• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

چالش‌های پیش روی فولاد سنگان در مسیر توسعه

  • کد خبر : 38666
  • 01 بهمن 1402 - 4:40
چالش‌های پیش روی فولاد سنگان در مسیر توسعه
کمبود انرژی و ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دو چالش عمده برای شرکت‌های صنعتی منطقه شرق کشور به خصوص شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به شمار می‌آیند که رفع این معضلات، نیازمند حمایت سازمان‌های مربوطه و همکاری شرکت‌های صنعتی و معدنی فعال در منطقه است.

کمبود انرژی و ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، دو چالش عمده برای شرکت‌های صنعتی منطقه شرق کشور به خصوص شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به شمار می‌آیند که رفع این معضلات، نیازمند حمایت سازمان‌های مربوطه و همکاری شرکت‌های صنعتی و معدنی فعال در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، تولیدات شرکت‌های صنعتی در منطقه سنگان، با چالش کمبود و یا قطع انرژی و حمل‌ونقل ریلی مواجه است. قطعی انرژی برق و گاز و همچنین نقص در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، از موانع افزایش ظرفیت تولید در این منطقه به‌ شمار می‌روند که اتخاذ تدابیر و همکاری‌های گسترده در سطح کشور برای رفع چالش‌های موجود را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

تاثیر قطعی برق و گاز روی صنعت فولاد و معدن وجود دارد. شرایط ناپایدار در تامین انرژی می‌تواند به توقف تولید، اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و افزایش هزینه‌ها منجر شود. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تولید، افزایش قیمت‌ها، کاهش توانایی رقابتی در صنعت فولاد و معدن شود.

تحلیل شرایط کنونی نشان می‌دهد که صنعت فولاد به دلیل کمبود گاز، با عدم‌النفع ۱.۵ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد؛ در حالی که این میلیارد‌ها دلار می‌تواند به ارزآوری کشور کمک کند اما ضعف زیرساخت‌های انرژی در فواصل زمانی مختلف سال، باعث عدم بهره‌برداری کامل از توان تولید شرکت‌های معدنی و فولادی می‌شود. با این شرایط، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با چالش‌ کمبود و قطع گاز بخش مهمی از پتانسیل تولید خود را از دست خواهد داد و تحقق برنامه‌ها و هدف‌گذاری سالانه در این مجتمع عظیم صنعتی دشوار خواهد شد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان سال گذشته از ۳۲۰ روز کاری طبق استاندارد طراحی کارخانه، ۱۲۰ روز را به خاطر قطعی‌های انرژی گاز و برق از دست داد. با وجود قطعی گاز و برق، این شرکت توانست تولیدات خود را به نسبت قابل‌قبولی برساند اما با ادامه روند کمبود انرژی گاز از پاییز ۱۴۰۲ که یک ماه به طول انجامید، روند تولید این قطب صنعتی شرق کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد و هم‌اکنون نگرانی از بابت ناپایداری تامین گاز در روزهای منتهی به پایان سال نیز تشدید شده است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از شرکت‌های فعال در عرصه صنایع معدنی و از تامین‌کننده‌های اولیه صنعت فولاد کشور، توانسته است علاوه بر تولید ۳.۲ میلیون تن گندله در ۹ ماهه ۱۴۰۲، بیش از سه میلیون تن کنسانتره در این مدت تولید کند که معادل کل تولیدات این محصول در سال گذشته بوده است.

کارخانه گندله‌سازی فولاد سنگان پتانسیل تولید  ۲۰ درصد بیش از ظرفیت روزانه و ماهانه خود را دارد و به طور کلی می‌توان گفت تولید ۶ میلیون تن گندله به شرط تامین پایدار انرژی و رفع چالش حمل ریلی و جاده‌ای برای فولاد سنگان دور از دسترس نیست اما مشکل قطعی گاز از یک سو و ضعف زیرساخت‌های حمل ریلی از سوی دیگر که موجب انباشت و دپوی محصولات تولیدی می‌شود، باعث از دست رفتن چنین ظرفیت بالقوه‌ای شده و میزان سودآوری شرکت‌های منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از آنجایی که قطعی گاز باعث تعطیلی کارخانه گندله‌‎سازی می‌شود، در روندی معکوس بر تولید کنسانتره شرکت نیز تاثیر منفی دارد زیرا انباشت و دپوی کنسانتره و عدم مصرف آن در گندله‌سازی، اجازه تولید کنسانتره با حداکثر توان را نخواهد داد.

با وجود ظرفیت تولید ۳۵ میلیون تن گندله و کنسانتره و ۲٫۵ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در منطقه سنگان، ظرفیت حمل‌ونقل ریلی حداکثر ۸٫۵ میلیون تن است و در سال گذشته تنها پنج میلیون تن حمل‌ جاده‌ای انجام شده است. در حال حاضر ظرفیت حمل ریلی منطقه سنگان با ظرفیت تولید کارخانه‌های منطقه هماهنگ نیست و باعث تاخیر در حمل‌ونقل محصولات شده است.

از طرفی، هزینه حمل محصول به مراکز مختلف صنعتی به دلیل مشکلات زیرساخت حمل ریلی بالاست و زیرساخت جاده‌ای و ظرفیت آن نیز به اندازه ای نیست که تکافوی محصول تولید شده را دهد.

بنابراین باید اذعان کرد که کمبود انرژی و ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل دو چالش عمده برای شرکت های صنعتی منطقه شرق کشور به خصوص سنگان است که حل آن نیازمند حمایت سازمانهای مربوطه و همکاری شرکت های صنعتی و معدنی منطقه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38666

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.