• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
با استقبال بازار مصرف در قاره سبز؛

گرافیت مصنوعی به فهرست مواد اولیه حیاتی اروپا اضافه شد

  • کد خبر : 35408
  • 14 آذر 1402 - 9:36
گرافیت مصنوعی به فهرست مواد اولیه حیاتی اروپا اضافه شد
تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی در اروپا، از افزودن این ماده به فهرست مواد اولیه حیاتی تهیه شده توسط کمیسیون اروپا مبتنی بر قانون (CRMA) استقبال کرده‌اند اما تاکید دارند که باید اقدامات بیشتری برای رقابت با تولیدکنندگان چینی گرافیت وارداتی به این قاره و تحقق اهداف این قانون وضع شده انجام شود.

تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی در اروپا، از افزودن این ماده به فهرست مواد اولیه حیاتی تهیه شده توسط کمیسیون اروپا مبتنی بر قانون (CRMA) استقبال کرده‌اند اما تاکید دارند که باید اقدامات بیشتری برای رقابت با تولیدکنندگان چینی گرافیت وارداتی به این قاره و تحقق اهداف این قانون وضع شده انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»،  روز دوشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳، کمیسیون اروپا نام گرافیت مصنوعی و آلومینیوم را در فهرست مواد اولیه استراتژیک و حیاتی که در قانون مواد اولیه حیاتی (CRMA) به آن اشاره شده است، اضافه کرد.

روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر سال جاری میلادی، سخنگوی کمیسیون اروپا به موسسه «Fastmarkets» گفت: پس از تصویب لایحه افزودن نام گرافیت مصنوعی و آلومینیوم و تبدیل آن به قانون در پارلمان و کمیسیون اروپا، هم‌اکنون این دو ماده به فهرست مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند.

این سخنگو در ادامه افزود: با توجه به اهمیت استراتژیک فلز آلومینیوم و همچنین گرافیت مصنوعی برای بخش‌های گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، دیجیتال، دفاعی و فضایی و افزایش حجم تقاضای پیش‌بینی شده برای این دو محصول که از حجم عرضه پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت، سرانجام این دو ماده حیاتی به فهرست مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا افزوده شدند.

در همین رابطه می‌توان گفت که یکی از دلایل مهم افزوده شدن نام گرافیت مصنوعی به این فهرست، لابی انجمن کربن و گرافیت اروپا (ECGA) است که مقر آن در بروکسل قرار دارد.

روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳، کورینا هبستریت، دبیر کل انجمن کربن و گرافیت اروپا (ECGA) ضمن تاکید بر لزوم همکاری با دیگر موسسات وابسته به اتحادیه اروپا و فعالان صنعت گرافیت برای تقویت نوآوری، ارائه شیوه‌های پایدار و توسعه این صنعت در قاره اروپا، به موسسه «Fastmarkets» گفت: این انجمن فعالانه از افزوده شدن گرافیت مصنوعی به این فهرست حمایت کرده است.

وی ادامه داد: برخی دیگر از اعضای این انجمن، از این اقدام کمیسیون اروپا استقبال کرده‌اند و خواستار اقدامات بیشتر برای توسعه این بخش شده‌اند.

روز پنجشنبه ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی، بورخارد استراوب، مدیرعامل شرکت تولیدکننده مواد آند «Vianode» به این موسسه گفت: اروپا باید موضع شفاف‌تری را در رابطه با صنعت گرافیت مشابه طرح‌های حمایتی و نظارتی و ارائه مشوق‌های موجود در آمریکای شمالی و برخی کشورهای آسیایی اتخاذ کند تا تولید بومی گرافیت مصنوعی در این قاره سبز تضمین شود.

گفتنی است که گرافیت، بیشتر در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به کار می‌رود و در حال حاضر از این ماده به منظور تولید مواد آند فعال که اغلب در چین فرآوری آن صورت می‌گیرد، استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت تولید مواد اولیه حیاتی خصوصا گرافیت مصنوعی به صورت بومی در اروپا، باید در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، قوانین الزام‌آور و سختگیرانه‌تری وضع شود، خاطرنشان کرد: افزایش تقاضای روزافزون استفاده از برق و باتری، نیاز به گرافیت مصنوعی را دو چندان کرده است.

