• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت نادر فیلتر خمسه عنوان کرد:

ابهام در آینده صنعت ریخته‌گری

  • کد خبر : 27899
  • 13 شهریور 1402 - 8:45
ابهام در آینده صنعت ریخته‌گری
مدیرعامل شرکت نادر فیلتر خمسه، تولیدکننده شمش مس گفت: با توجه به نوسان نرخ دلار و عدم ثبات اقتصادی در کشور باید گفت که آینده صنعت ریخته‌گری قابل پیش‌بینی نیست. همچنین از سوی دیگر هجوم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری مس شرایط را پیچیده‌تر هم کرده است.

مدیرعامل شرکت نادر فیلتر خمسه، تولیدکننده شمش مس گفت: با توجه به نوسان نرخ دلار و عدم ثبات اقتصادی در کشور باید گفت که آینده صنعت ریخته‌گری قابل پیش‌بینی نیست. همچنین از سوی دیگر هجوم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری مس شرایط را پیچیده‌تر هم کرده است.

نادر میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این واحد تولیدی در ابتدا فعالیت خود را در زمینه تولید بگ فیلترها از سال ۱۳۸۵ در استان زنجان آغاز کرد و بعد از آن ما در زمینه ریخته‌گری شمش مس با خلوص ۹۷ درصد مشغول به‌کار شدیم. گفتنی است که ما برای تمام صنایع فلزی (فولاد، مس، سرب و روی و آلومینیوم) این بگ فیلترها را طراحی و تولید می‌کنیم تا مانع از ورود آلودگی ناشی از ذوب مواد به محیط زیست شوند. قیمت‌گذاری فلیترها بر اساس حجم، سطح مکش و… تعیین می‌شود زیرا با توجه به نوع فعالیت واحد، حجم کوره و میزان آلودگی که از هر کوره خارج می‌شود، اندازه، توان و نوع فیلترها متغیر است. ما همواره سعی داریم با تولید محصولات باکیفیت، از ورود هرگونه آلودگی به محیط زیست جلوگیری کنیم؛ به همین دلیل محصولات تولیدی این کارگاه دارای تاییده از سازمان حفاظت محیط زیست هستند. در حال حاضر تولیدکنندگان بسیاری در زمینه تولید بگ فیلترها در بازار فعالیت دارند که ما آن‌ها را به عنوان رقیب در نظر نمی‌گیریم زیرا در نهایت هدف همه ما تولید محصولات کارآمد برای حفاظت از محیط زیست است. گفتنی است که محصولات خارجی هم در بازار وجود دارند اما به دلیل شرایط دشوار واردات، خرید آن‌ها برای مشتریان توجیه اقتصادی نداشته و در نهایت محصولات ایرانی را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات این مجموعه جهت توسعه بازار‌های هدف، مطرح کرد: اولویت ما برای جلب رضایت مشتریان، تولید محصولات باکیفیت است زیرا مشتریان بعد از استفاده از محصول و مشاهده کارایی آن، خود مبلغ برند شده و محصولات ما را به افراد بیشتری معرفی می‌کنند. به طوری که فیلترهای تولیدی ما ۱۵ تا ۲۰ سال دوام و ماندگاری داشته و فقط پارچه‌های آن‌ها باید بعد از گذشت ۶ ماه تا یک سال تعویض شوند که این کار را هم به مشتریان آموزش می‌دهیم. به همین دلیل موفق شده‌ایم هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای خارجی عرض‌اندام کنیم؛ به طوری که از کشورهای عمان، عراق، ارمنستان و… سفارش ساخت فلیتر داشته‌ و در داخل محصولات خود را به اکثر استان‌‌ها مانند تهران، مشهد، کرمان، اردبیل، آذربایجان شرق و… ارسال کرده‌ایم. لازم به ذکر است که در گذشته برای اینکه در بازار مصرف شناخته شده و مشتریان خود را جذب کنیم، اقدام به تبلیغات برند تجاری خود می‌کردیم اما با گذشت زمان و مطرح شدن در بازار مصرف دیگر نیازی به تبلیغات نبود و تاکنون با واحد‌های تولیدی زیادی همکاری کرده‌ایم.

