط نرخ رشد مرکب سالانه برای شیلی در دهه آینده تنها ۵ درصد پیش‌بینی شده است.

جردن رابرتز، تحلیلگر مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در موسسه «Fastmarkets»، در روز چهارشنبه ۱۶ آگوست ۲۰۲۳ بیان کرد: با افزایش نرخ رشد مرکب سالانه آرژانتین، انتظار می‌رود که حجم عرضه لیتیوم این کشور تنها با افزایش ظرفیت شرکت‌های تولیدکننده فعال فعلی از حجم عرضه لیتیوم کشور شیلی پیشی بگیرد. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده، هیچ پروژه لیتیوم با حجم استخراج و تولید قابل‌توجهی در شیلی راه‌اندازی نشود.

طبق چشم‌انداز ارائه شده توسط موسسه «Fastmarkets» تا سال ۲۰۳۳، پیش‌بینی می‌شود حجم تولید لیتیوم کربنات معادل در چین، استرالیا و آرژانتین به ترتیب به ۸۹۳ هزار و ۸۰۰ تن در سال، ۷۷۹ هزار و ۶۲۵ تن در سال و ۵۸۹ و هزار و ۳۵۰ تن در سال برسد. همچنین انتظار می‌رود حجم تولید لیتیوم کربنات معادل در شیلی و کانادا تا سال ۲۰۳۳، به ترتیب به ۳۷۶ هزار تن در سال و ۱۵۸ هزار و ۲۲۳ تن در سال برسد.

فرناندا اویلا، وزیر معدن آرژانتین، در روز ۹ آگوست ۲۰۲۳ مطرح کرد: آرژانتین دارای منابعی مانند لیتیوم است که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر عنصری بسیار مهم به شمار می‌رود. این کشور باید به یکی از تولیدکنندگان مطرح لیتیوم در دنیا همچون شیلی تبدیل شود.

موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی، با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار را حدود ۳۰ تا ۳۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد. این رقم با قیمت ۳۶ تا ۳۸٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در هشت روز قبل از تاریخ مذکور در میان رکود فصلی بازار قابل‌ مقایسه است.

به علاوه قیمت اعلام شده در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ نسبت به قیمت ۳۸ تا ۴۲٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در روز ۲۰ جولای ۲۰۲۳ کاهش داشت.

در همین راستا موسسه «Fastmarkets» حجم کسری ۷۲ هزار و ۴۰۰ تنی کربنات را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند. همچنین انتظار می‌رود قیمت کربنات در چین، ژاپن و کره‌جنوبی به طور متوسط ۴۵ دلار در هر کیلوگرم در سال جاری برسد؛ این در حالی است که قیمت‌ کربنات در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۱٫۲۴ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شد.

انتظار می‌رود قیمت لیتیوم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به طور متوسط، به ۳۹ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یابد که این مسئله به معنای بازیابی نسبت به عرضه این ماده در بازار فیزیکی محسوب می‌شود.

معاملات تجاری با آرژانتین

در جریان کنفرانس مذکور، مدیران و کارشناسان شرکت‌ها هشدار دادند که آرژانتین ممکن است با موانع سیاسی بیشتری برای تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در عرضه لیتیوم روبه‌رو شود؛ اگرچه شیلی در دهه آینده هیچ پروژه تولیدی لیتیوم مهم و جدیدی نخواهد داشت اما بر خلاف آرژانتین دارای توافق تجارت آزاد با ایالات متحده آمریکا است.

گیلرمو کالو، مدیرعامل شرکت «Rio Tinto» در آرژانتین در روز ۹ آگوست ۲۰۲۳ مطرح کرد: در حال حاضر آمریکا و اروپا، مقدار تولید لازم برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های خود را در بحبوحه بازآرایی‌های ژئوپلیتیکی اخیر ندارند و انتظار نمی‌رود که در آینده نزدیک نیز به آن دست پیدا کنند.

وی افزود: از آنجایی که آرژانتین هیچ قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده آمریکا ندارد، بنابراین امکان بهره‌مندی این کشور از شرایط مندرج در قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا دشوارتر خواهد بود.

شایان ذکر است که قانون کاهش تورم آمریکا در ماه آگوست ۲۰۲۲ به تصویب رسید و به منظور تامین امنیت مواد حیاتی و زنجیره آن در ایالات متحده آمریکا ارائه شد. پس از تصویب این قانون در آمریکا، طبق گفته فعالان بازار استان سالتای آرژانتین، تاکنون پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در پرداخت اعتبار به شرکت‌های فعال در زمین تولید و استخراج مواد اولیه حیاتی مشاهده نشده یا به سختی انجام می‌گیرد.

ایگناسیو سلوریو، مدیر منطقه آمریکای لاتین شرکت «Lithium Americas» عنوان کرد: آنچه آرژانتین باید انجام دهد، این است که خود را به عنوان یک تامین‌کننده قابل‌ اعتماد لیتیوم به اثابت برساند؛ چراکه این موضوع می‌تواند برای روند توسعه جهانی لیتیوم بسیار حائز اهمیت و دارای پیچیدگی‌های خاص باشد.

آرژانتین به منظور تامین لیتیوم آمریکا برای تولید باتری‌ها می‌تواند در صورتی که نشان دهد یک کشور دارای تعارض منافع با آمریکا نیست، می‌تواند یک قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده آمریکا داشته باشد. برخی مدیران اجرایی و مقامات مسئول معتقدند ایجاد تغییرات در مقررات وضع شده آرژانتین در رابطه با معادن و تجارت ممکن است باعث شده تا این کشور به لیست کشورهای دارای قرارداد ایالات متحده آمریکا اضافه شود.

ایگناسیو کاستا، مدیر ارتباطات شرکت «Livent» در روز ۹ آگوست ۲۰۲۳ اظهار داشت: در شرایط حساس کنونی، زمان برای تصمیم‌گیری فرا رسیده است؛ در حالی که آمریکا در تلاش است وابستگی زنجیره تامین لیتیوم و دیگر مواد اولیه خود را به چین کاهش دهد، آرژانتین نیز می‌تواند در این راه موفق ظاهر شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27330

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.