به گفته گئورگی گئورگیف، تحلیلگر بخش تحقیقات موسسه «Fastmarkets»، اتحادیه اروپا تاکنون در پاسخ به کاهش تسلط چین بر بازار عرضه گرافیت بسیار ضعیف عمل کرده است اما اقدام اخیر این اتحادیه در افزودن نام گرافیت مصنوعی به فهرست مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا را می‌توان یک اقدام مثبت و یک گام روبه‌‎جلو تلقی کرد.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری اخیر دولت چین در تولید گرافیت مصنوعی، نشان می‌دهد که سهم بازار این محصول در حال پیشی گرفتن از سهم بازار گرافیت طبیعی است؛ این موضوع حاکی از آن است حجم تقاضا برای گرافیت مصنوعی در بلندمدت که با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده بود، در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

تحلیلگر بخش تحقیقات موسسه «Fastmarkets» در ادامه تاکید کرد: انتظار می‌رود حجم تقاضای گرافیت در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰، از ۵۰۰ هزار تن فراتر رود که تنها در بخش باتری، نیمی از این حجم تقاضا برای گرافیت مصنوعی خواهد بود.

گئورگیف یادآور شد: گنجاندن نام گرافیت مصنوعی در فهرست مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا، گام مهمی در جهت توسعه زنجیره تامین بومی و کاهش وابستگی کشورهای عضو این اتحادیه به واردات این ماده اولیه حیاتی به خصوص از چین است.

افزایش دسترسی به عرضه پایدار مواد اولیه حیاتی

سخنگوی کمیسیون اروپا بیان کرد: هدف از گنجاندن نام گرافیت مصنوعی در فهرست مواد اولیه حیاتی، تضمین دسترسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عرضه ایمن، متنوع، پایدار و مقرون به صرفه این مواد اولیه حیاتی است.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی در اروپا، به دنبال کاهش چشمگیر کربن تولیدی خود در مقایسه با مواد تولید شده در چین هستند که به کوره‌های الکتریکی مبتنی بر فرایند آچسون متکی است.

روز جمعه ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، لور لاتور، سخنگوی شرکت تولیدکننده محصولات کربنی با نام «Tokai Cobex Savoie» به موسسه «Fastmarkets» گفت: اتحادیه اروپا در تلاش است استفاده از فرایندهای پیشرفته و نوآورانه‌ای که می‌تواند موجب شود میزان دی‌اکسید کربن ناشی از استفاده از گرافیت به کمتر از پنج کیلوگرم به ازای هر کیلوگرم آند باتری برسد را افزایش دهد.

در یکی از بندهای قانون مواد اولیه حیاتی مربوط به گرافیت مصنوعی که اخیرا به تصویب کمیسیون اروپا رسیده، بیان شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰، باید حدود ۲۵ درصد از نیاز سالانه خود به گرافیت مصنوعی را از طریق بازیافت و ۴۰ درصد دیگر را از طریق فرآوری آن تامین کنند.

در همین راستا استراوب عنوان کرد: تعیین اهداف برای فرآوری و بازیافت گرافیت مصنوعی در اروپا، گامی بلند در مسیری درست تلقی می‌شود اما اقدامات حمایتی در این راستا باید افزایش یابد.

وی ابراز کرد: شرکت «Vianode» متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰، نقشی اساسی در ایجاد تاسیسات تولید گرافیت مصنوعی در مقیاس بزرگ در اروپا و آمریکای شمالی ایفا کند.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده مواد آند «Vianode» مطرح کرد: اگر قرار است اهداف تعین شده اتحادیه اروپا برای بازیافت و فرآوری گرافیت مصنوعی محقق شود، به پیشرفت‌ها و اقدامات بیشتری در این زمینه نیاز خواهد بود.

استراوب خاطرنشان کرد: توسعه فرایند بازیافت گرافیت برای استفاده از این ماده در تولید مواد آند، امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما ارزیابی موفقیت‌آمیز بودن آن، به ایجاد یک محیط رقابتی میان تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی توسط اتحادیه اروپا بستگی دارد.

به گفته لاتور، قیمت‌های پایین کنونی گرافیت، در دسترس بودن گرافیت تولید شده از قراضه‌ها و کاربرد محدود برای استفاده از مواد بازیافتی، مانع از توسعه بخش تولید گرافیت مصنوعی از مواد بازیافتی شده و تحقق هدف تولید این ماده از طریق بازیافت به منظور تامین ۲۵ درصد از نیاز گرافیت مصنوعی کشورهای اروپا را با چالش مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: تمرکز بر تولید مواد اولیه حیاتی همچون نیکل، کبالت و لیتیوم از مواد بازیافتی، باید علاوه بر مواد اولیه نام برده شده بازیافت گرافیت را نیز شامل شود.

سخنگوی شرکت «Tokai Cobex Savoie» اظهار داشت: تولید گرافیت از مواد بازیافتی که در بخش تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به دیگر بخش‌های صنعتی نیز گسترش پیدا کند تا اطمینان حاصل شود روند تولید گرافیت از مواد بازیافتی برای صنعت بازیافت ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

بازنگری در چارچوب قانون و نظارت بر تولید

به گفته لاتور و استراوب، افزودن نام گرافیت مصنوعی به فهرست مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا، بدین معناست که کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پروژه‌های استراتژیکی را شناسایی می‌کنند که از نظر صدور مجوز برای فعالیت در آن‌ها کارآمدی بالاتری خواهند داشت.

استراوب عنوان کرد: اتحادیه اروپا باید نشان دهد تا چه اندازه تمایل به بازنگری چارچوب قانونی و نظارتی برای صدور مجوزهای تولید گرافیت مصنوعی همانند کاری که در قانون کاهش تورم آمریکا انجام شده است را دارد.

وی مطرح کرد: اتحادیه اروپا باید یک محیط رقابتی و حمایتی برای حفظ و رشد صنعت گرافیت مصنوعی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه دراین بخش را فراهم کند.

به گفته لاتور، صدور مجوزها احتمالا به طور فزاینده‌ای بر روی توسعه فناوری‌ها متمرکز خواهد شد تا میزان دی‌اکسید کربن در فرایند تولید کاهش پیدا کند.

کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبل از صدور مجوزهای لازم، اقدام به ارزیابی دقیق فرایندها و فناوری‌های پیشنهاد شده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند مصرف انرژی پایین و بازدهی تولید این مواد اولیه حیاتی بالاست. این اقدام در راستای کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در فرایند طراحی که به استفاده از شبکه‌های برق با کربن تولیدی بالا متکی است، انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: خودروسازان و تولیدکنندگان باتری در این قاره باید از تامین‌کنندگان مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا حمایت کنند تا وابستگی زنجیره تامین گرافیت مصنوعی در اروپا به چین کاهش یابد.

در همین رابطه، شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا توافق کردند که اصلاحات لازم در قانون مواد اولیه حیاتی این قاره صورت پذیرد و در حال حاضر این توافق، نیازمند فرایند تایید رسمی است.

خبر توافق صورت گرفته میان این دو به دنبال خبر تصمیم اخیر چین برای اعمال محدودیت صادرات بر چندین فرآورده گرافیت مصنوعی و طبیعی مطرح شد.

به گفته برخی از منابع، اعمال محدودیت‌های صادراتی مذکور توسط چین، اروپا را ملزم به بررسی دقیق انعطاف‌پذیری و تنوع زنجیره تامین گرافیت خود که در حال حاضر به شدت به چین وابسته بوده، کرده است.

گفتنی است این اقدام کمیسیون اروپا در پی ایجاد یک مشارکت استراتژیک، به منظور توسعه زنجیره تامین پایدار و رقابتی برای عرضه کربن و گرافیت در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت پذیرفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35408

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
آرامش مطلق بر بازار جهانی آلومینیوم حاکم شد
19اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۸۴۷ دلار رسید
19اردیبهشت
درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت
در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی،

درآمد شرکت بریتیش پترولیوم کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.