• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیر بهداشت شرکت مسبار کاوه:

ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه‌‌گذاری در بلندمدت است

  • کد خبر : 26112
  • 26 مرداد 1402 - 7:19
ایمنی هزینه نیست بلکه سرمایه‌‌گذاری در بلندمدت است
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت مسبار کاوه گفت: امروزه اجرای استانداردها و دستورالعمل‌های مرتبط با «HSE»، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود زیرا هرگونه اقدام در راستای جلوگیری از وقوع اتفاقات در محل کار همگام با ارتقای محیط کار و افزایش رضایت شغلی کارکنان، باعث افزایش بهره‌وری و روند سودآوردی خواهد شد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت مسبار کاوه گفت: امروزه اجرای استانداردها و دستورالعمل‌های مرتبط با «HSE»، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود زیرا هرگونه اقدام در راستای جلوگیری از وقوع اتفاقات در محل کار همگام با ارتقای محیط کار و افزایش رضایت شغلی کارکنان، باعث افزایش بهره‌وری و روند سودآوردی خواهد شد.

ندا سبک‌بار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با ریسک‌ها و خطراتی که در زمینه بهداشت و سلامت و یا بروز سوانح در فرایند خطوط تولید محصولات و مقاطع مسی وجود دارد، بیان کرد: احتمال ترکیدن شیلنگ و نشت آب خنک‌کننده کوره، احتمال ترکیدن شیلنگ و نشت روغن هیدرولیک کوره، پوسچر نامناسب به‌ هنگام کار، استرس گرمایی در واحد ریخته‌گری، وجود گرد و غبار گرافیت، وجود عامل زیان‌آور فیزیکی صدا در تعدادی از واحد‌های کاری، احتمال آسیب در اثر وجود قسمت‌های دوار در دستگاه‌ها و بروز حادثه در اثر عدم رعایت ایمنی کار با جرثقیل سقفی و لیفتراک، برخی از ریسک‌ها و خطرات خطوط تولید محصولات و مقاطع مسی است.

وی در خصوص تدابیر اندیشیده برای شناسایی خطرات احتمالی در محل فعالیت کارکنان و رفع آن‌ها در شرکت مسبار کاوه، عنوان کرد: از جمله اقدامات مجموعه در این راستا می‌توان به بازدیدهای روزانه از تجهیزات و وسایل ایمنی واحدهای ذی‌ربط برای رفع مشکل و ارسال گزارش آن، انجام ممیزی در فواصل زمانی مناسب، نصب دستور‌العمل‌های ایمنی و بهداشت، در اختیار قرار دادن وسایل حفاظت فردی مناسب از قبیل گتر سینه و پا و نظارت بر استفاده از آن‌ها، تاکید و نظارت بر رعایت اصول (۵S) در سالن‌ها، نظارت بر بسته بودن درب تابلو برق‌ها و رعایت حریم آن‌ها، نصب و قرار دادن کپسول‌های اطفای حریق مناسب در سالن‌ها، بررسی و تعمیرات به‌ موقع کوره‌ها و دستگاه‌ها، آموزش‌های بدو استخدام و دوره‌ای کارکنان، دریافت برگه‌های تاییدیه ایمنی برای جرثقیل‌های سقفی، چاه‌های ارت، لیفتراک‌ها و مخازن تحت فشار، توجه به نبود مایعات و رطوبت قبل از شارژ کوره، استفاده از ابزار مناسب برای شارژ کوره، انتقال کاتد با دستگاه اتومات به کوره، تدابیری مانند در اختیار قرار دادن مایعات لازم جهت جبران آب و مایعات از دست رفته کارکنان در مواجهه با استرس حرارتی، نصب و راه‌اندازی تهویه مناسب در واحد ریخته‌گری، کنترل مهندسی و مدیریتی برای کاهش مواجهه کارکنان و در نهایت استفاده از گوشی ایمنی مناسب و ساخت گوشی ایمنی قالبی به صورت آزمایشی برای پنج نفر از کارکنان، افزایش لامپ‌های سالن‌ها، تعویض لامپ‌های سوخته و قرار دادن روشنایی موضعی برای محیط‌هایی با کار ظریف و لزوم بسته بودن درب‌ها و محافظ‌هایی که برای قسمت‌های دوار دستگاه تعبیه شده‌ است، اشاره کرد. همچنین معاینات دوره‌ای ۱۰۰ درصد پرسنل با توجه به اهداف این برنامه که تضمین سلامت کارکنان، رعایت موارد قانونی و ایجاد انگیزه است، به طور رایگان ارائه می‌شود و در بحث درمان نیز پرسنل دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی هستند.

یک تیر و چند نشان

مدیر بهداشت شرکت مسبار کاوه با اشاره به رویکرد و سیاست‌گذاری این شرکت در زمینه مدیریت «HSE»، تصریح کرد: آشناسازی پرسنل از اهداف «HSE» و پیاده‌سازی این اقدامات، از یک سو به نفع پرسنل و  از سوی دیگر با کاهش هزینه‌ها، به نفع کارفرماست. همچنین هدف از بازدیدها و اعلام گزارشات، اصلاح شرایط و محیط کار است. رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی هزینه نیست بلکه حفظ جسم و جان پرسنل و آسایش روحی و روانی بوده و هزینه مصرفی به مراتب کمتر از عواقب کار در محیط ناایمن است. سرمایه‌گذاری در بخش ایمنی و بهداشت بسیار سودآور است و منجر به بازگشت سرمایه طی دوره‌های بعدی خواهد شد؛ به عبارتی، سرمایه‌گذاری در بخش ایمنی، بهداشت کار و محیط زیست علاوه بر کاهش مخاطرات محیط کار و در نتیجه کاهش حوادث و افزایش رضایت شغلی، منجر به آسایش روحی و روانی پرسنل می‌شود.

سبک‌بار در خصوص دستاورد‌های شرکت مسبار کاوه در حوزه مدیریت ایمنی، ابراز کرد: از دستاورد‌های شرکت مسبار کاوه در این زمینه می‌توان به افزایش سلامت کارکنان، رضایت بیشتر و ایجاد انگیزه در کارکنان به دنبال بهبود شرایط و ایمنی محیط کار، کاهش ساعات کاری از دست رفته در کارکنان به دلیل بیماری و آسیب، افزایش کیفیت و راندمان محصول تولیدی و ایجاد اطمینان در مشتری اشاره کرد.

وی در رابطه با سیاست‌‌‌گذاری‌های شرکت مسبار کاوه در زمینه ارتقای سلامت کارکنان، اظهار داشت: بررسی حوادث و ارائه راهکار جهت جلوگیری از وقوع آن‌ها (حتی با توجه به اینکه آمار حوادث پایین است)، بررسی شبه حوادث و ارائه راهکار جهت پیشگیری از تبدیل آن‌ها به حوادث، اعلام نتایج بازدیدهای روزانه و ممیزی‌ها به مدیرعامل، مدیرکارخانه و مدیر منابع انسانی جهت بررسی و انجام اقدامات لازم و صدور نامه‌های درخواست مرتبط، ایمن‌سازی ایستگاه‌های کاری ناایمن، اقدام اصلاحی در جهت کاهش عوامل زیان‌آور شیمیایی، اقدام اصلاحی در جهت رفع مشکلات ارگونومی، توزیع روزانه شیر و شربت جهت سلامت پرسنل، در اختیار قرار دادن لوازم حفاظت فردی و افزایش سهمیه لباس کار (هر چهار ماه یک ‌بار)، خط‌کشی محل تردد لیفتراک و تراکتور، حفاظ‌بندی دستگاه‌ها و پیاده‌سازی اصول (۵S)، اهم اقدامات شرکت مسبار کاوه در جهت ارتقای سلامت کارکنان است.

مدیر بهداشت شرکت مسبار کاوه با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه حفاظت از محیط زیست، تاکید کرد: هدف کلی، ایجاد محیطی عاری از آلاینده‌ها و عوامل‌ زیان‌آور محیط کار است. به همین منظور سیستم اندازه‌گیری و پایش دقیقی طراحی شده است؛ به طوری که چهار مرتبه در سال و به طور فصلی میزان آلودگی زیست‌محیطی مربوط به گاز‌ها و ذرات خروجی دودکش کوره‌ها در واحد ریخته‌گری، ذرات معلق محیطی ۲٫۵ PM و ۱۰ PM، صوت زیست‌محیطی ۳۰ Leq اندازه‌گیری می‌شود. همچنین توسعه فضای سبز از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده که با توجه به مساحت مجموعه انجام شده است.

سیستم‌های مدیریت پسماند

سبک‌بار در پایان خاطرنشان کرد: یک سیستم مدیریت پسماند طراحی و اجرا شده است که طی آن، در گام نخست پسماند‌های ایجاد شده در طول فرایند شناسایی و طبقه‌بندی و در گام بعدی برای هر طبقه، سیستم مدیریت مجزا در نظر گرفته شده است. در حال حاضر از مجموع پسماند‌های ایجاد شده، اکثر آن‌ها بازیافت شده و مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند و مابقی به عنوان محصولات جانبی به فروش می‌رسند. مقدار کمی از پسماندها غیرقابل استفاده است و به محل‌های دفع پسماند که دارای مجوز از سازمان محیط زیست هستند، منتقل می‌شوند. همچنین متصل شدن به سیستم فاضلاب شهری، استفاده از دودکش‌ها و فن‌های بزرگ، ایجاد تهویه در سالن‌ها و تفکیک زباله، از دیگر اقدامات شرکت مسبار کاوه در جهت حفاظت از محیط زیست است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=26112

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان مطرح کرد:

ضرورت توجه به معدن‌کاری هوشمند

18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

18اردیبهشت
وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار
با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

وضعیت مبهم تعرفه‌های مبنای کنسانتره مس در بازار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.