• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

کاهش مجدد قیمت‌ لیتیوم چین در بحبوحه روند نزولی تقاضا در بازار

  • کد خبر : 28481
  • 20 شهریور 1402 - 16:12
کاهش مجدد قیمت‌ لیتیوم چین در بحبوحه روند نزولی تقاضا در بازار
به گفته برخی منابع آگاه، قیمت لیتیوم چین بار دیگر در هفته منتهی به پنج‌شنبه 31 آگوست 2023، علی‌رغم روند صعودی آن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، به دلیل کاهش حجم مصرف در صنایع پایین‌دستی روند نزولی به خود گرفت.

به گفته برخی منابع آگاه، قیمت لیتیوم چین بار دیگر در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، علی‌رغم روند صعودی آن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، به دلیل کاهش حجم مصرف در صنایع پایین‌دستی روند نزولی به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم در بازار داخلی چین طی هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ کاهش یافت. برخی منابع این کاهش را به تداوم روند نزولی حجم تقاضا برای لیتیوم علی‌رغم افزایش قیمت‌ آن در بازار فیزیکی در هفته منتهی به ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ نسبت دادند.

این مسئله تولیدکنندگان لیتیوم را مجبور به ارائه تخفیف برای فروش محصولات تولیدی آن‌ها کرد. در همین رابطه، تقاضا برای کربنات لیتیوم با کاهش شدیدی مواجه شده است.

یک تولیدکننده لیتیوم در چین در این خصوص بیان کرد: تولیدکنندگان کاتد باتری‌های فسفات آهن لیتیوم (LFP)، کربنات لیتیوم را تنها به اندازه نیاز خود خریداری می‌کنند و نرخ بهره‌برداری خود را در حدود حداکثر ۷۰ درصد حفظ کرده‌اند. حجم سفارش داده شده این تولیدکنندگان در زمان انجام فرایند ذخیره‌سازی در انبارها، حدود ۳۰ یا ۶۰ تن است که حجم بسیار کمی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته این منبع آگاه، تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در بخش تولید کاتد باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) نسبت به بخش کاتد باتری‌های فسفات آهن لیتیوم کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

چندین تولیدکننده کاتد در چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در هفته منتهی به پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، هیچ محموله‌ای را خریداری نکرده‌اند و دلیل آن‌ را بازیابی آهسته حجم تقاضا در بخش باتری در بحبوحه یک وضعیت رکود کلان اقتصادی عنوان کردند.

یک معامله‌گر در بازار لیتیوم چین در این راستا اظهار داشت: هیچ مشوق و بسته حمایتی در بازار ارائه نشده است که بتواند موجب افزایش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی و به دنبال آن لیتیوم شود و بازار لیتیوم ممکن است در کوتاه‌مدت روند نزولی خود را حفظ کند.

به گفته برخی فعالان بازار، سرعت روند نزولی در بازار لیتیوم باعث شده است که تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید که انتظار داشتند قیمت لیتیوم در کوتاه‌مدت به روند نزولی خود ادامه دهد، کاهش یافت.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که روند کاهشی مشاهده شده در بازار آتی در هفته منتهی به پنج شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در روند کاهشی بازار لیتیوم بدل شد.

قیمت پرمعامله‌ترین قرارداد آتی لیتیوم کربنات در ماه ژانویه ۲۰۲۳ در بورس آتی گوانگژو، در پایان روز معاملاتی دوشنبه ۲۸ آگوست ۲۰۲۳، رقم ۱۸۵ هزار و ۷۰۰ یوان (۲۵,۵۵۳ دلار) در هر تن را به ثبت رساند که نسبت به قیمت ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن در ابتدای روز معاملاتی مذکور، حدود ۹ هزار و ۸۰۰ یوان به ازای هر تن کاهش داشت.

هفته گذشته در ابتدای دهه سوم آگوست ۲۰۲۳، برخی از تولیدکنندگان لیتیوم به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شدند. یکی دیگر از معامله‌گران در بازار لیتیوم چین عنوان کرد: این تولیدکنندگان در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ مجبور به ارائه تخفیف به خریداران شدند؛ چراکه روند تقاضا در وضعیت رکود قرار داشت و احتمال می‌رفت حجم تقاضا برای لیتیوم کاهش بیشتری را تجربه کند.

ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم، با غلظت ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، رقم ۲۰۰ هزار تا ۲۱۰ هزار یوان در هر تن را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۱۰ هزار تا ۲۳۰ یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

همچنین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات، با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۱۹۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

کاهش قیمت لیتیوم در بازار کشورهای آسیای شرقی

به گفته یکی از منابع مطلع از وضعیت بازار، قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی کشورهای آسیای شرقی طی هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، هم‌زمان با کاهش حجم تقاضا برای این ماده روند نزولی به خود گرفت.

چندین تولیدکننده لیتیوم در چین به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بازار فیزیکی در کشورهای آسیای شرقی در میان کاهش تقاضا برای لیتیوم در رکود قرار دارد و تنها محموله‌ سفارش‌های مبتنی بر قراردادهای بلندمدت، در یک هفته قبل از پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳ تحویل داده شدند.

یکی از مصرف‌کنندگان لیتیوم تصریح کرد: قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی ممکن است در کوتاه‌مدت به روند کاهشی خود ادامه دهد. بنابراین برخی مصرف‌کنندگان عجله‌ای برای خرید محموله‌های مورد نیاز لیتیوم از بازار فیزیکی ندارند.

وی افزود: اگر مصرف‌کننده‌ای نسبت به خرید لیتیوم مورد نیاز خود از بازار فیزیکی اقدام کند، تخفیف بیشتری از تولیدکنندگان دریافت خواهد کرد؛ چراکه تولیدکنندگان لیتیوم چین حجم زیادی در انبارهای خود برای عرضه دارند.

یکی از تولیدکنندگان بین‌المللی لیتیوم در همین رابطه اظهار داشت: تولیدکنندگان لیتیوم چین، حجم ذخایر انبار بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان لیتیوم در دیگر کشورهای جهان دارند، بنابراین هنگام کاهش قیمت‌ها رفتار تهاجمی‌تری از خود بروز خواهند داد.

ارزیابی روزانه قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، با شرط استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، حدود  ۲۹ تا ۳۱ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹ تا ۳۳ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور، دو دلار به ازای هر کیلوگرم و نسبت به قیمت ۳۲ تا ۳۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود سه دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

همچنین ارزیابی روزانه قیمت لیتیوم کربنات با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، با شرط استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، حدود ۲۸ تا ۳۱ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹ تا ۳۲ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور، یک دلار به ازای هر کیلوگرم و نسبت به قیمت ۳۰ تا ۳۴ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود دو تا سه دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

کاهش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و آمریکا

قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی ایالات متحده آمریکا و اروپا در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، در بحبوحه رکود در بازارهای آسیایی و ادامه روند نزولی قیمت‌ها، همچنان به روند کاهش شدید خود ادامه می‌دهد.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت لیتیوم کربنات با غلظت حداقل ۹۹٫۵، مورد استفاده در تولید باتری‌‎ها جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روز پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، رقم ۲۹٫۵ تا ۳۴ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۲ تا ۳۶ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود دو تا دو دلار و ۵۰ سنت کاهش داشت.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت هیدروکسید لیتیوم مونوهیدرات با غلظت حدود ۵۶٫۵، جهت عرضه در بازار فیزیکی و با شرط تحویل محصول در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روز پنجشنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، رقم ۳۱ تا ۳۴٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۳ تا ۳۶ دلار به ازای هر کیلوگرم نسبت به یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار و ۵۰ سنت تا دو دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

قیمت‌ لیتیوم کربنات معادل با خلوص صنعتی در بازار فیزیکی نیز در هفته منتهی به پنج‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۳، مطابق با روند نزولی در بازارهای آسیا کاهش یافت. برخی از توزیع‌کنندگان فعال در بازارهای اروپا اعلام کردند که مصرف‌کنندگان پس از پایان تعطیلات تابستانی، فرایند ذخیره‌سازی مجدد در انبارهای خود را آغاز کرده‌اند.

با این وجود به گفته برخی منابع، به دلیل محدودیت دسترسی در بازار هیدروکسید در اروپا و سفارش حجم‌های کمتر که معمولا مشمول پرداخت پریمیوم نیز می‌شوند، قیمت لیتیوم هیدروکسید در بازار فیزیکی همچنان حاشیه قیمتی خود نسبت به پریمیوم کربنات را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28481

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

18اردیبهشت
تاثیر مخرب نیروگاه‌های خورشیدی بر بخش کشاورزی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.