• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر مطرح کرد:

فراگام فولاد شادگان در افزایش بهره‌وری و بهبود نرخ بازگشت سرمایه

  • کد خبر : 41347
  • 14 اسفند 1402 - 7:56
فراگام فولاد شادگان در افزایش بهره‌وری و بهبود نرخ بازگشت سرمایه
مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر گفت: تحول دیجیتال، راهبرد اصلی ۸۲ درصد از شرکت‌های فولادی جهان است و شرکت صنعت فولاد شادگان نیز با تدوین راهبرد تحول دیجیتال که با سایر راهبردهای این شرکت مطابقت دارد، به این مجموعه خواهد پیوست.

مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر گفت: تحول دیجیتال، راهبرد اصلی ۸۲ درصد از شرکت‌های فولادی جهان است و شرکت صنعت فولاد شادگان نیز با تدوین راهبرد تحول دیجیتال که با سایر راهبردهای این شرکت مطابقت دارد، به این مجموعه خواهد پیوست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان، صنایع معدنی و فولاد به طور عام به  عملیات سنتی متکی بوده‌اند. با این حال با ظهور فناوری‌های دیجیتال، این صنایع نیز دستخوش دگرگونی‌هایی شده‌اند که شیوه عملکرد آن‌ها را متحول ساخته است.

تحول دیجیتال در صنعت فولاد برای بهینه‌سازی فرایندهای تولید، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رویکرد نوین به نظارت بر عملکرد تجهیزات در زمان واقعی کمک کرده و امکان تعمیر و نگهداری پیشگویانه، پیش‌بینی خرابی‌ها و به حداقل رساندن زمان توقف را فراهم می‌آورد. به طور کلی، تحول دیجیتال در صنایعی همچون فولاد، منجر به بهره‌گیری از  رویکردی پایدارتر در عملیات می‌شود. شرکت‌هایی که از تحول دیجیتال استقبال می‌کنند، آماده‌اند تا در یک بازار در حال توسعه رقابت کرده و در عین حال، به پیشرفت صنعتی کارآمدتر و سازگار با محیط‌ زیست کمک کنند.

از سوی دیگر، تحول دیجیتال منجر به بهبود نرخ بازگشت سرمایه در طرح‌های توسعه فولادی می‌شود؛ به گونه‌ای که مطابق گزارش موسسه «Kearney»، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در طرح‌های توسعه فولادی با مدل توسعه و بهره‌برداری بر مبنای احول دیجیتال، به میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد بهبود خواهد یافت.

در همین راستا، شرکت صنعت فولاد شادگان این مهم را در دستور کار خود قرار داده و قرار است با پایان تدوین ره‌نگاشت تحول دیجیتال از ابتدای تابستان سال آینده، پیاده‌سازی یک شرکت با زیرساخت‌های روزامد دیجیتالی را برای دستیابی به بهبود حداکثری در وضع موجود و بهبود نرخ بازگشت سرمایه در طرح‌های توسعه را سرلوحه خود قرار دهد.

سید مجتبی میرجعفری، مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر همکاری با فولاد شادگان به عنوان یک شرکت جوان در عرصه صنعت فولادسازی را تجربه ای گرانمایه توصیف کرد و گفت: پس از مذاکرات اولیه، در اسفند ۱۴۰۱ قرارداد تدوین نقشه راه هوشمندسازی و تحول دیجیتال این شرکت منعقد شد و بلافاصله وارد فاز اجرایی آن شدیم. بر اساس تجاربی که در عرصه فولاد داشتیم، پروژه را در دو مسیر موازی شامل شناسایی مسائل و چالش‌های شرکت و مطالعات تطبیقی در گستره جهانی دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: علاوه‌براین، مسائل و چالش‌های حوزه بهره‌برداری، پایش فرایند، HSE، لجستیک و  نگهداری و تعمیرات را با رویکردی جدید مورد ارزیابی قرار دادیم و با انجام مطالعات تطبیقی بر شرکت‌های بزرگ و ارائه دهنده راه حل‌های مهندسی افزون بر مطالعه موردی برخی شرکت‌ها، نیازمندی‌های کارکردی و غیرکارکردی را شناسایی کرده و در ادامه فهرست جامع راهکارهای ممکن برای پاسخ به نیازمندی‌های شناسایی شده را به شرکت ارائه دادیم که در نهایت همان فهرست، به یک سری شناسنامه و ماتریس نیازمندی  – راهکار شرکت صنعت فولاد شادگان تکمیل شد.

مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر در ادامه به منافع تحول دیجیتال برای سازمان اشاره کرد و گفت: به صورت تیتروار، افزایش بهره‌وری هدف اصلی است که باعث افزایش درآمد و سود شرکت می‌شود. کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش ایمنی و پایداری تولید را نیز می‌توان به عنوان اهم اهداف تحول دیجیتال برشمرد. تحول در مدل عملیات (از سنتی به هوشمند)، تغییر مدل عملیات به مدل در لحظه جهت تصمیم‌گیری‌های به هنگام، توسعه مدل کسب‌وکار به یک مدل با شفافیت برای کلیه ذی‌نفعان سازمان، کنترل عوامل محیطی و ارزیابی برخط ریسک‌های ایمنی و پایش شرایط زیست‌بوم پیرامونی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پایداری نیز آثار تحولی این پروژه در دوران پس از پیاده‌سازی هستند.

میرجعفری در ادامه به تشریح واژه معماری مرجع در این تیپ طرح‌ها پرداخت و گفت: پس از شناسایی نیازهای شرکت و مشخص کردن راهکارهای مرتبط برای ورود به مراحل بعدی کار باید معماری مرجع فنی را توسعه دهیم. در همین راستا، معماری‌های مرجع سایر شرکت‌های بین‌المللی را بررسی کردیم تا به معماری مدنظر رسیدیم و مطمئن شدیم که قابلیت پیاده‌سازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین راهبردهای دیجیتال شرکت، از موارد دیگری است که در دستور کار قرار دارد. تحول دیجیتال، راهبرد اصلی ۸۲ درصد از شرکت‌های فولادی جهان است و شرکت صنعت فولاد شادگان نیز با تدوین راهبرد تحول دیجیتال که با سایر راهبردهای این شرکت مطابقت دارد، به این مجموعه می‌پیوندد.

مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر تاکید کرد: تحول دیجیتال برای رسیدن به تعالی عملیاتی هدف‌گذاری شده است. ما نیز باید به یک تصویر مطلوب برای فولاد شادگان می‌رسیدیم که با استفاده از راهبردها برای خلق ارزش، فرصت‌های دیجیتال را از برایند راهکارها با عدد و رقم و بر اساس مطالعات موردی ترسیم کردیم و به آن تصویر مطلوب رسیدیم. همچنین روی ارزیابی بلوغ دیجیتال نیز کار کردیم و درصدد انجام تحلیل شکاف شرایط حال حاضر شرکت با استفاده از پرسش‌نامه هستیم.

میرجعفری با بیان اینکه تحلیل شکاف کمک می‌کند تا لیست اقدامات مهم را مشخص و در ساختار آن اولویت بندی کنیم، اضافه کرد: مدل بلوغ ما یک مدل سه مرحله‌ای (کارخانه متصل، کارخانه هوشمند و کارخانه یکپارچه) است. با اجرای گام نخست، از یک کارخانه متصل به کارخانه هوشمند می‌رسیم و در گام آخر، به یک کارخانه یکپارچه می‌رسیم که به عنوان یک عضو در زنجیره صنایع، به همه اکوسیستم صنعت فولاد متصل باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در پیاده‌‎سازی آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید، مشارکت خواهید داشت، گفت: از آنجایی که مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان نگاهی آینده‌نگر و جامع دارد، فرصتی فراهم آمد تا برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی را به صورت موازی دنبال کنیم‌. در اصل پس از اینکه شناسایی چالش‌ها به انجام رسید، یک میان‌بر زدیم و پروژه‌هایی را با عنوان پروژه‌های پرچمدار بر اساس اولویت‌‎های شرکت تعریف کردیم که این پروژه‌ها، هدف نمود عملیاتی طرح را دنبال می‌کردند. بهره‌وری حداکثری در فرایند کنونی تولید، هدف اصلی در فاز پیاده‌سازی است و به دنبال بهره‌برداری دیجیتال در فولاد شادگان در وضع موجود و طرح‌های توسعه هستیم.

مدیرعامل شرکت آفرینش سامانه مهر در پایان یادآور شد: تمام تلاش ما بر این است که تا انتهای خرداد ماه و شاید زودتر پروژه تدوین ره‌نگاشت را به اتمام برسانیم. از ابتدای تابستان سال آینده، فولاد شادگان شرکتی خواهد بود که با پیاده‌سازی تحول دیجیتال، به عنوان یک الگوی پیشتاز و کارآمد در میان سایر صنایع خوش خواهد درخشید و کلیه اهداف خرد و کلان خود را محقق خواهد کزد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=41347

نوشته‌های مشابه

19اردیبهشت
احتمال افزایش قیمت طلا تقویت شد
علی‌رغم ثبات نسبی در بازار،

احتمال افزایش قیمت طلا تقویت شد

19اردیبهشت
مدیرعامل «SKS» در صدر ۶ داوطلب برتر جمعیت هلال احمر کشور در سال ۱۴۰۲
18اردیبهشت
ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس
عضو کمیته راهبردی موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز عنوان کرد:

ضرورت تسریع در حرکت به سمت فولاد سبز با محوریت سیگماس

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.