تکنسین آمادهساز و تایید کیفیت تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه گفت: با انجام پروژه بهینهسازی اگزوز فن فولادسازی، از توقفات ناخواسته و هزینههای تولید کاسته شد و ایمنی این بخش نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مجتبی علیعابدی با بیان اینکه این فن وظیفه هدایت بخارهای آب از داخل کولینگ چنبر به بیرون از سایت را بر عهده دارد و در صورت عملکرد نامطلوب باعث تجمع بخار اضافی آب سگمنتها در محوطه میشود، بیان کرد: در این حالت عملا اپراتور نمیتوانست به درستی سگمنتها را هدایت کند و در نهایت این مشکل بر روی محصول خروجی تاثیر داشت.
وی از طراحی نامناسب اولیه سیستم یاتاقانبندی این فن به عنوان مشکل اصلی نام برد و افزود: در این حالت دمای بیرینگها از حد مجاز فراتر میرفت و باعث خرابی زودهنگام بیرینگها و درنتیجه توقف خط و عدمالنفع تولید میشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه سرعت این فن در دورهای بالا به یک هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه افزایش مییابد تصریح کرد: در طراحی قبل، خرابی بیرینگ منجر به شکستگی یاتاقان، رها شدن ایمپلر در کیسینگ و پرتاب قطعات شکسته شده یاتاقان و خرابی کیسینگ میشد که این موارد خطرات ایمنی زیادی در پی داشت.
علیعابدی تصریح کرد: در سیستم یاتاقانبندی اولیه از دو پیلوبلاک برای مهار شافت استفاده میشد؛ پس از بررسیهای متعدد کارشناسی، تصمیم بر آن شد که دو پیلوبلاک «Pillow Block» حذف و یک عدد هوزینگ بیرینگ «PLUMMER BLOCK» جایگزین آن شود. همچنین با اجرای این پروژه، مشکل کم بودن دبی خروجی فن آن نیز با طراحی پروانه جدید با بلیدهای متفاوت رفع شد.
وی ابراز کرد: این بهینهسازی علاوهبر افزایش میزان دبی خروجی فن، به دلیل افزایش استحکام سیستم یاتاقانبندی و شاسی و همچنین تعبیه «COOLING» (سیستم آبگرد) روغن، خرابی بیرینگها و تعمیرات سالانه را کاهش میدهد و موجب بهبود چشمگیر عملکرد تجهیز میشود.
این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به رضایت ناحیه فولادسازی در خصوص بهینهسازی انجام شده جهت اصلاح نقشهها و تامین زیرمجموعه، اقدامات لازم توسط واحد بهرهبرداری انجام گرفت.
علیعابدی در پایان از حمایت مدیر تعمیرگاه مرکزی، دفتر فنی و کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی و واحد ریختهگری ناحیه فولادسازی صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام//