• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

چشم‌انداز افزایش تقاضای مواد اولیه باتری‌ها

  • کد خبر : 35890
  • 20 آذر 1402 - 8:36
چشم‌انداز افزایش تقاضای مواد اولیه باتری‌ها
در این گزارش به هشت برداشت مهم از وبینار چشم‌انداز جهانی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها به میزبانی موسسه «Fastmarkets» که باید برای سال 2024 و بعد از آن فرا گرفته شود، اشاره خواهد شد.

در این گزارش به هشت برداشت مهم از وبینار چشم‌انداز جهانی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها به میزبانی موسسه «Fastmarkets» که باید برای سال ۲۰۲۴ و بعد از آن فرا گرفته شود، اشاره خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، وبینار اخیر این موسسه با موضوعیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها (BRM)، بینش ارزشمندی را در مورد چشم‌انداز در حال تحول صنعت باتری ارائه کرد. برداشت‌های مهم از وضعیت فعلی صنعت باتری، دید گسترده‌تری در مسیر آینده این صنعت پویا را ارائه می‌دهد زیرا افزایش حجم تقاضای سیستم ذخیره انرژی باتری (ESS) در روند استفاده از مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها، تاثیر بسزایی در کوتاه‌مدت دارد.

یکی از موضوعات مهم که در این وبینار مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، پیش‌بینی افزایش حجم تقاضا برای سیستم ذخیره انرژی باتری (ESS) بود. همان گونه که به نظر می‌رسد، بخش سیستم ذخیره انرژی باتری به محرک اصلی برای رشد حجم تقاضای مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها تبدیل خواهد شد. تمرکز فزاینده بر روش‌های استفاده از انرژی پایدار و نیاز روزافزون به سیستم‌های ذخیره انرژی کارآمد، نشان از اهمیت سیستم ذخیره انرژی باتری در تغییر چشم‌انداز صنعت باتری دارد.

با توجه به روند صعودی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه برق و افزایش تولید برق با استفاده از آن‌ها، انتظار می‌رود حجم تقاضا برای سیستم‌های ذخیره انرژی باتری در سال ۲۰۳۳، به بیش از ۸۰۰ گیگاوات ساعت برسد. پیش‌بینی می‌شود استفاده از باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) به دلیل هزینه پایین، مقرون به صرفه بودن و قابلیت اطمینانی که بسیاری از توسعه‌دهندگان در این صنعت به این باتری دارند، همچنان بیشترین سهم را در بازار باتری خودروهای الکتریکی داشته باشند.

با این حال، چشم‌انداز خوش‌بینانه در رابطه با صنعت باتری، با نگرانی در خصوص گسترش سریع ظرفیت تولید داخلی باتری چین همراه است. به نظر می‌رسد گسترش سریع ظرفیت تولید داخلی باتری چین، منجر به ایجاد وضعیت مازاد عرضه شود و در نهایت حجم تولید از تقاضای داخلی پیشی بگیرد. بر همین اساس، ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضا چالشی است که ذی‌نفعان این صنعت باید آن را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

حجم تقاضا برای سیستم ذخیره انرژی باتری (ESS) در سال ۲۰۲۳

احتمال باقی ماندن قیمت لیتیوم در سطح فعلی

انتظار می‌رود قیمت لیتیوم به عنوان یک ماده اولیه حیاتی در تولید باتری‌ها، سطح فعلی خود را در کوتاه‌مدت حفظ کند. با این حال، بازار با نوسانات قابل‌توجهی روبه‌روست که این موضوع چالشی را برای بازیگران صنعت باتری به وجود آورده است تا در پاسخ به پویایی‌های غیرقابل پیش‌بینی این بازار، روش‌ها و استراتژی‌هایی برای تطبیق خود با شرایط فعلی ارائه دهند.

در حال حاضر با توجه به کاهش حجم ذخایر لیتیوم در انبارها، حجم عرضه این ماده اولیه از رشد حجم تقاضای آن پیشی گرفته است. این روند نزولی حجم ذخایر انبارها با وضعیت حجم تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار هم‌زمان شده است و مصرف‌کنندگان لیتیوم، تمایل بیشتری به ثبت قراردادهای بلندمدت پیدا کرده‌اند.

وجود نگرش بدبینانه در رابطه با حجم تقاضا برای لیتیوم در سال ۲۰۲۴، منجر به تداوم احساسات نزولی برای این ماده اولیه شده است و انتظار می‌رود این وضعیت همچنان در کوتاه‌مدت باقی بماند و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ با این حال، کاهش قیمت لیتیوم در کوتاه‌مدت ممکن است به دلیل کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان نسبتا محدود باشد و به نظر می‌رسد محدوده قیمت این ماده اولیه در سطوح ثابت فعلی نوساناتی را تجربه کند.

هزینه روند عرضه قبل از حجم تقاضا

افزایش محدود قیمت کبالت در کوتاه‌مدت

در مقابل، پیش‌بینی می‌شود که قیمت کبالت در کوتاه‌مدت افزایش محدودی را تجربه کند. انتظار می‌رود بر اساس پیش‌بینی‌ها بعد از مدت‌ها و با پشت سر گذاشتن نوسانات پی در پی در بازار کبالت، یک وضعیت ثبات نسبی بر بازار این فلز حکم فرما شود.

