• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران مطرح کرد:

لزوم به‌کارگیری نیروی جوان در بخش معدن و صنایع معدنی

  • کد خبر : 33795
  • 24 آبان 1402 - 9:28
لزوم به‌کارگیری نیروی جوان در بخش معدن و صنایع معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: نیروهای انسانی ما در بخش‌های مهندسی و کارگری پیر شده‌اند و باید با ارتقای آموزش، جوان‌سازی در این حوزه انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: نیروهای انسانی در بخش‌های مهندسی و کارگری کشور پیر شده‌اند و باید با ارتقای آموزش، جوان‌سازی در این حوزه انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایرنا، رضا بستامی بیان کرد: باید با فرهنگ‌سازی از مقطع هنرستان‌‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های معدنی مهارتی برای پرورش نیروی جدید ارائه شود. همچنین سرفصل‌های ما در دانشگاه نیز مربوط به ۴۰ سال پیش است و باید به‌روزرسانی شود.

وی افزود: دستگاه‌ها به لحاظ قانونی باید اطلاعات اکتشافی خود را در اختیار وزارت صمت قرار دهند اما این اقدام صورت نگرفته که سبب می‌شود در روند اکتشاف موازی‌کاری رخ دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران عنوان کرد: ماشین‌آلات فرسوده بالای ۲۰ سال، ضعف در نیروی انسانی و نظارت از مشکلات اصلی بخش معدن کشور است. بهترین اقدام برای حل مشکل فرسودگی ماشین‌آلات معادن این است که واردات با خدمات پس از فروش صورت گیرد.

بستامی ادامه داد: مجوز واردات دو هزار و ۶۰۰ مورد انواع ماشین‌آلات معدنی داده شده اما گره‌های موجود باعث شده که فقط یک دهم این آمار تاکنون وارد شود. بر اساس قانون باید ۳ درصد حقوق دولتی در حوزه نظارت هزینه شود اما ۲۲ سال است که این اعتبار پرداخت نشده و این حوزه را دچار چالش کرده است. نظارت ما ضعیف است و وزارت صمت نیز امکان جذب نیرو برای نظارت ندارد؛ این در حالی است که ۴۵ هزار مهندس آموزش دیده و آماده به‌کار در کشور داریم.

ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت نیز با بیان اینکه نگاه دولت در استفاده از توان تولید داخل ماشین‌آلات پاسخگوی بسیاری از نیازهاست، اظهار داشت: نگاه این وزارت در تولید ماشین‌آلات و خودرو داخلی، کورکورانه نیست بلکه هدفمند است. دولت در تولید ماشین‌آلات چهار رکن را پیگیری می‌کند که در این زمینه توجه به کیفیت، خدمات پس از فروش، قیمت و تحویل به‌موقع است.

وی ابراز کرد: نباید فاصله قیمتی بین محصولات داخلی و خارجی زیاد باشد و همچنین قرار نیست تولیدکننده محصول ۶ ماهه را چند ساله تحویل دهد؛ زمانی که در حمایت از تولید داخل صحبت می‌زنیم، یعنی سیاستی را در این حوزه داریم. نگاه ما این است که تولید ماشین‌آلات گسترش یابد و در این زمینه اگر تولیدکنندگان قطعه همراهی نکنند، اتفاقی در تولید ماشین‌آلات رخ نمی‌دهد. ما اکنون تولید دامپتراک بالای ۵۰ تن و تراک بالای ۷۰ تن نداریم، باید از توانمندی داخل کشور در این حوزه استفاده کنیم.

جمشیدوند با بیان اینکه ناوگان مورد استفاده ما مستعمل بوده و باید نو شود، تصریح کرد: خودروهای وارداتی ما هشت تا ۱۰ سال عمر دارند. در حالی که یک سال صرف تعمیر این ماشین‌آلات می‌کنیم به طوری که این ماشین‌آلات دو تا سه ماه بعد مجدد نیازمند تعمیر هستند؛ بنابراین باید به سمت فناوری روز برویم و در این حوزه هم‌افزایی کنیم.

مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت مطرح کرد: متاسفانه ماشین‌آلات چینی نامناسب به کشور واردات می‌شود که تیم معدن باید در این حوزه هم‌فکری کند و فناوری روز را سفارش دهیم. تمام کشورها به بازار و مبادلات تجاری خود حساس هستند و در این زمینه تعرفه‌هایی برای واردات خود می‌گذارند؛ هزینه تعمیرات و نگهداری ما بسیار بالاست و باید فکری برای آن کنیم.

وی تاکید کرد: ما مسئول تامین ماشین‌آلات هستیم و بحث واردات و تولید داخل را در این حوزه دنبال می‌کنیم. تولید ماشین‌آلات معدنی ایران رشد ۱۱۷ درصدی داشته است؛ ما فناوری، نیروی انسانی و ماشین‌آلات خوب کم نداشته و باید قدر این ظرفیت را بدانیم.

جمشیدوند خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت خوبی در حوزه معدن دارد اما معدن تازه نقطه شروع کار است و اگر بخواهیم زنجیره تولید ماشین‌آلات معدنی که نیاز پایدار کشور است را تامین کنیم، باید در داخل کشور فکری اساسی برای تولید آن شود. باید تولیدکننده داخل را توانمند کنیم زیرا این صنعت بسیار خوب، پرسود و پربازده است و تا جایی که می‌توانیم مانع خام‌فروشی شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33795

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
«بکام» به فروش ۶۰ میلیارد تومانی دست پیدا کرد
19اردیبهشت
احتمال افزایش قیمت طلا تقویت شد
علی‌رغم ثبات نسبی در بازار،

احتمال افزایش قیمت طلا تقویت شد

19اردیبهشت
مدیرعامل «SKS» در صدر ۶ داوطلب برتر جمعیت هلال احمر کشور در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.