موانع مسیر تولید

مدیرعامل شرکت نادر فیلتر خمسه در خصوص مشکلات و چالش‌هایی در مسیر تولید شمش مس وجود دارد، ابراز کرد: ما مواد اولیه (خاک مس و سرباره) موردنیاز خود را از کارگاه‌های ریخته‌گری قطعات خریداری می‌کنیم؛ به همین در حال حاضر تامین مواد اولیه به مقدار کافی و همچنین با قیمت مناسب برای ما به چالش بزرگی تبدیل شده است زیرا با کاهش تولید این واحدها ما با کمبود خاک مس و سرباره مواجه هستیم. علاوه‌براین سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت ریخته‌گری صورت گرفته و تعداد تولیدکنندگان شمش مس در کشور بسیار افزایش یافته است. در صورتی که در گذشته وضعیت صنعت ریخته‌گری مناسب بود و حاشیه سود خوبی داشت که همین موضوع باعث شد تا نظر افراد برای سرمایه‌گذاری در این صنعت جلب شود. گفتنی است که اکنون نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی و نرخ دلار نیز به مانعی در مسیر تولید تبدیل شده‌اند زیرا تولیدکنندگان پس از خرید مس با نوسان قیمت‌ها، یا حاشیه سود کمی را نصیب خود می‌کنند و یا متضرر می‌شوند. با توجه به این شرایط باید اذعان کنم که دیگر ادامه فعالیت‌های تولیدی صرفه اقتصادی نداشته و ما اکنون با شرایط سختی به مسیر خود ادامه می‌دهیم؛ باید گفت که تولیدکنندگان اکنون در وضعیت بقا قرار داشته و با توجه به مشکلات فراوان، در فکر توسعه فعالیت‌های خود نیستند. در حالی که تقاضا برای شمش مس در بازار آزاد بسیار مناسب بوده و ما در آخرین معامله خود شمش مس را به قیمت ۳۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رساندیم اما اکنون قیمت آن به ۳۵۵ تا ۳۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است.

میرزائی در همین راستا ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون تمام صنایع در کشور با آن مواجه بوده و ما هم از آن مستثنی نیستیم، محدودیت‌های انرژی است. ما در این کارگاه با قطعی برق و آب دست به گریبان هستیم و این موضوع خسارات مالی بسیاری به کارگاه وارد کرده است زیرا با قطعی برق، بگ فیلتر از کار افتاده و ما مجبور به خاموش کردن کوره هستیم. در این صورت مواد درون کوره منجمد شده و انرژی گازی که برای ذوب آن‌ها صرف شده بود، به هدر می‌رود. علاوه بر محدودیت‌های انرژی یکی از چالش‌های بزرگ صنعت کشور، کمبود نیروی انسانی است زیرا به دلیل مشکلات معیشتی و حقوق پایین افراد تمایلی به‌کار در واحد‌‎های صنعتی ندارند؛ در این شرایط ما هم برای حفظ نیروی‌های خود مشوق‌هایی مانند افزایش حقوق را در نظر گرفته‌‌ایم. لازم به ذکر است که تولید بگ فیلترها به نیروی انسانی متخصص وابسته بوده و آن‌ها باید در زمینه جوشکاری مهارت کافی داشته باشند؛ در حال حاضر در این واحد تولیدی ۶ نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، تصریح کرد: خوشبختانه اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت ریخته‌گری در داخل ساخته شده و ما در این کارگاه از ماشین‌آلات ایرانی بهره‌ می‌بریم؛ به همین دلیل در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها با مشکلی روبه‌رو نیستیم و تنها موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که به دلیل عدم ثبات اقتصادی، قیمت قطعات یدکی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان شمش مس برای ذوب قراضه از کوره‌های القایی و از کوره‌های دوار برای ذوب سرباه استفاده می‌کنند که کوره‌های ذوب این کارگاه نیز از نوع دوار است.

روند نزولی تقاضا

مدیرعامل شرکت نادر فیلتر خمسه، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط نمی‌توان آینده صنعت را پیش‌بینی کرد و اگر وضعیت اقتصاد کشور بهبود نیابد، گرهی از کار صنعتگران باز نمی‌شود. متاسفانه تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت‌های داخلی به فروش رسانده و در مقابل مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید را بر اساس نرخ‌های جهانی می‌پردازند. در صورتی که در اوایل دهه ۹۰ شرایط بسیار مناسب بود زیرا در آن زمان کارگاه‌های ریخته‌گری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، ملزم به استفاده از بگ فیلتر شدند. همین موضوع باعث تا تقاضا برای محصولات ما روند صعودی بگیرد اما اکنون میزان تقاضا بسیار کاهش یافته و فقط از کارگاه‌هایی که به تازگی احداث می‌شوند، سفارش دریافت می‌کنیم. باید اذعان کنم که وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود که تمام آن‌ها در حد شعار باقی می‌ماند؛ به عنوان مثال ما به منظور رفع مشکل کمبود سرمایه در گردش، برای اخذ وام و تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کردیم اما زمانی که با شرایط دشوار و سودهای بانکی بالا مواجه شدیم از ادامه این کار منصرف شدیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27899

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.