احتمال باقی ماندن وضعیت مازاد عرضه و قیمت نزولی نیکل در بازار برای چندین سال آینده وجود دارد. در حال حاضر صنعت باتری به همراه صنعت فولاد زنگ‌نزن، به یکی از محرک‌های اصلی رشد تقاضای مصرف‌کنندگان در بخش خودروهای الکتریکی و دیگر صنایع مرتبط با باتری تبدیل شده است. علی‌رغم رشد شدید مصرف نیکل در تولید باتری‌ها (عمدتا خودروهای الکتریکی)، این بخش همچنان سهم کمتری از تولید فولاد زنگ‌نزن دارد. گفتنی است نیکل اولیه، بیشترین مصرف را در صنایع مصرفی دارد.

اگرچه هر دو صنعت فولاد و باتری در حال حاضر بیشترین رشد تقاضا را تجربه کرده‌اند، اما حجم عرضه نیکل تصفیه شده، رشد بالاتری را به ثبت رسانده که ناشی از افزایش حجم عرضه این ماده اولیه از اندونزی در مراحل استخراج از معدن، تولید محصولات میانی و تولید نیکل تصفیه شده بوده است. در همین راستا، دولت اندونزی از صنعت نیکل حمایت کرده و مشتاق است حجم تقاضا برای این ماده اولیه در صنایع پایین‌دستی را نیز تامین کند.

در همین رابطه نگرانی‌ها در مورد قابلیت اطمینان استفاده از فناوری فروشویی اسیدی با فشار بالا، به عنوان تنها روش اصلی برای تولید محصولات میانی که سپس تبدیل به سولفات نیکل مورد نیاز صنعت باتری می‌شوند، در حال حاضر مرتفع شده است. این فناوری هم‌اکنون به بلوغ رسیده و عرضه سولفات نیکل به شدت در حال افزایش است. در نتیجه، نگرانی‌ها در مورد در دسترس بودن مواد اولیه مناسب برای صنعت باتری از میان رفته است.

با افزایش شدید عرضه نیکل تصفیه شده، انتظار می‌رود بازار نیکل برای چندین سال با وضعیت مازاد عرضه روبه‌رو شود که در نتیجه قیمت‌ها در حالت نزولی باقی خواهد ماند. ایجاد وضعیت مازاد عرضه بلندمدت، چالش‌هایی را برای بازیگران صنعت نیکل ایجاد کرده است. به همین دلیل، آن‌ها باید با ارائه برنامه‌ریزی‌های استراتژیک این شرایط را پشت سر بگذارند.

اعمال محدودیت برای صادرات گرافیت از چین ممکن است تولیدکنندگان را به سمت توسعه پروژه‌های خود در خارج از چین سوق دهد. اعمال محدودیت برای صادرات گرافیت از چین که اجرای آن از ماه دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد، زنجیره تامین جهانی را با چالش دیگری مواجه کرد.

این اقدام ممکن است موجب تشدید واکنش‌ها به توسعه پروژه‌های تولید گرافیت در خارج از چین شود و شرایط را برای ارزیابی مجدد استراتژی‌های زنجیره تامین و افزایش تنوع در آن فراهم آورد.

می‌توان ادعا کرد که چین همچنان به عنوان تامین‌ کننده اصلی منگنز به عنوان یک ماده اولیه حیاتی در تولید باتری در دهه آینده باقی خواهد ماند. با این وجود، پیشرفت‌های قابل‌توجه در توسعه ظرفیت تولید منگنز در سایر مناطق جهان، نشان از تغییر بالقوه در توازن قدرت در بازار منگنز دارد.

صنعت خودرو در خارج از چین، باید تمرکز خود بر روی استفاده از باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری لیتیوم منگنز آهن فسفات (LMFP)  را افزایش دهد. این مسئله به دنبال بررسی استفاده از جایگزین‌هایی مانند باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) و باتری لیتیوم منگنز آهن فسفات (LMFP) در ابعاد کوچک‌تر است. هدف از این تغییر استراتژیک، کاهش هزینه‌های تولید خودرو و تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی در بازارهای جهانی است.

رشد صنعت بازیافت هم‌زمان با افزایش حجم عرضه

در حال حاضر نام صنعت بازیافت به عنوان یک بازیگر اصلی در تکامل پایدار صنعت باتری و مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن مطرح است؛ اگرچه صنعت بازیافت سهم بسیار کوچکی از عرضه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باتری‌ها را در اختیار دارد اما انتظار می‌رود استفاده از مواد اولیه بازیافتی به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی و نیاز به استفاده از رویکرد پایدارتر در تولید به تدریج افزایش پیدا کند.

وجود بلوغ و تجربه در استفاده از فناوری‌ها و حجم ظرفیت تولید میان بازارهای آسیایی و اروپایی، منجر به تفاوت قیمت مواد بازیافتی در صنعت باتری شده است. با این وجود، پر کردن این شکاف نیازمند تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک مشترک برای تقویت بازار جهانی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری متعادل‌تر و هماهنگ‌تر است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35890

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.