• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان مطرح کرد:

پروژه‌های انتقال آب، مشوق فعال‌سازی لوله‌سازان

  • کد خبر : 2656
  • 17 خرداد 1401 - 12:09
پروژه‌های انتقال آب، مشوق فعال‌سازی لوله‌سازان
رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان گفت: تولیدکنندگان لوله فولادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و اجرای پروژه‌های انتقال آب می‌تواند یک مشوق قوی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های آن‌ها باشد که برای این منظور لازم است دولت نیز تهمیداتی همچون ارائه پیش‌پرداخت و تامین مواد اولیه آسان را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان گفت: تولیدکنندگان لوله فولادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و اجرای پروژه‌های انتقال آب می‌تواند یک مشوق قوی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های آن‌ها باشد که برای این منظور لازم است دولت نیز تهمیداتی همچون ارائه پیش‌پرداخت و تامین مواد اولیه آسان را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

نادر زرقونی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت لوله‌سازی پاسارگاد به دلیل شرایط صنعت فولاد و بازار تقریبا نیمه فعال است. وضعیت تامین مواد اولیه، قیمت‌های داخلی و بازار به گونه‌ای پیش رفته است که برخی از تولیدکنندگان حوزه لوله و پروفیل یا تعطیل شده‌اند و یا اینکه در حالت نیمه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: نحوه تامین مواد اولیه یعنی ورق گرم فولادی، شرایط پیش‌پرداخت، زمان تحویل، نوع سفارش‌گذاری و افزایش قیمت آن مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان لوله است. ضمن اینکه شرکت لوله‌سازی پاسارگاد لوله درزدار اسپیرال برای مصارف آب تولید می‌کند که این موضوع باعث می‌شود عمدتا با مصرف‌کنندگان دولتی سر و کار داشته باشیم. فروش و تسویه حساب شرکت ما با مصرف‌کنندگان دولتی بعضا مطابق انتظار پیش نمی‌رود و برای تسویه حساب اسناد خزانه دولتی را به ما می‌دهند. این فرایند به کاهش سرمایه در گردش شرکت منجر شده است.

کاهش سرمایه در گردش به دلیل افزایش قیمت

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان خاطرنشان کرد: شرکت ما به دلیل کاهش سرمایه در گردش تنها به صورت دستمزدی محصول تولید می‌کند و تولید انبوه خود را کنار گذاشته است. در این فرایند، زمانی محصول تولید می‌کنیم که سفارش داشته باشیم. به این صورت که مصرف‌کننده باید مواد اولیه خود را تامین کند و در اختیار شرکت ما بگذارد، سپس با توجه به نوع محصول، تنها دستمزد خود را از مصرف‌کننده دریافت می‌کنیم.

زرقونی اذعان کرد: رکود در کشور باعث شده است پروژه‌ها و ساخت و ساز نسبتا کمی در کشور فعال باشد و سطح نقدینگی شرکت‌های مرتبط با پروژه‌ها نیز کاهش یابد. بسیاری از تولیدکنندگان لوله اکنون با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و تنها در صورتی تولید خواهند داشت که به صورت موردی و سفارشی از طرف مصرف‌کننده، به آن‌ها پیشنهاد شود. اکنون شرکت ما نیز به این صورت فعالیت می‌کند. بنابراین شیوه تولید به گونه‌ای است که دغدغه تامین مواد اولیه را نداریم. گفتنی است که شرکت لوله‌سازی پاسارگاد می‌تواند لوله‌هایی با قطر هشت تا ۴۸ اینچ را تولید کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه با توجه به تورم، عنوان کرد: حدود ۶ سال قبل، قیمت یک کلاف ورق گرم فولادی به وزن ۲۲ تن، حدود ۳۰ میلیون تومان بود. اکنون این میزان به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین تنها در ۶ سال شاهد رشد بیش از ۱۲ برابری قیمت ورق گرم فولادی بوده‌ایم. متاسفانه میزان سرمایه در گردش شرکت‌ها متناسب با تورم و افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نیافته است. همین امر باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها تولید خود را به ناچار کاهش دهند و یا از فعالیت بازایستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان تاکید کرد: یک تولیدکننده با ظرفیت ۷۵ هزار تن در سال، باید هر روز سه کلاف ورق گرم فولادی را مصرف کند. هزینه تامین این میزان ورق گرم اکنون به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در روز می‌رسد که تامین این میزان نقدینگی به صورت روزانه از عهده بسیاری از تولیدکنندگان خارج است. به قیمت تامین مواد اولیه باید هزینه‌هایی همچون حمل و نقل، استهلاک، حقوق کارکنان، قیمت انرژی، بیمه، مالیات و… را اضافه کرد. بنابراین یک تولیدکننده باید حداقل روزانه دو میلیارد تومان هزینه برای تولید یک محصول صرف کند تا تولید روزانه تداوم یابد.

سرعت دوبرابری تولید در تکنولوژی‌های جدید

زرقونی با اشاره به ورود تکنولوژی‌های جدید در تولید لوله، عنوان کرد: هر چه خط تولید به‌روزتر باشد، سرعت و کیفیت تولید بالاتر می‌رود و تولیدکننده هزینه استهلاک پایین‌تری خواهد داشت. به طور مثال تکنولوژی‌های جدید می‌توانند لوله با سایزهای مختلف را چهار متر در دقیقه تولید کنند. در حالی که تکنولوژی‌های قدیمی‌تر، تنها قادر به تولید دو متر لوله در هر دقیقه بودند. این یعنی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید سرعت تولید دو برابر شده است. در کشور ما نیز تولیدکنندگان جدیدتر توانسته‌اند از تکنولوژی‌های نوین برای تولید لوله استفاده کنند.

وی اضافه کرد: شرکت لوله‌سازی پاسارگاد از یک تکنولوژی برای تولید استفاده می‌کند که در زمان خود یعنی سال ۱۳۸۴ به‌روز بود اما اکنون تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات جدیدتری به بازار آمده‌اند. با این حال برخی تکنولوژی‌ها و ابزارآلات در کشور ما به‌روز شده‌اند و تامین قطعات و بخش سخت‌افزاری تولید از داخل امکان‌پذیر است. با این حال تامین برای برخی نرم‌افزارهای مرتبط با تولید، تجهیزات ابزار دقیق همچون PLC و مرتبط با تست، به خارج وابسته هستیم.

لزوم اجرای پروژه‌های انتقال آب

زرقونی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر برنامه دولت برای احداث چهار خط لوله انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور تا چه حد می‌تواند مشوق فعال‌سازی ظرفیت تولیدکنندگان لوله باشد، گفت: قطعا این برنامه‌ریزی تاثیر زیادی بر فعال‌سازی ظرفیت‌ها دارد، به شرط آنکه عملیاتی شود و روی کاغذ نماند. برای اجرای این برنامه ضروری است که چگونگی تامین مواد اولیه و تحویل محصول به کارفرما که دولت است دیده شود.

وی اذعان کرد: اجرای پروژه‌های بزرگ دغدغه‌های بیشتری دارد. همچنین برای مشوق و شروع اجرای کار، دولت می‌تواند به تولیدکنندگان پیش‌پرداخت دهد تا پروژه آغاز شود زیرا تولیدکنندگان لوله برای حجم زیاد فعالیت خود به نقدینگی بالایی نیاز دارند و با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند. حل شدن مسائل تولیدکنندگان با اداره‌های مالیاتی، بانک‌ها و بیمه نیز از دیگر دغدغه‌ها است. دادن پیش‌پرداخت به تولیدکنندگان برای شروع پروژه می‌تواند همین مشکلات تولیدکنندگان و بدهی‌های آن‌ها به سازمان‌های گوناگون به ویژه بانک‌ها را حل کند تا این تولیدکنندگان با دغدغه کمتری به تولید بپردازند و سرعت اجرای پروژه بالاتر رود.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان مطرح کرد: تولیدکنندگان در حوزه پروفیل کمتر از بخش لوله با بانک‌ها درگیر هستند و اکثر لوله‌سازان به بانک‌ها بدهی دارند. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، یکی از مشکلات اساسی اجرای پروژه‌های دولتی عدم تسویه به موقع از سوی کارفرماهای دولتی است و اکثر آن‌ها به جای پرداخت بدهی به صورت نقدی، اسناد خزانه را به تولیدکننده تحویل می‌دهند که آن هم با تاخیر انجام می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2656

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت