• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت آبتین صنعت

پمپ‌های زنگ‌نزن ساخت داخل طرفدار ندارند

  • کد خبر : 1361
  • 05 اسفند 1398 - 18:15
پمپ‌های زنگ‌نزن ساخت داخل طرفدار ندارند
مدیرعامل شرکت آبتین صنعت گفت: بسیاری از صنایع کشور ما هنوز به دنبال واردات پمپ زنگ‌نزن هستند و این در حالی است که کیفیت پمپ‌های سانترفیوژ شرکت‌هایی نظیر مجموعه تولیدی ما نسبتا مطلوب و از تکنولوژی خوبی برخوردار است

مدیرعامل شرکت آبتین صنعت گفت: بسیاری از صنایع کشور ما هنوز به دنبال واردات پمپ زنگ‌نزن هستند و این در حالی است که کیفیت پمپ‌های سانترفیوژ شرکت‌هایی نظیر مجموعه تولیدی ما نسبتا مطلوب و از تکنولوژی خوبی برخوردار است

سیروس نوری خانقاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آبتین صنعت، فیلتر و پمپ‌های سانتریفوژ ضد خوردگی را برای صنایع شیمیایی تولید می‌کند. این تولیدات از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود و در تولید شفت پمپ نیز فولاد زنگ‌نزن به کار می‌رود اما برای روکش‌کاری پمپ از پلیمر استفاده می‌شود.

وی افزود: عموما برای تولید پمپ زنگ‌نزن از میلگرد و شفت‌هایی با آلیاژهای ۳۰۴ و ۳۱۶ بسته به سفارش مشتریان استفاده می‌کنیم. علت اصلی استفاده از این دو گرید فولاد زنگ‌نزن، مقاومت بسیار خوب آن‌ها در مقابل خوردگی به ویژه در محیط‌های اسیدی است. تامین مواد اولیه با وجود فروشگاه‌های فراوان به ویژه در جاده قدیم کرج به خوبی انجام می‌شود؛ هرچند که تمامی این فولادها از طریق واردات تامین شده‌اند.

دشواری‌های تامین میلگرد زنگ‌نزن

مدیرعامل شرکت آبتین صنعت بیان کرد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود میلگردها و شفت‌های زنگ‌نزن از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؛ به طوری که زمانی که این فولادها از اروپا وارد می‌شدند، کیفیت مطلوبی داشتند اما در حال حاضر، تنها چین تامین‌کننده میلگرد زنگ‌نزن بازار ایران با گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ است؛ حتی در برخی مواقع، با اینکه این ماده اولیه کیفیت مطلوبی ندارد، تولیدکنندگان مجبور به خرید آن هستند زیرا تنها گزینه موجود در بازار تلقی می‌شود. بنابراین دیگر از ارائه آنالیز و خدمات پس از فروش و…. جهت اطمینان از کیفیت مطلوب میلگرد خبری نیست. چالش دیگر تامین میلگرد زنگ‌نزن این بوده که در مواقع نوسان نرخ ارز، خرید این ماده اولیه از بازار بسیار دشوار است و به صورت نقدی انجام می‌شود.

نوری خانقاه در خصوص فرآیند تولید محصول در این شرکت، اضافه کرد: شفت میلگرد زنگ‌نزن با گریدهای یاد شده در اندازه‌های ۴ یا ۶ متری از بازار خریداری و در سایز دلخواه برش داده می‌شود. البته مهم‌ترین مرحله پس از دریافت مواد اولیه، ماشین‌کاری است تا پمپ برای عرضه به بازار آماده شود. خوشبختانه شرکت ما از تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کند و محصولات شرکت آبتین صنعت قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی هستند. گرچه با وجود کیفیت مطلوب تولیدات شرکت ما، هنوز برخی از مصرف‌کنندگان نسبت به تولیدکنندگان ایرانی اطمینان ندارند و واردات را ترجیح می‌دهند.

شرایط صنعت پمپ‌سازی زنگ‌نزن مطلوب نیست

مدیرعامل شرکت آبتین صنعت با اشاره به وضعیت بازار، بیان کرد: شرایط برای شرکت‌هایی مانند ما که بیش از ۴۰ سال در این صنعت فعال هستیم، تثبیت شده است زیرا شرکت آبتین صنعت با سابقه نسبتا طولانی خود در این صنعت، مشتریان دائمی دارد و سهم مشخصی از بازار فروش را به خود اختصاص داده است اما با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش تعداد سفارش‌ از سوی مشتریان، با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

نوری خانقاه ادامه داد: یکی از علل دشواری فعالیت صنعتی در کشور، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی است. به طوری که به شرکت‌ها ابلاغیه می‌فرستند که طبق آن باید مالیات بر ارزش افزوده سه چهار سال قبل را مجددا محاسبه و پرداخت کنیم. این در حالی است که شرکت‌ها تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به سازمان مربوطه ارائه داده و مالیات آن را پرداخت کرده‌اند. ضمن اینکه پس از گذشت چندین سال تمام دفاتر حساب‌های خود را بسته‌اند و باید برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنند. با این ابلاغیه شرکت‌ها باید مجددا حساب‌های خود را بررسی و مالیات‌های جدید را محاسبه کنند که زمان و انرژی بسیاری را از تولیدکنندگان می‌گیرد. ضمن اینکه شرکت‌ها باید مالیات اضافه‌ای را پرداخت کنند.

وی توضیح داد: ممکن است هزینه مالیات در نظر گرفته شده چندان بالا نباشد اما در صورتی که تعداد شرکت‌های پرداخت‌کننده بالا باشد، مشخص می‌شود که دریافتی سازمان امور مالیاتی و دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده بسیار بالا بوده و یکی از منابع مهم درآمدی دولت به شمار می‌رود. این مسائل، پای تولیدکنندگان و صنعتگران را برای ادامه راه سست می‌کند. در حقیقت این‌گونه اقدامات از سوی دولت، رونق تولید را زیر سوال می‌برد و آن را خدشه‌دار می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبتین صنعت دیگر مشکل این صنعت را کمبود نیروی متخصص دانست و تصریح کرد: در گذشته تحصیل‌کرده‌ها اشتیاق بیشتری برای کار و یادگیری مسائل فنی و تولیدی داشتند. در حالی که شرایط اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ بنابراین اشتیاقی برای نیروی کار و کسب درآمد باقی نمی‌ماند.

نوری خانقاه خاطرنشان کرد: در این میان، شرکت‌هایی در صنایع پمپ‌سازی وجود دارند که طرح‌های جدیدی را به بازار عرضه کرده‌اند. این شرکت‌ها با توجه به رویکرد خود، از رونق خوبی برخوردار هستند و به عبارت بهتر، جزو شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند؛ هرچند که این شرکت‌ها نیز با مشکلات متعددی به ویژه عدم حمایت دولت از طرح‌های نوین مواجه شده‌اند.

وی اذعان کرد: برخی سرمایه‌گذاران نیز به گمان سوددهی نسبتا بالای صنعت پمپ‌سازی به این عرصه وارد می‌شوند اما پس از مدت بسیار کوتاهی، از بازار خارج می‌شوند و تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند. متاسفانه این شرکت‌ها شرایط بازار پمپ زنگ‌نزن را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و همواره آن را از حالت تعادل خارج می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1361

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت